Regler for BIV

[QUOTE=Vivi_Fletcher;661911]Der har du svaret - kastrater har deres eget BIV. Punktum.
Mere behøver en regel ikke specificeres i mine øjne.

Men man kan da spørge i FIFe, hvis der er tvivl om, hvorvidt man må det ene eller andet - de er der jo netop til at tolke reglerne.[/QUOTE]

Nu kan “man” jo ikke spørge i FIFe :wink: det er jo ganske og aldeles forbudt, siden det kun er medlemmerne = nationale forbund der må det.

Jeg kan altså også læse ud af det, at kastrater sikres deres eget BIV hvis de er nok, og ikke som at de skal være alene. Jeg tror det afhænger af øjet der ser, mere end at det er soleklart hvad der står.

Jo - den fastslår at kastrater over 10 måneder konkurrerer separat i § 4.8 c. Det er det samme som at de IKKE kan slås sammen med andet, hverken killinger eller ungdyr. Det kan ikke lade sig gøre indenfor de nuværende regler. For at slippe for diskussionen om BIV har FIFe faktisk lavet et stort skema, der udpensler hvilke muligheder der er - det ligger allersidst i show rules, sidste side. Der er slet ikke taget højde for, at kastrater kan slåes sammen med noget som helst - fordi det allerede er fastslået at kastrater over 10 måneder (det vi normalt definerer som en kastrat) konkurrerer om BIV separat.
VH
Susanne

[QUOTE=En forhenværende bruger;661915]Nu kan “man” jo ikke spørge i FIFe :wink: det er jo ganske og aldeles forbudt, siden det kun er medlemmerne = nationale forbund der må det.
[/QUOTE]

Jeg er helt sikker på, at man kan få et svar gennem klubben, hvis man spørger der :slight_smile:

Jo - det er altså soleklart :slight_smile: Der står ordret at “Neuters aged at least 10 months compete separately among themselves for Best In Variety neuter.”
De skal være 10 måneder.
De konkurrerer separat med hinanden.
Det hedder BIV kastrat.

Det KAN ikke hverken misforståes eller tolkes - det er skrevet så enkelt og direkte, at det kan ikke drejes til andet end det, der står.
VH
Susanne

Jeg har da tit oplevet med mine bimsekastrater, at biv total var med killinger og ungdyr.
Ja det har faktisk været meget tit, næsten hver gang.

[QUOTE=Quanti´s;661975]Jeg har da tit oplevet med mine bimsekastrater, at biv total var med killinger og ungdyr.
Ja det har faktisk været meget tit, næsten hver gang.[/QUOTE]
Ej er du sikker ? Det har jeg altså aldrig oplevet, at kastrater dyster mod killinger / ungdyr…ihvertfald ikke på Jyrak eller katteklubbens udstillinger.

[QUOTE=Quanti´s;661975]Jeg har da tit oplevet med mine bimsekastrater, at biv total var med killinger og ungdyr.
Ja det har faktisk været meget tit, næsten hver gang.[/QUOTE]
Er du HELT stensikker, Lene? For det burde opfanges af sekretariatet, når den slags fejl opstår. Det er i den grad imod reglerne, og jeg håber inderligt at du tager fejl :slight_smile: Jeg tror simpelthen ikke på, at BIV næsten hver gang uddeles helt forkert på udstillingerne - vi ser faktisk aldrig problemer med at dommerne ikke kan finde ud af reglerne herovre…
VH
Susanne

[QUOTE=En forhenværende bruger;661907]Prøv lige at kigge på sidste side her:

http://www.nrr.no/Lover/2011/FIFe_NRR_UR2011.pdf

Umiddelbart ville jeg også tolke det som at man kan slå killing/ungdyr sammen med kastraterne udfra det skema. Og jeg må sige som Lotte, jeg tror faktisk også vi har oplevet det ske, og det i DK omkring 2003 og et par år frem… det er i al fald der vi udstillede Dirty i kastratklasserne.[/QUOTE]

Der står kun 10+ i det skema - ikke om 10+ er kastrat eller fertil. Jeg tror, det er mest nærliggende, at 10+ henviser til fertile.

Som jeg læser skemaet, er kastraterne overhovedet ikke nævnt - tallene henviser til udstillingsklasser.

[QUOTE=Susanne W;661981]Er du HELT stensikker, Lene? For det burde opfanges af sekretariatet, når den slags fejl opstår. Det er i den grad imod reglerne, og jeg håber inderligt at du tager fejl :slight_smile: Jeg tror simpelthen ikke på, at BIV næsten hver gang uddeles helt forkert på udstillingerne - vi ser faktisk aldrig problemer med at dommerne ikke kan finde ud af reglerne herovre…
VH
Susanne[/QUOTE]

Jeg kan da scanne nogle certifikater ind, men det er ikke alle dommere som skriver Biv-T, men jeg har altså en del af dem.
De vil heller lægge dem sammen, end ikke at der er noget biv.

Definitionen står på siden før:
Tabell for kåring av Best i Variant (BIV)
(bilag til utstillingsreglenes § 4.8)

10+ = Voksen, klasse 1, 3, 5, 7 og 9
6 – 10 = Ungdyr, klasse 11
3 – 6 = Kattunge, klasse 12

Så det fremgår helt klart, at der IKKE er tale om kastrater …

Udtrykket +10 er taget direkte fra FIFe´s liste og dækker - som forklaret på FIFe´s liste - over klasserne 1, 3, 5, 7 og 9 :slight_smile:
VH
Susanne

Camilla, du ved da osse at jeg tit har skrevet til dig, at Morgan eller Ollie blev Biv Total, så det kunne komme på birma.dk…

Nej, det er i hvert fald ikke udspecificeret nogen steder, om 10+ henviser til kastrater, fertile eller begge.

Men i selve teksten henvises der til skemaet med følgende tekst:
b) I tilfelle av et høyt antall konkurrenter, kan det deles ut maksimum tre forskjellige BIVtitler
(kattunger 3-6 mnd., junior 6-10 mnd. og voksne) under hensyntagen til den
ovennevnte regel. Se minimumsmulighetene i tabell på siste side.

Men det opklarer stadig ikke, hvad de 10+ er, medmindre man begynder at fortolke.

[QUOTE=Camischa;661992]Definitionen står på siden før:

Så det fremgår helt klart, at der IKKE er tale om kastrater …[/QUOTE]

Ja, det kan jeg godt se (havde ikke set det før). Så er der jo ikke nogen tvivl om, at skemaet kun gælder for fertile :slight_smile:

Jeg kan da nemt finde denne forklaring på tallene i skemaet på siden før skemaet:

For komplett BIV-oppsett fra FIFe: Se i originaldokumentet på FIFes hjemmeside,
http://www.fifeweb.org/wp/lib/lib_current.html. - og gå til s. 32 (siste side) i Show Rules:

Nedenfor på neste side er det en redusert utgave (har ennå ikke fått kopi-tilgang på det nye
oppsettet som fins på pdf-dokumentet til FIFe som det er link til ovenfor).

Her fremgår det IMHO tydeligt, at kastraterne slet ikke figurerer.

[QUOTE=Quanti´s;661991]Jeg kan da scanne nogle certifikater ind, men det er ikke alle dommere som skriver Biv-T, men jeg har altså en del af dem.
De vil heller lægge dem sammen, end ikke at der er noget biv.[/QUOTE]
Det må de simpelthen ikke. Og en forkert tildelt BIV eller nominering tæller simpelthen ikke! Men i stedet for at scanne, så prøv lige at nævne nogle få tilfælde, så kunne jeg rigtigt godt tænke mig at se klubbens resultatliste, for det er helt galt hvis det forekommer mere end én gang. Én fejl kan ske - men jeg tror simpelthen ikke på at dommerne hellere vil lægge dem sammen stik imod reglerne end at der ikke er nok…
VH
Susanne

Yesser - og det er altid bedst at konferere direkte med FIFe´s officielle regler, for så er man sikker på at få den korrekte ordlyd (oversættelser kan have fejl!) og seneste udgave (oversættelser bliver ikke altid opdateret, det kan smutte i selv de bedste kredse).
VH
Susanne

Har godt nok heller ikke oplevet de gange jeg har udstillet i hele DK at kastraterne dyster imod BIV mod killinger/ungdyr

[QUOTE=dkkorat;662000]
Her fremgår det IMHO tydeligt, at kastraterne slet ikke figurerer.[/QUOTE]

Lige præcis - for de har deres eget BIV, som ikke kan slås sammen med andre klasser :slight_smile: