Så trist

Har i knabt et år ventet på at denne pige skulle blive min…først venten på at hun blev lavet…så venten på om der kom en pige…så venten på om hun blev god nok…

Og i dag kom der der så en trist besked om, at opdrætteren mente at have fundet en lys plet i hendes lysken…hun er 10 uger nu!

Jeg vedhæfter billedet…er det hvid plettet hed ? I såfald vil jeg ikke købe hende til avl.
Jeg har studeret linjerne lidt og ved at farfaren i flere tilfælde har givet afkom som har fået killinger med hvidplettethed.

anna

Du har da også andre katte med hvidplettehed?

Jeg syntes ikke pletten er hvid nok til at være hvid. Hos birmaer kigger vi jo meget på hvide pletter, og jeg syntes ikke din er hvidplettet.

Hejsa…

Ja desværre…men jeg var heller ikke så “klog” den gang…i dag nægter jeg at købe en kat til 1400 Euro + transport mv - som har et hivd plet på et uønsket sted…for det er ikke sjovt at stå med en hamrende lækker blå eller sort solid killing og så har den 10 hvide hår på skulderen…eller at have solgt en sort kat, hvilken som 10 mdr. begynder at få en hvid plet på skulderen…

anna

[quote=antocat;252756]Hejsa…

Ja desværre…men jeg var heller ikke så “klog” den gang…i dag nægter jeg at købe en kat til 1400 Euro + transport mv - som har et hivd plet på et uønsket sted…for det er ikke sjovt at stå med en hamrende lækker blå eller sort solid killing og så har den 10 hvide hår på skulderen…eller at have solgt en sort kat, hvilken som 10 mdr. begynder at få en hvid plet på skulderen…

anna[/quote]
Ok.

Ja jeg skulle nødigt tale, for jeg sidder selv godt i suppedasen :stuck_out_tongue: (… og gad da vide om jeg da nogensinde får jeg får arbejdet mig ud af den -tihi)

Jeg har ringe erfaring, men umiddelbart synes jeg ikke det ligner en hvid plet… Snowshoe har hvide pletter af og til, og selv på små mislinger er de meget tydeligere end dette… men hvordan det ser ud i en lang pels… uha nej det tør jeg ikke sige…

Jeg forstår dig iøvrigt godt… pøj pøj - håber det ikke er en hvid plet.

KH

Jeg synes godt det kunne ligne begyndelsen til en “fin” lyskeplet (og jeg har set et par stykker eller tre i både egne og andres linjer. :wink: )

En hvid plet kommer ikke flyvende ud af den blå luft i 10 ugers alderen. den var der også da den var spæd så. Hvad farve har katten i øvrigt smoke eller sort?

Jeg er enig med Pil, jeg havde en sort killing engang der så lige sådan ud…og fik at vide at den skulle registreres med hvid…dengang troede jeg bare det var pelsen der var lidt tyndere på “pletten”…men jeg blev klogere, og der er heldigvis kommet meget lærdom i posen siden da.
Trist hvis du må afstå fra din ønskepige :trøste:

Blå.

Ja den er blå…

Opdrætteren som jeg skulle købe katten fra…er en meget reel opdrætter som jeg har stor tillid til…
Killingen er født meget lys blå i forhold til sin bror…men vi har de sidste 14 dage overvejet om det kunne være en hvid plet…opdrætteren mener selv at det lyse sted er for lyst til at være andet end hvid…:frowning:
anna

Min umiddelbare tanke er, at det er en hvid plet der er (på vej). :frowning:
Den ser lige en anelse for lys ud, til bare at være lys killinge uld.

Desværre :frowning:

Øv da… sikke noget… Føler med dig… kender til at vente på en kat i årevis og kan kun forestille mig, hvordan du har det nu.

Trøstekram!

:klapper::klapper::klapper::klapper:

Ok.

Ja jeg skulle nødigt tale, for jeg sidder selv godt i suppedasen (… og gad da vide om jeg da nogensinde får jeg får arbejdet mig ud af den )

Hey Signe
Nej det bliver noget af et arbejde at få de farvede pletter af dine drenge. :klapper::klapper::klapper::klapper:-LOL-LOL-LOL

Hey Anne
Ja, det kunne godt ligne en hvid plet, Personligt ville jeg aldrig fra vælge en kat pga. en plet. Men jeg er nok ikke så “klog” endnu.:D:D
Men hvordan er lige arvegangen på hvid plettethed ???

Hilsen Pia-engel

Det er jeg så ret sikker på ikke er korrekt.
I hvert fald har jeg set abyer, hvor der intet var at se ved fødslen, der udviklede en hvid medaljon - så hvorfor skulle en hvid plet ikke kunne komme senere på en MCO …

hvad er problemet med den hvide plet? Er det kun kosmetisk for så kan du vel selektions avle det væk fra hendes killinger af hvis linien er LIGE det du mangler :?

Hmmmmm…nu har jeg så set en helt kuld sort kat få en mini hvid plet både på bryst og skulder som ca. 10 mdr…

Arvegangen…uforudsigelig…og kan springe led over…men jeg ved at farfaderen til denne killing - Non plus Ultra - har lavet afkom som i flere tilfælde har vidregivet hvidplettethed…så selektion er for mig at se, ikke lige til :frowning:

Jeg ved da godt at hvidplettethed jo kun er en skønhedsmæssig fejl og ingen ting mod fx. et svagt imumforsvar ect…

anna

Jeg ved at i min egen race er hvidplettethed utroligt uønsket, da det er en certifikat fratagende fejl, og der er ikke meningen at birma skal have hvidt andre steder end sine sokker og kiler.
Men jeg vil meget gerne høre lidt mere om hvorfor det er uønkset hos MCO, er det fordi de så skal registreres, som ‘med hvid’ og dermed har en dårligere chance på udstillinger, da mængden af hvidt næstent ikke er synlingt fx. en hvid plet i lysken?

Hvorfor ikke sende en DNA prøve til UC Davies? Det koster 40 dollar for en specifik test og 60 for hele panelet. Så ved I jo da allerede om et par uger helt 100 om det er en hvid plet eller ej? :slight_smile:

Ja, jeg har indtryk af at det er fordi katten endte skal være tydeligt med hvid eller uden. Mødte en ærgelig mco-ejer der af en dommer havde fået at vide at hendes unge dreng ville have fået 5 stemmer på scenen hvis det ikke var for den lille hvide plet han var ved at udvikle på brystet. Og han var jo så i forkert farvekode. Det hun mest kan håbe på nu er jo sådan set at medaljonen bliver større :slight_smile: Der er jo lækre Pitho’s Balian der er Supreme premier og flere gange BIS :slight_smile: og som er fuldfarvet blå med en hvid medaljon.

[quote=Sofie P.;253170]
Men jeg vil meget gerne høre lidt mere om hvorfor det er uønkset hos MCO, er det fordi de så skal registreres, som ‘med hvid’ og dermed har en dårligere chance på udstillinger, da mængden af hvidt næstent ikke er synlingt fx. en hvid plet i lysken?[/quote]

For min del er det altså ikke noget jeg på nogen måde går op i, dertil ved vi simpelthen for lidt om hvordan vi styrer det gen :wink:

Men jeg har hørt at det kan blive et helvede at registrere en kat i FD regi lige pt, hvis den viser sig at have en hvid plet og det ikke findes på forældrene. I “gamle dage” - da jeg var i FD - registrerede man dem med fæno- og genotype, så alle var klar over at det var hvidplettethed og ikke med hvidt. Noget som jeg ved mange opdrættere under Sverak og NRR gerne ville have indført hos dem. Men efter hvad jeg hører er praksis nu, så er reglerne vist ændret og kører som var reg. af MCO helt som hos SIA.

Jovist er det da ikke spor sjovt at skulle vise den famøse lille plet frem på en udstilling hver gang, bare fordi den lige sidder der hvor ens pølsefingre holder katten, men så er det heller ikke værre. Nogen dommere - her ser man tydeligt om de selv har erfaringer med en race med accepteret hvidplettethed eller ej - slår hårdt ned på det, og katten skal være lige den tand bedre end konkurrenterne for at de kan se bort fra at de mener den besidder en fejl.