Ja det skal jeg i gang med nu. på alle tre, og jeg er skide nervøs og smadder bange for at gøre noget forkert.
Men har fået det forklaret og vist af en veninde som er uddannet dyrepasser. Så mon ikke det nok skal gå. og så starter jeg med Hulk, han tager sådanne ting pænest. kryds lige fingre for mig…
Puha jeg ville også være nervøs. Har i problemer med ørene? Jeg har aldrig prøvet at rense øre på mine. De bliver kigget grundigt efter en gang i ugen men jeg har aldrig renset dem.
Nej vi har ikke problemer med ørerne, men det kan jo komme hvis ikke de bliver renset. Det var min veninde der var herhjemme (hende som er uddannet dyrepasser) hun kiggede lige på hans ører og så viste hun mig hvor snaskede de var. Men det er hermed gjort og var slet ikke så besværligt som jeg troede.
OG havde min veninde med i headset for at være sikker på jeg gjorde det rigtige.
Jeg renser aldrig ører på mine katte - Det sørger de selv for.
Ellers bruges en vatrondel, vredet hårdt op i vand, og kun det interste snavs på øreflappen tørres af.
Man kan nemt stimulere til dannelse af mere ørevoks, hvis man renser unødigt og jævnligt.
Selvfølgelig er situationen en anden, hvis katten har øremider eller ørebetændelse.
Da vi fik Mille havde hun øremider, så der hjalp jeg hende med at holde ørerne rene. Jeg brugte en vatrondel. Mille var gudskelov bedøvende ligeglad med at jeg stod og rodede i hendes ører. Da vi fik Laban havde han også øremider, men der holdte Mille ørerne rene for ham…bvadder.
Det er da meget rart at høre, at det er normalt IKKE at rense ører - for det mente jeg også. At sådan nogle mere eller mindre er selvrensende og ikke bør forstyrres.
Men men…
Her i søndags opdagede jeg, at Amira virkede generet omkring især sit ene øre og nogle gange “bar” det anderledes end det andet. Det hang ligesom lidt skævt engang imellem.
Henne hos dyrlægen om tirsdagen så dyrlægen så, at hun havde en voksprop i det pågældende øre - og generelt havde meget ørevoks i dem begge. Så det blev opløst en del henne hos dyrlægen, og nu går jeg så og drypper hver dag i en uge og skal derhen igen på tirsdag. Der kommer dagligt en del voks ud sammen med ørerensemidlet, og hun virker ikke generet længere. Så det er jo godt nok. Ingen betændelse eller noget andet.
Når går jeg selvfølgelig og tænker på, hvad den videre behandling mon så bliver. Hun har jo åbenbart mere ørevoks end normalt, men jeg er da dælme ikke meget for at skulle dryppe hende måske ugentligt eller hver 14. dag - for det kan da umuligt være godt heller…
Jeg har 2 marsvin - hvilket dyrlægen mente kunne være årsagen, men jeg synes nu ikke de støver specielt meget. Jeg bruger netop hamp i stedet for spåner, så ikke hele huset fyldes med støv
[quote=pivnu;205722]Det er da meget rart at høre, at det er normalt IKKE at rense ører - for det mente jeg også. At sådan nogle mere eller mindre er selvrensende og ikke bør forstyrres.
Men men…
Her i søndags opdagede jeg, at Amira virkede generet omkring især sit ene øre og nogle gange “bar” det anderledes end det andet. Det hang ligesom lidt skævt engang imellem.
Henne hos dyrlægen om tirsdagen så dyrlægen så, at hun havde en voksprop i det pågældende øre - og generelt havde meget ørevoks i dem begge. Så det blev opløst en del henne hos dyrlægen, og nu går jeg så og drypper hver dag i en uge og skal derhen igen på tirsdag. Der kommer dagligt en del voks ud sammen med ørerensemidlet, og hun virker ikke generet længere. Så det er jo godt nok. Ingen betændelse eller noget andet.
Når går jeg selvfølgelig og tænker på, hvad den videre behandling mon så bliver. Hun har jo åbenbart mere ørevoks end normalt, men jeg er da dælme ikke meget for at skulle dryppe hende måske ugentligt eller hver 14. dag - for det kan da umuligt være godt heller…
Jeg har 2 marsvin - hvilket dyrlægen mente kunne være årsagen, men jeg synes nu ikke de støver specielt meget. Jeg bruger netop hamp i stedet for spåner, så ikke hele huset fyldes med støv [/quote]
Vi har faktisk lidt bøvl med vores missers ører med ubalance og overproduktion af ørevoks. Jeg mistænker lidt støvet fra kaninerne hos os, men det afviser dyrlægen… Måske man evt skulle prøve med det hamp du snakker om? Hvad er det og hvor fås det henne :?
[quote=Anika;205629]Nej vi har ikke problemer med ørerne, men det kan jo komme hvis ikke de bliver renset. Det var min veninde der var herhjemme (hende som er uddannet dyrepasser) hun kiggede lige på hans ører og så viste hun mig hvor snaskede de var. Men det er hermed gjort og var slet ikke så besværligt som jeg troede.
OG havde min veninde med i headset for at være sikker på jeg gjorde det rigtige.[/quote]
Nej, der kommer ikke problemer med ørerne hvis de ikke renses, men det kan der komme p.g.a. rensning
Og man skal slet ikke begynde at rense nede i øregangen.
Hvis kattens ører er snaskede nede i, er det ikke normalt, og så skal du i stedet for selv at eksperimentere, til at overveje muligheden for øremider eller øregangsbetændelse som Mega også nævner.
ZooZity eller Maxsø - den første er klart den billigste, og har rent faktisk masser af det for tiden! Jeg bruger 15 kg. om måneden på 2 marsvin.
Det er ikke fuldstændig støvfrit, men markant bedre end spåner. Du skal dog kigge dig godt for. Der er ofte fugt under plastikken, fordi pallen har fået vand. Du skal kun tage pakker, der er 100% tørre! Ellers lugter de hengemte, når de åbnes, og så mister man ligesom fordelen.
Jeg tænker også lidt, om jeg måske skal skifte mit Extreme Classic til noget mere støvfrit… Det er sådan lige det jeg kan komme på, der må være mest støvende her i huset… Det støver jo helt åndssvagt ved ophælding, så det gør det vel også, når katten skraber inde i en lukket kattebakke?
[quote=pivnu;205953]… Du skal dog kigge dig godt for. Der er ofte fugt under plastikken, fordi pallen har fået vand. Du skal kun tage pakker, der er 100% tørre! Ellers lugter de hengemte, når de åbnes, og så mister man ligesom fordelen.
[/quote]
Det skyldes normalt ikke, at pallen har fået vand, men at indholdet i posen har afgivet fugt, hvis det ikke har været knastørt ved pakning.
Dette giver skimmelsvamp (og lugt), hvilket kan give bl.a. luftvejsinfektioner og også maveproblemer, hvis dyrene spiser det.
Det er selvfølgelig i større målestokke, men tænk på, hvad det giver af problemer for folk, der bor i lejligheder med skimmelsvamp.
Hamp skal nu ikke spises, så det er ikke et problem med maven. Det er bundstrøelse. Men lugten er ikke rar (og ej heller sund, nej). Jeg har dog endnu ikke oplevet dem decideret mugne - “blot” hengemte.
Og jo, selvfølgelig skal materialet være tørt ved pakning. Men det her synes jeg nu ligner “vandskade” pga. forkert opbevaring. Det er som oftest kun i den ene ende f.eks. (de ligger ned på pallen), og der er vand imellem ballerne, når man flytter på dem. Plastikken er aldrig helt tæt, så de kan ikke opbevares udendørs. Hampen er meget sugende.
Uanset hvad: Gå efter de tørre!
Ja, det er også helt rigtigt. Bare det at hø og halm bliver presset til baller uden at være helt tørt kan give voldsomme problemer inde midt i ballen. Når det derimod wrappes, så pakkes det uden ilt, og risikoen er derfor ikke så stor.
[quote=pivnu;205959]Hamp skal nu ikke spises, så det er ikke et problem med maven. Det er bundstrøelse. Men lugten er ikke rar (og ej heller sund, nej). Jeg har dog endnu ikke oplevet dem decideret mugne - “blot” hengemte.
Og jo, selvfølgelig skal materialet være tørt ved pakning. Men det her synes jeg nu ligner “vandskade” pga. forkert opbevaring. Det er som oftest kun i den ene ende f.eks. (de ligger ned på pallen), og der er vand imellem ballerne, når man flytter på dem. Plastikken er aldrig helt tæt, så de kan ikke opbevares udendørs. Hampen er meget sugende.
Uanset hvad: Gå efter de tørre! :)[/quote]
Ørene har deres eget rensningsanlæg. Syntes du at du har brug for at vaske kattens indre øre vil jeg anbefale en tur til dyrlægen først. Når du så er der kan du jo lige spørge om det overhovedet er nødvendigt!.
Vasker aldrig mine kattes ører heller ikke selv om der står udstilling på programmet. Det ydre øre som du kan tage fat i når du vil ordne resten kan have behov for en fugtig klud.
Jeg ved godt dyrepasser uddannelsen ikke er lig med ekspert viden i katte. Men nu har hun arbejdet meget med sådanne ting og været på mange kurser og har selv to katte og en hund. Så jeg vælger at lytte til hende. Og Hulk’s ører er så fine nu, han havde meget ørevoks siddende i forhold til de to andre. man kunne se det ved bare at kigge på hamforan i hovedet.
Nu er det jo heller ikke noget jeg har tænkt mig at gøre fast. Det er noget jeg indtil videre har gjort en gang. og så får vi at se om det bliver nødvendigt at gøre det igen. nu har han gået i halvandet år uden, så det kan jo være der går halvandet år igen før det er nødvendigt.
OG det blev gjort med en vatrondel.
Jeg ser det som at jeg renser jo også mine ører, og det er da en rar følelse når det er gjort. så tror kattene har det på samme måde.
Men igen inden der bliver malet fanden på væggen, det er ikke noget jeg vil gøre fast. kun når jeg syntes der er ALT for meget ørevoks. For Hulk er generelt dårlig til selv at gide gøre sådanne ting. såsom snavs i snuden han fjerner det først det begynder at irritere ham når han trækker vejret. ikke før.
Og jeg har kun renset det der hedder det ydre øre, ikke det indre øre. der har jeg ikke været tæt på med fingrene . har fået det hele forklaret og vist til punkt og prikke.
Jeg må hellere lige tilføje at det eneste tidspunkt jeg rensede deres ører var da de havde øremider. Da dråberne begyndte at virke kom der kæmpe kager af snask ud og det var det eneste jeg fjernede. Ikke noget med vatpinde inde i øregangen!!!
Jeg tørrer nu af og til det yderste øre rent, men det er kun fordi, de kan blive pænt støvede derinde, når de ruller sig i jorden i haven.
Men også kun med en fugtig vatrundel.
Vatpinde er er totalt forbudt - også hos mennesker
Jeg har egentlig aldrig tænkt over, om det er forkert? Skal jeg lade helt være?