Ryger du?

Det kan være der er givet en tilladelse …

Jeg tror bare jeg springer fra her…

ryger ikke, har aldrig gjort. ejer ikke et askebæger. Men gæster må hjertens gerne låne en hund med ud at gå hvis de keder sig g

Jeg er tidligere ryger, men bruger nu en e-cig, som jeg varmt kan anbefale til dem der ønsker at kvitte tobakken.

Jeg har ikke taget et gram på ved rygestop, sikkert fordi jeg har haft min dampmaskine med vekslende nikotinindhold og smag, nu damper jeg 0 nikotin vekslende med lidt nikotin.

Jeg har ikke i årevis røget i stuerne eller værelser i mit hus, kun i det åbne køkkenvindue, men alligevel har jeg fundet jakker og sweatere der lugter af røg, med min nye sarte lugtesans :slight_smile: godt vaskemaskinen er opfundet.

Idag kan jeg næsten ikke gå igennem indgangen til f.eks. indkøbscenter hvor der står en del rygere, pr refleks begynder jeg at hoste, en “vane” jeg ikke har haft siden 2 uger efter rygestop.

Jeg er dog ikke fanatisk med ikke at sælge killinger til rygere, men fortæller dem om risikoen for dårlige lunger ved kattene, og alle jeg har solgt til har i forvejen en stram rygepolitik i eget hjem.

KH
Linda

Jeg har aldrig prøvet at ryge og kan ikke klare at være i rum hvor der ryges… Jeg fik en killing for to måneder siden - den kom fra et rygerhjem… føj for fanden hvor den stank den stakkels killing…

Mon ikke dyr kan blive syge af passiv rygning…?!

Uha, nu kunne jeg så ikke drømme om at skrive noget om skadevirkninger af bilos/smog for at fremme rygning, slet ikke.

Men det stikker mig dybt i hjertet at se børnelunger fra bybørn der allerede er plettet i en meget tidlig alder pga de har boet i byen. Jeg tænker også på mine børn som går i skole inde ved søerne og som dagligt inhalerer bilos/smog adskillige timer dagligt, såvel som det bekymre mig at fx finde kræft i mellemlungen hos ikke rygere eller andre ‘rygerelaterede’ sygdomme hos mennesker som aldrig har røget, men som har boet i byen og som kan bekræftes ikke har været udsat for passiv rygning.

Rygning er et personligt valg, det er et rigtig dumt valg, men rygning skader mest rygeren. Og følger rygeren div forbud og ellers respekterer andre mennesker, jamen så er rygeren ganske ufarlig for sine omgivelser. Rygning er et til, eller fra valg.

Men stikker man næsen udenfor, så har man ikke længere noget valg. Vores børn har ikke et valg om de vil have pletter på lungerne eller udvikle astma eller andre luftvejs irritationer som følge af fx bilos og kraftig smog. Der er ligefrem bygninger der er ædt op af smog, der er konstateret stor forurening på frugt og grønt fra de grønthandlere der har deres varer ud mod befærdede gader, det frarådes folk i indre by at ‘‘lufte ud’’ mellem kl 8 og 18, ligesom det frarådes at lægge sit barn ud og sove i barnevognen hvis man bor inde omkring søerne. Og alligevel tænker man på rygerne og laver kampagner mod rygning, og her er det at jeg hellere ville have haft fokus på forurening og det faktum, at vi daglig udsættes for farligere ting end rygning, uden at have et til eller fravalg. Brændeovne er farligere end rygning, flytrafik er farligere end rygning. Men det er HELT i orden?? (så længe man kan hænge hatten på dem der ryger)??
Det er i orden at stå midt på en befærdet gade med 1000 biler kørende frem og tilbage, men man kan sateme ikke stå ved siden af en ryger??

Det er den slags udtalelser jeg bliver så ked af og som gør kampen om den forurenede luft umulig.

Da jeg skulle have mit danske kørekort, der tænkte jeg faktisk, nej…det er dobbeltmoralsk med den indstilling jeg har til biler. Så jeg købte mig en christianiacykel istedet, og jow gu’ er det besværligt, men som byboer kan jeg ikke gøre andet for miljøet end at gribe i egen barm og starte med mig selv. Jeg vil også gerne holde op med at ryge, men det er ikke pga andre, men pga mit eget personlige helbred.
Og hvis/når det engang lykkes mig at holde op med at ryge, så vil jeg stadig kæmpe for at fokus bliver rettet mod de store syndere der skader os alle sammen.

Helene, måske burde du tilføje at du er retsmediciner og derfor ved hvad du taler om :slight_smile:

Med hensyn til udbringning af vare til forretninger så kan det altså lade sig gøre ved at bruge eldrevne køretøjer i stedet for store lastbiler. I mange byer hernede har vi eldrevne busser inde i byerne og kan det lade sig gøre så må det da også kunne lade sig gøre med lastbiler. Ja det vil koste en omladning af vare, men det kunne så ske på dertil indrettede varelagre uden for byerne :slight_smile:

[QUOTE=birtheras;572275]Helene, måske burde du tilføje at du er retsmediciner og derfor ved hvad du taler om :)[/QUOTE]Nååå ja, det forklare selvfølgelig min ‘‘arbejdsskade’’ og det faktum at jeg drukner i lunger :smiley:

[QUOTE=birtheras;572278]Med hensyn til udbringning af vare til forretninger så kan det altså lade sig gøre ved at bruge eldrevne køretøjer i stedet for store lastbiler. I mange byer hernede har vi eldrevne busser inde i byerne og kan det lade sig gøre så må det da også kunne lade sig gøre med lastbiler. Ja det vil koste en omladning af vare, men det kunne så ske på dertil indrettede varelagre uden for byerne :)[/QUOTE]Ja, og hvis bare busserne ville sørge for at skifte deres lede filtre på busserne, så ville forureningen falde markant i byerne. Et ordenligt filter renser luften. Men næsten alle busser køre med for gamle filtre. Gælder også for lastbiler og den slags.

Ja jeg ryger…:slight_smile:

Jeg ryger herhjemme indenfor (da jeg ikke har nogen altan eller udestue) men kun i stuen… Køkken, badeværelse og gang er røgfrit… Her bliver luftet ud flere gange om dagen også.

I den offentlige rum ryger jeg også… Men jeg tager hensyn til folk… Jeg ryger f.eks ikke ved bænken ved et busstoppested (så stiller jeg mig længere væk hvis jeg skal ryge), sørger for at tage hensyn til vindretningen, så folk ikke får min røg i hovedet, ryger ikke i hjem hvor der er børn, følger folks rygeregler når jeg er på besøg hos dem osv.

Jeg tager generalt meget hensyn til folk med min røg, og har egentlig aldrig oplevet nogen klage over det…

Jeg kan dog selvom jeg er ryger, heller ikke holde ud at være i de der 14 kvm rum på diskotekerne, så jeg går hellere end gerne udenfor… Man kan simpelthen ikke få luft derinde…

Har før stoppet med at ryge… men er altid begyndt igen netop fordi jeg forbinder rygning med hygge og socialt samværd… Jeg stopper med at ryge når jeg en gang skal til at ha børn, men om jeg begynder igen, ved jeg ikke før til den tid :slight_smile:

Ryger - Men der bliver ikke røget inde i vores hus. Både af hensyn til vores datter men også af hensyn til vores katte.

Skal vi nogen steder, spørg jeg om der bliver røget indefor, og gør der det, kommer vi ikke.

nej ryger ikke - med mine lunger, som de er nu, vil det være det rene selvmord :S

i mit hjem er rygning 100% forbudt!
Har haft et par kontroverser med gæster, som tror at de kan ryge under emhætten eller ud af vinduet, men her er det ud af døren, ned af trappen og ud af hoveddøren - DER kan man ryge… Nogle gæster forstår det bare ikke, og hvis de absolut ikke forstår det, når man siger det pænt - tja så er man næppe gæst her igen… på det punkt har jeg temperament, for hvis jeg skal kunne bo i mit eget hjem er jeg nødt til at holde på det… og desværre er ikke alle rygere lige forstående…

Om folk ryger i deres hjem må de helt selv bestemme :slight_smile: Der er det ikke mine lunger og lugtesans det går ud over :slight_smile:

glæder mig til gengæld bare til den dag, jeg ikke behøver bo inde i en “større” by med alt for meget trafik… bilosen er bestemt ikke noget jeg er glad for at bo inde midt i…

Vi, Tommy og jeg, holdt op med at ryge for 14 mdr siden.
Vi havde prøvet mange gange før men det holdt aldrig.
Vi var virkelig storrygere begge to, røg mindst 30 om dagen.

Tommy brugte intet for at holde op, jeg tyggede nikotintyggegummi.
Det har været en lang og drøj kamp og jeg savner det af og til og der er kommer nogle eksta kilo på sidebenene.
Vi røg over hele huset minus soveværelset.

Jeg nyder da i dag at her ikke stinker af røg, men jeg kunne aldrig forbyde folk at ryge her.
Og så kan jeg iøvrigt heller ikke lide den “jagt” som der er efter rygere.
Hilsen Lisbeth

[QUOTE=Helene;572271]Uha, nu kunne jeg så ikke drømme om at skrive noget om skadevirkninger af bilos/smog for at fremme rygning, slet ikke.

Men det stikker mig dybt i hjertet at se børnelunger fra bybørn der allerede er plettet i en meget tidlig alder pga de har boet i byen. Jeg tænker også på mine børn som går i skole inde ved søerne og som dagligt inhalerer bilos/smog adskillige timer dagligt, såvel som det bekymre mig at fx finde kræft i mellemlungen hos ikke rygere eller andre ‘rygerelaterede’ sygdomme hos mennesker som aldrig har røget, men som har boet i byen og som kan bekræftes ikke har været udsat for passiv rygning.

Rygning er et personligt valg, det er et rigtig dumt valg, men rygning skader mest rygeren. Og følger rygeren div forbud og ellers respekterer andre mennesker, jamen så er rygeren ganske ufarlig for sine omgivelser. Rygning er et til, eller fra valg.
[/QUOTE]

Hvis det er et personligt valg er jeg faktisk fuldstændig ligeglad om andre mennesker ryger. Men jeg er ikke ligeglad med, om mine nærmeste gør det. Jeg har en mor med KOL, der er bundet til et iltapparat resten af livet og som ikke kan føre en telefonsamtale uden at blive forpustet :ked:

Sagen er bare den, at rigtig mange børn ikke har et personligt valg, når det gælder rygning.

Jeg læste for nogen tid siden en undersøgelse, at selvom forældrene går ud for at ryge, kan man måle på deres børn, at de udsættes for passiv rygning. Dét var sgu tankevækkende, men logisk nok, når man nu kan lugte det.

Mine børn udsættes for passiv rygning, når de er hos deres far. Ja, bevares, han går i køkkenet og ryger, men børnene kommer jo også i køkkenet og deres madvarer kommer derfra, så hvad skulle det hjælpe?

Så uanset, hvordan man vender og drejer det, er det sjældent et helt personligt valg, om man udsættes for passiv rygning.

Som sagt synes jeg bilos-diskussionen er en helt anden - og jeg er da også tilhænger af, at vi får osen minimeret, men jeg synes det er en langt mere kompliceret ting at gøre.

Noget helt andet. Jeg så engang en undersøgelse, der konkluderede at luften i villakvarterer ofte var lige så usund som på HC Andersens boulevard i myldretiden. Fordi folk brænder alt muligt underligt i deres brændeovne. Den kom så bag på mig :uha:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;572299]Hvis det er et personligt valg er jeg faktisk fuldstændig ligeglad om andre mennesker ryger. Men jeg er ikke ligeglad med, om mine nærmeste gør det. Jeg har en mor med KOL, der er bundet til et iltapparat resten af livet og som ikke kan føre en telefonsamtale uden at blive forpustet :ked:
[/QUOTE]

Det gør mig ondt. Jeg havde en far der ikke kunne forlade sin lejlighed og til sidst ikke sin lænestol - af samme årsag. I 3 år - før han til sidst døde. Det er bare ikke rart at se på, når man ved at det sikkert kunne være undgået :frowning: Og ja, han var storryger.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;572299]Hvis det er et personligt valg er jeg faktisk fuldstændig ligeglad om andre mennesker ryger. Men jeg er ikke ligeglad med, om mine nærmeste gør det. Jeg har en mor med KOL, der er bundet til et iltapparat resten af livet og som ikke kan føre en telefonsamtale uden at blive forpustet :ked:

Sagen er bare den, at rigtig mange børn ikke har et personligt valg, når det gælder rygning.

Jeg læste for nogen tid siden en undersøgelse, at selvom forældrene går ud for at ryge, kan man måle på deres børn, at de udsættes for passiv rygning. Dét var sgu tankevækkende, men logisk nok, når man nu kan lugte det.

Mine børn udsættes for passiv rygning, når de er hos deres far. Ja, bevares, han går i køkkenet og ryger, men børnene kommer jo også i køkkenet og deres madvarer kommer derfra, så hvad skulle det hjælpe?

Så uanset, hvordan man vender og drejer det, er det sjældent et helt personligt valg, om man udsættes for passiv rygning.

Som sagt synes jeg bilos-diskussionen er en helt anden - og jeg er da også tilhænger af, at vi får osen minimeret, men jeg synes det er en langt mere kompliceret ting at gøre.[/QUOTE]Det gør mig ondt for din Mor, Vivi. Men vi kan jo ikke rigtigt styre andres valg. Vi kan begræde hvor dumme de har været og ærge os over at de har valgt at ødelægge sig selv, men vi kan jo ikke springe ind og gøre noget konkret for dem.
Jeg hader også når folk drikker, eller køre med deres børn uden sikkerhedssele eller på anden måde har tillagt sig en farlig livsstil, men vi kan jo ikke gøre andet end at påpege overfor dem, at deres egoistiske handlinger også får en konsekvens for os som elsker dem, og at de såre os ved at blive ved, eller måske blive vrede på dem hvis det pludselig er for sent til at de selv kan gøre noget.

Selvfølgelig er rygning og forurening to forskellige diskussioner uden egentlig sammenligning, men vi må aldrig glemme vores børn og kæmpe bare en lille smule for den samlede sundhed, og tænke i større og i breddere perspektiv…
Alt starter med en selv.

Jeg er tilhænger af friheden til selv at kunne vælge, så om folk vælger at dø af rygning, druk, narko, ubeskyttet sex, bungy jump mm kan aldrig blive MIN sag. Vi lever i et frit land,

Jeg havde for snart mange år siden en patient som apropos havde fået stillet diagnosen KOL (i svær grad) og vi talte naturligvis om fremtid, kost, livsstil og konsekvenser ved fortsat rygning, og ved 2-3 samtale fortalte han mig glædestrålende at han var holdt op med at ryge, hvilket jo gjorde mig enormt glad på hans vegne, så han fik en masse kram og rygklap, for det var en rigtig flot og god beslutning.
Så skete der pludselig det, at han begyndte at undgå mig inde på hospitalet når han var indlagt igen og havde det med at forsvinde hver gang han så mig.
Og da jeg spurgte sygeplejersken om ‘‘hvordan det egentlig gik med Hr. XX’’ så fortalte hun mig at han var begyndt at ryge igen og brugte hver en lejlighed til at gå ud i rygerummet, hvilket så forklarede hvorfor han havde det lidt dårligt med min tilstedeværelse. Den gang måtte man ryge på hospitalet.
Enden blev at jeg sneg mig ind på ham på et rigtigt ‘pinligt’ tidspunkt (da han sad og røg) og han for da også op af stolen og begyndte at undskylde.
Dér måtte jeg så LIGE forklare ham, at han IKKE behøvede hverken at gemme sig eller undskylde, og at han da bare kunne ryge frit, og at jeg på ingen måder ville tage smøgerne fra ham, ligesom jeg heller ikke ville se ned på ham eller på anden måde blande mig i hans valg.
Min mission var blot at fortælle ham om konsekvenserne, ikke andet.
Hans KOL blev også så slem at han måtte suge i iltapparatet hver gang han havde taget et hiv af smøgen, og rente i pendulfart mellem rygerum og apparat, og røg ud og ind af hospitalet indtil han døde kort tid efter af den forbandede sygdom, stadig med smøgerne i brystlommen.

Og jeg har haft nøjagtig samme problemstillinger med alkoholikere, narkomaner mf som gemmer sig, spiller skuespil, lyver om deres status ect. JEG er jo hverken Gud eller dommer, blot formidler af informationer, men om de vil bruge de redskaber de får, jamen det er jo op til dem selv. Jeg har ærgert mig på deres vegne fordi jeg vidste de ville dø med 100% sikkerhed hvis de fortsatte, men med tiden har jeg lært at ryste på hovedet af det, når de bevidst har ignoreret deres dødsdom.

Nogle mennesker vil bare ikke.

Jeg er helt enig, Helene.
Min pointe er bare, at mange børn fx ikke har det frie valg. Jeg kender stadig børn, der bor i rygerhjem.
Jeg er selv opvokset i et storrygerhjem - men dengang var tiden jo bare sådan - og man tændte naturligvis en cigaret, når man satte sig ind i en bil …

Om folk ryger, drikker eller hvad de gør, er naturligvis deres valg - men jeg bryder mig ikke om, når disse valg går ud over uskyldige.

Jeg er ryger, og ryger ikke i mit hjem til hverdag. Er her gæster - som er rygere - tillader jeg at der ryges indenfor, og der bliver luftet grundigt ud bagefter.
Når jeg er på besøg hos andre følger jeg naturligvis deres henstillinger vedr. rygning.
Er jeg i det offentlige rum prøver jeg også at tage hensyn til andre, fx. går jeg ud af busskuret, hvis der kommer andre, sørger for at vinden blæser røgen væk fra dem der er ved siden af mig etc.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;572353]Jeg er helt enig, Helene.
Min pointe er bare, at mange børn fx ikke har det frie valg. Jeg kender stadig børn, der bor i rygerhjem.
Jeg er selv opvokset i et storrygerhjem - men dengang var tiden jo bare sådan - og man tændte naturligvis en cigaret, når man satte sig ind i en bil …

Om folk ryger, drikker eller hvad de gør, er naturligvis deres valg - men jeg bryder mig ikke om, når disse valg går ud over uskyldige.[/QUOTE]Jamen det er jeg til gengæld også enig i Vivi, men igen, hvad skal vi dog gøre så forældrene ikke ryger når deres børn er der, så deres forældre ikke drikker sig fra sans og samling når børnene er til stede, så forældrene husker deres børns sikkerhedsseler, så narkomanerne ikke bliver gravide og føder små babyer med enorme abstinenser, så forældrene ikke rusker deres lille spædbarn i afmagt osv osv??

Vi kan intet gøre Vivi, men vi kan informerer, vi kan oplyse, vi kan PRØVE at få dem til at forstå. Det er ikke sikkert de høre, men så har vi i det mindste forsøgt!

Den gang jeg arbejde som læge på skadestuen fik jeg 100 vis af små børn ind med respirationsproblemer grundet forældrenes rygning og som kom med symptomer på astma og skulle have ilt og meget andet der kunne udvidde deres luftveje. Og igen, information, information og atter information. Om det hjalp var tvivlsomt, for der var flere børn der kom igen og igen med præcis samme symptomer selvom forældrene sagde de var holdt op med at ryge (og man kunne jo tydeligt lugte at det ikke passede!)
Jeg har også haft børn inde der havde ÆDT af forældrenes smøger og som var døden nær af forgiftning (blot for at fortælle noget i småtingsafdelingen) forældre kan udsætte deres uskyldige børn for…

Det værste ER når det går ud over børnene.