Ringorm

Jo, jo - men tilstanden jeg er i kan diskuteres.

De stinker umanerlig grimt - og selvfølgelig skal man ikke være i tågen. Men kender da nogen der bombede første sal og boede i stuen - og så rykkede rundt.

Har du haft kontakt med Veena? mener hun smed en link, men om det var her eller et andet sted …

Nej det har jeg ikke set men jeg vil da lige sende hende en pb når jeg kommer hjem :slight_smile:

Hvornår i behandlingsforløbet skal man egentlig fyre bomberne af?

[QUOTE=Vivi_Fletcher;649265]Når jeg læser om de øvrige emner på dit link, må jeg sige, at det ikke er en dyrlæge, jeg generelt har den store tillid til.
Eksempelvis: Forebyggelse af katteinfluenza kan normalt ske ved at killingerne vaccineres ved 8 ugers alderen og igen ved 12 ugers alderen. Alle katte genvaccineres mindst én gang årligt. I “problem-besætninger” kan killinger vaccineres allerede ved 4 ugers alderen og derefter hver 3. uge indtil de er over 12 uger gamle.

En dyrlæge, der har flere opdrættere i klinikken, tror jeg er en stor fordel, når man har smitsomme sygdomme indenfor dørene.[/QUOTE]

Ja hold da op, så vidt jeg ved findes der slet ikke nogen vacciner i DK der er godkendt til killinger på 4 uger?

Det er helt klart off label anvendelse… Hvilket ikke er uhørt i sig selv (der anvendes jævnligt medicin off label, det behøver ikke være et problem), men 4 uger er nu godt nok bette, når vi taler injektionsvaccine - den vil have svært ved at kunne bruges til noget pga. de maternelle antistoffer. Havde vi talt intranasal vaccine, så havde det givet mere mening.
VH
Susanne

Stakkars stakkars dere, og alle andre som har hatt dette i hus ,det er noe riktig skit.

Da vi hadde dette,ble det svært tidskrevende.
Jeg skrev en masse om dette,men dette ligger på Dekatten.

Disse berømmelige røykbombene var ikke enkelt å få tak i.
Dyrlegen min syns dem virket altfor spooky,så han ville slett ikke ta dem inn på import.
Så mine røykbomber ble smuglet inn :muhaha: En oppdrettervenn som bor i utlandet kjørte over til Belgia,hvor en annen oppdrettervenninnes dyrlege hjalp med å skaffe dem.
Så ble dem sendt opp i flere “porsjoner” i håp om at ikke tollen skulle ta dem alle. Men alle sammen kom frem :smiley:

Det var først og fremst Lis som halp meg gjennom det hele ved sine erfaringer,så godt hun er aktiv her på forumet også. :slight_smile:

Husk medisinen er grusomt sterk. Vi hadde kattunger på den tiden, og dem ble senere avlivet alle sammen. 2 pga bivirkninger av medisiner,og de andre 2 kunne ikke leve i vår verden etter isolasjonen,da dem ble syke psykisk.
Jeg mistet også en voksen katt,som fikk ødelagt lever og nyrer pga medisinene. Men det ble oppdaget senere. Det er ikke 100% sikkert det var medisinenes feil,men min dyrlege tror det.

Jeg bor i et gammelt hus,så det ble ekstra kostbart for oss. Vi hadde jo ikke behøvd å gjøre det,men ringormen ble sparket bak vi trengte for å få ut de gamle vegg til vegg teppene.

Medisinen i sin helhet er ikke den dyreste,men det er alle testene man tar underveis, og den det koster masse psykisk.

Da jeg innså vi hadde ringorm, ja jeg var sikker før vi fikk tilbake testresultatene, så googlet jeg jo masse om dette på internet.
Og flere steder stod det at det tok 6 uker med vask av hus og hjem,katter,isolering og medisinering. Så jeg var skråsikker da de 6 ukene var godt at nå var vi ringorm fri.
Men neida… :frowning:
Så mine katter måtte gjennom helvete i 6 nye uker.
Så huset ble nedvasket enda en gang + røykbombet, medisinert og kattene ble vasket.
Men denne gangen byttet dyrlegen shampo, etter å ha takk kontakt med en ringorm spesialist i vetrinær verden her i Norge.
Og den shampoen sitter i nesen min den dag i dag.
Dyrlegen min lo og sa at såpen lukter Island … jadda dere, det luktet råtne egg:what:
Jeg badet alle kattene hver 3. dag,og samtidig vasket jeg alle flater i huset hver 3. dag. Ikke pga sporer,men fordi shampoen luktet så grusomt at jeg trengte å få inn en annen lukt :høhø:

Jeg tror i mitt tilfelle at det var denne grusomme shampoen som tok knekken på ringormen hos meg. Meidisinen klarte det ikke alene. Shampoen alene kunne heller ikke ha klart det.

Jeg håper for all del jeg aldri får det i hus igjen,og jeg unner ingen andre å få det heller.
Hos meg tok det godt over et halvår før vi ble friskmeldte,siden vi måtte gjennom det hele 2 ganger. Det som tok tid,var at jeg valgte å ta flere friskmeldings tester senere,for å være 100% sikker.

Da kunne jeg ta hjem min daværende nye import,som hadde blitt plassert i hu og hast hos en venninne av en venninne,fordi ringormen mistanken kom omtrent i hus samtidig som katten kom til Norge.

Jeg må lete tilbake på Dekatten,eller spørre Helle pent om hun kan finne navnet på shampoen.

Masse lykke til med elendigheten,som jeg sa den kan, klarte vi å bli friskmeldte i det gamle huset vårt,så klarer alle det. MEN vi hadde neppe klart det uten røykbombene for sporenes del i krinkler og kroker som knapt kan rengjøres, og vi trengte stinke-shampo i tillegg til medisiner.

Jeg elsker google :wink:
Her er shampoen jeg brukte som luktet svovel. Den finnes i alle land tror jeg,om ikke kan dyrlegen din importere :
http://www.drbaddaky.no/products/dermapet/lime_plus_dip_konsentrat_118ml

[QUOTE=Thelma;652179]Jeg elsker google :wink:
Her er shampoen jeg brukte som luktet svovel. Den finnes i alle land tror jeg,om ikke kan dyrlegen din importere :
http://www.drbaddaky.no/products/dermapet/lime_plus_dip_konsentrat_118ml[/QUOTE]
Hvis man absolut vil vaske kattene, er klorhexidinshampoo lige så effektiv.
Jeg ville bare ikke vaske dem, for i princippet kan de lige bagefter hente nye sporer i omgivelserne.

Jeg brukte en annen shampo først i tillegg til medisiner, i første runde,men jeg ble ikke fri for det.
Siden jeg klarte å bli ringorm fri i neste runde,så er dette en varm anbefaling fra min side :slight_smile:
Og det var denne såpen min vetrinær ble rådet til å bruke av spesialisten.
Han var kontakt med en av dem som står under linken over under hele prosessen.

Men det glemte jeg å si.
Hver gang dem ble badet,så måtte dem pent nok sitte inne på et nyvasket rom helt til dem ble tørre.

Så mye som jeg vasket i begge rundene,så tror jeg ikke det ble mange sporer igjen i omgivelsene :slight_smile:
Første og andre runde av medisineringen skal dem isolerest,så sporene får ikke mange muligheter til å fly rundt - derfor.

Og jeg vasket som sagt alle flater rene hver gang jeg badet kattene - 2-3 g pr uke,men det var pga lukten.

Skulle jeg være uheldig å få ringorm igjen senere, så vil jeg så abslutt vaske dem. Sporene må ut av pelsen på dem også.

[QUOTE=Mega;652183]
Jeg ville bare ikke vaske dem, for i princippet kan de lige bagefter hente nye sporer i omgivelserne.[/QUOTE]

Det er vel ligesom hønen og ægget.

Vasker man dem kan de hente sporer i omgivelserne. Vasker man dem ikke, kan de afgive sporer til omgivelserne.

Teoretisk set er der vel stor effekt, hvis man rengør halvdelen af huset, vasker kattene og sætter dem i den rengjorte halvdel.
Herefter rengør man den sidste halvdel af huset.

Så har man da gjort, hvad der var muligt :slight_smile:

Malacep som jeg brugte er nem at skylle ud af pelsen. Og på det tidspunkt man er nået til at skulle skylle - efter katten er holdt med champooen i pelsen i 10 minutter - da sætter man pris på det.

Ellers er Lime Sulphor Dip (lugter af rådne æg) godt - ved ikke om det fås i DK

River lige denne op igen…
Hvordan går det Annie :?
Håber det går fremad for misserne og jer :wink:

Mine killinger eller voksne er ikke blevet syge af behandling af ringorm, og ej heller døde killinger…
I mine 25 år som opdrætter har jeg prøvet at have ringorm et par gange, det er faktisk meget nemt at få idet det kan bæres videre via hænder/tøj…ergo du skal bare have besøg af en bekendt med dyr der bærer det videre, det er nok derfor at jeg sjælent rører ved andres dyr/katte…
men da jeg sidst havde det blev mine katte vasket og skyllet til sidst i Virkon S 1 x ugenligt ( plus føntørret ) plus jeg rengjorde og spraydede mine omgivelser i virkon S 1 x ugentligt i ca. 6 uger…plus jeg gav alle mine katte Program vet ( dobbelt ration ) det var sidste gang jeg havde det og ligger vel knapt 8 år tilbage.
Jeg ved godt at der er nogen der siger at Virkon S ikke virker…men jeg kom af med mine ringorm på den måde og jeg havde killinger på det tidspunkt og alt gik vel, og ingen af mine købere fik ringorm…
Ideen med program vet blev ordineret af en dyrlæge der havde haft en opdrætter med ringorm i lang tid som ikke kunne komme af med det via den almindelige brugte medicin, og derfor prøvede denne opdrætter Program vet og blev fri af ringorm.
Det var min måde til at komme af med ringorm, jeg skriver ikke det her for at give nogen ideer ( eller husråd ) for hvad du gør når du har ringorm må du og din dyrlæge selv vælge, bare der bliver gjort noget…

I vores byggemarked i frankrig kan man købe de røgbomber der dræber alt. Utøj, spore og selv fisk i akvariet. De har forskellige størrelser alt efter området der skal behandles. Når en bombe er affyret skal der gå ca 2 timer mener jeg før man går ind igen og så skal alt rengøres grundigt før husdyr får adgang til huset. Har kun prøvet at bruge dem en gang og det var fordi vi havde mistanke om at Sophie havde lopper og på daværende tidspunkt havde vi gulvtæpper overalt.

Det viste sig så at hun sikkert ikke havde lopper for hver sommer gentog hun samme procedure. Hun smed så meget pels at hun nærmest var gennemsigtig, dvs at hendes pels var så gennemsigtig at man kunne se hendes hud.

Brugte det så også en enkelt gang her i extraværelset i sommerhust (et hus i haven) for at få bugt med alle de fluer som havde lagt æg i træet og som kom ud når der kom varme på.

[QUOTE=DK Mammarazzi;657827]River lige denne op igen…
Hvordan går det Annie :?
Håber det går fremad for misserne og jer ;)[/QUOTE]

Undskyld, jeg havde slet ikke opdaget de sidste indlæg her :ups:

Det går fremad :slight_smile: Vi starter på sidste uge med behandling i dag, og når den er slut skal vi jo til at teste alle kattene.
Killingernes udbrud er væk og der er begyndt at komme pels på igen :slight_smile:

Puha, jeg er bare SÅ nervøs for at det ikke er væk :frowning:

Hvad gør man hvis det ikke er væk? Starter man op på endnu 5 ugers behandling eller er det “nok” at prøve med 1 uge mere og så teste igen?

Krysser fingerene alt jeg kan får at dere får bukt med det på 1 runde!!

Jeg måtte starte forfra igjen,og da vasket vi jo med den spesielle såpen også som virkelig tok siste rest av sporer i hud og hår.
Tvi-tvi :slight_smile:

Ja herfra :kryds: også alt hvad vi har for at du slipper igennem testen uden videre behandling :wink:

:kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds:

13 prøver, 13 krydser!

:kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds: