Regler for udlån af hankat?

Har du et link til annoncen?

Men klubben er da til for at spørge om sådan noget, Annie. Jeg ville roligt henvende mig til klubberne.

Men grunden til at jeg skriver igen nu efter jeg lige har at erklæret at jeg hellere må tie stille, er at jeg fandt dette allerførst i FIFes Breeding and Registration rules, det kan jeg da godt tolke derhenad:

Accurate records regarding the health and breeding of cats and kittens must be kept

Ja, jeg sender dig lige en PB.

Det fatter jeg så ikke hvis man er i tvivl. Det gør jo ikke noget at spørge og samtidig mener jeg at er der ikke en regel for at bruge en registreret han i avl i forbindelse med en hun der ikke er i Fd, så er der altså noget galt.

Der råbes op om BYB og deres avl og findes der ikke nogen regel om registrerede hanner, ja så er det total sindsygt i mine øjne :frowning:

[quote=birtheras;341644]Det gør jo ikke noget at spørge

[/quote]

Jeg er i færd med at spørge Birthe. Der sidder en hel del medlemmer herinde, som sidder i/har sidder i bestyrrelser. Medlemmer der har været i “gamet”, meget længere tid end jeg har. Derfor spørger jeg herinde, så jeg ved om der er grund til at gå videre med det.

Kan desværre ikke svare på spørgsmålet men kan altså ikke nære mig for at komme med min mening.

Det kan da ikke være i nogens reg.opdrætters interesse at støtte at der laves killinger der ikke kan stambogsføres?

Det underminere da i mine øjne al seriøs opdræt.

Den pågældne hankatteejer får altså :thumbdown: i min bog for den indstilling, om den er lovlig eller ej.

[quote=Mai;341657]

Den pågældne hankatteejer får altså :thumbdown: i min bog for den indstilling, om den er lovlig eller ej.[/quote]

Det gør h*n bestemt også i min.

Uanset om det er imod reglerne eller ej, så er det imod alt hvad jeg mener registrerede opdrættere arbejder for.

Når Vivi F. kommer på banen får vi sikkert det svar vi søger. Får jeg tid skal jeg se i mine papirer om jeg kan finde noget.

Hvad med sygdomme?

Hvis jeg aflevere min kat hos en han, så er han jo testet inden og det samme er hunkatten (FIV,FeLV fx) men tester huskatteejeren så også sin hun først?

Jeg forstår ikke, at denne opdrætter vil og tør!

[quote=lenschow;341693]Hvad med sygdomme?

Hvis jeg aflevere min kat hos en han, så er han jo testet inden og det samme er hunkatten (FIV,FeLV fx) men tester huskatteejeren så også sin hun først?

Jeg forstår ikke, at denne opdrætter vil og tør![/quote]

Det er jo en helt anden problematik.

De samme overvejelser skal vi jo alle igennem ved parringer ind og ud af huset.

Jeg tror egentlig ikke, der står noget i reglerne omkring det. Nok fordi det er en utænkelig situation for de fleste af os.
Men er man i tvivl, synes jeg altid man skal sende en mail til klubben, der så kan undersøge det nærmere.

Det er kommet mig for øre, at det desværre ikke er et ukendt fænomen, at nogle opdrættere låner deres hankatte med stamtavle ud til parringer med hunkatte uden stamtavle - det er et hul i reglerne, som ingen har tænkt på at lukke. Der er regler for, at hunkatte ikke må parres med hankatte uden stamtavle - men der er på nuværende tidspunkt ingen regler for, at hankatte ikke må parre hunkatte uden stamtavle.
Regler skal give mening, dvs de skal kunne håndhæves. Det er jo forholdsvis nemt at kontrollere, hvem hunkatten er parret med, når killingerne skal registreres via parringsattesten - men hvordan kontrollerer man, hvem hankatten parres med? en hunkat uden stamtavle får jo ikke killinger, der skal registreres eller en parringsattest?

Jeg synes der bør laves regler om det uanset om det kan tjekkes eller ikke. I tilfælde hvor en opdrætter ligefrem annoncerer hankatten til parring til hunkatte uden stamtavle, bør man kunne smide opdrætteren ud af katteorganisationen, imo.

Syntes bestemt også jeg kan huske sager hvor andre registrerede opdrættere har været aktive i forhold til at få klubben til at reagere. Det startede netop med at der blev annonceret om parringer ud af huset til hunkatte uden stamtavler.

Men kan ikke finde noget skrevet om det. Hvad med Norsk Skovkattering? Ikke fordi jeg ved det er den spicialklub der er i spil for Anni men det er der jeg jo har trodt mine baresko sammen med Racekatten.

Hvad med de registrerede opdrættere, der bevidst sælger katte med stamtavle til mennesker, der avler “rene x-race uden stamtavle”:? Det, synes jeg næsten, er mere forkert, end at en frustreret fertil hankat får lov at parre en huskattehun i ny og næ:S Man kunne også vælge at kastrere den frustrerede hankat, men det er der jo ikke penge i…:thumbdown:

Ja, det kunne da være interessant at se om det vil hjælpe at lave regler om det. Jeg tror det ville luge ud i en del af de useriøse opdrættere.

[quote=lenschow;341693]Hvad med sygdomme?

Hvis jeg aflevere min kat hos en han, så er han jo testet inden og det samme er hunkatten (FIV,FeLV fx) men tester huskatteejeren så også sin hun først?

Jeg forstår ikke, at denne opdrætter vil og tør![/quote]

Det vil og tør hankatteejerens fordi vedkommende sikkert ikke tænker i de baner… og fordi man kan score ca 1000 kr på sådan en parring! :thumbdown:

Ja, nu kender vi da vist til et forslag man kunne stille til sin klub på næste GF…

[quote=Babette;341707]
Men kan ikke finde noget skrevet om det. Hvad med Norsk Skovkattering? Ikke fordi jeg ved det er den spicialklub der er i spil for Anni men det er der jeg jo har trodt mine baresko sammen med Racekatten.[/quote]

Det er ikke en NFO opdrætter.

Jeg kan fortælle der er skrevet til opdrætters klub, det er dog ikke mig der har skrevet, men en der er meget bedre til at formulere sig.

Selvfølgelig skal man ikke udlåne sin hankat til stamtavle-løs avl.

Men hvad nu hvis en opdrætter både er i TICA & FIFE?
Må de så heller ikke bruge deres FIFE han til en TICA hun?
Bare lige en tanke fra en absolut ikke-opdrætter, det er i hvert fald længe siden :wink: