Royal Canin foder

Jeg kunne rigtig gerne tænke mig at høre om erfaringerne med RC´s foder.Både det gode og det dårlige.

Mine stortrives på Royal Canin Maine Coon 31 :wehuu:
De store kugler gør, at de skal tygge og maserer tandkødet.

Der mangler en man kan sætte kryds i …aldrig jeg syntes ikke om fodret og ville ikke bruge det …

Nej den mangler ikke, for jeg vil netop høre om folks erfaringer med det, og hvis ikke du har prøvet det, har du dermed ingen erfaringer.

Men lad mig gerne høre hvorfor du ikke vil bruge det?

Vi har brugt det, det var vel ok, men for dyrt, synes jeg. Så jeg har ikke stemt.

Et er om kattene kortsigtet trives på det, og noget andet er om et foder langsigtet er optimalt.

Tja, som jeg før har berettet:
Gia blev jo “leveret til døren, komplet med foder” - de havde lige fået en ny sæk Hills (dyrlægens rabatordning: Hver 5. sæk var gratis), plus en sæk med en rest i.
Hun syntes tydeligvis ikke så godt om det, det var “knækbrød og selleri” :wink:
Så mailede jeg flere perseropdrættere og spurgte, hvad de fodrede med, og de svarede RC.

Efter prøvesmagning (jeg mailede RC og bad om prøver) var hverken Gia eller jeg i tvivl: RC Persian er gååååt!
Det var en oplevelse i sig selv: Indoor, nej tak, Oral S OK, men Persian, jeg kunne ikke få min hånd op af posen for hendes snude! Det var mums, og det fik hun så i ½ år, og vommede sig 1 kg…
Så har hun prøvesmagt sig frem til Fit32, Sterilised, og Oral S. Det sidste gjorde nu ikke noget godt for hendes tænder, tværtimod.

Leise er med på den, han guffer også glad af de 2 slags. Helst Sterilised, som minder om Persian i faconen. Persian blev lavet især fordi persere har særlige behov pga deres pels-pragt, og fordi de nemmere kan spise en bestemt kroket-facon (lader jeg mig fortælle).

Men forresten er der på Sterilised-sækken en tegning af en ret god korat (lader jeg mig fortælle).

Jeg har hørt andre berette om katte, der på den ene eller anden vis ikke tåler RC, men det har ihvertfald i eet tilfælde været en kat med tendens til en bestemt sygdom. Genetik spiller åbenbart ind mht, hvad katten tåler :?

Men mine 2 fladsnuder trives fint på RC, pæne tænder, alt i orden :slight_smile:

Jeg bruger udelukkende RC.

Jeg er egentlig meget glad for det, og kunne ikke finde på at bruge andet. Nogle gange kan jeg bare godt tænke at det måske ikke er så godt endda. Fx kan Bamse godt engang imellem kaste op af det, sådan måske en gang hver 14 dag.

Men jeg tør ikke skifte foder og er egentlig meget godt tilfreds med den vejledning jeg har fået og får gennem RC.

jeg bruger RC persian og persian kitten, til alle mine, også huskræene, det trives fint på det, lidt for fint måske…jeg har et par stykker som godt kunne tåle at tabe sig lidt.

Mine er glade for RC’s, men de får altså en blanding af lidt af hvert, bla. også Hill’s og Senabelle. Mine katte trives og har det godt. Jeg har dog næste gange jeg skal købe (jeg har ikke købt længe da vi har fået en del foder via diverse arrangementer) tænkt mig at købe Porto felina og/eller James Wellbeloved da jeg har et bedre indtryk af disse to mærker.

Mine er glade for RC og trives fint på det, men de får også Lux og råt kød.

Mine katte kaster op af RC - så det bruger vi ikke mere.

Det er ikke meget tørfoder vi bruger her i hjemmet, men det vi har stående er hovedsaglig Royal Canin, som jeg ikke har noget at udsætte på - Jeg er feks. meget glad for RC’s babycat til små killinger.

Af RC’s produkter vi har stående er Royal Canin British Shorthair.

Og jeg kan lige tilføje at mine kræ ikke tåler Hill’s produkter, det brækker de sig af.

To af mine kaster op af Maine Coon-kuglerne, så det bruger jeg ikke mere.

Jeg bruger det pt., men når det sidste er spist skifter jeg væk fra RC. - Jeg er ikke yderst tilfreds, men det har da var okay, dog synes jeg den ene kaster det op i perioder, og jeg håber at de andre ting som driller, er årsage fra RC, og håber det stopper når jeg skifter væk fra det.

Hvad tørfoder angår fodres her med en blanding af James Wellbeloved og RC oral sensitive - og kattene trives på det.

Det sidste aht. Misters tandkød, det var lidt rødt, og det har hjulpet. Og han vil gerne tygge i de store stykker.

Ifølge dyrlægen skulle jeg overveje også bruge RC sterilised aht. specielt Mister. Det er ikke prøvet endnu.

[quote=KKH;283516]Nej den mangler ikke, for jeg vil netop høre om folks erfaringer med det, og hvis ikke du har prøvet det, har du dermed ingen erfaringer.

Men lad mig gerne høre hvorfor du ikke vil bruge det?[/quote]

Har ytre min mening om hills og royal canin… Syntes det er noget opreklamret noget og mener det endnu mere efter jeg har været til BARF fordrag.
Efter jeg er kommet på kattegal siden så er jeg begyndt endnu mere og tænke over mit foder og begyndte at forstå nogen ting.

Kan bare ikke forstå det med royl canin , hvis de mener at det skal være lavet efter viden , men siger man ikke at katten er kød æder :S

Syntes det kan give stof til efter tanke som hende til BARF fordraget siger at det er hills og royal canin folk der undrviser kommende dyrelæger og hvis man kommer i dyrekliniker så ser man kun hills og royl canin og de aner ikke om andet end det…

Her købes KUN 1 variant RC…og det er Sensetive Vet-serien
OG Growth når her er mislinger.

Øhm, jeg forstår ikke den sætning? Katten er obligat kødæder og det foder vi giver den skal selvfølgelig være lavet efter viden om kattens ernæringsmæssige behov. Eller hvad er det du mener med den sætning? :slight_smile: Og hvad er det ikke du forstår mht Royal canin?

(Det er ikke en kritik af din holdning eller noget, forstår bare ikke din udtalelse?)

Jeg har stor respekt for, at RC gerne lufter indholdet i deres foder på deres hjemmeside. (I modsætning hertil er det endnu ikke lykkedes mig at finde ud af, hvad der er i Hill’s foder.) At jeg så synes, at der er aaaalt for meget kulhydrat i RC er så noget helt andet. Mine har været på Fit 32 og deres slankefoder og trivedes såmænd udmærket på det. Men slanke sig gjorde de nu først, da jeg kom på et foder med mindre indhold af kulhydrat :slight_smile:

mvh. tina