Sådan :D

Idag kom mine tatami måtter og min japanske futon. :wehu::wehu::wehu::wehu::wehu:Den er noget anderledes at ligge på, men jeg tror godt jeg kan vænne mig til at sove på den :høhø:
Egentlig fik jeg at vide at det hele først ville komme imorgen, men så dukkede lastbilen op tidlig eftermiddag idag. Hvilken glædelig overraskelse :rock::rock::rock::rock:

Herligt! Har du så tatami over hele gulvet?

nej, desværre kun der hvor jeg sover…vil ellers gerne have væg til væg med tatami. Det er rigtigt nok som at gå på silke…og futonen er noget helt for sig :smiley:

OK!!! Så skal der billeder og dansk oversættelse på linjen :smiley:

Jeg vil se billeder når du er færdig med at indrette :smiley: !!

Tjah, oversættelsen kan jeg komme med nu, men billeder må vente til imorgen.
En tatami måtte er lavet af sammenpressede risstrå (hvis jeg husker rigtigt) og er fra Japan. Den futon madras jeg har fået er osse fra Japan. Den måler 120x200 og er dejligt bred. Det er lidt underligt at den ikke giver efter på min vægt, men det gør så osse at min ryg bliver rettet på en måde som jeg ikke oplever med nogen anden madras.
Men at gå på sådan en tatami måtte med bare tæer eller strømpefødder er bare himmelsk! Man må forøvrigt ikke gå med sko på sådan nogle tatami, da det ødelægger dem.
håber det var oversættelse nok :slight_smile:

Jeg har tatami-setta. De er NÆSTEN som at gå på en tatami :slight_smile: (osse kun næsten, men …)

Desværre har Yngste datter nakket dem fordi hun manglede et par klipklapper… KU hun ikke ha’ købt et par almindelige gummni-nogen til en tier? L

Hm hvordan mon tatami og katte går sammen? Altså hvis man havde det over hele gulvet? Jeg ville være lidt nervøs for om de kradsede i det…

Her er et billede af et rum helt dækket med tatami:

Trekkie; vil det sige at hun har ødelagt dem eller har hun bare taget dem?

:slight_smile: Ok så blev jeg så klog :slight_smile:
Men sådanne måtter er jeg sikker på vil ende i en gigantisk fest for misserne her i huset :slight_smile: De vile slet ikke kunne lade dem være :slight_smile:

Tjah, min hun kan sagtens lade mine være…dog så skulle de lige have en mini indvielse igår :wink:
I Japan fungerer de ganske udemærket sammen. :slight_smile:

Her er de lovede billeder så: De 3 øverste billeder er hvor jeg har foldet futonen i midten så man kan se tatami måtterne.

og de 3 nederste er så futonen bredt ud så den osse rigtig kan ses, dog uden puder, dyner og tæpper.
Jeps, I læste rigtigt! Jeg sover med 3 puder (hvorfor ikke? Nu jeg kan så ska jeg da osse :høhø:), 2 dyner og 2 tæpper. Det er ret køligt at sove helt nede ved gulvet, men efterhånden som det blir varmere så smider jeg nok lidt dyne/tæppe værket. :tihi:

Det ser brandgodt ud :smiley:

Hm. Hun har “lånt” dem og efterhånden er de ikke hvad de har været, de setta. Så jeg må vel ha’ bestilt mig et par nye, jeg kan se de har dem i fornuftige farver pt på J-list :slight_smile:

Jeg er nemlig typen der går i "tåsplit"sandaler så snart vejret er til det. Med eller uden tabi-sokker :slight_smile:

jeg vil sige at tatami ikke er så dyre igen, men det kommer dog an på hvor mange man skal have.
Jeg elsker mine tabi-sokker…de er gode som erstatning for hjemmesko. gg
Jeg synes at fornemme endnu en Japan-fan i dig trekkie

Mig? Måske en anelse :wink:

Det hele startede med at en “ven” viste mig nogle billeder af en samling Hello Kitty bento’er. Som jeg på det tidspunkt ikke anede hvad var… Det gør jeg nu :wink:
Photostream :slight_smile:

Nu skal du ikke sætte mig på pinebænken!!! :-’(
Det ser bare for lækkert ud…jeg misunder de japanere at de fleste af dem er så gode til at lave de bentoer :S

Altså bento er jo ikke nødvendigvis svært. Det er mere tidkrævende end svært. Jeg lavede dem til min datter de sidste … hmm… 3-4 år hun gik i skole… Og indimellem til mig selv. I øjeblikket er jeg kommet helt ud af rutinen, fordi hun har været på efterskole hele året - og de er nu altså sjovest at lave til andre fremfor bare til sig selv…

Men jeg kan mærke at jeg er ved at ha’ fået lysten tilbage (man kører LIDT træt i alting, når det er noget man skal) så lad os se… Og lad os se om det er for “barnligt” at ha’ bento med på gymnasiet eller jeg skal igang igen :smiley:

Man laver den da bare lidt mere “voksen”. De fleste unge i gymnasiet i Japan har en bento med i skole hver dag. Du kan jo eventuelt lære hende at lave den selv. Så er det knapt så “barnligt”… :slight_smile:

Ja de kan sagtens laves “mere voksent” :slight_smile: Og gradvist er hendes da også blevet mindre tuttenuttede - sådan med enkelte "tilbagefald - typisk når jeg har købt noget nyt “legetøj”

Men hende… lave dem selv? Jeg er ikke sikker på hun ved hvor køkkenet er L (desuden laver/lavede jeg dem jo fordi jeg syntes det var sjovt… det skal hun ikke hugge… L)

Jeg tror nu nok hun ved hvor køkkenet er…jeg tror mere det er et spørgsmål om hun nu osse ved hvordan tingene skal bruges. :?
Hun må bare finde sig i “tilbagefald” til det tutte-nuttede, for hun slipper aldrig for at være mors lille pige! Den kan hun lige så godt vænne sig til at leve med allerede nu. Tro mig jeg har forsøgt og det er langt fra lykkedes endnu. :høhø:
og jeg tvivler stærkt på at det nogensinde vil lykkedes mig. :klapper:

Fair nok hvis du kan li’ at lave dem så er det ingen grund til at ændre på det :tihi:

Wuuuuhu :yatta::yatta:-hop

Hvor ser det for fedt ud!
Det er bare rigtig fint - jeg savner min gamle futon nu!