Rengøring af tis på sofa

Hvordan gør mand et bedst? Jeg er lige kommet hjem til en våd plet på sofaen, som sikkert har fået lov at trænge godt ind :confused:
Jeg har skrubbet grundigt, først med rigeligt sæbevand og derefter prøvet at tørre med et viskestykke og tørret efter med rodalon, men sådan noget tis trænger vel dybere ned end man lige kan tørre det af? Det er desværre en sofa med faste hynder. Kan man måske bruge sådan en tæppe-damp-renser?

Jeg er opmærksom på hvad kattens problem handler om, så det er udelukkende et spørgsmål om rengøring :slight_smile:

Jeg googlede lige for dig :tihi: Jeg ved ikke hvilket råd, der er bedst, jeg har heldigvis aldrig haft tis på en sofa.

https://www.google.dk/#q=fjerne+tis+på+sofa

En wax støvsuger er god, den går i dybden, men pas på hvilket rengøringsmiddel du bruger…

[QUOTE=Sim-Sim;1161879]Jeg googlede lige for dig :tihi: Jeg ved ikke hvilket råd, der er bedst, jeg har heldigvis aldrig haft tis på en sofa.

https://www.google.dk/#q=fjerne+tis+på+sofa[/QUOTE]

Tak :slight_smile: Jeg har googlet “damprensning af sofa” osv. men havde faktsik ikke tænkt på at man kunne gøre noget særligt for at fjerne selve tislugten, men det kan man åbenbart med eddike… Mit problem er bare at få tisset ud af sofaen igen, og tør næsten ikke hælde eddike ned i sofaen også :stuck_out_tongue:
Og nej, det er virkelig irriterende. Der er også en plet som er to dage gammel og jeg troede faktsik jeg havde fået det fjernet godt og grundigt, men nu når jeg lugter helt nede ved sofaen, synes jeg det begynder at lugte skrapt. Hvis det ikke kan fjernes må det jo ende med en ny sofa, hvilket jeg ville være rigtig ked af da jeg er meget glad for den jeg har nu.

Okay tak. Kan se man kan få en til under tusind kroner. Må undersøge om man kan leje en i byggemarked måske…
Vil du forklare hvad du mener med at man skal passe på hvilke midler man bruger, det lyder som om du har dårlige erfaringer :slight_smile:

urine off… indeholder enzymer som går ind og nebryder de forbindelser der får urin til at lugte. Du bruger et tilsvarende produkt på fx hoteller til at fjerne lugt fra fx tæpper og senge.
du kan bla købe det hos dyrlægen.
eddike er fint til mange ting, men det er ikke nok til urin.

[QUOTE=kira v;1161891]urine off… indeholder enzymer som går ind og nebryder de forbindelser der får urin til at lugte. Du bruger et tilsvarende produkt på fx hoteller til at fjerne lugt fra fx tæpper og senge.
du kan bla købe det hos dyrlægen.
eddike er fint til mange ting, men det er ikke nok til urin.[/QUOTE]

Det må jeg have fat i så. Ved XL byg kan man åbenbart leje dimser, så har skrevet til dem om jeg kan leje sådan en wax støvsuger.

Kunne hun dog ikke bare have valgt gulvtæppet :frowning:

Kartoffelmel er godt til først at suge væden op inden rengøring, ellers siver det bare længere ned i sofaen. Bio-Zyme er det eneste middel jeg har fundet virkelig kan fjerne lugten af tis og jeg har gennem tiden arbejdet mig igennem diverse midler(især til hankattehuset:høhø:)

Marina

De har Urine Off ved Ingers kattehjem, 49 kr. Det ville jo være en nem og billig løsning må man sige.
Jeg har heller ikke lyst til at bruge eddike, det var noget andet hvis det var et tæppe hvor man kunne få det gnubbet ud af igen, men sofaen skulle jo nødig begynde at lugte af eddike i stedet (eller oven i :uha: ). Det må være nok at hele lejligheden allerede lugter af den flaske HP sovs som en af dem fik smadret ud over hele køkkenet i forgårs :smiley:
Det må være derfor at folk med kæledyr lever længere, de holder jo en i gang på den her måde :smiley:

[QUOTE=Marina;1161899]Kartoffelmel er godt til først at suge væden op inden rengøring, ellers siver det bare længere ned i sofaen. Bio-Zyme er det eneste middel jeg har fundet virkelig kan fjerne lugten af tis og jeg har gennem tiden arbejdet mig igennem diverse midler(især til hankattehuset:høhø:)

Marina[/QUOTE]

“[SIZE=2]Biozyme omdanner organiske materialer (urin, opkast, madrester) til vand og kuldioxid.”

…Det lyder jo som et mirakel :D[/SIZE] Så burde jeg bare kunne hælde det ud over pletten og så forsvinder tisset, bogstavlig talt?

… Omdanner organisk materiale til vand og kuldioxid…

Hvad hvis jeg får det på hænderne???

bio-zyme er i princippet samme virkemåde som urine off. enzymer er et hit.
og ja, man pladrer en ordentlig portion på så det trænger godt ned. indtil det har arbejdet færdigt og er fordampet helt lugter urine off… mystisk. men efter et par dage er både tis og kemi lugt væk.

du skal jo ikke tage bad i det i sagens natur, men det er ikke sådan at det æder din hud eller noget :slight_smile:

[QUOTE=kira v;1161906]bio-zyme er i princippet samme virkemåde som urine off. enzymer er et hit.
og ja, man pladrer en ordentlig portion på så det trænger godt ned. indtil det har arbejdet færdigt og er fordampet helt lugter urine off… mystisk. men efter et par dage er både tis og kemi lugt væk.

du skal jo ikke tage bad i det i sagens natur, men det er ikke sådan at det æder din hud eller noget :-)[/QUOTE]

Okay, det må prøves… Synes det lyder lidt giftigt, men hvis de kan bruge det på hospitaler går det vel nok :slight_smile:

Hvis ellers det er det rigtige jeg har fundet ( Økologiske rengøringsmidler og vaskemidler ) så syntes jeg ikke det lyder mere giftigt end alle andre rengøringsmidler:)
Hvis det ikke skulle være det rigtige, ville jeg være glad for et link til det rigtige, da det ville være rart at have på lager, hvis nu der skulle være en kattepasser, en gang, der ikke ordner bakkerne godt nok til at de lever op til Milles standarder og hun igen vælger sengen i stedet:S

Det jeg har stående er dette mærke: http://www.biosaledanmark.dk/biozyme.html og bortset fra duften, generer det ikke huden:)

Marina

Vi bruger Urine-Off her i huset når Bastian har lavet ballade, det kan også bruges til tekstiler, og er ikke skadeligt for dig eller din kat.

Vil give Kira ret i at det lugter sjovt, men ærlig talt så vil jeg hellere lugte til det end tis :wink:

[QUOTE=Vipstøsen;1161926]Vi bruger Urine-Off her i huset når Bastian har lavet ballade, det kan også bruges til tekstiler, og er ikke skadeligt for dig eller din kat.

Vil give Kira ret i at det lugter sjovt, men ærlig talt så vil jeg hellere lugte til det end tis
;)[/QUOTE]

Så har du ikke brugt det længe nok, jeg havde det ihvertfald lige omvendt til sidst :fnis:

Biozyme eller Urine Off

jeg havde en kat det tissede i sofaen fordi en gæst lukkede døren til toilettet :doh:

sofahynden gennemvædet i urine off, ind i en sort sæk, lukke for sækken og 2 dage efter… voila - problem væk igen :slight_smile:

[QUOTE=Battlestar;1161935]Biozyme eller Urine Off

jeg havde en kat det tissede i sofaen fordi en gæst lukkede døren til toilettet :doh:

sofahynden gennemvædet i urine off, ind i en sort sæk, lukke for sækken og 2 dage efter… voila - problem væk igen :)[/QUOTE]

Puden kan desværre ikke tages af, men tak for jeres anbefalinger vil bestille et af produkterne i dag og så prøve at gennemvæde stedet grundigt. Hvis det ikke virker må jeg have fat i sådan en støvsuger, det var måske under alle omstændigheder en god ide på sådan en flere år gammel stof sofa…

der er ikke andet for - hæld det ud over i rigelig mængde og lad det tørre op - så forsvinder lugten med 95% sandsynlighed… men hæld så hele puden er dækket så der ikke kommer skjolder gg

jeg er så personlgit vild med lugten af Urine Off - så det er jo et plus for mig gg

[QUOTE=Battlestar;1162235]der er ikke andet for - hæld det ud over i rigelig mængde og lad det tørre op - så forsvinder lugten med 95% sandsynlighed… men hæld så hele puden er dækket så der ikke kommer skjolder gg

jeg er så personlgit vild med lugten af Urine Off - så det er jo et plus for mig *gg*[/QUOTE]

Altså indtil videre er jeg vist med på den der med at næsten alt er bedre end lugten af urin, kunne lige lige forestille mig hvordan det skulle lugte for at jeg ville foretrække tis :slight_smile:
Nu har jeg godt nok bestilt denne, så håber den virker lige så godt…
Økologiske rengøringsmidler og vaskemidler