[QUOTE=tzari;866984]Og der ramte du hoved på sømmet… Penge er magt FOlk der så modsagde ham med en masse andre undersøgelser var vel også fulde af pjat så ikk
Men forklar mig da så venligst hvorfor migræne og hovedpine foreningen og en del neurologer og andre hovedpine/migræne eksperter fraråder aspartam nu sundhedsstyrelsen siger det er noget pjat og uden hold i sandheden… HVAD vil disse folk opnå ved at se sig sur på det stof og give det skyld for at give migræne og hovedpine bare for at tage det som et eksempel.
De står ikke med et andet produkt de vil have på banen eller har anden interesse i dette stof fjernes fra f.eks migræne piller og deres medlemmer/klienter osv går uden om stoffet. så HVORFOR fraråder de det…når sundheds styrelsen der HAR penge i klemme siger alt er fint og som i kan se i link ignorere gentagne advarsler om problemer med stoffet til f.eks migrænikere[/QUOTE]
Jeg tror ikke verden er så enkel - desværre.
Teoretisk set kan foreninger sagtens være i lommen på nogle bagmænd - men jeg aner ikke om det er sådan i dette tilfælde.
Sundhedsstyrelsen skal have beviser på bordet, for at de må advare mod et stof - det er jo naturligt nok, hvorimod foreninger og privatpersoner kan mene og gisne som de lyster.
Generelt synes jeg da bare man skal forholde sig til sig selv. Hvis migrænikere har problemer med aspartam, skal de naturligvis gå uden om det - men jeg personligt har ingen problemer med migræne og jeg foretrækker lightprodukter, fordi de trods alt giver mig et lavere sukkerindtag.
For jeg tror personligt på, at sukker er langt mere skadeligt end aspartam
Ikke to mennesker er ens. Jeg har hele mit liv lidt af jævnlige migræneanfald, og nu hvor jeg har fået diabetes, bruger jeg selvfølgelig kunstige sødestoffer/aspartam, og min migræne er ikke blevet hverken værrere eller bedre af det.
[QUOTE=tzari;866984]Og der ramte du hoved på sømmet… Penge er magt FOlk der så modsagde ham med en masse andre undersøgelser var vel også fulde af pjat så ikk
Men forklar mig da så venligst hvorfor migræne og hovedpine foreningen og en del neurologer og andre hovedpine/migræne eksperter fraråder aspartam nu sundhedsstyrelsen siger det er noget pjat og uden hold i sandheden… HVAD vil disse folk opnå ved at se sig sur på det stof og give det skyld for at give migræne og hovedpine bare for at tage det som et eksempel.
De står ikke med et andet produkt de vil have på banen eller har anden interesse i dette stof fjernes fra f.eks migræne piller og deres medlemmer/klienter osv går uden om stoffet. så HVORFOR fraråder de det…når sundheds styrelsen der HAR penge i klemme siger alt er fint og som i kan se i link ignorere gentagne advarsler om problemer med stoffet til f.eks migrænikere[/QUOTE]
Det er vel logik for burhøns, at man skal holde sig fra aspartam, hvis man får migræne af det … Jeg lider også af migræne, men ikke pga. aspartam (eller rettere phenylethylamin, som jo er det stof i aspartamen, der kan give migræne) - og heldigt for mig, for ellers ville jeg ikke kunne bælle min aspartamfyldte Pepsi Max.
Men derfor behøver aspartam jo ikke at være sundhedsskadeligt som sådan … det svarer vel til, at folk, der er allergiske overfor appelsiner frarådes at spise dem osv. osv. osv.
Det er vel folks egen sag hvad de har lyst til at indtage.
Jeg drikker aldrig saftevand. Bryder mig ikke specielt om det, hverken sødet med det ene eller det andet. Jeg drikker sjældent sodavand heller, men når jeg gør er det med kunstig sødestof.
Til gengæld drikker jeg masser af dejligt koldt postevand, og når det skal være rigtig lækkert, så er det brugsens billige danskvand med citrus.
Helt ærligt - jeg gider ikke læse det! Jeg behøver ikke vide noget om migræne, og der er faktisk ingen der afviser at du og Ivan får migræne af Aspartam. Pointen er at langt fra alle får det sådan! Jeg drikker stort set aldrig - vitterligt stort set aldrig - andet end Coke Light, og jeg har ikke sammenlagt en halv times hovedpine om året. Og jeg har rigtigt mange “lidelsesfæller” der drikker lige så meget Coke Light, der heller aldrig har ondt nogen steder.
Hvis i læser hvad der står i artiklerne vil i se der ER påvist en sammenhæng mellem forhøjet faste blodsukker niveau og indtagelsen af aspartam. Hypotesen er OM det giver sukkersyge at blodsukker niveau hæves eller ej ikke OM det hæver fast blodsukker niveauet.
Og jeg kan med sikkerhed garantere dig ud fra endeløse målinger af blodsukker, direkte hands on experience med skidtet, at det er en and… Fasteblodsukker påvirkes af mange andre faktorer - men Aspartam ryger lige gennem systemet, heldigvis da! Ellers havde Diabetesforeningen såmænd nok også en noget anderledes holdning til det - det kan godt være de ikke ved så meget om migræne og derfor ikke er med på den vogn, men mon ikke de ved en del om diabetes, årsag og virkninger - trods alt?
VH
Susanne
Jeg ser ingen der benægter at nogle mennesker kan få hovedpine af aspartam. Men det er et mindretal, og det er også derfor der ikke bliver grebet ind. Man kan ikke forbyde alt et mindretal ikke kan tåle. Så ville der jo praktisk talt ikke være flere fødevarer tilbage på det danske marked.
Jeg er enig i der er lavet undersøgelser der indikerer at nogle mennesker spiser mere pga. lightprodukter øger spiselysten. Men dette sker altså kun for nogle mennesker. Der er mindst lige så mange hvor det ingen effekt har, og forskerne har ikke kunne finde en forklaring, andet end de kalder det genetisk diversitet.
Vi er alle individuelle, og hvad der påvirker vores krop er lige så individuelt. Og så må vi alle bare være ansvarlige for hvad vi selv putter i munden.
Jeg har endometriose, og tåler ikke sukker i min diæt. Jeg får fordøjelsesproblemer, mavesmerter og underlivssmerter af det. Men derfra og til at ville have sukker forbudt, bare fordi jeg får flere underlivssmerter af det er altså langt. Jeg hævder ikke engang at sukker er årsag til underlivssmerter. Det er trods alt et fåtal der har det sådan, jeg har bare lært at undgår jeg det, så lever jeg bedre med min sygdom. Så selvfølgeligt undgår jeg det. Jeg er et voksent menneske og jeg læser bare indholdsfortegnelsen på de varer jeg ønsker at købe og undgår sukker på den måde. Så enkelt kan det rent faktisk være.
Jeg nyder mine kunstigt sødestoffer. Jeg elsker den pepsi max jeg under mig selv hver aften.
Og Vivian, hvorfor drikker du saft? Jeg gør det fordi jeg får trangen til noget sødt. Går ud fra det er noget af det samme for dig? Og er det så ikke bare skønt vi kan vælge det der er bedst for os? Du kan gå ned og købe en flaske med sukker som sødemiddel, og undgå migræne, ligesom jeg kan gå ned og købe en kunstigt sødet flaske som gør jeg ikke har ondt i maven resten af dagen.
Min mor er også imod kunstige sødestoffer. Hun træner min lillebror efter Dohman metoden og bruger også deres kostprogram. De præsenterede hende for en forskningsartikel der dokumenterede at aspartam opløste hjerneceller. Stolt tog hun artiklen med hjem, for nu kunne hun jo få hendes uvidende datter til at stoppe med at indtage kunstigt sødet sodavand.
Min reaktion var at jeg har flere velfungerende hjerneceller end tarmceller, så skal jeg ofre nogle, foretrækker jeg hjernecellerne
Hvorefter jeg forklarede hende man kunne dokumentere næsten det man ville med lidt tålmodighed, og fandt 10 artikler med sindsyge dokumentationer som endte i hun overgav sig. Siden har hun købt kunstigt sødet sodavand til mig, og sukkersødet til min bror.
[QUOTE=Panthera;867013]
Og Vivian, hvorfor drikker du saft? Jeg gør det fordi jeg får trangen til noget sødt. Går ud fra det er noget af det samme for dig? Og er det så ikke bare skønt vi kan vælge det der er bedst for os? Du kan gå ned og købe en flaske med sukker som sødemiddel, og undgå migræne, ligesom jeg kan gå ned og købe en kunstigt sødet flaske som gør jeg ikke har ondt i maven resten af dagen…[/QUOTE]
Det er ved at være over et år siden jeg sidst drak saft der var købt. Når jeg får lyst til saft laver jeg limonade. Jeg forbyder ingen at købe aspartam og drikke til de segner jeg fortæller om de problemer der kan være med dette stof. Og ingen af dem der advare imod aspartam siger: Aspartam er noget lort drik istedet for “mit.nye.sødestof” for det er bedre. De advare kun imod aspartam uden at nævne et bedre sødemiddel. Bemærk der indtil for få år siden var neon farverne også ganske ufarlige og folk var fjollede…nu står på de røde og grønne sodavand det kan forværre adhd osv…For få år siden sagde de det samme som de gør med aspartam “alt er i orden nu ikke være fjollede”.
Jeg drikker sjovt nok INTET med aspartam hvorfor skulle jeg gøre det nu min krop har en “allergisk” reaktion imod det. Uden info handler man i uvidenhed men skyd da endelig budbringeren det går jo ganske fint.
[QUOTE=tzari;867025]Det er ved at være over et år siden jeg sidst drak saft der var købt. Når jeg får lyst til saft laver jeg limonade. Jeg forbyder ingen at købe aspartam og drikke til de segner jeg fortæller om de problemer der kan være med dette stof. Og ingen af dem der advare imod aspartam siger: Aspartam er noget lort drik istedet for “mit.nye.sødestof” for det er bedre. De advare kun imod aspartam uden at nævne et bedre sødemiddel. Bemærk der indtil for få år siden var neon farverne også ganske ufarlige og folk var fjollede…nu står på de røde og grønne sodavand det kan forværre adhd osv…For få år siden sagde de det samme som de gør med aspartam “alt er i orden nu ikke være fjollede”.
Jeg drikker sjovt nok INTET med aspartam hvorfor skulle jeg gøre det nu min krop har en “allergisk” reaktion imod det. Uden info handler man i uvidenhed men skyd da endelig budbringeren det går jo ganske fint.[/QUOTE]
Det har intet at gøre med at skyde budbringeren - undskyld hvis du føler det sådan.
Det jeg prøver at sige er at ingen benægter at aspartam kan være problematisk for nogle mennesker. Men antallet sukker kan være problematisk for er endnu større. Og så er det med at hylde valgfriheden og tro på at vi alle kan tage et fornuftigt, voksent valg.
Du ser heller ikke diabetikere advare mod sukker alle steder hvor der er kageopskrifter på forum, de stoler på folk kan tage et fornuftigt valg selv.
Der er så mange ting der er farlige i mindre omfang i vores kost og vores omgivelser, vi kan ikke advare mod og undgå det hele. Det bedste vi kan gøre er at tage det valg der er bedst for os selv, og stole på at vores omgivelser kan finde ud af det samme.
Jeg tror også det er vigtig at vi ser på at vi alle reagere anderledes .
Her hjem bruger vi sødemiddel til alt…
Sejr lider nogle gange af slem migræne pga ekstrem højt blodtryk .
Men jeg ser nu ikke aspartam eller andre søde midler som et problem herhjemme
Men jeg kan være evig forvisset om når Sejr har stået PO og han har fået sodavand med sukker , ja de har desværre ikke altid vand eller sukkerfri produkter…
Så får han ekstrem migræne når han kommer hjem .
Det kunne måske have noget at gøre med den måde, du er budbringer på … Hvis du fx havde skrevet noget i stil med: ‘Fine forslag, men vær opmærksom på, at aspartam kan være årsag til migræneanfald, hvis du lider af det’, så var der jo ikke en kæft, der havde sagt noget til det - men når du nu starter med de store advarselslamper og links til dette og hint om hvor ‘farligt’ det er, så må vi andre vel også fortælle dig, at vi altså lever fint med vores migræne og aspartam i rå mængder.
Det er muligt at du føler dig skudt ned, men vi andre føler os måske bombarderet …
Nu vi er ved beviser om at man skulle spise mere af aspartam, så er der lavet en senere undersøgelse, der viser at der er langt fra alle der har den reaktion. Jeg kan selvfølgelig ikke huske tallene, men en god procentdel var ikke påvirkede, og yderligt en procentdel spiste faktisk mindre af det.
Jeg hører selv til typen, der aldrig døjer med hverken migræne eller hovedpine, og som fint kan få stillet sin sukkertrang af et glas FUN light pære-saft, så jeg kan absolut ikke se nogen grund til at jeg skulle vælge en type saft, der er med sukker, bare fordi andre mennesker har problemer