Rigtig Hundemad til katte?

Jeg er meget glad for at fodre mine katte med Rigtig Kattemad, men der er jo desværre ikke så mange varianter.

Den forhandler jeg køber hos mener, at jeg ligeså godt kan give mine katte Rigtig Hundemad, da der ikke er nogen forskel i sammensætningen mellem de to produkter, og da den eneste forskel er portionsstørrelserne…

Men passer det virkelig at Rigtig Hundemad lige så godt kan gives til katte??? :?

Jeg synes det lyder mærkeligt, for har hunde og katte ikke forskellige behov f.eks. med hensyn til vitaminer og mineraler??
Kan jeg virkelig give mine katte Rigtig Hundemad med god samvittighed og være sikker på, at de ikke bliver fejlernæret??

Det er virkelig vigtigt, at jeg gør det rigtige, for Michiko spiser ikke tørfoder, så halvdelen af hendes kost består af Rigtig Kattemad/Hundemad! :S

Jeg har været inde på hhv. rigtigkattemad.dk og rigtighundemad.dk for at se hvad produkterne indeholder, og der står at begge produkter er tilsat NDS K9 vitamin- og mineralpulver.

Jeg har skrevet en mail til Rigtig Kattemad. De svarede at det er rigtigt at jeg ligeså godt kan give mine katte Rigtig Hundemad - men de har jo selvfølgelig også en interesse i at jeg køber så meget af dem som muligt, så jeg ved ikke om jeg kan stole på deres svar… :?

Vær søde at hjælpe mig! Jeg kan ikke finde ud af det… :frowning:

Det er som sådan ikke fordi, at katte har behov for nogle andre forhold i vitaminer og mineraler end hunde. De har ekstra behov for taurin, men det burde der være nok af naturligt, hvis du fodrer med hjerter (og det tilsættes alligevel heller ikke rigtigkattemad - men intet forhindrer dig selvfølgelig i selv at gøre det). Og så plejer hunde at få mere vegetabilsk indhold eller evt. mere kallun end katte. Men det kan du vel bare undlade?
Selve kød-blandingerne med vitaminer/mineraler burde altså dække fint.

Thane bliver efterhånden udelukkende fodret med kødet fra rigtig hundemad… simpelthen fordi jeg jo køber i store mængder pgr hundene.
En af hans yndlingsretter er for øvrigt det vi kalder “hakket hvalp” - altså hvalpekomplet :smiley:

Så vidt jeg ved er den eneste forskel på produkterne at man i rigtig kattemad bruger en del med at blande hakkede daggamle kyllinger i (det bryder Thane sig ikke spor om!) og selvfølgelig at man kan få i små mængder …

[QUOTE=pivnu;539720]Det er som sådan ikke fordi, at katte har behov for nogle andre forhold i vitaminer og mineraler end hunde. De har ekstra behov for taurin, men det burde der være nok af naturligt, hvis du fodrer med hjerter (og det tilsættes alligevel heller ikke rigtigkattemad - men intet forhindrer dig selvfølgelig i selv at gøre det). Og så plejer hunde at få mere vegetabilsk indhold eller evt. mere kallun end katte. Men det kan du vel bare undlade?
Selve kød-blandingerne med vitaminer/mineraler burde altså dække fint.[/QUOTE]

Mange tak for dit svar!

Det er altså godt at give kattene lidt hjerte? Rigtig Hundemad har jo en variant der består rent af oksehjerte, men jeg har ikke givet dem så meget af det, da jeg troede at de ikke må få så meget indvolde… Hvor ofte skal de have hjerte?

Når du siger “kød-blandingerne”, mener du så alt andet end Kallun og Indmadsmix?

Kontakt Marianne Thornbjerg og spørg hende - hun er ikke her mere www.utika.dk men Jan Bo kan henvise dig… Jeg VED at hun er godt træt af, at de forhandlere af Rigtig Kattemad der ikke aner en brik om katte men lader som om de gør.

Personligt finder jeg det også enorm smagløs. Så svar dog ejeren: Det ved jeg ikke… Men det er der nogle mennesker, der ikke kan. Åbenbart. SUK

Jeg ville ikke fodre katte med hundemad - nej:-)
Og du må gerne skælde den forhandler ud. Det er simpelthen ikke ok…

[QUOTE=Ann K;539727]Thane bliver efterhånden udelukkende fodret med kødet fra rigtig hundemad… simpelthen fordi jeg jo køber i store mængder pgr hundene.
En af hans yndlingsretter er for øvrigt det vi kalder “hakket hvalp” - altså hvalpekomplet :smiley:

Så vidt jeg ved er den eneste forskel på produkterne at man i rigtig kattemad bruger en del med at blande hakkede daggamle kyllinger i (det bryder Thane sig ikke spor om!) og selvfølgelig at man kan få i små mængder …[/QUOTE]

Tusind tak for dit svar!

Nu begynder jeg at blive lidt mere rolig mht. om jeg gør det rigtige. :smiley:

Giver du Thane alle varianter? Altså også hjort og hest som ellers ikke er så naturligt foder for katte?

Hvor meget indmad giver du ham?

[QUOTE=lenschow;539731]Kontakt Marianne Thornbjerg og spørg hende - hun er ikke her mere www.utika.dk men Jan Bo kan henvise dig… Jeg VED at hun er godt træt af, at de forhandlere af Rigtig Kattemad der ikke aner en brik om katte men lader som om de gør.

Personligt finder jeg det også enorm smagløs. Så svar dog ejeren: Det ved jeg ikke… Men det er der nogle mennesker, der ikke kan. Åbenbart. SUK

Jeg ville ikke fodre katte med hundemad - nej:-)
Og du må gerne skælde den forhandler ud. Det er simpelthen ikke ok…[/QUOTE]

Tak for dit svar!

Jeg vil kontakte Marianne Thornbjerg, og spørge hende.
Hun har ikke nogen interesse i noget bestemt produkt? Ja, det er ikke så pænt at mistænke folk for sådan noget, men jeg kan ikke lade være når det drejer sig om mine kattes helbred.
Det ville være super dejligt, hvis hun kan give mig nogle mere præcise svar end dem jeg har fået fra hhv. forhandleren og Rigtig Kattemad. :slight_smile:

Jeg er ikke klog på noget. - Men jeg bruger 99% rigtig hundemad til Amidale. Hun vil kun spise lammemix af den fra rigtig kattemad, og det bliver sq for kedeligt. - Jeg har kun set laks/fiskemix og lammemix fra rigtig kattemad. Om jeg forstår der ikke laves flere. =/

Råt synes jeg også er en jungle og finde rundt i, lige som med tørfoder. Suk dog. - Jeg håber du får kontakt med en som kan hjælpe dig. :slight_smile:

[QUOTE=Kimilla;539750]Jeg er ikke klog på noget. - Men jeg bruger 99% rigtig hundemad til Amidale. Hun vil kun spise lammemix af den fra rigtig kattemad, og det bliver sq for kedeligt. - Jeg har kun set laks/fiskemix og lammemix fra rigtig kattemad. Om jeg forstår der ikke laves flere. =/

Råt synes jeg også er en jungle og finde rundt i, lige som med tørfoder. Suk dog. - Jeg håber du får kontakt med en som kan hjælpe dig. :)[/QUOTE]

Tak for dit svar!

Ja, det er præcis det samme problem jeg har herhjemme! - De vil heller ikke røre fiskevarianterne, og så er der jo kun lammemix tilbage, og det går jo ikke.

Og ja, råt er en jungle! :S

Fodrer du så også med alle produkterne - Altså også sådan noget som hjort og hest?

Jeg har prøvet alt mener jeg ud over fisk, for det gider hun slet slet ikke. - Men lige hest og hjort gad hun heller ikke. Heller ikke selv om jeg lokkede hende med lidt posemad på. Uf sagde hun.

Jeg bruger jo så mest deres fjerkræs mix. De er gode synes jeg. Uden jeg ved alt om det hele. :slight_smile:

Der er også den mulighed at i stedet for at købe maden hos rigtigkattemad/rigtighundemad at købe maden hos proff-pet som forhandler produktet Carnibest til katte …de sender også varen hvis man ønsker dette :slight_smile:

http://www.prof-pet.dk/

Carnibest er rigtig godt det brugte vi også for over et år siden , men i længden med transport ud gifter og alt . Blev det for dyrt i forhold til rigtig hunde mad. Vores bliver hverdag fodert med rigtig hunde mad , og vi har ikke haft nogle problemer med det og kattene elsker det. Fik en rigtig god handel i hus når vi køber så store mængder som vi gør, og 15 min fra hvore vi bor.:slight_smile:

Hjerte er ikke en indvold, men en muskel. Og det er de mest ‘anvendte’ muskler, der indeholder mest taurin - derfor indeholder hjertet mest. Jeg husker ikke forholdet mellem hjerte og øvrigt muskelkød, men det må du kunne søge dig frem til på nettet.
Nu kigger jeg ikke særligt meget på BARF-produkterne, da mine katte endnu kun vil spise supermarkedskød, og ret begrænset.
Men altså, der burde vel ca. være 3 løsninger, som jeg i øvrigt også mener fint kan kombineres: ‘komplet’ foder med i forvejen tilsatte vitaminer/mineraler (men uden noget vegetabilsk til brug for katte), at du selv sammensætter de rette forhold af kød, indvolde, hjerte og knogler, eller at du selv sammensætter og selv tilføjer de vitaminer/mineraler, som du ikke kan dække kattene med på anden vis (f.eks. kalk, hvis de ikke vil spise knogler). Husk at tingene ikke nødvendigvis behøver at passe pr. dag. Du kan f.eks. godt give hjerte med nogle faste intervaller imellem og så slet ikke de øvrige dage, hvis bare det gennemsnitligt går op.
Kød bliver altså ikke anderledes af, at der står hund på det. Men der skal selvfølgelig ikke være en masse vegetabilsk tilsat og du skal være opmærksom på taurin. Det mener jeg umiddelbart er de største forskelle.

Joh hun har - hun forhandler Rigtig hundemad og Rigtig kattemad dvs den varer du allerede køber - så der løber du næppe ind i en konflikt

Thane får det som mine hunde spiser… jeg kopierer lige fra et andet indlæg herinde - det skal siges at Thane er blevet lidt mere kræsen siden sine altædende killingedage, så nu vil han faktisk ikke længere have hest. Lam rører han heller ikke!
Selv om han ikke vil have de to slags kød råt, kan jeg dog sagtens få ham til at spise dem tilberedt, så jeg er begyndt lige hurtgit at svitse det på panden - bare lige så overfladen er tilberedt…
Hundenes mad kommer fra Rigtig hundemad, slagtere og fiskehandleren - altså dem jeg nu engang kan tigge fra :slight_smile:

[I]Jeg smider lige Thanes (og hundenes) ugeplan ind, så I kan se, hvad der som regel ryger ned i løbet af en uge.
Thane er opfostret på ca 90% råt… de sidste ca 10 % er tørkost uden kulhydrater. Og jeg forsøger at holde mig til den plan - dog er en del af tørkosten faktisk skiftet ud med vådfoder, da han selvfølgelig spiser sammen med resten af Banden når det serveres.

Mine hunde får kun et måltid dagligt… Thane starter som regel dagen med tre kylllere…

Mandag: Kallun - helst grøn kallun, da både Thane og Dise foretrækker det.
Tirsdag: Kød - okse, gris, kylling, kalkun, and, vildt, hest, kanin, lam - hvad jeg nu kan få fat i og hvad der nu passer bedst ind i resten af ugens menu. De får sjældent samme slags kød i løbet af ugens dage - og jeg har opgivet at få Thane til at spise lam! Serveres det ækle stads, går han direkte i skålen med tørkost!
Onsdag: fisk (helst) - her i huset er pangaionfiletter gode… ellers rester af sej, torsk, sild, laks eller hvad jeg nu kan tigge mig til hos fiskevognen på torvet Om det er filet eller evt med ben, kommer også an på, hvad fiskevognen indeholder… Dog spiser Thane ikke torskehoveder!
Torsdag: kallun - grøn kallun, lammekallun eller hvad der nu er i fryseren.
Fredag: Ben-dag… kalkunhalse, kyllingehalse, okseknogler, lam, hest, vildt, hele eller halve kyllinger, RÅ skrog fra diverse fugle som vi selv har spist (jeg er begyndt meget at filetere og udbene når vi får fugle).
Lørdag: Kød - okse, gris, kylling, kalkun, and, vildt, hest, kanin, lam - hvad jeg nu kan få fat i og hvad der nu passer bedst ind i resten af ugens menu.
Søndag: Indmad - hjerte, lunger, lever, nyrer, alt hvad jeg kan få fat i af forskelligt indmad fra faktisk alle slags dyr, og gerne i mindre stykker, sådan at jeg kan blande de forskellige slags indmad. Hittet for Thane er andehjerter og kalvelever, eller “hvalpemix” aka “hakket hvalp” fra Rigtig Hundemad…

Jeg giver altid mine hunde kallun dagen efter indmad… Nanna kan have lidt tendens til blød mave og kallunen er med til at rette op på dette.

Eftersom Thane har klaret at vokse sig stor som et hus, har pæn pels, fint tandkød og er AKTIV, så tror jeg på, at han gennem den varierede kostplan får det han skal… Og - der står jo tørkost fremme konstant, hvis han skulle få de lyster
[/I]

[QUOTE=Kimilla;539760]Jeg har prøvet alt mener jeg ud over fisk, for det gider hun slet slet ikke. - Men lige hest og hjort gad hun heller ikke. Heller ikke selv om jeg lokkede hende med lidt posemad på. Uf sagde hun.

Jeg bruger jo så mest deres fjerkræs mix. De er gode synes jeg. Uden jeg ved alt om det hele. :)[/QUOTE]

Ja, jeg er også rigtig glad for Fjerkræsmixen, og Kalkunmix giver jeg også meget. :slight_smile:

[QUOTE=MoMo;539763]Der er også den mulighed at i stedet for at købe maden hos rigtigkattemad/rigtighundemad at købe maden hos proff-pet som forhandler produktet Carnibest til katte …de sender også varen hvis man ønsker dette :slight_smile:

http://www.prof-pet.dk/[/QUOTE]

Mange tak for linket!

Det skal jeg da prøve at give dem noget af! :slight_smile:

Mange tak for svar!

Hvordan gjorde du så med det der Carnibest? - Altså hvis man køber sådan en pakke på 1 kg, tør man den så op og deler den i mindre portioner og fryser det igen?

[QUOTE=pivnu;539772]Hjerte er ikke en indvold, men en muskel. Og det er de mest ‘anvendte’ muskler, der indeholder mest taurin - derfor indeholder hjertet mest. Jeg husker ikke forholdet mellem hjerte og øvrigt muskelkød, men det må du kunne søge dig frem til på nettet.
Nu kigger jeg ikke særligt meget på BARF-produkterne, da mine katte endnu kun vil spise supermarkedskød, og ret begrænset.
Men altså, der burde vel ca. være 3 løsninger, som jeg i øvrigt også mener fint kan kombineres: ‘komplet’ foder med i forvejen tilsatte vitaminer/mineraler (men uden noget vegetabilsk til brug for katte), at du selv sammensætter de rette forhold af kød, indvolde, hjerte og knogler, eller at du selv sammensætter og selv tilføjer de vitaminer/mineraler, som du ikke kan dække kattene med på anden vis (f.eks. kalk, hvis de ikke vil spise knogler). Husk at tingene ikke nødvendigvis behøver at passe pr. dag. Du kan f.eks. godt give hjerte med nogle faste intervaller imellem og så slet ikke de øvrige dage, hvis bare det gennemsnitligt går op.
Kød bliver altså ikke anderledes af, at der står hund på det. Men der skal selvfølgelig ikke være en masse vegetabilsk tilsat og du skal være opmærksom på taurin. Det mener jeg umiddelbart er de største forskelle.[/QUOTE]

Mange tak for dit svar!
Det er nogle gode regler at gå efter. :slight_smile:

Selvom du ikke kender forholdet mellem hjerte og øvrigt muskelkød - tror du så at et par gange om ugen er passende? Jeg ved ikke rigtigt hvor jeg kan finde den slags information, hvis ikke herinde… :?

Er der andre der ved hvor meget hjerte katte skal have? :slight_smile:

Jeg købte en pose med 2 kg. hakket økohøne sidst. Det kan Bernie godt lide. Men han har tendens til at sluge knoglestykkerne for store, så han kaster dem op igen. Så ved ikke om jeg køber det næste gang :?
Men ellers kan du jo selv supplere med kyllingeunderlår og sådan? De er tit på tilbud fra frost til 20 kr. for 2 kg. :slight_smile: Eller også fra rå og så kan du fryse dem enkeltvis. :slight_smile:
Men altså hvis du supplerer med vådfoder (hvori der er tilsat taurin) også, så ser jeg ingen problemer med at købe noget af det der rigtighundemad. :slight_smile: