Puha, det er jeg ked af at høre Annie :trøste:
Håber I hurtigt slipper af med det skidt
Det findes både i en udgave til henholdsvis hunde, heste og katte Men ja, det er super godt altid at forholde sig til alt
Knus Gitte
Jeg har læst, at man i stedet for Intrafungol, som skal gives mange gange over lang tid i stedet for kan give en éngangsbehandling med et middel, som indeholder Lufenuron (ganske vist dyrere) og så bagefter vaske kattene to gange med ca. 10 dages mellemrum med klorhexidinshampoo (2%).
Efter 14 dage skulle risikoen for smitte være minimal, selvfølgelig forudsat at omgivelserne også behandles.
Da jeg havde ringorm på en hunkat og hendes killinger for over 20 år siden sprayede jeg overalt med Chlinafarm og vaskede kattenes tæpper i Imaverol Vet. Kattene fik ikke medicin, men jeg smurte “pletterne” med Brentansalve.
Ingen af husets andre katte blev smittede.
For øvrigt har jeg læst, at voksne raske katte uden stress meget sjældent bliver smittet.
PS: Jeg ved, at det dengang også blev brugt at vaske kattene i Imavorol, men jeg gjorde det ikke, da der var flere tilfælde, hvor kattene døde af vasken, da Imaverolen, som de slikkede i sig, danne “vokslag” i deres tarme.
PPS: Du skriver, at alle dine katte er sat i behandling, så lige for en sikkerheds skyld:
Drægtige og diegivende katte må ikke behandles med Intrafungol.
Hehe Mega, det får mig til at tænke på at for år tilbage brugte vi-nogle svovllever til sidste skyl når kattene blev vasket, det lugtede af det rene lort, Atamon kan til dels bruges på de bare pletter på katten…( på eget ansvar jeg har prøvet det år tilbage uden nogen døde killinger ) klorhexidin håndrens kan du også bruge til dine hænder…det “glædelige” i at have ringorm er at du får altid rene katte …pøj pøj Annie, det er lidt af et arbejde.
[QUOTE=Mega;648980]Ingen af husets andre katte blev smittede.
For øvrigt har jeg læst, at voksne raske katte uden stress meget sjældent bliver smittet.
[/QUOTE]
Jo de er smittede - men ikke i udbrud. Derfor behandles alle katte - for at undgå reinficering.
Iøvrigt virker VirkonS ikke på ringormesporer - det gør klorin
Lis… er en kat først færdigbehandlet for en slags ringorm, kan den ikke reinficeres med samme type ringorm - den bliver “immun” overfor netop disse svampesporrer…
Men, da der findes 6 forskellige slags ringorm kan katten naturligvis stadig inficeres med de 5 andre*
- jeg mener det er 6 forskellige slags ringorm - det kan dog godt være det er 8. Husker det ikek helt…
Øv altså Annie sikke noget. Håber i snart er smittefri.
Tak for jeres input allesammen.
Hanne jeg har læst om den behandling du nævner men har valgt at behandle på den måde min dyrlæge har anbefalet mig. Han har en del erfaring med ringorm i katterier.
Vi har overstået første uge på Itrafungol nu, så nu skal vi holde en uges pause. Killingernes udbrud er på retur og jeg er spændt på om de blusser op nu hvor vi skal holde en uges pause.
Nu vil jeg ringe til dyrlægen og høre om der er noget svar på agar prøven.
Annie - Håber det er et godt svar på agar pladen, når du engang får det…
Den var positiv allerede men det var jo ventet.
[QUOTE=Ann K;649117]Lis… er en kat først færdigbehandlet for en slags ringorm, kan den ikke reinficeres med samme type ringorm - den bliver “immun” overfor netop disse svampesporrer…
Men, da der findes 6 forskellige slags ringorm kan katten naturligvis stadig inficeres med de 5 andre*
- jeg mener det er 6 forskellige slags ringorm - det kan dog godt være det er 8. Husker det ikek helt…[/QUOTE]
Jeg har læst at katte der har haft ringorm i udbrud opbygger en vis immunitet - jeg vil tro det kun er for den den har stiftet bekendtskab med.
Lidt morsomt, nej det var det ikke, da jeg havde ringorm (konstateret ca. 10 dage efter en hun havde været inde til parring) havde mine dyr en anden “art” (som var nemmere at få has på) en hunkatten der havde været inde. Men det var soleklart, ihvertfald for hunkatteejeren, at det kom fra mig.
Det sjove, og nej det var det heller ikke var - at jeg bemærkede hunkatten der var inde ved haleroden var meget skællet - begrundelsen jeg fik var hendes hud var tør.
Annie - du ved det sikkert, men vær lige OBS på immunforsvarsdelen. Som denne dyrlæge skriver - scroll ned http://www.dyrlaegenitrige.dk/infektionssygdomkat.html - hvad er så værst? Ringorme eller alt det andet langvarig og overdreven behandling kan medføre…
MVH
[QUOTE=lenschow;649232]Annie - du ved det sikkert, men vær lige OBS på immunforsvarsdelen. Som denne dyrlæge skriver - scroll ned http://www.dyrlaegenitrige.dk/infektionssygdomkat.html - hvad er så værst? Ringorme eller alt det andet langvarig og overdreven behandling kan medføre…
MVH[/QUOTE]
Annie har ikke en hel masse valg, idet hun er medlem af en FD tilsluttet klub. Hun SKAL følge sin dyrlæges anvisning.
Og det er rigtigt at langvarig og overdreven behandling med svampemidler kan være hård ved systemet, ingen tvivl om det. Men moderne ringormebehandling er derfor netop også intervalbehandling, som Annie er i gang med. Og med Itrafungolen (som jeg regner med er den flydende med den lille sprøjte, der er yderst let at afmåle korrekt til den enkelte kat) er der ikke stor risiko for at overdosere. Da man tidligere stod og skilte plastkapsler med granulat i, rørte det op i smør og lavede små tabletter selv, var der meget større risiko for overdosering, og hold da op hvor blev de syge af det! De troede selv de skulle dø, og de så da også sådan ud, men kom sig som regel i løbet af et par dags straks folk stoppede behandlingen. Men nu om dag er det heldigvis ret let at dosere meget nøjagtigt. Det bør ikke blive et problem mere. Annie er på helt rette spor.
VH
Susanne
[QUOTE=lenschow;649232]Annie - du ved det sikkert, men vær lige OBS på immunforsvarsdelen. Som denne dyrlæge skriver - scroll ned http://www.dyrlaegenitrige.dk/infektionssygdomkat.html - hvad er så værst? Ringorme eller alt det andet langvarig og overdreven behandling kan medføre…
MVH[/QUOTE]
Når jeg læser om de øvrige emner på dit link, må jeg sige, at det ikke er en dyrlæge, jeg generelt har den store tillid til.
Eksempelvis: Forebyggelse af katteinfluenza kan normalt ske ved at killingerne vaccineres ved 8 ugers alderen og igen ved 12 ugers alderen. Alle katte genvaccineres mindst én gang årligt. I “problem-besætninger” kan killinger vaccineres allerede ved 4 ugers alderen og derefter hver 3. uge indtil de er over 12 uger gamle.
En dyrlæge, der har flere opdrættere i klinikken, tror jeg er en stor fordel, når man har smitsomme sygdomme indenfor dørene.
Der har intet været at mærke på kattene i den forgangne uge hvor vi har behandlet ud over lidt blød mave som dyrlægen havde advaret mig imod.
De er friske og opfører sig som de plejer og killingerne spurter også rundt som vanligt.
Mit indlæg var ikke en kritik af Annies indsats - det var blot et indlæg i debatten om at man også lige skal huske de andre ting. Det var affødt af alle de hjemmeråd, der kom i tråden - ikke af FD og dyrlægens behandling.
PS Annie - har i røgbombet? Hvad siger resten af familien til, at du vælger det hvis jeg må spørge? Det er jo noget af en omgang pga ringorm ville min tænke…
Hjemmeråd
Ja, den studsede jeg også lige engang over Fin kommentar til alle de gode råd og vejledninger, der er fremkommet med i denne tråd - vel at mærke fra folk, der har (bitter) personlig erfaring med det sat… stads også kaldet ringorm. Det kan man vist godt kalde em OM’mer ikke?
Nej vi har ikke bombet endnu jeg skal først have skaffet bomberne hjem.
Den eneste der kan blande sig i hvordan vi behandler er min mand og han lader mig om at gøre hvad der skal til, dog hælper han selvfølgelig med rengøringen. Den eneste der har udtrykt bekymring over bomberne er min mor som er bekymret for om det kan have en effekt på os men der tvivler jeg på det kan, Lis er her i hvert fald stadig