Jeg forsvarede blot, at det skulle være “sjovt” at Jens Ruhnau skulle komme med svar, der umiddelbart opfattes modstridende.
Og så kan folk ellers selektere, som de nu føler det nødvendigt. Det er jo ikke fordi, at jeg ikke synes, det er fornuftigt, hvis man ser en klar tendens. Fuld respekt for det.
Men gingivitis er ikke i sig selv smitsomt, og der er ikke noget videnskabeligt belæg for, at tand(køds)problemer/svagheder skulle være arvelige.
Men nu er det jo også et lidt bredt spørgsmål… kender man linien? Eller har man kun den ene kat at kigge på? Er det hele bestanden (så ville jeg i hvert fald begynde at kigge grundigt efter calici, for der skulle da gerne være flere forskellige linier i samme bestand)? Opfylder fodringen kattens tyggebehov? Min sluger f.eks. alt almindeligstr. foder, og hun kan ikke være den eneste kat i hele verden, skulle jeg mene… Og en Main Coon har jo f.eks. et betydeligt større gebis end min lille 2,5 kgs. kat, så er det nok, at den får MC-foder?
Når man løfter en læbe på katten, så ser man jo kun ydersiden, og det er ydersiden, som katten ikke selv kan rense med tungen. Den skal enten fodres med noget, der virker tandrensende, eller den skal have børstet tænder. Og jeg tror altså ikke, at ideen med at børste tænder er så pokkers dårlig - og Jens Ruhnau tjener jo altså ikke noget på, at prædike det for os (ud over, at hans tandbørster er meget bedre end dem, man kan finde i den almindelige handel).
Og ud fra at jeg, ved at børste tænder på Amira, kan få hendes tandkød til at blive helt normalt (det har været ret slemt, hun lignede en kat med mundhulebetændelse, og havde en masse tandsten), så synes jeg altså ikke, at man helt skal afskrive, at der også er flere faktorer i stil med, hvis vi selv lod være med at børste tænder.
Jeg ville gerne, at Amira havde været vænnet til råfodring som lille. Jeg kan simpelthen ikke lokke noget i hende, der så meget som minder om / lugter af rådt. Så der kommer også noget prægning ind i billedet.