Så klikker vi

Louise - har du evt. et link til den klikker du bruger?
Jeg har den billigste (eller deromkring) fra zooplus, men den klikker simpelthen så højt, at Ebony stikker af. :S
Indtil videre har jeg trænet hende fint med godbidder og nus, men det kunne være fint at kunne bruge en klikker. :slight_smile:

Tea - stik den evt. i lommen?

Jeg bruger den man kan få gratis fra DB :slight_smile:

[quote=Eva K;334233]Tea - stik den evt. i lommen?

Jeg bruger den man kan få gratis fra DB :)[/quote]

God idé!
Og Dyrenes Beskyttelse, eller hvad? :slight_smile:

Ja, det mener jeg… Der er et afsnit om det på deres hjemmeside

Jeg kan ikke lige finde det. Pt. er det heller ikke så aktuelt, da jeg stadig træner hende med nus og godbidder. Hvis det virker med klikkeren i lommen, er det jo også fint. :slight_smile:
Men jeg synes også selv at den klikker jeg har, lyder ret højt - så hvis der er nogle der kan anbefale nogle klikkerere (i en fornuftige prisklasse, vel at mærke), de har succes med, må de gerne linke. :slight_smile:

Hehe, ja jeg synes min er fin :wink: selv min mest opfarende kat May har det fint med den. Det er den fra DB. Men håber da det virker at komme i lommen. Klikkeren gør det noooget nemmere at ramme det rigtige tidspunkt at forstærke adfærden

Tea: Hvad mener du med, “da jeg stadig træner med nus og godbidder”?

Et klik skal altid efterfølges af en primær forstærker (ros, mad og andre ting, som dyret finder forstærkende uden at det først skal indlæres). Ingen tomme klik. Det er no-go, da du svækker den klassiske betingning som du arbejder med, når du anvender en markør som klikkeren er - hvis jeg fx siger hej og giver dig chokolade (og du kan lide chokolade:-)) rigtig mange gange, så vil du begynde at savle ved lyden af Hej. Hvis jeg kun giver chokolade ind imellem når jeg siger Hej, så vil du ikke drage den association.

Hvis jeg så begynder at sige hej, mens du sætter dig ned og jeg giver dig chokolade gentagende gange - så vil du på sigt sætte sig på ordet Hej alene og savle i forventning om chokolade. Forstår du den lidt sjove forklaring:-) Mennesker er naturligvis meget sværere at manipulere end dette:-) Men princippet er det samme.

Pavlov lavede rigtig mange forsøg med dette - han fandt ud af følgende:

Klik - godbid = hurtigste indlæring
Godbid- klik = ingen indlæring
klik - 5 minutters ventetid - godbid = meget langsommelig indlæring
Klik og godbid samtidig = ingen indlæring

Det er derfor vi anvender den første.

Klikker trænerne forkert, så giver træneren katten dens belønning, vender sig og slår hovedet ind i væggen og sværger aldrig at gøre det igen :slight_smile: Men katten får dens belønning, for det er ikke den, der har klikket forkert.

Klik efterfølges altid af belønning - når adfærden er færdigindlært og der er sat signal på fader du gradvis kliklyden væk og giver kun belønning - og på sigt - hvis du er rigtig dygtig - kan du opleve, at værdien fra kliklyden og belønningen er overført på træningen dvs selve det at udføre en given øvelse, og så kan katten arbejde helt uden noget andet end signal.

Signalet er blevet grøn lys til at få lov til at udføre adfærden - og det skaber en positiv forventning i dyret, da den adfærd er forstærket positivt mange gange.

MVH

Her er en I-click, som ifølge min erfaring er bedst til katte

Altså jeg har ingen fancy klikker, jeg bruger bare munden. Dvs. jeg laver en kliklyd.
Lige nu da jeg skulle skrive det prøvede jeg lige at gøre det for bedst at beskrive hvordan jeg gør det, og Bamse vågnede inde ved siden af og kom løbende her ind, så blev vi jo nød til at træne lidt :slight_smile:

Mads, (ung mand på 13 år) der har Simba 18 (ham hittemissen der blev fundet i en papkasse) klikkertræner Leo (som Simba 18 hedder idag) ved at knipse med fingrene OG det virker :rock:…og Mads har jo klikkeren ved hånden ALTID :tihi:

En klikker er ikke et vidundermiddel - det er princippet der er godt - kliklyden er blot en markør - delfin trænere fløjter, fisketrænere bruger lysglimt osv osv -

Fordelen ved selve kliklyden er dog undersøgt videnskabelig af Skinner, der er den operante betingnings fader - i hans Skinner boks placerede han en rotte eller en due og lod dem arbejde for mad - når de udførte en ønsket handling, fik de en pille mad - Tilfældigt gav boksen en kliklyd, og Skinner opdagede, at dyrene reagerede allerede på denne lyd dvs den markerede adfærden og byggede bro mellem adfærden og konsekvensen af adfærden.

Det Skinner fandt ud af var, at adfærd styres af konsekvenserne - dvs hvis et dyr oplever noget behageligt ved en adfærd, så gentager den den adfærd - og modsat hvis konsekvensen er ubehagelig.

Efterfølgende studier af denne kliklyd viste, at selve den mekaniske lyd her går ind og rammer ganske særlige belønningscentre i dyrs hjerne - og det er årsagen til, at den anvendes.

Jeg har også altid min klikker i hånden, når jeg træner. Træning skal planlægges, hvis man vil nå nogle steder - hvilket jeg vil og så handler det for mig om at arbejde med mindst mulig stress i indlæringen plus at gøre det nemt for dyret - og det at tage klikkeren i hånden er den mindste del af planlægningen. Opdelingen af adfærden i delmomenter er den svære plus det at øge med en forstyrrelse af gangen bagefter. Klikkeren er i sammenligning ganske nem at huske at tage op og holde :slight_smile:

En klikker er ikke fancy - Training is not an art - it is a mecanical skill, som Bob Bailey siger. Alle kan lære det, og en klikker er aldrig bedre end den der holder den i hånden.

MVH

Lige nu arbejder vi med denne øvelse - blot for lige at vise, hvorfor jeg har enorm meget brug for at planlægge…

http://www.centerstagechicago.com/photoarchive/5636.jpg

:slight_smile:

Og så overvejer jeg hvordan i alverden jeg får dette her frem:

Det er simpelthen for cool! Forestil jer hvis de rkom gæster og ens kat kunne jonglere sådan
:tihi:

Af andre øvelser er de mere jordnære, som vi arbejder med:

zigzag mellem mine ben, dæk, hop på min ryg og fra min ryg og over til en statists ryg, gang mellem mine ben i bevægelse, plads, stejle, vinke, dreje rundt, hoppe op og over ting på signal, rulle rundt, blive skudt og spille død og en masse flere.

Jeg er også ved at lære Fie at springe fra jorden og op i mine arme når jeg står op.

Julie har lovet at filme snart, så skal vi nok smide noget på WWW som inspiration plus med tekst til hvordan man lærer katten det

Jeg mente bare at jeg træner med det alene, og er ikke begyndt med klikkeren. :slight_smile:

Så er jeg med:-) Nogle misforstår det og tror, at klik gælder for belønningen, og det KAN den gøre, men det er ikke den metode, som den er ment som.

Så ville lige sikre mig, at du ikke gik hen og fik en fiasko ved at forsøge det, når nu I er så godt i gang:-)

Sk*de smart med at knipse eller lave lyden med munden.
Jeg har selv en klikker, jeg købte fra Zooplus, men jeg tror, at det er den samme, som Tea har. Den er så høj, at jeg end ikke selv kan holde den ud.

Men knipse eller lave en klikke agtig lyd med tungen mod ganen kan man jo som regel altid.

[quote=lenschow;334446]En klikker er ikke et vidundermiddel - det er princippet der er godt - kliklyden er blot en markør - delfin trænere fløjter, fisketrænere bruger lysglimt osv osv -

Fordelen ved selve kliklyden er dog undersøgt videnskabelig af Skinner, der er den operante betingnings fader - i hans Skinner boks placerede han en rotte eller en due og lod dem arbejde for mad - når de udførte en ønsket handling, fik de en pille mad - Tilfældigt gav boksen en kliklyd, og Skinner opdagede, at dyrene reagerede allerede på denne lyd dvs den markerede adfærden og byggede bro mellem adfærden og konsekvensen af adfærden.

Det Skinner fandt ud af var, at adfærd styres af konsekvenserne - dvs hvis et dyr oplever noget behageligt ved en adfærd, så gentager den den adfærd - og modsat hvis konsekvensen er ubehagelig.

Efterfølgende studier af denne kliklyd viste, at selve den mekaniske lyd her går ind og rammer ganske særlige belønningscentre i dyrs hjerne - og det er årsagen til, at den anvendes.

[/quote]

Nu du lige er inde omkring emnet.
Hvem “opfandt” klikkertræning? Altså med klikkeren som vi kender den?
Mødte en igår, der påstod at det var en dansk kvinde (sjællænder, mener jeg) som han kender. Jeg var altså ikke helt overbevist, men kendte ikke lige svaret der på stående fod.

Jeg har desværre endnu ikke en takke knap så jeg kan takke for de enkelte indlæg. Men tusind tak for links, henvisninger og jeres beskrivelser. :slight_smile:

Knus Gitte

Så har vi klikket lidt idag også.
Det gik op for mig at jeg smed godbidden præcis samme tid som jeg klikkede, hvilket jo ikke er hensigtsmæssigt, så idag smed jeg godbidden ½-1 sekund efter klikket.
Jeg synes tydeligt jeg kunne mærke en forskel.
Vi øvede “sidde på bagben” og “pote mod hånd”
Allerede efter 5-6 klik begyndte Buster at ville trække sig lidt, så jeg skyndte mig at pakke klikkeren væk, hvilket han så ikke var helt tilfreds med, men sådan er reglerne nu engang. Hellere stoppe et par klik før han ikke gider mere, istedet for at jeg tvinger ham til et par klik mere end han vil…

Louise - dejligt at læse at I bliver ved. Jeg tror faktisk jeg vil tage træningen om igen, har været gået i stå

[quote=Eva K;334474]Nu du lige er inde omkring emnet.
Hvem “opfandt” klikkertræning? Altså med klikkeren som vi kender den?
Mødte en igår, der påstod at det var en dansk kvinde (sjællænder, mener jeg) som han kender. Jeg var altså ikke helt overbevist, men kendte ikke lige svaret der på stående fod.[/quote]

Altså principperne har været anvendt af dyretrænere inde for masser af arter i mange år, og Breland-ægteparret, som blandt andet trænede forskellige arter til reklamer, forsøgte tidligt at få hundefolk til at anvende en markør. De blev grinet ud

Karen Pryor var den første - delfintræner - som det lykkedes at bringe budskabet videre og formidle det som almen tilgængelig viden - herunder til hundefolk. Det var 90erne - hvem der først klikkede et dyr i DK tør jeg ikke svare på, men jeg kan spørge Karen Ulrich og Christina Ingerslev fra Hund&Træning - de ved det og var muligvis selv blandt pioneerne herhjemme.

Skal jeg det?

(Nu har jeg sendt en mail:velkommen:)