Regler for udlån af hankat?

Er der regler for om man må låne sin hankat ud til tavleløs avl, hvis man er registreret opdrætter?

Hvis ikke der er, så bør der være det!

Jeg har lige kigget general rules og breeding and registration rules igennem på FIFe og kan ikke finde noget der
(jo noget om outcrosses, men det er jo ikke det, det er. Og noget om at alt afkom lavet af en opdrætter skal reg. først hos FIFe)

Ja hvor reglen står skal være usagt men jeg har altid viderebragt at er du registreret opdrætter må du ikke medvirke til at lav killinger som ikke får stamtavle.

Fordi Fife ikke har kan Felice Danica godt have den regel.

Jeg fandt dette:

Alle hankattejere som er medlem af en FD tilsluttet klub er forpligtet til at attestere hankattens avlstjeneste.

Her: Felis Danica – Racekatte – udstilling og opdræt – medlem af Federation Internationale Féline (FIFe)

Hvad så hvis man ikke er medlem af en klub?

[quote=Sheer;341588]Jeg fandt dette:

Her: Felis Danica – Racekatte – udstilling og opdræt – medlem af Federation Internationale Féline (FIFe)

Det handler vel i bund og grund om, at man som hankatteejer er forpligtet til at aflevere en parringsattest.
At hunkatteejeren så vælger ikek at benytte den, er en anden sag.
Eller er jeg helt forkert på den ??

Så noget tyder på at der ikke er nogen regler om hankatteudlån til stamtavleløse katte? :frowning:

:frowning:

.

[quote=DK Thomani;341602]:frowning:

.[/quote]

Altså jeg håber det da stadig ikke. Men jeg aner det ikke.

Det er vel et hul som skal lukkes næste gang der er general forsamling i den bestemmende forening :slight_smile:

Nu er det jo et par dage siden jeg fik de første regler i hænderne og der kan være sket mange ændringer siden men syntes nu at det er en logisk holdning og ha når man er forpligtet til at trække stamtavler på alle sine killinger. Selv om killingerne ikke er hjemmeboende er de jo mine.

Måske har der været nogle Klagesager om det?

For for hunkatte er det jo muligt at få dispensation, eller hvordan det nu er, hvis denne får et ‘upskuld’. Det kunne jo i teorien ske for en hankat også. Så parringen skal have været forsætlig.

Men alt det jeg skriver her er kun spekulationer. For jeg aner virkelig ikke hvordan det er. Må hellere tie stille nu.

[quote=Sheer;341612]Måske har der været nogle Klagesager om det?

For for hunkatte er det jo muligt at få dispensation, eller hvordan det nu er, hvis denne får et ‘upskuld’. Det kunne jo i teorien ske for en hankat også. Så parringen skal have været forsætlig.

Men alt det jeg skriver her er kun spekulationer. For jeg aner virkelig ikke hvordan det er. Må hellere tie stille nu.[/quote]

Grunden til jeg spørger, er at jeg har kendskab til en opdrætter som annoncerer med sin hankat til udlån. I annoncen skriver h*n at det gør ikke noget hvis hunkatten ikke har stamtavle.

Forslagets skal først stillet i en af hovedklubber, hvor det skal vedtages. Så bliver det sendt videre til Felis Danicas plenar forsamling, hvor det også skal vedtages for at ryge videre til Fifes.

Det er i hvert fald sådan jeg har forstået det.

Når jeg sælger katte til avl, har jeg en klausul, der siger, at katten kun må parres med stambogsførte katte af samme race, og at killinger derefter skal kunne stambogsføres.

Om den “holder i retten”, og om der findes direkte bestemmelser om det, ved jeg ikke.

[quote=Mega;341623]Når jeg sælger katte til avl, har jeg en klausul, der siger, at katten kun må parres med stambogsførte katte af samme race, og at killinger derefter skal kunne stambogsføres.

Om den “holder i retten”, og om der findes direkte bestemmelser om det, ved jeg ikke.[/quote]

Opdrætter fra denne annonce har selv “lavet” hankatten.

Det var dog (bandeord selvcensuret væk i tidens ånd)… Bør det hul ikke lukkes?

Annie, det er et af de tilfælde jeg vil foreslå at du tager et screenshot af det og sender til din klub og FD :slight_smile:

Det vil jeg så ikke, hvis der ikke bliver overtrådt nogle regler.