Rikki Tikki Tavi

Jeg var jo i zoo med Lucas, vi så selvfølgelig de skønne manguster og til min store overraskelse, og forfærdelse, kendte Lucas ikke Rikki :yikes:

Det fik mig til at tage en “alvorlig snak” med svigersøn om deres forældreansvar :muhaha:

I formiddags var min datter lige forbi, hun fortalte at da svigersøn havde lagt røret, var hans ord hvem pokker er Rikki Tikki Tavi

Det er rystende :besvimer: jeg troede at ALLE kendte/kender Rikki, som barn var han for mig langt vigtigere end eks.v julemanden :stuck_out_tongue:

Så nu er det jeg tænker, er det os “lidt ældre” der kender ham, eller er det bare mig der allerede som barn var underlig.

please sig at I kender og elsker Rikki Tikki Tavi

Selvfølgelig kender jeg Rikke Tikki Tavi:) - det er da synd for dem der ikke gør:trøste:

Jeg kender kun navnet, men intet om historien :tihi:

Jo, jeg kender godt Rikki og historien :slight_smile:

Den blev også vist som tegnefilm da jeg var barn, flere gange endda :slight_smile:

Jeg kender den også :tihi:
Rudyard Kiplings fantastiske histore bør alle kende, hvis man spørger mig…OG en masse andre bøger ligeså. Narnia-bøgerne er et godt eksempel. Michael Ende-bøgerne er fantastiske og jeg nærmest besvimer hvis forældre ligner et ? i hovedet, når de bliver konfronteret med Sven Nordqvist og ikke kender Findus-bøgerne.
Af klassikerne bør alle børn være vaccineret med Jules Verne og de bør kunne deres Lindgren, Reuter og Bredsdorf i søvne. Og ikke at forglemme Jürgensen som har lavet de morsomste bøger i litteraturen…hvem kender ikke Freddy og de kære monstre :juhu:

Jeg er godt opdraget …Eller osse er jeg bare gammel, for selvfølgelig kender jeg da Rikki Tikki Tawi :slight_smile:

Selvfølgelig kender jeg da Kiplings Rikki Tikki Tavi. Jeg kan stadig huske da jeg læste den første gang. Jeg har vel været omkring de 8 år, og levede mig fuldstændig ind i historien. Nøj hvor jeg syntes at Nag og Nagaina var uhyggelige, og hvor var det uhyggeligt, da Rikki Tikki kæmpede med dem.

Den historie burde alle kende. Den er så god og spændende

Jo, jeg husker godt Rikki Tikki Tavi og det samme gør min bror der er syv år yngre end mig. Tror faktisk det var mig der læste den højt for ham da han var lille - sammen med blandt andet Jürgensens Freddybøger som var vores fælles højtlæsningsfavoritter.

Til gengæld vil jeg vove den påstand at jeg endnu ikke er stødt på nogen - ud over mig selv - der kender OG har læst min favoritdyrebog fra barndommen, “Vor ven Kapi” af Bill Peet.

Stine det må vi omgående lave om på http://www.youtube.com/watch?v=0CrEX4MxAzA

Til alle jer andre, TAK, nu føler jeg mig ikke så underlig mere grin

[QUOTE=Gizzemissen;627465]Jo, jeg husker godt Rikki Tikki Tavi og det samme gør min bror der er syv år yngre end mig. Tror faktisk det var mig der læste den højt for ham da han var lille - sammen med blandt andet Jürgensens Freddybøger som var vores fælles højtlæsningsfavoritter.

Til gengæld vil jeg vove den påstand at jeg endnu ikke er stødt på nogen - ud over mig selv - der kender OG har læst min favoritdyrebog fra barndommen, “Vor ven Kapi” af Bill Peet.[/QUOTE]
ÅH, Bill Peet…han ER GUDdommelig. Hans illustrationer er fabelagtige. Humpeligimpen BØR alle børn kende, og Dyrene ved Åen…og hvad er det nu bogen med misserne og den gamle skrammelkasse af en bil hedder. Min hjerne har ferie, så den har glemt det

Det var noget med Katinka…dyttebilen altså
OG…Byriel det lille bjergfår og Bjørnen Bisse.
Nu væææælder minderne frem.
Vi læste Bill Peet så det sprøjtede…ungerne og jeg.
Når jeg kom hjem fra aftenvagten på biblioteket havde deres far haft dem i bad og så sad de i deres pyanas og ventede på godnathistorierne. Kæft, jeg savner det, men nu er de snart 33…og den ældste 34, så det er vist over sengetid, hahaha
Håber mine kommende barnebarn bliver lige så god en lytter…til historier.
At læse for sine børn BURDE være obligatorisk

Ja - helt fantastiske illustrationer. Bare se her: husets tre katte ser målløse til da hjemmets nyeste beboer Kapi vader direkte ud i køkkenet og tømmer deres madskåle…han er tilsyneladende ikke helt klar over at kapivarer altså er vegetarer :tihi:

Ja, Bill Peet kunne tegne som få.
Jeg tror desværre mange af hans bøger efterhånden er kasserede rundt om på vore biblioteker. Vi har ikke mange på “mit”, desværre.
Hvorfor forlagene ikke genoptrykker, ved jeg ikke. Jeg er bombesikker på de ville blive købt både at biblioteker og til dels også af andre, hvis de gjorde.
Tror lige jeg skal have kigget på vores Bill Peet bogbestand når jeg kommer på arbejde igen (efter ferien), juble!

Jeg er flov og jeg skammer mig :ups: jeg kender ikke/ eller kan ikke huske den.
Jeg ved kun at sådan en kan snuppe slanger :uha:
Jeg har selvfølgelig hørt navnet Rikki Tikki Tavi, men kan ikke lige huske mere…Kan det være før eller efter min tid mon :? :tihi:

[QUOTE=kamikaze;627794]Ja, Bill Peet kunne tegne som få.
Jeg tror desværre mange af hans bøger efterhånden er kasserede rundt om på vore biblioteker. Vi har ikke mange på “mit”, desværre.
[/QUOTE]

Mine private eksemplarer af Vor Ven Kapi og Byriel er i hvert fald kasserede biblioteksbøger, og en søgning på bibliotek.dk giver godt nok sørgeligt få resultater.

Tænkte jeg nok (at Bill Peet) er nærmest udradèret på de danske biblioteker. Jeg kan ikke huske det danske forlag der udgav dem, men det har jo nok været Gyldendal…måske de skulle have en bette hint

[QUOTE=Coon Danica;627801]Jeg er flov og jeg skammer mig :ups: jeg kender ikke/ eller kan ikke huske den.
Jeg ved kun at sådan en kan snuppe slanger :uha:
Jeg har selvfølgelig hørt navnet Rikki Tikki Tavi, men kan ikke lige huske mere…Kan det være før eller efter min tid mon :? :tihi:[/QUOTE]

Det var både før, under og efter, hahahaha
Dine børn MÅ kende Rikki Tikki Tavi…spørg dem næste gang du ser den

åhhhh de minder - og inus i den store verden. og sofie og den venlige kæmpe.
og så i det hele taget serien af klassikere fra sesam tror jeg - dem med rød ryg. korte, nemme versioner af alle klassikere. fra den røde pimpernel, kaptajn grants børn til jules verne

inus= minus

Jeg er også vokset op med Rikki Tikki Tavi :slight_smile: Det lille modige desmerdyr :høhø:

Det er da et must at have følgende botitler på reolen:
Junglebogen - og Rikiti tiki Tavi, som er et desmerdyr :wink:
Skatteøen
Alle vi børn i Bulderby - bøgerne
Peter Plys - bøgerne
Narnia - alle syv bøger…
Ronja Røverdatter
Pippi Langstrømpe
Emil fra Lønneberg
Brødrene Løvehjerte

Af film kan nævnes:
Bjergkøbing grandprix