Salg af killinger med defekter

Han er 1½ (født 12. december 2010) og nej, han er ikke blevet scannet. Han er tjekket af min dyrlæge 3 gange og sin nye dyrlæge flere gange (bl.a. i forbindelse med kastration), har været i narkose i hvert fald 3 gange og har ikke reageret unormalt og hverken jeg eller hans nye ejer kan se nogen grund til at scanne hverken lunge eller hjerte på en kat, der ikke viser nogen tegn på at have taget skade på de organer.

Fladbrystethed kommer i mange udgaver - lige fra flade som papir (næsten), der mig bekendt aldrig overlever og til dem, der har en mindre defekt og som endda i nogle tilfælde har en forbigående defekt :slight_smile: Hans var så ikke forbigående, men den er i høj grad “mindre”.

Han lyder jo bestemt til at være sund og rask :slight_smile: Så ville jeg nok heller ikke være så bekymret.

Jeg kan ikke læse noget sted at køber er informeret. Derimod lyder det for mig, som om at opdrætter helt har undladt at kommenterer det overfor køber, men det er så bare et gæt.

Jeg kan selvfølgelig kun svare for mig selv, men har ikke forskellige priser på kælekatte og udstillingskatte.
Derimod vil jeg være yderst taknemmelig, glad og stolt, hvis man vil udstille en af “mine” katte

Jeg er meget enig ovenstående.

Hvis katten har en mere graverende fejl, som også påvirker dens færden og/eller helbred, synes jeg det er svært at sige noget generelt mht. pris.
Det vil afhænge meget at situationen, men være sig alt fra gratis, til nedsat, til at katten bliver hjemme (worse case er selvfølgelig en aflivning)
Samtidig vil jeg gøre alt for at sikre, at kommende ejer og jeg er enige om betingelserne - altså have alt på skrift.

Tror man skal passe på med at gætte. Denne sag er vist det man kalder en fjer der bliver til 7 høns. :wink:

Man kan vel ikke afvise at hæfte for “fejl og mangler”, bare fordi det er skrevet i kontrakten og prisen er sat ned?

Reglerne i Købeloven omfatter jo også “2.-sorteringsvarer” og “udsalgsvarer”, her taler jeg ikke om katte.

Jeg har aldrig været opdrætter, heldigvis, jeg ville aldrig få solgt en killing, jeg ville beholde dem allesammen selv, så det ville ikke gå godt :D, men jeg studsede over at man kan afvise ansvar i forhold til Købeloven, bare fordi det er skrevet i en kontrakt?

Findes der nogle sager om dette? Jeg spørger af ren interesse. :slight_smile:

Og et rigtig skidt gæt. Hvis du havde læst TS indlæg igennem, så havde du set flg:

[QUOTE=Prinsessejulie;878288]
Grunden til at jeg spøger, er at jeg fornylig hørte om en opdrætter der har solgt en killing med en defekt til normalpris og har skrevet i kontrakten at hun ikke dækker noget mht. defekten…[/QUOTE]

Det blev vist til en hel hønsegård :wink:

[QUOTE=En forhenværende bruger;878755]Og et rigtig skidt gæt. Hvis du havde læst TS indlæg igennem, så havde du set flg:

Det blev vist til en hel hønsegård ;)[/QUOTE]

Det kan blive en hel hønsefarm for min skyld…Jeg formoder at TS er Prinsessejulie, som er det indlæg jeg refererer til.

At opdrætter har gjort opmærksom på fejlen overfor køber er lige så meget en fortolkning af det skrevne, som mit er, idet der intet står om at køber er informeret om fejlen. Der står at Prinsessejulie er blevet bekendt med at der er solgt en kat med en fejl og at opdrætter i kontrakten har garderet sig imod den pågældende fejl.

Der er forskel på om man i kontrakten skriver at man ikke dækker ved hjertefejl og til at man rent faktisk har oplyst køber om en hjertefejlen.

Om fejlen er oplyst overfor køber kan Prinsessejulie måske svare på.

[QUOTE=Sim-Sim;878738]Man kan vel ikke afvise at hæfte for “fejl og mangler”, bare fordi det er skrevet i kontrakten og prisen er sat ned?

Reglerne i Købeloven omfatter jo også “2.-sorteringsvarer” og “udsalgsvarer”, her taler jeg ikke om katte.

Jeg har aldrig været opdrætter, heldigvis, jeg ville aldrig få solgt en killing, jeg ville beholde dem allesammen selv, så det ville ikke gå godt :D, men jeg studsede over at man kan afvise ansvar i forhold til Købeloven, bare fordi det er skrevet i en kontrakt?

Findes der nogle sager om dette? Jeg spørger af ren interesse. :-)[/QUOTE]

Hvis man som køber er gjort bekendt med at der er en “fejl” og man trods denne accepterer købet, kan man ikke gøre sælger ansvarligt for netop den “fejl” Det gælder faktisk alle køb; hund, bil, hus, 2-sorterings- og udsalgsvare mv.

Det svarer til at jeg køber en bil, hvor bagklappen er angivet som defekt. Jeg kan så ikke bagefter komme og sige at jeg ønsker den lavet på sælgers regning…Det skulle jeg så have stille som betingelse for et evt. køb, inden jeg underskrev papirene.

Jeg har fire katte hvor er ikke er anført bemærkninger i deres kontrakt, men det er der i min hunds kontrakt.

I Kenzos kontrakt er der anført, at han har en lille brok, og at der ikke gives nedsalg i købspris eller anden kompensation for dette.

Jeg er blevet gjort opmærksom på “fejlen” og med min underskrift vælger jeg jo at købe ham på de betingelser, som står anført i kontrakten. Jeg kunne jo afstå fra købet hvis jeg ikke syntes det var rimeligt.

Købeloven, som du er inde på sikre dig som køber, såfremt du ikke
er blevet gjort opmærksom på fejlen. Jeg kan dog være meget i tvivl om hvorvidt man kan drage sælger/opdrætter til ansvar for en fejl der opstår hen ad vejen…men lige netop hjertefejl ved jeg at man kan gøre opdrætter ansvarlig for, hvis det “kan sandsynliggøres at katten er solgt med denne fejl!”. Lige netop den problematik har jeg stået i. Min dyrlæge opdagede at min killing havde en mislyd ved hjertet allerede ved det første tjek og derfor var der ingen tvivl om at killingen var solgt med denne fejl og dermed havde jeg “reklamationsret” (usmageligt ord når det kommer til levende væsner!)

Jeg vil så sige at jeg personligt ikke syntes at det er rimeligt, hvis vi som køber, resten af kattens liv, kan drage opdrætter til ansvar for alverdens ting katten kan komme til at lide af.

Jo, det kan man sagtens. Hvis jeg sælger dig en kat med 3 ben og det fremgår af kontrakten, at katten er nedsat pga denne fejl, kan du ikke efterfølgende komme og kræve erstatning for det manglende ben.
Netop ligesom udsalgsvarer, 2. sortering osv :slight_smile:

Hvis katten har en fejl, som diskvalificerer den fra avls- eller udstillingsbrug, men som i øvrigt ikke er til gene, plejer jeg at anføre i kontrakten, at katten er solgt som kælekat på grund af denne fejl, og at kælekatteprisen derfor er at betragte som en “nedsat” pris ift min avlskattepris. Hvis katten har en mere potentielt alvorlig fejl, giver jeg yderligere nedslag, men hvordan og hvor meget afhænger helt af situationen. Jeg har fx solgt en killing med indadvendte forpoter eller “drejeben” til en trediedel af min normale kælekattepris, fordi jeg ikke var helt sikker på, at han ikke senere i livet ville kræve operation af ledbåndene. Køber var gjort bekendt med risikoen, og tilstanden rettede sig heldigvis af sig selv. Og hvis katten har en livstruende fejl, beholder jeg den selvfølgelig selv og tager stilling til, om den skal aflives eller forsøges behandlet.

Nej, det kunne jeg ikke drømme om, men jeg kunne så heller ikke drømme
om at sælge en udstillingskat. Mine killingekøbere må dog meget gerne
udstille de kælekatte de køber hos mig :slight_smile:

Hvis jeg solgte en udstillingskat så forventes der måske en eller anden
form for gode resultater, og det kan jeg på ingen måde garantere. Man
kan aldrig vide om den kat man sælger, på hver eneste udstilling den
deltager i, kommer til at konkurrere med en kat som “er bedre” og dermed
bliver slået hver gang.

En avlskat er i min verden lig en udstillingskat som igen er en kat uden diskvalifisrende fejl.

Jeg har købt et par “defekte” katte gennem tiden…
Defekten er nævnt i kattenes kontrakter, og der tages forbehold for denne eller følger af denne…
Til gengæld har ingen af kattene kostet bare i nærheden af fuld pris… Tværtimod har de været endog meget billige!
Betydningen af defekten er gennemdrøftet med opdrætter… i det ene tilfælde har defekten rettet sig så meget, at det ikke er noget der tænkes over længere… i det andet tilfælde endte det hele desværre med en aflivning :ked:

[QUOTE=Charlotte;878640]Mette/Temple Bar: Hvor gammel er den killing/kat nu? :slight_smile: Er den blevet scannet e.l for at se hvordan hjerte og lunger ser ud eller er det ikke noget man gøre i den situation?

Linda: Hvor slemt ramt har dine killinger været?[/QUOTE]

Hu ha, alt fra flad som skildpadder til en let fladning, og jeg må sige at jeg bestemt ikke giver Mette ret, jeg har haft totalt flade der har overlevet og mindre flade der har opgivet livet, så jeg har ingen svar på, hvorfor og hvem der klarer det.

Det er bla.a derfor jeg sælger dem til noget nær deres omkostninger, altså vacc. og stamtavler, for jeg kan ikke gennemskue hvad der sker i kroppen på en fladbrystet killing. Iøvrigt varierer defekten meget fra race til race.

KH
Linda

[QUOTE=mea culpa;878829]Hu ha, alt fra flad som skildpadder til en let fladning, og jeg må sige at jeg bestemt ikke giver Mette ret, jeg har haft totalt flade der har overlevet og mindre flade der har opgivet livet, så jeg har ingen svar på, hvorfor og hvem der klarer det.

Det er bla.a derfor jeg sælger dem til noget nær deres omkostninger, altså vacc. og stamtavler, for jeg kan ikke gennemskue hvad der sker i kroppen på en fladbrystet killing. Iøvrigt varierer defekten meget fra race til race.

KH
Linda[/QUOTE]
Er der et sted man kan se fotos af sådanne små skildpadder killinger ? Kender man arvegangen eller er det polygenetisk ?

Denne side viser billeder af flere variationer http://www.think-project.org/ Nogle af de samme billeder + lidt flere ligger her http://www.ramesescats.co.uk/health/page58/index.html

Der er studier bl.a. på Langford i arvegangen, men ingen har offentliggjort endegyldige resultater endnu.

[QUOTE=Mai;878757]Det kan blive en hel hønsefarm for min skyld…Jeg formoder at TS er Prinsessejulie, som er det indlæg jeg refererer til.

At opdrætter har gjort opmærksom på fejlen overfor køber er lige så meget en fortolkning af det skrevne, som mit er, idet der intet står om at køber er informeret om fejlen. Der står at Prinsessejulie er blevet bekendt med at der er solgt en kat med en fejl og at opdrætter i kontrakten har garderet sig imod den pågældende fejl.

Der er forskel på om man i kontrakten skriver at man ikke dækker ved hjertefejl og til at man rent faktisk har oplyst køber om en hjertefejlen.

Om fejlen er oplyst overfor køber kan Prinsessejulie måske svare på.[/QUOTE]

Den konkrete sag er egentlig ikke så vigtig, jeg var mest af alt nysgerrig på hvad i gør når i sælger killinger med defekter… Tak for alle svarene :slight_smile:

[QUOTE=mea culpa;878829]Hu ha, alt fra flad som skildpadder til en let fladning, og jeg må sige at jeg bestemt ikke giver Mette ret, jeg har haft totalt flade der har overlevet og mindre flade der har opgivet livet, så jeg har ingen svar på, hvorfor og hvem der klarer det.

Det er bla.a derfor jeg sælger dem til noget nær deres omkostninger, altså vacc. og stamtavler, for jeg kan ikke gennemskue hvad der sker i kroppen på en fladbrystet killing. Iøvrigt varierer defekten meget fra race til race.

KH
Linda[/QUOTE]

Det lyder til, at det er noget, man må gøre op med sig selv - om man tør tage den risiko (stor eller lille). Man er ret sikker på, at kattene ikke lider, ikk? Jeg er jo ret lun på at få en burmeser og når defekten findes hos racen, er det jo fornuftigt lige at sætte sig ind i :slight_smile:

Jeg kan ikke forestille mig nogen opdrætter lade en kat leve - for slet ikke at tale om flytte ud til en køber - hvis man havde mistanke om, at den ligefrem “led”. Derudover kan man ikke gøre det bedre end at få killingen grundigt undersøgt hos dyrlægen for især hjerte-/lungefunktion forud for salget. Hvis du læser i hvert fald link nr. 2 af dem, jeg har lagt ind ovenfor, står der noget om køb af FCK-killing.

Men nu er det altså vigtigt at sige, at det ikke er alle burmesere, der har den defekt og det ikke er noget, de får senere i livet. Det er en defekt, der opstår ret tidligt i livet i varierende grad og som enten går væk eller ikke går væk eller bliver mildere. Og den findes potentielt hos alle racer, også huskatte :slight_smile: