Saftevand uden sukker (men med sødemiddel)

[QUOTE=Susanne W;866794]Interessant - for jeg synes stadig det er rigtigt svært at finde produkter, der ikke er sødet med sukker. Som jeg godt kan tåle i begrænsede mængder men ikke har den store interesse i at indtage.

Mener du dermed at diabetes udløses af aspartam eller hvad er det du skriver her?
VH
Susanne[/QUOTE]
Læs artiklen. Jeg mener ikke; amerikanske forskere har via muse forsøg fundet følgende problem stilling

Biologisk hypotese

For at underbygge den biologiske hypotese at søde madvarer uden kalorier får kroppen til at lagre fedt, har man blandt andet udført forsøg med mus. Disse forsøg har vist en sammenhæng mellem det kunstige sødemiddel aspartam (der findes i mange light produkter) og en forhøjelse af faste blodsukkeret. Når man har højt blodsukker, vil det overskydende sukker blive omdannet til fedt og lagret i kroppen.

Højt faste blodsukker er derudover en tidlig indikator for type 2 diabetes, hvilket er en meget alvorlig sygdom og et stigende problem i den udviklede del af verden. Det lader således til at kunstige sødemidler ikke bare kan ødelægge din slankekur, men også potentielt øge din risiko for type 2 diabetes. Forsøgene er udført på mus og ikke umiddelbart reproduceret, så resultaterne skal selvfølgelig ikke tolkes som den endelige sandhed, men bør foranledige mere forskning på området.

Har aldrig sagt sukker er gud fortæller bare at aspartam har en del problemer forbundet mig sig og man derfor hvis der ikke er en god grund til at bruge det skal overveje hvorfor man vælger det til. Er grunden at tabe sig/det er sundere så var det værd at læse op på stoffer. Har så via et familie medlem til en hovedpine ekspert(og senere min egen neurolog) fået at vide at aspartam faktisk står bag udviklingen af migræne hos mange af hans patienter og at fjerne aspartam holdte en del migræne anfald væk, men var det først kommer slap man desværre aldrig af med det. Jeg har så på egen krop bevis for der er en sammenhæng da jeg fik fat i en sodavand, der ikke stod light på men som indeholdte aspartam uden jeg vidste det så intet placebo der.

[QUOTE=Alice;866796]Synes du ikke der er mange danskere med diabetes ???
De kolde fakta ser sådan ud - Og tallene er i heftig stigning

Knap 290.000 danskere har diabetes
245.000 danskere ved endnu ikke, at de har type 2-diabetes
750.000 danskere skønnes at have forstadie til diabetes (prædiabetes)
Flere end hver 20. dansker har diabetes
I gennemsnit dør 12 danskere hver dag af diabetes
I gennemsnit får 76 danskere hver dag konstateret diabetes
Antallet af diabetikere er fordoblet på 10 år[/QUOTE]
Denne udvikling er ret skræmmende ingen tvivl og også meget tankevækkende især når man ser på den problem stilling de amerikanske forskere fandt. Men fact er altså mange køber light for at tabe sig og leve sundere kan ikke finde undersøgelsen nu men så en statestik om det på et tidspunkt af nyere dato. At folk så bevæger sig mindre og bliver tungere og tungere hjælper jo desværre ikke på udviklingen. Men hør 100 folk i et supermarked hvorfor de har tager en light sodavand/saftevand osv og er ikke størstedelen der vil sige pga sukkersyge selvom produktet netop var udviklet til folk der lider af denne lidelse :frowning:

Jeg er fuldstændig enig med dig, når vi KUN taler om misforståelse om light produkter contra slankning. Mange tror fejlagtig at bare der står light på det, så kan man kyle det i munden. Men da vi er mange som kun må få sukker i meget begrænset mængde, og kun har de kunstige sødestoffer at indtage. Jeg mener der er utrolig meget skræmmekampagne mod aspartam, helt uden hold i virkligheden. Aspartam består af to aminosyrer - aspartamsyre og fenylalanin, og ingen af disse stoffer er dokumenteret skadelige i de mængder man normalt indtager.

Læs hvad de skriver på Sundhed.dk
http://patienthaandbogen.dk/sundhed-og-livsstil/kost/aspartam-kunstig-sodemiddel-13246.html

tam

migræne og hovedpine problematikken er skam velkendt. kontakt første og bedste neurolog og du vil få bekræftigelse på sammenhængen. Det andet jeg citerede var også forsker resultater. Men kan høre vi dybest set faktisk er enige :slight_smile:

Det behøver man ikke - man kan også bare kigge på Migrænikerforbundets hjemmeside … Det er i givet fald PEA (phenylethylamin) man ikke kan tåle og får migræne/hovedpine af - det findes i disse almindelige fødevarer:
Aspartam (sødemiddel, kaldes også Nutrasweet, E951)
Chokolade (kakaofedt)
Øl
Vin
Spirituosa
Citronsyre (E330)

Men der er altså også MANGE andre ting, der kan give migræne/hovedpine …

Mmit migræne går helt amok over aspartam. Sagde det det ikke det kun var aspartam der gav migræne sagde det var EN af de ting der kunne tricke det, vidste så ikke det var en brøkdel af tingen der havde hoved “problemet” :slight_smile: Jeg får ikke migræne af chokolade eller citron syre, 2 sidste drikker jeg slet ikke.

Problemet med hypoteser er at det netop ER hypoteser :slight_smile: Der er unægteligt langt fra hypotese til holdbar konklusion :wink:

På mit apotek har jeg set at man kan købe en blodappelsinsaftevand på glasflaske, som jeg rigtig godt kan lide. Jeg tror da nok, den er med sødestof?? Jeg har tidligere haft fundet den i “delikatesse”-supermarkeder. Nam nam!
Fun får jeg migræne af.

Tak til dem der er kommet med input. Det har givet lidt inspiration. Jeg har sukrin i huset, så måske jeg skal prøve med usødet saft. At købe i udlandet er ikke noget problem - det har jeg alligevel gjort så ofte når det var katteting. :slight_smile:

Jeg havde næsten forventet at nogen skulle påpege farerne ved aspartam - for når nogen har besluttet at noget er farligt, så er det for nogen personer vigtigt at sprede budskabet. Sikkert i en god mening, men hvor stopper man - vi indtager jo så mange ting som er farlige/ikke sunde som eksempelvis alkohol, og der er jo desuden masser af kemi i madvarer, rengøringsmidler og skønhedsprodukter. Så ofte ser man sig blindt på farerne ved netop det/de produkter man ikke selv bruger og ignorerer de andre ting man måske ikke har sat sig ind i. Det er jo umuligt at følge alt, og desuden tror jeg ikke at aspartam er så usund som dets rygte. I hvert tilfælde er der meget der ikke er dokumenteret. Så der er risiko for at der er e-numre eller andet i saftevand som er mere bekymrende - hvem ved. :wink:

I må da gerne fortsætte debatten her, men det er saftevands inspiration jeg er ude efter. :slight_smile:

Der er også Stevia, et sundt alternativ:)
I USA kan det også fåes med forskellig smag som kan blive til “saft”.

https://www.healthyshopping.com/stores/cart.asp?ItemNumber=STV-CLR-B

Marina

Jeg er SÅ enig!
Og Vivian, jeg kan simpelthen ikke se hvor du vil hen med det du henviser til - diabetes skyldes med sikkerhed IKKE aspartam, tro mig! Der er sikkert nogen, der får hovedpine af at indtage det, og det kan man også få af rigtigt mange andre ting. Men man får ikke diabetes af at indtage aspartam. Man får primært diabetes pga. genetisk prædisposition.
VH
Susanne

[QUOTE=Marina;866856]Der er også Stevia, et sundt alternativ:)
I USA kan det også fåes med forskellig smag som kan blive til “saft”.

https://www.healthyshopping.com/stores/cart.asp?ItemNumber=STV-CLR-B

Marina[/QUOTE]

Uhm det ser lækkert ud. Vanilla cream i kaffen lyder heller ikke dårligt.

[QUOTE=Susanne W;866876]Jeg er SÅ enig!
Og Vivian, jeg kan simpelthen ikke se hvor du vil hen med det du henviser til - diabetes skyldes med sikkerhed IKKE aspartam, tro mig! Der er sikkert nogen, der får hovedpine af at indtage det, og det kan man også få af rigtigt mange andre ting. Men man får ikke diabetes af at indtage aspartam. Man får primært diabetes pga. genetisk prædisposition.
VH
Susanne[/QUOTE]

Jeg undrer mig lige som Susanne. Jeg kan ikke se hvad aspartam har at gøre med diabetes. Det harmonere ikke med det har jeg lært om diabetes.

Og jeg har skiftet mine sukkerholdige softdrinks produkter ud med light produkter og fordi det er bevist at det rent faktisk er meget sundere… Simpelthen fordi min diætist siger det - i forbindelse med ændringen af min livsstil.

Letliv (der står at light-saftevand - faktisk har meget lavt kalorie indtag)

OG jeg lider også af migræne, men det er ikke af drikke saftevand eller andet… Og i den nedstående artikel slås det faktisk fast - de ting aspartam er blevet beskyldt for - er blevet påvist ikke at have hold i virkeligheden… Så alt afhænger jo af øjnene der ser… dagenssundhed.dk

Den sværger jeg også til :ok:

Hvis jeg drikker ét glas saftevand snydes min krop da ikke til at tro den skal drikke mere. Her i huset holder både saftevand og sodavand længe - trods det, at jeg altid køber lightprodukter - simpelthen fordi jeg synes vi får for meget sukker.

Og så er det smart du afholder dig fra det :slight_smile:

Jeg drikker udelukkende lightprodukter og jeg lider absolut ikke af migræne.
Min konklusion kunne så dermed være, at lightprodukter forebygger migræne :wink:

[QUOTE=Susanne W;866876]
Og Vivian, jeg kan simpelthen ikke se hvor du vil hen med det du henviser til - diabetes skyldes med sikkerhed IKKE aspartam, tro mig! [/QUOTE]

Diabetes har vist været kendt længe før man opfandt lightprodukter :slight_smile:

Men jeg er i øvrigt enig i, at mange mennesker indtager mere fordi der står light på - for så er det helt legalt.

altså vi skal jo alle have en vis portion væske… jeg har 1 L vand til at stå - den skal genfyldes en gang og tømmes - jeg SKAL drikke 2 liter “vand” i løbet af en dag (fordi jeg er så helt elendig til at spise ting som har højt væskeindhold som frugt og grønt, og dermed skal have mit væske behov dækket af - ja vand…)
jeg kan ikke fordrage det vand jeg har i vandhanen fordi det er så helt afskyeligt hårdt…
så kan jeg “vælge” mellem 1½-2 L light saft uden sukker eller 1½-2 L fyldt med sukker! - jeg drikker det jo uanset og drikker ikke mere fordi det er light, for får jeg får lidt væske er jeg i hvert fald sikker på migræne :S
Og jeg ved godt hvad der er “mindst usundt” at vælge i mellem, når det kommer til kulhydratkilder - jeg behøver bestemt ikke at få al min kulhydrat via de 2 L væske fyldt med sukker dagligt - det kan jo faktisk nærmest opfylde - hvis ikke overfylde - mit kulhydrat behov på en dag :S

jeg drikker primært Funs light produkter - men jeg har så også en forkærlighed for “syntetisk sødt” :tihi:
Ribena og Rynkebys light er også rigtig godt dog dyrere…
Jeg har en enkelt gang prøvet hjemmelavet saft hos min mormor, efter hun fik diabetes. Det var lavet uden sukker, men i hver “flaske” hun lavede puttede hun så sødemiddel i inden servering. Hun blandede det op med “smagløs” dansk vand og så smagte det faktisk helt fantastisk :smiley:

Jeg tænker lidt, at du måske selv kunne lave noget saft, Jette? Og så bruge sødemiddel i stedet for sukker?
Lige nu er der jo rabarber - det smager skønt som saft! Og senere kommer der jo både jordbær, hindbær, hyld og meget andet…

Hjemmelavet saft er totalt guf og super nemt at lave. Jeg ville da eksperimentere lidt. Eller lave det usødet som foreslået og så søde det når det blandes…

http://www.hovedpineforeningen.dk/hovedpine/items/aspartam-et-kemisk-vaben.html

http://www.migraeniker.dk/da/medicin-og-behandling/medicin/anfaldsmedicin/triptaner/129-smeltetabletter-kan-give-yderligere-migraene

http://www.migraeniker.dk/da/vi-mener/vores-mening/802-aspartam-er-migraenikernes-eget-problem-siger-sundhedsministeren

Vi konkluderer derfor at:
<li style=“padding: 0px; margin: 0px;”>1. Sundhedsvæsenet finder at det er acceptabelt at tilsætte migrænefremkaldende stoffer til migrænemedicin <li style=“padding: 0px; margin: 0px;”>2. Det er patientens eget ansvar at undgå medicin med migrænefremkaldende stoffer.

Læs de her artikler her fra hovedpine foreningen og migræniker forbundet. Det er interesse organisationer for hovedpine og migræne folk altså folk der må formodes at vide hvad de snakker om de siger der ER en sammenhæng. Eller bare søg på aspartam og migræne så dukker der masser op der ikke bare er fanatiske folk med en fiks ide og et had imod aspartam.

Her endnu en artikel men en masse referenser til videnskabelige undersøgelser

http://henriemilie.superblog.dk/ironisk-nok--ger-aspartam-ogs--risikoen-for-diabetes-post378059 igen en masse link til videnskabelige undersøgelser

Smid noget aspartam i Ivan eller en anden med adhd og påstå det ikke påvirker hjernen. Jeg kunne TYDELIGT mærke forskel han var MEGET værre end han plejede da vi ved et uheld fik sodavand med aspartam ind i huset. At folk med adhd reagere sådan på aspartam har en tysk forsker dokumenteret for en del år siden snart.

Hvis i læser hvad der står i artiklerne vil i se der ER påvist en sammenhæng mellem forhøjet faste blodsukker niveau og indtagelsen af aspartam. Hypotesen er OM det giver sukkersyge at blodsukker niveau hæves eller ej ikke OM det hæver fast blodsukker niveauet.

(kan jeg virkelig ikke ændre farven til sort på et citat :(:?)

Vivian - man kan finde beviser og forskning på stort set alt, hvad man ønsker.

Det er ikke mange år siden Danmarks mest kendte ernæringsekspert endelig erkendte, at sukker feder - han havde ellers hævdet det modsatte gennem mange år (påvirket af sukkerfabrikanterne).

Jeg siger ikke, at aspartam ikke påvirker jer, men kun at man dermed ikke kan konkludere, at det påvirker alle.

Du kan med garanti finde nøjagtig de samme konklusioner på sukker, hvis du søger efter dem :slight_smile:

Og der ramte du hoved på sømmet… Penge er magt :frowning: FOlk der så modsagde ham med en masse andre undersøgelser var vel også fulde af pjat så ikk :wink:
Men forklar mig da så venligst hvorfor migræne og hovedpine foreningen og en del neurologer og andre hovedpine/migræne eksperter fraråder aspartam nu sundhedsstyrelsen siger det er noget pjat og uden hold i sandheden… HVAD vil disse folk opnå ved at se sig sur på det stof og give det skyld for at give migræne og hovedpine bare for at tage det som et eksempel.
De står ikke med et andet produkt de vil have på banen eller har anden interesse i dette stof fjernes fra f.eks migræne piller og deres medlemmer/klienter osv går uden om stoffet. så HVORFOR fraråder de det…når sundheds styrelsen der HAR penge i klemme siger alt er fint og som i kan se i link ignorere gentagne advarsler om problemer med stoffet til f.eks migrænikere

Grønnegården har en uden sukker med æble og drue mener jeg, selv synes jeg den smager rigtig godt :slight_smile: Men nu er jeg heller ikke til det helt søde saft.
Men den kan jo så tilsættes sødemiddel som andre forslår :slight_smile: