Royal Canin Urinary S/O? For altid?

Nu er det lige om lidt at det er 4 måneder siden, at Milo var indlagt i 3 dage, med blokerede urinveje (massevis af urinkrystaller).
Siden er han blevet fodret med Royal Canin Urinary S/O (+ vådfoder en gang om dagen) og der har ingen problemer været siden.

Jeg er netop løbet tør for RC Urinary, og spekulere nu på, inden jeg går ud og køber mere, skal han fodres med dette resten af sit liv? Eller hvordan?
For da jeg i sin tid havde Simba, med de samme problemer (ham der endte med at måtte aflives pga. nyresvigt), fik jeg af vide at han kun skulle have Urinary foder i en periode. Men igen han endte sine dage med nyresvigt. Det skulle nødigt ske igen.

Så hvad mener i herinde? Skal Milo fodres med dette resten af sit liv, eller kan vi nu gå over til det samme foder som mine to tøser får, og så naturligvis stadig med en masse vådfoder ved siden af.

Hvad anbefaler i andre, specielt jer med erfaring indenfor katte med urinvejsproblemer?

Til jer der ikke lige ved det så er Milo jo en kastreret burmeserdreng på 2 år :slight_smile:

Der kan jo være et væld af årsager til urinvejsproblemer og nyresvigt, så det er slet ikke sikkert, det var gået Simba anderledes, urinvejs-foder eller ej.
Umiddelbart vil jeg tro, at mange dyrlæger vil råde en kat med urinvejssten til at få urinvejs-foder fremadrettet. Kommer nok også an på, hvor slemt det var. Om det er sket mere end een gang. Om der var andre årsager til det, eller man må gå ud fra, det var foderet. Og når først det handler om sygdom hos de kære dyr, så vil jeg ikke begynde at skrive i et forum, at du bare skal fodre med det ene eller det andet.

Jeg tror, at jeg selv ville give urinvejs-foder som tørfoder (eller i hvert fald udvælge et tørfoder-produkt meget forsigtigt). Og så ellers hælde alt muligt blandet (gerne ekstra opblødt) vådfoder på kattene.
Men urinvejs-foder kan jo så også være forskellige ting. Jeg kiggede netop på RC og Hill’s urinvejsfoder for nyligt, og den ene indeholder meget salt, for at få katten til at drikke og tisse mere, mens den anden ikke gør. Jeg må indrømme, at jeg personligt ikke er tilhænger af, at fremprovokere tørst ved hjælp af salt. Andre egenskaber ved urinvejs-foder kan jo f.eks. være niveauer af magnesium og protein, samt pH-værdi, hvilket for mig virker lidt mere plausibelt.

Det kan du have ret i, ja. Men siden dengang med Simba har jeg bare været ekstra, ekstra pylret når det kom til sygdomme, foder osv.

Men jeg ved ikke, grunden til mit spørgsmål er nok også mere, at dengang med Simba, der fik jeg af vide hos dyrlægen, at det kun var i en periode at han skulle fodres med Urinary foder.

Junior har desværre været afsted nogle gange. De første to gange kom han midlertidigt på urinvejsfoder, men efter den sidste gang blev jeg med dyrlægerne enig om at han skal blive på urinvejsfoder resten af livet. Og han kører vel at mærke på den stærke variant, den struvitopløsende Hill’s S/D og ikke den vedligeholdende C/D. Det føler jeg så også giver mig den frihed at kunne blande med en smule af andet lødigt tørfoder, ligesom han ikke får diætvådmad, men relativt billige varianter der fås i folieposer. Derudover får han dagligt en kapsel af noget der hedder Cystophan der virker på blærevæggen og også har en antistress funktion.

Og 7-9-13 så er det snart 1½ år siden Junior var afsted sidst, så noget virker altså.

Jeg har desværre ikke særlig meget forstand på urinvejslidelser, men vil ønske din dreng god vind fremover, og forhåbentlig fri for flere problemer.

De fleste herinde handler nok specialkosten på udenlandske hjemmesider, men der er også denne www.petworld-vet.dk - ved at den ofte er billigere end hos dyrlægen.

[QUOTE=Henriette;1258151]Jeg har desværre ikke særlig meget forstand på urinvejslidelser, men vil ønske din dreng god vind fremover, og forhåbentlig fri for flere problemer.

De fleste herinde handler nok specialkosten på udenlandske hjemmesider, men der er også denne www.petworld-vet.dk - ved at den ofte er billigere end hos dyrlægen.[/QUOTE]

Desværre er petworld-vet.dk meget dyr, men den er selvfølgelig liiiidt billigere end hos dyrlægerne, engang imellem, som du korrekt skriver.

Jeg har lige set på RC Veterinary Diet Renal vådfoder - her koster 48 stks 539,96 kr med 10% rabat, som de åbenbart giver lige p.t.

Jeg giver små 300 kr for 4 kasser med 12 stks i hver - besparelse i forhold til petworld-vet.dk = 239 kr kr - det er da en sjat penge og det er endda uden fradrag af mine rabatter hos zooplus.de :slight_smile:
Da jeg havde Sim-Sim købte jeg, til ham og Knirke, 4 x 4 kasser om måneden - dvs en besparelse på mindst 900 kr pr måned, bare på den ene slags foder. :uha:
Derudover kommer så det andet foder, der også er billigere på zooplus.de

Tro mig, med det forbrug jeg har haft (og stadig har) af specialfoder, så ved jeg, hvor det er billigst.

Arbejder du i øvrigt ikke hos petworld? - det mener jeg at have læst et sted. :slight_smile:

Nu har jeg selv en kat med urinvejssygdom og jeg ønsker både selv, samt min dyrlæge har også anbefalet det, at Theodor for livstid får diætkost. Jeg har dog valgt ikke at give ham RC, men at give ham 1 måned med Hill’s S/D og derefter går jeg over på Hill’s C/D stress urinary. Samtidig får han en masse vådkost dagligt af billige gode mærker (helst uden korn,sukker osv.) + 1 pille Cystophan dagligt. Jeg har også lige købt en vandfontæne for at få ham til at drikke noget mere og det kan anbefales! :slight_smile:

Hvis jeg var dig ville jeg bestemt fortsætte for at undgå nye urinvejsproblemer… God bedring med ham :hjerte:

[QUOTE=Sim-Sim;1258158]Desværre er petworld-vet.dk meget dyr, men den er selvfølgelig liiiidt billigere end hos dyrlægerne, engang imellem, som du korrekt skriver.

Jeg har lige set på RC Veterinary Diet Renal vådfoder - her koster 48 stks 539,96 kr med 10% rabat, som de åbenbart giver lige p.t.

Jeg giver små 300 kr for 4 kasser med 12 stks i hver - besparelse i forhold til petworld-vet.dk = 239 kr kr - det er da en sjat penge og det er endda uden fradrag af mine rabatter hos zooplus.de :slight_smile:
Da jeg havde Sim-Sim købte jeg, til ham og Knirke, 4 x 4 kasser om måneden - dvs en besparelse på mindst 900 kr pr måned, bare på den ene slags foder. :uha:

Tro mig, med det forbrug jeg har haft (og stadig har) af specialfoder, så ved jeg, hvor det er billigst.

Arbejder du i øvrigt ikke hos petworld? - det mener jeg at have læst et sted. :)[/QUOTE]

angående priser, så er det vidst meget forskelligt om hvad der er billigst… Jeg køber mine kattes diætfoder fra hill’s på petworld-vet.dk, da det er noget billigere end alle andre steder. Men om hvor det er billigst at købe RC henne ved jeg ikke, så muligvis kan det findes på Zooplus billigere, det kunne diætfoderet til mine fra hill’s bare ikke. Så jeg tænker at hvor det er billigst afhænger af hvad man skal købe :slight_smile:

Prøv at sammenligne prisen på det foder du køber hhv på petworld-vet og medicanimal.com eller petmeds.co.uk men selvfølgelig, hvis prisen er underordnet, så er det jo uden betydning. :rock:

[QUOTE=Sim-Sim;1258194]Prøv at sammenligne prisen på det foder du køber hhv på petworld-vet og medicanimal.com eller petmeds.co.uk men selvfølgelig, hvis prisen er underordnet, så er det jo uden betydning. :rock:[/QUOTE

Altså hvad? :?
Har du citeret det rigtige indlæg eller opdigter du noget?
Hun siger jo netop at hendes variant er billigst det sted - dvs. pris ikke er underordnet…

Eller er jeg helt galt på den? :gruble:

[QUOTE=ThildeL;1258207][QUOTE=Sim-Sim;1258194]Prøv at sammenligne prisen på det foder du køber hhv på petworld-vet og medicanimal.com eller petmeds.co.uk men selvfølgelig, hvis prisen er underordnet, så er det jo uden betydning. :rock:[/QUOTE

Altså hvad? :?
Har du citeret det rigtige indlæg eller opdigter du noget?
Hun siger jo netop at hendes variant er billigst det sted - dvs. pris ikke er underordnet…

Eller er jeg helt galt på den? :gruble:[/QUOTE]

Du kan jo selv prøve at regne efter… Det gjorde jeg, før jeg skrev mit indlæg.

EDIT. kl 11.40: Jeg har så lige lavet endnu en prissammenligning vedr Hill’s J/D for såvidt angår firmaerne: petworld-vet, medicanimal og petmeds.co.uk - igen er de 2 sidste meget billigere. :slight_smile:

Jeg tror du misforstår min intention med mit indlæg.

Prisen i dette tilfælde er underordnet for meningen.
Hvis du kender Nannas produkt og kender et sted man kan få det billigere, ville det da være nemmere at fortælle ligeud siden Nanna tydeligvis mener at hun har fundet varianten billigst det sted, hun bestiller fra.

Din "men hvis prisen er underordnet så er det jo uden betydning :rock: fandt jeg bare en anelse flabet da der inden steder er skrevet at prisen er underordnet.
Tværtiimod :S

[QUOTE=ThildeL;1258220]Jeg tror du misforstår min intention med mit indlæg.

Prisen i dette tilfælde er underordnet for meningen.
Hvis du kender Nannas produkt og kender et sted man kan få det billigere, ville det da være nemmere at fortælle ligeud siden Nanna tydeligvis mener at hun har fundet varianten billigst det sted, hun bestiller fra.

Din "men hvis prisen er underordnet så er det jo uden betydning :rock: fandt jeg bare en anelse flabet da der inden steder er skrevet at prisen er underordnet.
Tværtiimod :S[/QUOTE]

Det har jeg allerede gjort i indlæg nr 9. :slight_smile:

:surrender:

Jeg håber virkelig, at du har ret og jeg tager fejl, og at jeg er den eneste, der tolker din sidste sætning som flabet. :slight_smile:

Jeg håber virkelig, at du har ret og jeg tager fejl, og at jeg er den eneste, der tolker din sidste sætning som flabet. :)[/QUOTE]

Det er du ikke - og når folk bliver så kække, som Berit øjensynligt mener hun har ret til at være, bør de være i stand til at bakke deres postulater op med sandheder.

8 kg Hills Urinary Stress koster kr. 503,10 på www.petworld-vet.dk - med gratis fragt.
8 kg Hills Urinary Stress koster £44,69 (ifølge valutakurser.dk svarer det til kr. 454,60) på www.medicanimal.com - med £9,99 eller kr. 101,62 i fragt.
8 kg Hills Urinary Stress koster £44,69 (igen kr. 454,60) på www.petmeds.co.uk - med £19 eller kr. 193,27 i fragt.

Og så er det bare om at finde regnemaskinen frem for at finde ud af, hvor produktet er billigst :slight_smile:

Jeg køber altid så meget ad gangen, så jeg får det fragtfrit. :slight_smile: så de beløb jeg kan spare, på det foder jeg køber, er de korrekt oplyste.

Vores gamle hunkat, som vi deværre ikke har mere (hun blev 15), levede de sidste par år udelukkende på RC urinary (måske moderate calorie? Kan ikke huske det), og det gik helt fint. Hun havde tilbagevendende urinvejsproblemer, så vi endte med at måtte fodre udelukkende med det. Det afhjalp problemet, og hun var glad og tilfreds med foderet. RC laver også en variant, der gør kattene ekstra tørstige (high dilution), men den må man kun bruge ganske kortvarigt. De andre udgaver kan man godt give fast.

[QUOTE=Sim-Sim;1258158]Desværre er petworld-vet.dk meget dyr, men den er selvfølgelig liiiidt billigere end hos dyrlægerne, engang imellem, som du korrekt skriver.

Arbejder du i øvrigt ikke hos petworld? - det mener jeg at have læst et sted. :)[/QUOTE]

Jo det gør jeg :slight_smile:

Tænkte nok der var nogle billigere sider. Når man ikke har behovet for at købe special foder er det ikke lige det jeg kigger efter :slight_smile:
Men så er det godt der er andre der har mere styr på det end mig.

Jeg er lidt ked af, at du skriver det på den måde, da jeg ikke selv føler at jeg har skrevet min kommentar på en negativ eller flabet måde. Jeg er dog glad for at jeg nu kender to sider mere hvor jeg kan bestille fra og muligvis også billigere.
Prisen er slet ikke uden betydning og slet ikke da jeg er på førtidspension… Jeg har bare kunnet konstatere, at på alle danske sider (jeg kendte ikke de to du nævner), at der var petworld-vet.dk billigst med det diætfoder mine får fra Hill’s… Men som jeg også skriver ved jeg ikke hvor det er billigst mht Royal Canin. Zooplus var bare noget dyrere med Hills diætfoder end Petworld-vet og det var det jeg prøvede at skrive :slight_smile:

[QUOTE=Catcrazy;1258279]Jeg er lidt ked af, at du skriver det på den måde, da jeg ikke selv føler at jeg har skrevet min kommentar på en negativ eller flabet måde. Jeg er dog glad for at jeg nu kender to sider mere hvor jeg kan bestille fra og muligvis også billigere.
Prisen er slet ikke uden betydning og slet ikke da jeg er på førtidspension… Jeg har bare kunnet konstatere, at på alle danske sider (jeg kendte ikke de to du nævner), at der var petworld-vet.dk billigst med det diætfoder mine får fra Hill’s… Men som jeg også skriver ved jeg ikke hvor det er billigst mht Royal Canin. Zooplus var bare noget dyrere med Hills diætfoder end Petworld-vet og det var det jeg prøvede at skrive :)[/QUOTE]

Jeg synes så heller ikke, at min kommentar var flabet.:slight_smile: Der er vist gået lidt inflation i bemærkningen om, at mit indlæg var flabet…nogle herindefra skrev i går på min private mailkonto “at det altid er de samme personer, der kommenterer negativt på dine indlæg”.

Der er også andre sider med kattefoder, ogsa RC Veterinary diet og Hill’s Prescription Diet og alt muligt andet, for den sags skyld - jeg kan ikke lige huske firmaernes navne - den ene er noget med “vio-vet” …jeg tror, du kan finde dem ved at google - de er begge engelske.