Så lærte jeg da det... eller ;o)

[quote=Musashi;439196]så lærte jeg også lige noget :slight_smile: viste ikke at man havde taget exotic ind i burmeser…hvilke problemer fik burmeser katte ?

her kan du se eksempel på forskel i kranium på en moderne perser og en almindelig huskat…

selv mener jeg at man skal masse meget på med at ændre radikalt på noget så vigtigt som kranie-form…for der er jo så uendelig meget der er fin-tunet til at passe sammen helt perfekt over mange hundrede tusind af år…hele biologien og funktionaliteten. og det er jo kattene der betaler prisen…[/quote]

og med de billeder af kranier, så bliver jeg kun ENDNU MERE for katte med næse!!!

jeg glemmer aldrig en af de første kommentare jeg fik, da jeg viste billeder af Devouee på et forum første gang “seeee en burmeser MED NÆSE”
jeg skal ikke kunne sige om burmeseren har været ude i nogle meget kortsnudede katte - men en ting er sikkert!
Jeg synes til hver en tid, at en kat med en næse er pænest! Når man ser katte i profil skal øjnene altså ikke sidde længere frem end næsen - det er grimt og unaturligt - IMHO! :ups:

jeg så en gang et billede af en perser fra 50’erne tror jeg nok det var - for pokker jeg var dybt forelsket! den minder jo rigtig meget om en lidt rundhovedet skovkat med ekstremt meget pels og små fine ører… jeg synes det var noget af det smukkeste jeg længe har set!
og når jeg så sammenligner med de persere i dag som mest af alt ligner, at de har haft en fiskebowle rundt om hovedet hele deres liv… ja jeg ved godt hvad jeg synes er pænest til en kat :ups:

interessant ! tak for scan - for mig ser det ud som en ‘almindelig’ perser - bemærk øerne - størrelse og placering, dem ser man faktisk kun på de moderne perserkatte. sammenlign med øre på peke face. (og andre perserkatte fra før 1989)

jeg fandt også disse tegninger fra bog publiceret i 1975 (‘long hair’ blev brugt i UK som betegnelse for perser)

og så dem her fra bog 1994

det ser ud som om at noget litteratur fra begyndelsen af 1990’erne har brugt begrebet ‘peke-face’ om de moderne typede katte - måske i mangel af bedre og fordi der var brug for en betegnelse for de moderne typede katte som der på dette tidspunkt blev flere af - mens der stadig var mange af de oprindeligt ‘klassisk’ typede perser katte (forskellen er jo drastisk og hvordan forklare det nemt og hurtigt…)

[quote=Musashi;439196]så lærte jeg også lige noget :slight_smile: viste ikke at man havde taget exotic ind i burmeser…hvilke problemer fik burmeser katte ?
[/quote]

De fik dødelige kraniedefekter - killingerne var døde eller døde i løbet af få minutter som følge af deformiteterne … ikke noget behagligt syn!
Her er et link, som viser og beskriver deformiteten - ADVARSEL, tryk ikke på linket hvis du ikke vil se billederne!
http://www.bombaycats.info/cranial%20defect.html

Linket beskriver, at defekten opstod i forbindelse med at der blev udviklet en anderledes type burmesere, kaldet Contemporary Burmese, der er ret meget anderledes end de europæiske burmesere - de ser således ud:

(flere billeder mv. af Contemporary Burmese findes her: http://www.cfainc.org/breeds/profiles/articles/burmese.html)

  • Og til sammenligning et par af mine (tidligere) burmesere, som dog begge godt kunne have en lidt kortere næse, især den første:

Det er altså muligt at få ganske kortnæsede burmesere uden brug af Contemporary Burmese, men desværre var der nogle enkelte opdrættere, som nåede at få importeret Contemporary Burmese, der stadig findes i enkelte katte i DK, men selvfølgelig efterhånden LANGT ude i anerne.

[quote=PiaB;439280]
jeg glemmer aldrig en af de første kommentare jeg fik, da jeg viste billeder af Devouee på et forum første gang “seeee en burmeser MED NÆSE”
jeg skal ikke kunne sige om burmeseren har været ude i nogle meget kortsnudede katte - men en ting er sikkert!
Jeg synes til hver en tid, at en kat med en næse er pænest! Når man ser katte i profil skal øjnene altså ikke sidde længere frem end næsen - det er grimt og unaturligt - IMHO! :ups: [/quote]

Men SÅ korte har burmesere heller aldrig været - og det bliver de næppe heller aldrig! Vi tilstræber et kort snudeparti, men der skal altså være en næse :slight_smile: