Royal Canin foder

[quote=Mona Jensen;283904]Kære Alice…
Nu synes jeg så godt, at katteejere selv bør tænke sig om. :S

Hvor svært kan det være at regne ud, at kattene skal have masser af vand, når de spiser tørfoder.

Og at de for øvrigt altid skal have adgang til frisk vand…:slight_smile:
Døgnet rundt…

Desværre…tror jeg, at mange katteejere kun fodrer med tørfoder;
fordi de synes, at det er nemmere.
Det mener jeg ikke er godt…[/quote]

Vi er SÅ enige Mona :-). Jeg er osse sikker på, at tørfoder er blevet så eftertragtet fordi det er smadder let, lige at ryste nogle piller ud i en skål.

Jeg har for mange år tilbage mistet en kat pga. af dårlige nyrer …Den eneste kat, jeg nogensinde har mistet pga sygdom. Dengang boede jeg i jylland laaaaaangt ude på landet, og mine katte var dengang ude/indekatte, og derfor var jeg ikke obs på hvor meget væske Bølle drak. Bølle fangede selvfølgelig en del mad selv, men indenfor ville han ‘kun’ spise tørfoder - Det blev hans skæbne :-//. Og efter denne kedelige oplevelse, startede jeg straks op med at fodre det jeg kalder variabel ( råt/vådt og tørt ). Og har heldigvis aldrig stødt på dårlige nyrer/blærer siden.

Det ulykkelige er, at rigtig mange kattejere nu står med katte som nægter at spise andet end tørfoder …Endnu mere ulykkelig er det, at der stadig findes katteejere som mener at tørfoder er det bedste og eneste rigtige :-/

Jeg tror desværre godt at forklaringen på tørfoderets popularitet er at det er nemt. :(. Og det er da osse lettere lige at stikke hånden ned i sækken / spanden med tørfoderet og hælde op …Det tar’ da noget længere tid at skære kød i passende stykker, få det delt op i potions-poser osv…Og desuden skal man jo osse holde ekstra øje med holdbarheden på det rå og våde …Tørfoder kan jo mere eller mindre ligge og passe sig selv .-)

Allergi er vel også mistrivsel. Altså, uanset om der er noget i foderet, som giver klistret pels, opkast eller allergi, så er alle tingene vel i sidste ende blot et tegn på, at der er noget i, som ens kat ikke kan tåle?

[quote=Mona Jensen;283904]Kære Alice…
Nu synes jeg så godt, at katteejere selv bør tænke sig om. :S

Hvor svært kan det være at regne ud, at kattene skal have masser af vand, når de spiser tørfoder.

Og at de for øvrigt altid skal have adgang til frisk vand…:slight_smile:
Døgnet rundt…

Desværre…tror jeg, at mange katteejere kun fodrer med tørfoder;
fordi de synes, at det er nemmere.
Det mener jeg ikke er godt…[/quote]

Det synes jeg så måske er lidt strengt, og jeg tror ikke på, at det er fordi, at folk ikke giver friskt vand (dog er jeg noget skeptisk overfor dem, der ikke skifter vandet i deres fontæner dagligt!). Men hvor ofte er det egentlig lige, at man ser sin kat drikke? Jeg gør i hvert fald ikke særlig tit. Altså, jeg kan se, at vandet i fontænen rent faktisk falder, men ellers har jeg ikke en levende chance for at vide, hvad de rent faktisk indtager af vand - og slet ikke hver især. Jeg skifter vand, hver gang jeg løber forbi vandskålen, dvs. flere gange om dagen lige fra tidlig morgen til det aller sidste før sengetid. Fontænen er lidt mere på faste tidspunkter.
At katte i naturen får langt det meste væske fra deres byttedyr og derfore drikker minimalt med reelt vand, det tror jeg simpelthen hverken er common knowledge - eller noget, der står i “Kattens ABC”. Faktisk oplever jeg altid overraskelse, når jeg fortæller, at kød består af 50-60% væske.
Man kan læse flere steder, at katten blot skal have adgang til friskt vand til deres tørfoder, og så kan jeg altså godt forstå, at det er den generelle opfattelse. Da jeg passede katte for nogle lokale katteejere i sommerferien, så så de nærmest undskyldende ud overfor, at de gav vådfoder, og jeg anså dem ellers for at gå ret meget op i deres katte.
Faktisk tror jeg derimod, at de fleste katteejere er så pussenussede med deres katte, at hvis de vidste, at der ikke var noget galt i en lille hyggestund med vådfoder, så ville de også bruge det langt mere. Man kan jo bare se, hvad folk herinde elsker at give af godbider :wink:

Tit og ofte i foderdebatter virker folk nærmest undskyldende, når de fortæller, at de giver deres kat vådfoder og hvis de gør, er det kun som slik. Galliano - som har haft store problemer med blærebetændelse - har da altid drukket vand hver dag. Han har bare aldrig drukket nok og jeg nægter altså at give en ellers rask kat vand på sprøjte, når alternativet med at give vådfoder er så meget lettere :slight_smile:

De gange, hvor jeg har spurgt dyrlægen om råd til foder, har jeg altid fået foreslået noget tørfoder fra hans hylde. Min viden om fodring og dens indflydelse på kattens helbred, har jeg fået fra en heste-pige med stor interesse for kat, dette forum og bøger (anbefalet fra dette forum).

Min venindes kat har også lige været til dyrlægen, og hun fik at vide, at den var fed og skulle tabe sig. Fair nok. Så den fik et slankefoder med hjem, stoppet med kulhydrater… hun ved heldigvis godt, at jeg er lidt nørdet, så hun lytter hellere til mig end til dyrlægen.

Jeg synes, det er dybt problematisk, at dyrlæger påtager sig at vejlede i foder, når de reelt ikke ved ret meget om det. Det samme har jeg i øvrigt oplevet med heste. Hvordan skal den katteejer, som bruger dyrlægen til årlige tjek og foderindkøb og ellers bare klapper katten, få anden viden?

mvh. tina

[quote=pivnu;283940]

Det synes jeg så måske er lidt strengt, og jeg tror ikke på, at det er fordi, at folk ikke giver friskt vand (dog er jeg noget skeptisk overfor dem, der ikke skifter vandet i deres fontæner dagligt!). Men hvor ofte er det egentlig lige, at man ser sin kat drikke? Jeg gør i hvert fald ikke særlig tit. [/quote]

Okay …Jeg skifter som regel osse vand i vores fontæne en gang i døgnet - Men det kan sandelig godt glippe for mig. Hvorfor er du skeptisk overfor det ? For det første står vores fontæne i køkkenet, og jeg mener vores køkken opfylder gængs krav om hygiejne …Så jeg er ikke bakterie-forskrækket over deres vand, og slet ikke taget i betragtning, at en kat ALTID ville vælge en vandpyt at drikke af, hvis den havde mulighed for det. Jeg tror godt at man kan ‘skåne’ kattene lidt for meget, så de slet ikke tåler noget, og deres ‘system’ slet ikke får lov til at arbejde med at nedbryde …Iøvrigt ser jeg mine katte drikker mange gange om dagen, men ‘kun’ af fontænen og først efter at vandet er iltet lidt af.

[quote=taina;283945] Hvordan skal den katteejer, som bruger dyrlægen til årlige tjek og foderindkøb og ellers bare klapper katten, få anden viden?

mvh. tina[/quote]

Ved at bruge sin sunde fornuft !! …Se på katten, som det den er - Nemlig en lille rovdyr, og fodre derefter …Ingen katte går fra naturens hånd ud og fanger deres egen tørfoder …Foder som er fabriksfremstillet med hvad det indebærer for at få langtidsholdbarhed olign.

Alice… Hvis man har valget imellem at lytte til sin egen sunde fornuft og dyrlægens råd (flere dyrlægers råd - de fleste siger jo det samme!), så skal der altså nosser til for at lytte til sig selv. Hvis man overhovedet har en stemme, der siger sådan. Det havde jeg ikke, før der var andre, der sagde det, og jeg tænkte “Nåhja”. Og først da jeg havde hørt det flere steder fra og læst nogle bøger og fandt ud af, at det jo var logisk nok, turde jeg at tro så meget på det, at jeg også lagde kattens kost om.

Jeg er ikke engang begyndt at råfodre ret meget endnu (min får max 25 procent råt), jeg tør ikke mere, før jeg har sat mig endnu mere ind i, hvad katten har brug for. Men jeg kan se på hans tandkød, at han i hvert fald har brug for mere råt…

mvh. tina

[quote=taina;283953]Alice… Hvis man har valget imellem at lytte til sin egen sunde fornuft og dyrlægens råd (flere dyrlægers råd - de fleste siger jo det samme!), så skal der altså nosser til for at lytte til sig selv. Hvis man overhovedet har en stemme, der siger sådan. Det havde jeg ikke, før der var andre, der sagde det, og jeg tænkte “Nåhja”. Og først da jeg havde hørt det flere steder fra og læst nogle bøger og fandt ud af, at det jo var logisk nok, turde jeg at tro så meget på det, at jeg også lagde kattens kost om.

Jeg er ikke engang begyndt at råfodre ret meget endnu (min får max 25 procent råt), jeg tør ikke mere, før jeg har sat mig endnu mere ind i, hvad katten har brug for. Men jeg kan se på hans tandkød, at han i hvert fald har brug for mere råt…

mvh. tina[/quote]

Jeg vil ikke nægte at du har ret …Jeg har ALDRIG selv været så autoritetstro. Jeg har altid set på mine katte som små rovdyr i familie med løver/tiger olign. Den største forskel mellem katten og dens artsfælle er størrelsen. Hvis man åbner munden på en kat og en løve, så vil du se at tænderne er ens ( når man ser bort fra størrelsen ) en kats tænder er skabt til at rive og flå kød - Ikke til at knase og tygge, og derfor vil jeg mene at man ALDRIG kommer galt afsted med at fodre katten med det den er skabt til.

[quote=Alice;283912]
Det ulykkelige er, at rigtig mange kattejere nu står med katte som nægter at spise andet end tørfoder …Endnu mere ulykkelig er det, at der stadig findes katteejere som mener at tørfoder er det bedste og eneste rigtige :-/[/quote]

Ej ved du nu hvad Alice, den udmelding syntes jeg er lige firkantet nok :thumbdown: Jeg ved godt at flere og flere er hoppet på råfodringsdillen (svært at misse når det ustandseligt skal bringes på bane ved næsten enhver given lejlighed) - og det er sikkert også en udemærket måde at fodre sine katte på!! MEN jeg bliver sgu ærligt lidt træt i hovedet af at skulle læse at man nærmest er ignorant, doven etc. og nu åbenbart også ‘ulykkelig’ :doh: fordi man ‘tillader’ sig at fodre med tørkost fra anerkendte foderproducenter, som bruger en væsentlig sjat penge og tid på forskning og udvikling af deres produkter - som mine katte i parentes bemærket trives aldeles fortrinligt på (past and present) … Det er helt fint at andre katte ejere vælger en anden løsning, som funker for dem - men lad for hulan være med at ‘prædike’ og dunke andre i hovedet for at have fravalgt dette og stadig fodrer med tørkost - tak!

Syntes du er meget grov over for Alice… Alice har ret i en del af de ting hun skriver … Man kan jo tænke hvorfor ser vi så meget sygdom her på kattegal siden det syntes jeg man skal tænke over.¨Så hvorfor ikke tænke i andre baner og læs mine indlæg så kan du se hvad jeg mener om det foder.

Hvorfor er jeg grov fordi jeg er af en anden mening omkring råfodring? Hvorfor i alverden skal jeg skrotte at fodre med f.eks. RC når mine - bemærk jeg skriver MINE - katte stortrives med netop dette foder??? Tro mig, hvis dette ændrer sig, så mener jeg mig selv værende fuldt ud i stand til at finde en alternativ løsning!!! Men det ville være den eneste grund - if it ain’t broke don’t fix it!!!

Maj-Britt du må meget padon, hvis du føler jeg dunker dig oven i hovedet og prædiker …Det har nu aldrig været mine planer :slight_smile:

Men en holdningsændring må der være sket,… på bare få år - Jeg tror næppe der findes ret mange dyrlæger i dag, som anbefaler ‘kun’ at fodre med tørfoder …Så mon ikke dette skift, er kommet ved at de møder flere og flere ‘kunder’ i butikken med foder relaterede problemer ?

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvorfor feks. du har fravalgt at fodre med andet end tørfoder.

Skynder mig lige at påpege at jeg ALDRIG har været ude og ‘prædike’ for råfodring …Jeg er IKKE tilhænger af 100% råfodring !! Jeg nægter at tro, at du eller andre efterhånden har overset at jeg er tilhænger af varieret fodring - Altså osse med en vis %del tørfoder.

Helt okay - det var bare dråben, der fik bægeret til at flyde over. Men jo, jeg bliver sgu lidt muggen, når jeg får noget ‘påduttet’ - hvad enten det er min egen følelsesmæssige tilgang til et givent emne eller reelt nok :S

Jamen det er ikke det jeg oplever og hører! Ingen af de dyrlæger jeg kender og kender til råber ‘vagt i gevær’ - hverken direkte eller indirekte - med hensyn til 100% fodring med tørkost. Herudover har jeg (eller rettere mine katte) som sagt heller ingen helbredsmæssige o.a. problemer med RC og tørkost generelt betragtet. Derfor ser jeg ingen grund til at ændre på tingenes tilstand - hvorfor skal jeg opfunde den dybe tallerken (eller foderskål om man vil :p) når det allerede er gjort? Som jeg skrev i mit indlæg til Skeem (se ovenfor) if it ain’t broke don’t fix it! At andre handler anderledes kunne jeg ikke drømme om at hverken bebrejde, dømme eller anklage dem for - jeg beder blot om den samme tolerance og forståelse. Som jeg personligt anskuer hele denne debat omkring råfodring kontra tørkost, så minder det mig forfærdeligt meget om inde-/udekatte ‘debatten’ - hvor det er svært at blive enige og skabe ‘konsensus’ om noget, som der er så forskellige tilgangsvinkler til og ikke mindst oplevelser/personlige erfaringer med.

Jeg har ikke per definition fravalgt noget som helst - jeg har tilvalgt tørkost fodring af mange grunde. Den vigtigste er at mine katte trives og elsker deres tørkost (og ja, jeg har faktisk lejlighedvist tilbudt dem råt kød etc. men det er sjældent nogen succes). Derudover er det af praktiske årsager, idet jeg har multikattehold ( i mangel af et bedre ord) og derfor har valgt at de skal have fri adgang til mad og ikke fodres på nærmere fastsatte tidspunkter af døgnet. Det giver mig lidt luft i hverdagen, så jeg ikke nødvendigvis behøver at være hjemme på faste tidspunkter (slemme slemme mig) men udelukker naturligvis at der fodres med råt kød o.lign. Derfor Alice! :slight_smile:

Ja, det er altid nemt at trække “man kan jo bare bruge sin sunde fornuft”-kortet.
Jeg synes det er ulækkert med en vandfontæne, der ikke får skiftet vand og bliver skyllet dagligt. Der lægger sig sådan en slimlag nede i. Mine katte skal nok sørge for at dele de bakterier, de har behov for - jeg føler ikke behov for at dyrke dem for dem.
Og så er jeg meget ked af, at kortet bruges til at hive BARF ned over hovedet på folk, der endnu ikke er “omvendt”. Især når jeg endnu ikke har set een eneste af de ivrige BARF-entusiaster, der rent faktisk har gidet at sætte sig ned og kigge på, hvad der er af indholdsstoffer i kød og hvor ringe det rent faktisk i sig selv passer sammen med kattens behov.
Men sådan er vi jo så forskellige. Mine katte spiser absolut mest vådt/råt/tilberedt, men det er med NØJE overvågning af, at de er dækket ind på alle leder og kanter. Jeg har ikke samvittighed til andet. Så hellere tørfoder. BARF kræver enten, at man hver gang kan servere hele dyr, eller at man sørger for at afstemme kødets mangler.

[quote=Maj-Britt;284099]

Derudover er det af praktiske årsager, idet jeg har multikattehold ( i mangel af et bedre ord) og derfor har valgt at de skal have fri adgang til mad og ikke fodres på nærmere fastsatte tidspunkter af døgnet. Det giver mig lidt luft i hverdagen, så jeg ikke nødvendigvis behøver at være hjemme på faste tidspunkter (slemme slemme mig) men udelukker naturligvis at der fodres med råt kød o.lign. Derfor Alice! :)[/quote]

Tak for din forklaring Maj-Britt :slight_smile:

Med fare for at blive opfattet som ordkløver og kværulant, så vil jeg alligevel mene at med det citerede herover, er ved at være fremme ved min påstand om, at tørfoder er nemmere / mere bekvem og det ‘kan’ være årsag til at nogen vælger at fodre udlukkende med dette foderemne - Og nu er det ikke dig jeg skyder på, bare generelt !

At der er meget “sygdom” her kan vel også skyldes at vi er mange mennesker, og det derfor er mere synligt …

Og jo jeg har skam haft syge katte … den sidste syge blev aflivet for snart 1 år siden, MEN jeg er helt sikker på at Jendis blodprop INTET havde med foderet at gøre.

Og jo mine stakkels katte får RC at spise hver dag:)

/Dorte

[quote=Alice;284105]Tak for din forklaring Maj-Britt :slight_smile:

Med fare for at blive opfattet som ordkløver og kværulant, så vil jeg alligevel mene at med det citerede herover, er ved at være fremme ved min påstand om, at tørfoder er nemmere / mere bekvem og det ‘kan’ være årsag til at nogen vælger at fodre udlukkende med dette foderemne - Og nu er det ikke dig jeg skyder på, bare generelt ![/quote]

:tihi: Og jeg havde regnet med at du eller andre ville skrive netop det! Men jeg ved hvorfor jeg personligt har valgt som jeg gjort og det er vigtigste for mig. Det står ikke umiddelbart til at ændre, hvadenten andre så vil mene at det er af bekvemmeligheds (egoistiske) årsager og ikke for kattenes velbefindene og trivsel - so be it :slight_smile: At du så (bevidst) valgte at se bort fra nedenstående skal jeg undlade at ‘trampe’ mere rundt i :stuck_out_tongue:

Jeg har ikke per definition fravalgt noget som helst - jeg har tilvalgt tørkost fodring af mange grunde. Den vigtigste er at mine katte trives og elsker deres tørkost (og ja, jeg har faktisk lejlighedvist tilbudt dem råt kød etc. men det er sjældent nogen succes).

Nu var det heller ikke fordi jeg ville høre for og imod rå/våd fodring. Men konkret omkring RC´s foder.

Mine katte er jeg ikke i tvivl om at jeg gør det rigtige for, med hensyn til de førnævnte ting, men er i tvivl omkring RC´s produkter er det bedste for dem.

Jeg ved at jeg ikke kan bruge Orijen, da Emil får allergiske reaktioner, men det er ellers et foder som tiltaler mig rigtig meget, netop pga. dens sammsætning.

Hvad kommer ellers på højde med Orijen i sammensætning?