Der var ikke lige et standardsvar som passer til min erfaring. Jeg HAR brugt RC (Maine Coon) og var godt tilfreds med det. Det var fordi vores katte er lige så glade for Sanabelle (og det er billigere), at vi har droppet RC Maine Coon.
Mine katte trives på det - til dels. Jeg er ikke vild med producenten, men mine dyr vil ikke æde andet jeg servere, så lige nu er det sådan. De får dog råt og vådt i større mængder end det tørre efterhånden, og der kan jeg for alvor se de trives.
Mine katte kom fra Specifik (dyrlæge/forhandlers anbefaling!) som er fyldt med korn og lort til RC og der var en mærkbar bedring. Jeg søger dog nyt, da mine to MCO bliver for tynde på RC alene (igen har råfodringen rettet det op) og da killinger kaster op af bette-mis foderet fra RC.
MVH
Mine katte trives okay, sådan fint uden nogen synlige problemer, på RC, men da jeg skiftede til Felina Orte 21 tørfoder, så kom der en mærkbar forskel i pelsglans og muskeltonus, og derfor vil jeg hellere fodre med Felina Porta.
Derudover får vores katte også vådfoder, uden sukker og kulhydrater, og lidt råt af og til. Lige en lille oplevelse: vi havde vundet når RC, og jeg tænkte, at vi fint lige kunne give dem den lille 2 kg. pose, også for at de ikke bliver for kræsne. Kattene blev helt speedet af det og vi havde mere gnidninger i flokken end vi plejer, så droppede jeg RC igen, og problemet har faktisk løst sig.
Det synes jeg så er ret uhyggeligt, at man kan mærke forskel i deres adfærd, og at de bliver decideret ‘hypet’ af det.
KH
Sofie
Det er mange år siden vi gik væk fra Royal Canin … kattene blev for fede og efter vi sluttede kom Liva til at trives meget meget bedre ![]()
Sidenhen har jeg læst en del om fodring, og RC har simpelthen et for stort kulhydrat indhold til jeg vil fodre med det… og så har de korn i alle deres varianter, samt anvender (så vidt jeg ved) stadig kunstige konserveringsmidler ![]()
Alt der står “EU-godkende konserveringsmidler” på, kan man godt forvente bruger BHA/BHT. Hill’s bruger dem også til i hvert fald deres dyrlæge-linie.
Slettet.
Mine misser får lige nu RC Fit32 og trives fint på det. De har fået det i 1 måneds tid og jeg har ikke set skyggen af en hårbolle siden, jeg begyndte på det. Den ene har tendens til hårboller, men åbenbart ikke, når hun får Fit32.
Jeg vil rigtig gerne have dem over på Porta 21 og orijen, men skal lige finde ud af om de gider æde det. Overvejer nu, om jeg skal blande 50:50 med Fit32.
[quote=Mislingen;289888]Mine misser får lige nu RC Fit32 og trives fint på det. De har fået det i 1 måneds tid og jeg har ikke set skyggen af en hårbolle siden, jeg begyndte på det. Den ene har tendens til hårboller, men åbenbart ikke, når hun får Fit32.
Jeg vil rigtig gerne have dem over på Porta 21 og orijen, men skal lige finde ud af om de gider æde det. Overvejer nu, om jeg skal blande 50:50 med Fit32.[/quote]
Syntes det lyder som en rigtig god ide jeg bruger orijen (både den med fisk og kyllig ) har rigtig gode erfaringer med det .
Ja, skal lige finde ud af om de gider æde det, så jeg bestiller en prøvepose hos zooplus næste gang. Det er jo ikke altid de kære kræ vil det, vi synes er bedst for dem ![]()
Mine katte har ellers også fungeret fint i årevis på RC, selvom der er meget l**t at fjerne fra kattebakkene. For kort tid siden, begyndt de også at kaste op, hvorefter RC blev fjernet & problem var løst. Måske er det fordi langt de fleste RC produkter nu er produceret på en fabrik i polen & at der så er forskel i sammensætningen/råvarerne/kvaliteten?
Mine katte fungerede fint på RC i mange år, selv om der er meget der skal fjernes fra kattebakkerne. For et par måneder begyndt de dog at kaste op & RC blev fjernet, til fordel for at andet mærke & dette løste problemet.
Nu bliver de fleste RC produkter solgt i DK, produceret på en fabrik i polen…måske er der forskel på råvarerne/kvaliteten/sammensætningen??
Da jeg først serverede RC for dem, var de noget utilfredse, og ville altså have deres Arion igen. Men RC Urinary er det eneste mad Merle kan spise, uden at danne krystaller i urinen. Så jeg er meget glad for det ![]()
[quote=Nutrient;507420]Mine katte fungerede fint på RC i mange år, selv om der er meget der skal fjernes fra kattebakkerne. For et par måneder begyndt de dog at kaste op & RC blev fjernet, til fordel for at andet mærke & dette løste problemet.
Nu bliver de fleste RC produkter solgt i DK, produceret på en fabrik i polen…måske er der forskel på råvarerne/kvaliteten/sammensætningen??[/quote]
Nu ved jeg ikke om det har ændret sig, men da vi var til foderforedrag var den store fabrik i Frankrig, hvor deres forskningsafd også er.
jeg har kun prøvet RC en gang - med det til følge at begge katte dengang fik MeGA kedelig pels og de spiste det ku fordi de var MEGET sultne til sidst…
siden har jeg ikke en gang ville overveje at fodre med RC igen…
Mine katte har altid fået RC, og deres pels er silkeblød
har heller ikke problemer med hårboller
Min killig får også RC kitten og er rigtig glad for det. Om det bliver RC for evigt afhænger af katten…
Min dyrlæge bruger også Royal canin, så det er så dejlig nemt, så kender katten smagen hvis der engang skulle opstå komplikationer…
Men når det så er sagt, så er jeg da ikke i tvivl om at der findes lige så gode produkter, og måske endda bedre produkter på marked. Jeg kan bare ikke overskue at finde frem til dem selv, da jeg reelt ikke ved hvad dælen det er jeg skal kigge efter…
Jeg har ikke lige sat min stemme endnu, for jeg ved ikke helt, hvor jeg skal sætte den ![]()
Jeg har kørt med Hills indtil for en 10 kg sæks tid siden
Men Gizmo gad ikke rigtigt spise det til sidst…
Jeg fik anbefalet RC Young Male, da de begge er kastreret og Sean har lidt tendens til tandkødsbetændelse…
Det har de nu spist næsten 10 kg af, men Sean har kastet op nogle gange i den senere tid og har også haft lind mave - Men om jeg kan give foderet skylden er jo spørgsmålet, han kan jo ligeså godt have spist et eller andet udenfor…
Så må være dig svar skyldig ![]()
Jeg har altid brugt RC killingefoder til drægtige og digivende hunkatte og killingerne. MEN jeg har aldrig udlukkende fodret med tørkost så om det er RC gode egenskaber eller kombinationen med anden kost der er super ved jeg ikke. Idag har jeg lige fået en prøve på noget ny tørkost i huset. Umiddelbart et hit indtil den nye sending mad arriverede. Et er i hvert fald sikkert kattene kan godt li det.