Ryger du?

Nej… og min mand gør heldigvis heller ikke mere. Som livslang astmatiker (formodentlig af at vokse op i en rygerhjem) og med en lunge skadet efter en voldsom lungebetændelse kommer jeg heller aldrig til det. Det ville simpelthen være for åndssvagt. :slight_smile:

For mig handler det om at være lukket inde i et lokale sammen med røg. Det generer mig kraftigt. Jeg er da sikker på, at hvis jeg sad i et lukket rum fuld af bilos, ville det være det samme. Men det kommer jeg ikke så tit ud for. :wink: Derimod er jeg vokset op med at skulle finde mig i at sidde i rum fulde af blå tobakståger. Så ja - tobaksrøg generer mig mere end at bo i byen.

Og ja… katte, der bor i rygerhjem udvikler ofte lymfekræft, så vel som astma. De får lymfekræft, fordi de slikker partikler fra røgen i sig, når de ordner pelsen.

Hvordan ville du så få varer ind i byen med hestevogne ? Sådan som det kollektive traffik er så er der MEGET lange udsigter til bilfri byer.
Det man skulle gøre som havde en virkning det var at sætte vægt afgiften ned på de miljø venlige biler.
Det ville batte noget mere

Det er vel - som regel - svært at se på lungerne, hvorfor de er skadet :?
At bilos er farligt, tror jeg ingen er i tvivl om - men det er vel de færreste mennesker, der går rundt timevis dagligt omkring Rådhuspladsen?

Personligt tror jeg ikke “bilerne ud af byen” vil batte synderlig meget - det vil blot give mere trafik andre steder, for folk skal jo frem.
Jeg ser et langt større problem på indfaldsvejene, hvor bilerne holder i tomgang - for dér er der meget at hente.

Jeg synes det er to vidt forskellige diskussioner - og som sagt bliver bilosen altid trukket frem af rygerne - om du vil eller ej :wink:

Men lad os da gøre noget ved begge dele :slight_smile:

[QUOTE=hmm;572170]Hvordan ville du så få varer ind i byen med hestevogne ? Sådan som det kollektive traffik er så er der MEGET lange udsigter til bilfri byer.
Det man skulle gøre som havde en virkning det var at sætte vægt afgiften ned på de miljø venlige biler.
Det ville batte noget mere[/QUOTE]

Det må vel kunne løses ved at lastbiler med varer har tilladelse til at køre vare ud mellem 5 - 7 om morgenen. Og det er vel ikke umuligt at få den kollektive trafik til at kunne fungere - nytænkning og omlægning må være vejen frem.

Kollektiv trafik er bare oftest meget langsommere - og med den travlhed de fleste mennesker har i dag, tror jeg ikke den er realistisk.

Jeg har 20 minutter på arbejde i bil - med det offentlige tager det 65 minutter. Dvs jeg sparer halvanden time om dagen på at køre bil. Så nej - jeg går absolut ikke bare lige over til den kollektive :slight_smile:

Jeg bor tæt på Rådhuspladsen og har også sommerhus på landet.

Jeg kan tydelig mærke forskel på luften, for luftvejene er meget irriterede, og jeg hoster og pudser næse, når jeg er i byen. På landet forsvinder disse symptomer efter få dage.

Nu kan jeg godt hører du ikke kører lastbil det ville aldrig kunne lade sig gøre … Nu kører med mad varer til supermarket nogen for varer 3 gange om dagen. Og det med de tidspunkter ja det bliver heller aldrig til noget for, folk brokker sig højlydt for det larmer at læsse af og køle maskinen larmer jeg har stået med jeg ved ikke hvor mange sure naboer til butikker vi har mange butikker hvor vi først må komme efter kl 7. Mange gange tænker jeg hvad laver de lige inde i byen hvis de ikke kan med støjen !

Som mine kollegaer og jeg har snakket mange gange om kunder ville gerne havde friske varer, men os lastbiler ser i rødt efter se lige det her link og tænk på en verden uden lastbiler det ville svine mere med varebiler og slide mere på asfalten http://www.youtube.com/watch?v=R2JXxZhmF4w

Hvad så, hvis man skal have en ny sofa? Skal man så have den med bussen?
Jeg synes ikke det er så enkelt, som mange gerne vil gøre det til.

Jeg ryger osse, ca 8-10 stk om dagen, mest på arbejdet, herhjemme ryger jeg kun under emhætten.
Jan stoppede sidste år og har taget 10 kilo på, det er en af grundene til jeg ikke stopper, da jeg allerede vejer 35 kilo for meget :frowning:
Jeg tager altid hensyn til folks rygepolitik i deres hjem.
Men jeg er en af dem som bare kan stoppe hvis jeg vil, fx siden mandag har jeg kun røget 4 smøger, for jeg er hammer forkølet, så har jeg ikke lyst til at ryge og jeg mangler det skam ikke.
Ja nogen ville sige så hold dog op, men jeg trives med det, så det gør jeg ikk

Jeg har været eks-ryger i godt fem år. Det lykkedes mig efter adskillige forgæves forsøg endelig at holde op - ved hjælp af rådgivning, nedtrapning og derefter plaster.

Jeg besluttede mig for, at nu måtte det altså være slut for alvor, efter en ferie i et land med en restriktiv rygepolitik, hvor jeg brugte det meste af tiden på at regne ud, hvor jeg kunne få min næste smøg. Det var for latterligt at få en hel ferie ødelagt af det, og det gad jeg ikke igen. Efter at jeg er holdt op, har fraværet af tobakslugten været den største motivationsfaktor for at holde fast. Det er simpelthen så dejligt at være fri for den. Og for gule tapeter og fedtede vinduer og tv-skærme m.m.

Hvor jeg boede før (1. sal), blev folk sendt ud under emhætten, hvis de skulle ryge. Alligevel måtte jeg have alle vinduer åbne, når de var gået. Her på stedet bliver de sendt ud på altanen. Jeg nåede at holde op, før det blev forbudt at ryge på arbejdspladsen, og jeg kunne derfor også mærke, hvor stor en forskel det gjorde, da alle rygerne blev sendt helt udenfor og ikke kun ud på gangen. Faktisk har jeg meget svært ved at klare røg nu - både ude og inde.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;572186]Hvad så, hvis man skal have en ny sofa? Skal man så have den med bussen?
Jeg synes ikke det er så enkelt, som mange gerne vil gøre det til.[/QUOTE]

Klart man ikke på en studs kan indføre bilfrie byer, men man kunne bestræbe sig på at begrænse trafikken - Det har man da kunnet masser af steder.
http://www.eu-transport.org/4.Baeredygtig/Baeredygtig_1e.html

Men for i øvrigt at svare på det oprindelige spørgsmål: Ja, katte kan absolut tage skade af tobaksrøg!

Min søsters ene kat hostede en del (rygerhjem), skiftede så hjem (af andre årsager) til et ikke-rygerhjem. Her gik hosten i sig selv igen.
Katten måtte desværre skifte hjem igen (rygerhjem) og der gik ikke lang tid, før hun hostede igen. Hun blev undersøgt grundigt og dyrlægen kom frem til, at hun sandsynligvis blev påvirket af tobaksrøgen. Og ganske rigtigt, for da vi fandt hende et nyt ikke-rygerhjem, stoppede hosten igen.

Desværre var jeg ikke fra starten opmærksom på, at rygning kunne være et problem, for så var hun helt sikkert ikke kommet ud i det andet rygerhjem.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;572186]Hvad så, hvis man skal have en ny sofa? Skal man så have den med bussen?
Jeg synes ikke det er så enkelt, som mange gerne vil gøre det til.[/QUOTE]

Utrolig men her vi enig og især det bogorme der sidder i EU og på borgen de aner ikke en skid og den virkelige verden har sagt mange gange de skulle tvinges til at komme ud i verden 6 uger om året . Altså efter uddannelse som de så gerne ville havde vi andre tager.
Det er også meget dobbelmoralsk de politiker der kavler mest har de største biler de er ikke særlig godt for billede for andre

Ja jeg ryger, men har nedsat mit forbrug fra 20+ til under 10 om dagen. Jeg viser hensyn overfor andre, og ryger kun steder, hvor jeg har fået lov til det. Har så fravalgt at ryge hvor der er små børn til stede.

[QUOTE=hmm;572185]Nu kan jeg godt hører du ikke kører lastbil det ville aldrig kunne lade sig gøre … Nu kører med mad varer til supermarket nogen for varer 3 gange om dagen. Og det med de tidspunkter ja det bliver heller aldrig til noget for, folk brokker sig højlydt for det larmer at læsse af og køle maskinen larmer jeg har stået med jeg ved ikke hvor mange sure naboer til butikker vi har mange butikker hvor vi først må komme efter kl 7. Mange gange tænker jeg hvad laver de lige inde i byen hvis de ikke kan med støjen !

Som mine kollegaer og jeg har snakket mange gange om kunder ville gerne havde friske varer, men os lastbiler ser i rødt efter se lige det her link og tænk på en verden uden lastbiler det ville svine mere med varebiler og slide mere på asfalten http://www.youtube.com/watch?v=R2JXxZhmF4w[/QUOTE]

Det kan altså godt lade sig gøre… Aalborg er et godt eksempel. Der må lastbilerne ikke være i centrum andet end mellem 6 og 11 (mener jeg). Det er bare et spørgsmål om at prioritere rigtigt fra vognmandens side. Personligt kan jeg IKKE se, hvorfor maden skal køres ud til forretninger 3 gange på en dag, da en burde være rigeligt. Vi andre kører jo heller ikke ind tidligt om morgenen efter en liter mælk til ungernes morgenmad, venter til middag for at køre ind efter frugt og brød, for senere at køre ind og handle til aftensmaden. Det handler udelukkende om at organisere og tilrettelægge det rigtigt fra starten af.

Glemte helt at sige, at vi har nul rygning på værelserne og i stuen, og at til sommer, når vores udestue bliver helt færdig, foregår rygningen derude. Det er selvom vi begge er rygere

Nu er Ålborg en af dem som for vare flere gange om dagen (Netto) Folk ville havde butikker i byerne og mange er ikke store og det ville sige der er ikke stor lager. Det ville sige der ville blive behov for vare i løbet af dagen.

Det er ikke vognmanden der planlægger eks supermarket ture så det er ikke bare lige som med så meget andet

jeg er ryger og min mand er også…her i huset ryger vi overalt…dog skal det siges, at får vi ikkeryger gæster med problemer med at vi ryger, når de er tilstede, så går vi udenfor og ryger…vi tager hensyn og ryger ikke hvor der ikke står askebægre fremme…så smøger vi den udenfor…ingen problemer i det…

[QUOTE=hmm;572216]Nu er Ålborg en af dem som for vare flere gange om dagen (Netto) Folk ville havde butikker i byerne og mange er ikke store og det ville sige der er ikke stor lager. Det ville sige der ville blive behov for vare i løbet af dagen.

Det er ikke vognmanden der planlægger eks supermarket ture så det er ikke bare lige som med så meget andet[/QUOTE]

Så er det bare sjovt, at der flere steder står, at lastbiler ikke må være i centrum andet end i det tidsrum.

:slight_smile:

En enkelt en gang imellem, er selskabsryger, men vil hest ikke have der bliver røget i Køkken-alrum og stue og slet ikke i soveværelset . Når børnebørnene er på besøg, bliver andre gæster der ryger henvist til haven.

Tøffe er bange for røg, han smutter når nogen tænder en smøg.

Jeg røg lige indtil den dag jeg var hos lægen for 14 år siden nu og fik at vide jeg var gravid, tog den kolde tyrker for smed pakken med cigaretter fluks i skraldespanden da jeg trådte ud på gaden igen (det var ikke en sjov periode) :slight_smile:

Herhjemme ryger familie medlemmer og gæster uden på vores altan hvis det ikke er isende koldt ellers bruger de køkkenet og står lige ved emhætten. Men jeg er meget large over for gæster især når det er iskoldt udenfor så har jeg virkelig intet problem med at hive et askebæger frem (jo sådan et har jeg altså) :slight_smile: