Rosetter på udstillinger?

Hej,

Jeg har brug for lidt hjælp omkring rosetter på katteudstillinger, og håber I kan hjælpe mig, da min indsigt er minimal indenfor katte.

Jeg er ved at forberede en produktion af rosetter (www.wmroset.dk), som bliver med nogle noget anderledes centre og hvor tekst/logo bliver trykt på båndet.

Jeg har netop fundet ud af, at man ikke bruger bestemte bånd-farver til de forskellige placeringer (som man f.eks. gør i hestesporten) - og at rosetterne generelt er større end til heste.
Så vidt så godt!

Spørgsmålet lyder:
Hvilke båndfarver bruges der - eller hvilke farver er mest foretrukne?
(det varer nemlig ikke længe, før jeg skal bestille farver hjem):?

Hvis I har lyst, må I meget gerne lægge fotos ind af jeres - så jeg måske bedre kan sætte mig ind i trenden.

Mange hilsner fra
Winnie

Rosetterne tildeles sjældent. Man køber dem selv af den arrangerende klub og bestemmer dermed også selv, hvilken een, man vil have. Og de findes som regel i et væld af farver og mønstre, så der er noget for enhver smag :slight_smile: Titlen/placeringen sættes så på som et ekstra bånd mod fremvisning af cert.

…med mindre det har ændret sig inden for de sidste par år - jeg udstiller ikke længere :wink: Og har desværre lige smidt alle mine kokarder ud.

Det er en meget smuk roset, du har lagt billede ind af…
Men den er nok meget for fancy til en katteudstilling :slight_smile:
Det fungerer sådan indenfor Felis Danica at klubberne ganske vist indkøber rosetterne (også kaldet kokarder), MEN i sidste ende er det udstillerne selv, der skal købe dem for at hænge dem på kattens bur… dvs at prisen skal holdes forholdsvis lav!
Hos TICA/Viking Cats får alle, der har opnået finals, en kokarde… her er det klubben alene, som står for udgiften - og der uddeles mange på et show! Ti ringe á ti kokarder + had der nu kommer til i form af æreskokarder o.lign, you do the math :slight_smile: Dvs at indkøbsprisen også her skal være lav…

Der er tradition for at midten indeholder navnet på den arrangerende klub, samt at der på båndene står hvilken titel/placering katten har opnået, evt også sted og dato…

Jeg kan desværre ikke rigtig hjælpe med billeder af mine kattes kokarder - de er pakket væk :smiley: støvsamlere…

jeg foretrækker de blå / grønne nuancer, men det er vist en smagssag…

jeg tager et billede af et par forskillige når jeg har været ude og handle :wink:

Her er lidt billeder af min “præmievæg” :høhø:

Hold da fast - nu ved jeg jo allerede 100 gange mere, end jeg gjorde for 1/2 time siden! :smiley:
Tusind tak for alle jeres bidrag - en masse jeg ikke vidste, men man kan jo heldigvis kun blive klogere :slight_smile:

Camilla: Super flotte rosetter og mange nye farver for mig :slight_smile:

Jeg skal nok kigge ind i tråden, hvis der skulle komme flere tilføjelser/fotos her.

Kh Winnie

Her er så nogle af dem jeg har haft købt.

Nogle er med mindre bånd vedhæftet alt efter hvilket cert vi har fået - andre er det fortrykt på :slight_smile:

Jeg må hellere leve op til min sevudnævnte status som kokardoholiker :høhø: og skynde mig at sige at jeg fandt så mange billeder i “arkivet”, at jeg har oprettet et fotoalbum, så de ikke slår tråden her helt ihjel.

Albummet er her: http://www.kattegale.dk/forum/album.php?albumid=784

I mange år købte jeg konsekvent en kokarde hver gang en af mine katte havde været til bedømmelse, hvad enten kræet blev nummer sjok eller nåede toppen. Det er vist fåtallet der køber så mange.

Efter min flytning i sommers ændrede jeg vaner. De fleste kokarder ligger nu i en kasse på en hylde og kun dem der betyder noget særligt er kommet op at hænge. Det betyder også at jeg har ændret min købeadfærd og nu kun køber hvis for eksempel mine racekræ opnår en ny titel eller hvis jeg har en Best in Show kat (og det er jeg vist også faldet lidt af på, da pokalerne taler deres eget sprog :ups:)

Jeg har tilføjet lidt kommentarer til de enkelte billeder som jeg håber du kan bruge, sådan noget som størrelse, køb-selv eller tildelt og hvilke klubber og forbund de er fra.

Og jeg kunne for øvrigt sagtens finde på at have kokarden i dit første indlæg hængende herhjemme - den er rigtig bling-bling flot :ok:

Jeg har det lidt ambivalent med rosetter. Jeg har også kendt fra ridesporten, at hver placering havde sin egen farve (f.eks 1.plads =rød+hvid) . I kattesporten er rosetter mere bare noget, man selv køber, og har ikke noget med præmie og placering at gøre på samme måde.
Personligt synes jeg det ville være enormt festligt, hvis de forskellige vindere havde et synligt “bevis” på deres resultater - også selv om mange ikke hænger dem op, når de kommer hjem.
Selv vil jeg ikke købe nogen, med mindre min kat fik en passende placering :).
Men jeg syens det er både festligt og flot, når de overækkes :slight_smile:

Jeg er mest til rene og klare farver uden alt for meget hurlumhej.

Hold da HELT fast, Tina / Gizzemissen!
Det er jo heeeelt vildt! Hvor er de flotte! :besvimer: (Jeg ELSKER rosetter!)

Jeg håber virkelig ikke du sletter dit album sådan lige, da det absolut er ét jeg ofte vil vende tilbage til. Jeg vil ikke lave de samme - for de findes jo i forvejen, men det er rigtig godt til inspiration.

Iøvrigt: Hvordan fastsætter du/I de ekstra (kortere) bånd, som I får tildelt?

  • det ender jo med, at jeg er nød til at gå på katteudstilling her i Sønderjylland en dag… hvis der er et her!!!

RITA: Hovsa, jeg så dit svar lidt senere. ja jeg vil give dig ret.
Jeg kan faktisk også rigtig godt li’, at man har en bestemt farve til en bestemt placering. Men det kan jo osse være fordi, at jeg er vant til det fra hestesporten. Men meget praktisk ja…

Kh
Winnie :wehuu:

[quote=Winnie;338837]Hold da HELT fast, Tina / Gizzemissen!
Det er jo heeeelt vildt! Hvor er de flotte! :besvimer: (Jeg ELSKER rosetter!)[/quote]

Så har vi tilbøjeligheder i samme retning kan jeg høre :høhø:

Det skal nok få lov at ligge :thumbup:

I FIFe klubberne er der deciderede kokardesalg hvor du vælger hvilken kokarde du gerne vil købe iblandt det udvalg klubben har købt. Klubberne køber så også stakke med de små hvide bånd med de forskellige titler, placeringer, certifikater, you name it, som de så klipser på med en hæftemaskine så klipsen er skjult under rosette-delen.

Du kan ses FD udstillingskalenderen for 2010 her: Felis Danica – Racekatte – udstilling og opdræt – medlem af Federation Internationale Féline (FIFe)

Derudover har Viking Cats udstilling ved Middelfart om 3 uger - det er der kokarder uddeles gratis :ok:

Det er kun Katteklubben, der kører med det system og det gøres meget let og smart med en hæftemaskine :smiley:

Kokarder fra TICA-udstilling …

Tusind - tusind tak allesammen!
Ih hvor er I altså hjælpsomme, det betyder utrolig meget for mig!

  • det er jo alt sammen umiddelbart ikke liiiige noget, man kan læse sig til.
  • men det kan jeg nu:tak:

Kæmpe knus
Winnie :wehuu:

Jyrak gør det samme :slight_smile:

Ja, jeg behøver ikke vise mine to. Jeg har kun to, da jeg ikke køber. Jeg har en for en 2. plads i en all-breed ring i TICA og en for en nominering i FIFe som jeg fik på en tysk udstilling…
Meeen, jeg gemmer troligt alle NOM båndene eller medaljerne som man får når katten bliver NOM (eller BIV?), jeg sætter bare ikke båndene på en kokarde.
Hehe - og mine BIS og BIV pokaler står i øvrigt også fremme på en hylde i soveværelsen.

Forresten - hvilke prisklasser ligger de ca. i?

Kh
Winnie

:ups: Ku’ være, jeg skulle bevæge mit luksuslegeme til Jylland en dag, så jeg kan udvide min horisont lidt :slight_smile:

Øh, sådan ca 75-85 kr? Eller husker jeg forkert.
Men det kan Tina sikkert svare på -tihi