Regnskab

Så tager vi lige et emne mere :see_no_evil: Bare I ikke er trætte af mig allerede!

Jeg er i fuld gang med bogen “Praktisk katteopdræt” af Pil Refstrup, og vi har fået to skønne mentorer! Men som så mange gange, vil man gerne høre lidt fra så mange sider som muligt.

Man skal jo betale skat af sit overskud - det tror jeg nu ikke der bliver noget af her :money_with_wings::money_with_wings::money_with_wings::money_with_wings: Men så om ikke andet, for vores egen skyld:

Hvordan laver I jeres regnskab. Gemmer I alle kvitteringer? Scanner dem ind? Eller har I blot et excelark for at holde styr på røde og grønne tal på bundlinjen? Vi har jo efterhånden haft en del udgifter, og jeg har altså ikke været så snusfornuftig at gemme samtlige kvitteringer… :woman_facepalming: Det må jeg huske fremover!

Så kom med alle jeres kloge løsninger :smiley:

Et hurtigt svar … Ingen som i ingen overhovedet har overskud på katte opdræt, så glem du bare alt om, at skattefar skal have noget som helst :wink:

2 Synes om

Godt, det er noteret. Det kan vi hvert fald også se indtil videre :stuck_out_tongue:

EDIT:
Hvad så hvis man f.eks. i første “regnskabsår” har et underskud grundet indkøb, undersøgelser mv. men i året efter får et kuld killinger. Er det så ikke, i SKATS øjne et overskud, eller trækker man udgifterne fra uanset hvornår de foreligger i forhold til indtægten? Håber I forstår, hvad jeg mener.

Jeg gider ikke lave fejl i dén slags :speak_no_evil:

Skat er simpelthen ikke interesseret i katteopdræt. Du kan ikke blive momsregistreret, fordi der nærmest aldrig er nogen der kan lave overskud - så ryger man ud igen. Hvis du derimod er på overførselsindkomst, så er det en anden sag. Salg af killinger vil blive opfattet som en indtægt, der modregnes (ja, der er adskillige tilfælde) - men udgifterne kan stadig ikke trækkes fra.
Er du almindelig lønmodtager, så er der ingen i etaten, der gider høre om det :wink:
VH
Susanne

1 Synes om

Jeg er klar over, at man ikke kan momsregistrere sig. Jeg er også helt med på, at det her er en interesse og ikke end indkomst :wink:

MEN!

Lad os sige at vi i 2019 bruger en masse penge, indkøb af kat, undersøgelser, køb af parring.
I januar 2020 føder hun så sit første kuld. Der “tjener” man så 5000 pr. killing.

Vil SKAT så ikke mene, at vi i 2020 har tjent penge på opdræt? Eller, kan man med rette stadig modregne de udgifter man havde i 2019?

Ovenstående er fiktivt, vi har ikke haft kuld endnu.

Der er en bagatelgrænse på indtægt af den slags - diverse salg, som gør at du næppe nogensinde kommer til at skulle betale noget. Men jeg tror du skal spørge SKAT direkte, hvis du skal have et 100% korrekt svar - der er jo ingen af os her, der er skatteeksperter :wink:
VH
Susanne

Allright, det må jeg hellere :+1:

Først og fremmest helt enig med Susanne ( dog bliver man ikke modregnet hvis det er dagpenge man er på)

Og jeg vil godt se dem der tjener 5000 pr killing, de killinger jeg har haft har da været til dyrlæge mindst 2 gange inden de flytter, de får mad og bruger grus, skal have stamtavler, og sikkert nogle ting jeg har glemt

Hæng jer nu ikke i beløbet størrelse. Eksemplet er fiktivt.

Spørgsmålet er, om udgifter modregnes indtægter uagtet hvor lang perioden imellem er.

Jeg kan altså ikke forklare det bedre, men jeg tror også.at jeg har fået det ud af tråden jeg skulle bruge. Mange tak :smile_cat:

Jeg har aldrig lavet et rigtig regnskab over mit opdræt.
Det vil jeg nok bare blive alt for deprimeret over :wink:

Overskud pr. killing har jeg heller ikke kigget på, for hvordan skal man gøre det op.
Det nemmer er de direkte omkostninger som parring, vacciner, stamtavler og øvrige dyrlægeregninger.

Hertil kommer så ekstra foder og kattegrus.
Og til sidst omkostninger til ekstra rengøring og evt. slitage af indbo.(jeg tror ikke vi havde skiftet sofaen ud så hurtigt som vi gjorde hvis det ikke var for kattene for slet ikke at tale om de løse tæpper som altid er favoritstedet til placering af opkast mm. :joy:
Jeg kunne hurtigt lave et regnskab til “Skattefar” som absolut ikke udviste noget overskud i forbindelse med et kuld killinger.
Derudover kan man medregne omkostninger i forbindelse med udstillinger = markedsføring.
Benzin ved levering af killinger i nyt hjem samt en del andet som jeg ikke lige kan komme på nu.

Gennem 10+ år har jeg som ellers er meget autoritetstro aldrig så meget som overvejet at der ville være noget som helst at opgive som overskud.

Det er en hobby som koster penge - se det på den måde og lad være med at bekymre dig om evt. skat. Hvis der på noget tidspunkt skulle være et overskud er det helt sikkert under bagatelgrænsen for hvad SKAT ville interessere sig for.

Tak for et dejligt svar wijelo.

Vi bruger mange penge på vores nyopstartede hobby. Og jeg ville være så ked af, at få et skattesmæk, fordi jeg ikke gjorde tingene korrekt.

Helt vildt så mange udgifter der er, når man kigger tilbage. Udstillinger. Transfer af stamtavle. Vacciner. Scanning. Blodprøver. Men det ved man jo inden man starter. Vi glæder os SÅÅÅ meget til at have det første kuld :heart_eyes_cat:

Der er en afgørelse fra en hundeopdrætter, der havde samme udfordring og jo - “produktionsudgifterne” kan trækkes fra, også selvom de er fra et andet indkomstår. Underskud i forbindelse med indretning af kattegård, anskaffelse af udstillingsudstyr m.m.m. kan dog ikke overføres :slight_smile:

Hvorvidt man kan lave overskud på katteopdræt kommer an på mange ting - der er mange opdrættere, som har overskud, også uden at gå på kompromis, men det er dog sjældent noget, man kan leve af :slight_smile:

1 Synes om

Tak templebar, for et nuanceret svar. Det er egebtlig også mit indtryk. Men man skal jo træde varsomt, især som ny.

Jeg blev da hvert fald klogere af denne tråd​:ok_hand::smile_cat: Jeg er controlfreak til fingerspidserne, og vil være så godt klædt på som muligt. :innocent:

1 Synes om

Velbekomme :slight_smile: Og vi er helt enige om, at det er vigtigt at starte sit opdræt så godt som overhovedet muligt, så jeg synes det er fedt med alle dine spørgsmål :smiley:

Jeg havde et kuld på syv killinger sidste år hos fremmed hankat i udlandet (med deraf følgende ekstraudgifter), alle fik to gange vaccine, rabies, chip, pas, fire neutraliseringer (to han, to hun), mor blev suprelorinchippet, de spiste som små svin allerede fra omkring 3 uger, den første flyttede ved ca. 4 måneder, den sidste ved 6,5 måneder. Jeg lavede ikke et nøjagtigt regnskab, men jeg er ret sikker på, at jeg som absolut minimum ikke tabte penge på det kuld (også selvom jeg beholdt én selv).

Dyrlægeudgifter er en stor post for opdrættere. Jeg har en god dyrlæge og du er så vidt jeg har forstået veterinærsygeplejerske, så du får sikkert også en god pris :slight_smile:

Det letteste opdræt at lave regnskab for er et, der ikke inkluderer kastrater. Kastrater er hyggelige, søde, nemme (oftest), men de er ikke en del af opdrættet og derfor en “ren” udgift. Har man udelukkende fertile katte, laves regnskabet på årsbasis og indeholder samtlige udgifter og indtægter, der vedrører kattene :slight_smile: Så snart der er kastrater, som bruger en del af gruset og spiser en del af maden, bliver livet lidt mere kompliceret :wink:

Det er dejligt at høre! Jeg vi gør virkelig alt hvad vi kan, og det afføder naturligvis en MASSE spørgsmål. Internettet er en fantastisk ressource i disse coronatider, hvor man så ikke lige mingler på udstillinger.

Dyrlægeudgifter kan være en rigtig stor post, og selvom jeg arbejde på en dyreklinik er det langt fra alle undersøgelser vi har mulighed for at udføre in-house. Vores katte er for eksempel også forsikrede, for man ved jo aldrig… Og midt om natten, er jeg nok ligeså afhængig af vagtdyrlæge som alle andre, gud forbyde at det sker. :grimacing:

Tak for dine råd, det vil vi helt sikkert tage med os. Vi har kun én kastrat, men det vil jo nok ændre sig i fremtiden. Jeg har svært ved at forestille mig at skulle “rehome” en pensioneret avlskat på nuværende. Pt. er katteholdet jo så småt, at det er til at overskue. Så må vi se hvor meget det vokser med årene. Man har jo frygteligt lyst til at få en i hver farve :crazy_face: GODT at vi ikke har mere plads end vi har, for så ville det nok løbe løbsk. :nerd_face::speak_no_evil: SPÆNDENDE er rejsen uanset hvad økonomien så siger! :cat:

2 Synes om

Det er den helt sikkert :smiley: Og så længe du/I kan stå inde for holdninger og handlinger, er andres mening mindre interessant.

I mine øjne er der f.eks. ikke noget odiøst i ikke altid at beholde killinger fra en parring - hvis et vist antal killinger til gengæld gør gavn i andre opdræt. Hvis man primært sælger samtlige killinger til kæl, synes jeg man skal overveje sit mål :slight_smile: Men… ingen opdrætter, der ikke direkte mishandler sine katte, skal stå til ansvar over for mig, så hvis det er den måde, man har det bedst med og killingekøberne er der, skal jeg ikke blande mig :slight_smile:

Jeg havde mit første kuld for ca. 10 år siden, og lavede dengang et regnskab på udgifter direkte relateret til kuldet (dvs. indkøb af mormis, hendes helbredsundersøgelser, anskaffelse af udstyr til kuld fremover mv. ikke var indregnet, ligesom ikke alle udgifter til foder er indregnet, kun det jeg direkte havde købt til kuldet). Jeg havde 13988 kr udgifter og 12000 kr i indtægter.

1 Synes om

Og hvis hunkatten får mere end ét kuld (som de fleste trods alt gør), så kan de fremhævede udgifter fordeles over alle hendes kuld.

Det er megadyrt at starte op (jeg købte f.eks. også en superdyr killingekravlegård til mit første kuld, men den har foreløbig holdt til 4 kuld og holder min opdrættertid ud, så i den sidste ende er den ikke specielt dyr pr. kuld :slight_smile: ), men når man først er igang, kan det godt lade sig gøre at have overskud på det samlede regnskab - medmindre selvfølgelig man ryger ind i en masse uheld og/eller kejsersnit midt om natten :slight_smile:

Jeg fører regnskab over vores kuld og opdræt. og det køre også på en konto for sig selv, dog er vi sommetider nød til at sætte lidt kapital ind på kontoen på trods af vi ikke har udstillings udgifter med i regnskabet samt alt det vi køber når vi er på show.

seneste kuld på 7, hvor alt gik lige efter bogen og ingen ekstra udgifter til dyrlæge var der 5930,15 kr tilbage, når stamtavler og dyrlæge var betalt til at dække foder, grus, killingepakker osv

2 Synes om

Her er vi meget glade for vi har oprettet en ‘‘kattekonto’’ hvor vi holder det adskilt fra egen økonomi. Der står altid min; 3xKillingens pris hvis der skulle ske noget og en killing ect. skal erstattes - Eller hvis det hedder vagtdyrlæge midt nat. Vi havde forsikring de første 2år på alle vores katte samt killinge 2år halløj gennem Agria, ingen bøvl da vi stod med Akut kejsersnit. Men vi har bare regnet på det gennem tiden at for os er det bedre betalt at sætte egne penge på egen konto og ikke i et selskab som man så måske/måske ikke for brug for. Og det der kommer ind for salg af katte, går direkte ind på den konto så der kan tages af den når der bestilles mad, grus, nyt til kattende, dyrlæge besøg osv. Og det kan lige knap køre rundt og der må også indsættes fra egen konto og over til kattekonto men det er faktisk dejligt at have det adskilt :stuck_out_tongue: Så kan man også hurtig få lavet udskrift af transfer af kontoen hvis skattefar vil se noget :wink:

1 Synes om