Royal Canin foder

Har brugt det i flere år - og ikke haft nogen problemer med kræsenhed eller lignende. Kattene var fine i pelsen og trivedes…

Har dog nu skiftet til andet foder, idet det blev vigtigt at undgå fisk i alt for store mængder… og fordi jeg samtidig fulgte godt med i nogle af de foderdebatter der har været på diverse fora…
For mig virker det logisk at fodre kødædere med et foderprodukt, der først og fremmest nævner kød som største ingrediens…

Mine kastede op næsten hver dag, da de var på RC, så det bruger jeg ikke mere

Den eneste gang, jeg har betalt for en pose Royal Canin, var Intestinal i forbindelse med en gang dårlig mave og det var kun fordi dyrlægen anbefalede det og ikke havde andet som tørfoder.

Som udstiller får jeg jævnligt diverse prøveposer - og det bliver da blandet i deres foder - men ellers kommer det ikke inden for mine døre :frowning:

Dels er der for mange kulhydrater i og dels er det simpelthen for dyrt i forhold til indhold - og ovenikøbet (det kan RC dog ikke gøre for :D) fodrer jeg kun nødig med tørfoder.

[quote=Eva K;283605]Øhm, jeg forstår ikke den sætning? Katten er obligat kødæder og det foder vi giver den skal selvfølgelig være lavet efter viden om kattens ernæringsmæssige behov. Eller hvad er det du mener med den sætning? :slight_smile: Og hvad er det ikke du forstår mht Royal canin?

(Det er ikke en kritik af din holdning eller noget, forstår bare ikke din udtalelse?)[/quote]

De siger deres foder er lavet på viden , men er katten ikke kødæder …

det er det jeg mener . der er andet foder med meget mere kød i .

Skeem - Ah okay, på den måde… Tak for forklaringen…
Ja, men de bruger måske også anden viden end lige den at katten er obligat kødæder :slight_smile: Men ellers er jeg enig. Fodrer også selv mine med masser af vådt og noget råt :slight_smile:

Min Amira er allergisk overfor noget, der er i flere Royal Canin-mærker. Jeg ved ikke hvad, og måske finder jeg heller aldrig ud af det. Det er jo selvfølgelig ikke fordi, at der står RC på posen, at hun ikke kan tåle det :wink: Men RC bruger åbenbart et eller andet, som hun altså slår ud over.
Det er senest blevet bekræftet, da Deena ankom med RC-killingefoder fra sin opdrætter.
Så generelt holder jeg mig fra konventionelle dyrehandelmærker, hvor der er risiko-ingredienser.

Hej.

Jeg har tidligere brugt RC til mine katte, men skiftede, dels pga. prisen (og deres konstante pristigninger samtidig med at de bliver ved med at udvikle nye race specifikke fodertyper), dels pga. at mine katte ikke trivedes på det.

Jeg har desuden haft en kat (han bor idag på Amager) som efter 2½ år på RC udviklede en kraftig foderallergi, som hans nuværende ejer stadig kæmper med at få under kontrol :frowning:
Jeg havde ret dårlig erfaring med hjælp og vejledning fra RC, da jeg konstaterede foderallergien - de var meget afvisende og kunne/ville ikke hjælpe med udspecificerede indholdsfortegnelser :frowning:
Efterfølgende har jeg erfaret at flere andre med katte der har udviklet foderallergi, har fodret med Rc’s produkter…
Dette er ikke en anklage af RC - nogen katte kan sikkert trives glimrende på det. Men jeg vil ikke bruge det som basis foder igen.

Efter jeg skiftede fra RC til Iams, ændrede mine kattes pels sig drastisk - skæl blev kraftigt reduceret eller forsvandt helt og daglige opkastninger blev mindsket meget.

Nut kaster af og til op endnu, men mest hvis jeg fodrer med Light produkter. På almindeligt voksen foder, ser vi ikke at hun kaster op så ofte som tidligere (mens vi fodrede med Rc’s Siamese, kunne hun kaste op 4 - 5 gange hver gang hun havde spist :frowning: ).

/Mette

:øhmm: syntes også det et lidt tanke vækkende når vi ved hvor godt kød er for kattene at der ikke hos dyrlægen er foder som ziwipeak , orijen med mere … Også at de ikke kan rådgive i rå fodring , de ligner et spørgsmål tegn når man spørger til det …

Jeg har brugt det, men holdte op da mange af kattene kastede op af det.
Hilsen Lisbeth

Jeg bruger RC til nevtraliserede misser og min kat er vild med det :slight_smile:

Det er slet slet ikke tankevækkende for mig …Ernæringslære på dyrlægestudier er kun af få timers varighed. En dyrlæge uddannelse går på at kurere / behandle syge dyr.

På samme måde som din praktiserende læge vil henvise dig til en diætist, hvis du har problemer som skyldes forkert fødeindtag …Eller hvis der er mad du ikke tåler af en eller anden grund.

Jeg har i mit tidligere kuld solgt killinger til dyrlæger - I min sidste kuld solgte jeg en killing til en dame hvis far er dyrlæge …Disse killingekøbere spørger mig til råds hvad angår fodring, de erkender blankt at mange erfarne katteejere og opdrættere ved langt mere om foder end de gør.

Jeg har een som blev ulækker, fedtet og fik sår på læberne af Maine Coonkuglerne. Men mine killinger har da spist lidt RC Babycat og deres mor fik en sæk RC Queen og det er gået fint nok.

Hvad stemmer jeg så?

Jeg blandede RC til neutrelliserede katte sammen med Divas alm. foder, men hun fik blød mave af det, så jeg stoppede igen :slight_smile:

[quote=Alice;283841]Det er slet slet ikke tankevækkende for mig …Ernæringslære på dyrlægestudier er kun af få timers varighed. En dyrlæge uddannelse går på at kurere / behandle syge dyr.

På samme måde som din praktiserende læge vil henvise dig til en diætist, hvis du har problemer som skyldes forkert fødeindtag …Eller hvis der er mad du ikke tåler af en eller anden grund.

Jeg har i mit tidligere kuld solgt killinger til dyrlæger - I min sidste kuld solgte jeg en killing til en dame hvis far er dyrlæge …Disse killingekøbere spørger mig til råds hvad angår fodring, de erkender blankt at mange erfarne katteejere og opdrættere ved langt mere om foder end de gør.[/quote]

Syntes det er lidt chokerende at de ikke gøre mere for at forbygge end behandle, men selfølige så tjener de ikke så mange penge dyrelægerne , som hende der sagde til BARF fordraget.

begge vores katte ka godt lide rc foder, men de får dårlig mave af det og daffy kaster op af det. vi har brugt bla brugt fit32, syntes osse daffy´s pels blev emeget ringe af det, han fældede mere samt mistede pelsen sin glans. syntes osse det er for dyrt set i forhold til andet lødigt foder.

Thjaaaaa …De anbefaler da glad og gerne tørfoder fodring, velvidende om at mange katte ikke drikker væske nok, og resultatet ofte bliver dårlige nyrer …Når det så er sagt, så har vi vel som selvvalgte katteejere osse pligt til selv at sætte os ind i tingene, og ikke bare stole blindt på hvad ‘eksperterne’ fortæller …Efter min mening, går man aldrig helt galt i byen, hvis man fodrer katten med det den er skabt til at spise fra naturens side …Så tæt man nu kan komme ?

[quote=Sheer;283843]Jeg har een som blev ulækker, fedtet og fik sår på læberne af Maine Coonkuglerne. Men mine killinger har da spist lidt RC Babycat og deres mor fik en sæk RC Queen og det er gået fint nok.

Hvad stemmer jeg så?[/quote]

Tja pelsen vil jeg mene går under at de ikke trives på det, men såret tyder så på noget allergi og kan vel egentlig ikke passe under noget af det.

Og så lige de sidste, hvor de ser ud til at trives.

Ja jeg skulle nok have givet flere svar muligheder, så du må vælge hvad du synes er vigtigst at få frem.

Og så synes jeg faktisk at det er skræmmende at det foreløbig tegner til, at omkring 1/3 bliver direkte dårlige af deres produkter.

Kære Alice…
Nu synes jeg så godt, at katteejere selv bør tænke sig om. :S

Hvor svært kan det være at regne ud, at kattene skal have masser af vand, når de spiser tørfoder.

Og at de for øvrigt altid skal have adgang til frisk vand…:slight_smile:
Døgnet rundt…

Desværre…tror jeg, at mange katteejere kun fodrer med tørfoder;
fordi de synes, at det er nemmere.
Det mener jeg ikke er godt…

[quote=Mona Jensen;283904]Kære Alice…
Nu synes jeg så godt, at katteejere selv bør tænke sig om. :S

Hvor svært kan det være at regne ud, at kattene skal have masser af vand, når de spiser tørfoder.

Og at de for øvrigt altid skal have adgang til frisk vand…:slight_smile:
Døgnet rundt…

Desværre…tror jeg, at mange katteejere kun fodrer med tørfoder;
fordi de synes, at det er nemmere.
Det mener jeg ikke er godt…[/quote]

Jeg tror sådan set ikke at det er fordi det er nemmere, men uvidenhed og vane.