Salg af killinger med defekter

[QUOTE=Temple Bar;878928]
Men nu er det altså vigtigt at sige, at det ikke er alle burmesere, der har den defekt og det ikke er noget, de får senere i livet. Det er en defekt, der opstår ret tidligt i livet i varierende grad og som enten går væk eller ikke går væk eller bliver mildere. Og den findes potentielt hos alle racer, også huskatte :)[/QUOTE]

Alle sygdomme (stort set) kan forekomme sporadisk hos alle racer, men der er sygdomme der optræder langt hyppigere hos visse racer end andre.
Endnu har jeg til gode at høre om FCK indenfor min race - men nej, det kan da ikke udelukkes at det er hændt - blot er det ret ualmindeligt.

Charlotte, hvis du føler dig usikker på sygdommen, er der jo masser af burmesere, der ikke har antydningen af det - så er det jo bare en af dem du skal have :slight_smile:

Nu har jeg selv en kosmetisk defekt kat i den forstand at hun har meget store diskvalificerende fejl ifbm. udstilling. Jeg er da blevet tilbudt kompensation efterfølgende, men jeg har afslået det. Jeg elsker Skaldepanden uanset om hun har pels eller er hårløs. :hjerte:

Var det mere alarmerende fejl, ville jeg som køber i hvert fald gerne vide hvis katten fejler et eller andet, og så derefter tage stilling til om jeg kan acceptere denne defekt.

“Led” er måske også et forkert ord. Katte er jo fantastiske til at tilpasse sig deres situation. Så selv hvis de har lidt mén af at have været fladbrystede som killinger, tilpasser de vel bare aktivitetsniveauet efter det.

Jeg ved godt, det langt fra er alle burmesere, der har denne defekt. Men hvis jeg faldt for en killing med defekten, er det jo optimalt at vide hvad jeg går ind til :slight_smile:

Jeg synes afsnittet (i linket) omkring køb af killing, virker meget subjektivt skrevet, og det er jo også en opdrætter af en race, der også oplever fladbrysthed. Ikke at det er decideret vildledende, men jeg kan godt lide fakta, når det kommer til sygdomme og defekter :slight_smile: Så kan jeg selv tage stilling til om det er noget, jeg vil have det godt med - og jeg tror ikke køb af en fladbrystet killing vil skræmme mig :slight_smile:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;878929]Alle sygdomme (stort set) kan forekomme sporadisk hos alle racer, men der er sygdomme der optræder langt hyppigere hos visse racer end andre.
Endnu har jeg til gode at høre om FCK indenfor min race - men nej, det kan da ikke udelukkes at det er hændt - blot er det ret ualmindeligt.[/QUOTE]

Nej, men den findes hos Maine Coon, hos bengal, hos ragdoll, hos siameser og garanteret hos flere andre racer - det er ikke en racespecifik burmesersygdom :slight_smile:

Jeg kan godt lide begge links, netop fordi de IMO er meget saglige og informative :slight_smile:

OK - jeg har ikke sat mig nævneværdigt ind i det, men mit indtryk - bla. fra dine links - er at burmeser og ragdoll i højere grad er ramt.

Det er vel som så meget andet noget der ses hos alle pattedyr i større eller mindre grad. Hvalpe kan også blive fladbrystet, og vi havde engang en kanin unge der var det (lige med den blev det bare opdaget ret sent, da vi aldrig pillede i rederne) Kanin ungen overlevede men var halv størrelse af sine søskende.
Lige med kaniner ses det nok bare ikke tit, for dør ungen så æder moren den, i hvert falde når de er små.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;878929]Alle sygdomme (stort set) kan forekomme sporadisk hos alle racer, men der er sygdomme der optræder langt hyppigere hos visse racer end andre.
Endnu har jeg til gode at høre om FCK indenfor min race - men nej, det kan da ikke udelukkes at det er hændt - blot er det ret ualmindeligt.

Charlotte, hvis du føler dig usikker på sygdommen, er der jo masser af burmesere, der ikke har antydningen af det - så er det jo bare en af dem du skal have :-)[/QUOTE]

Det har du helt ret i :slight_smile: Men nogle gange bliver man ramt af Amors pil og så er det rart at vide om man skal knække den af, eller lade hjertet smelte :hjerte: Defekt eller ej :slight_smile:

Det studie, jeg ved foregår på Langford omkring FCK er faktisk startet med bengal og først udbredt til burmeser på et langt senere tidspunkt. I link nr. 2 (hvor jeg kan huske, hun nævner burmeser og ragdoll) skriver hun jo også, at det måske bare er fordi der er større åbenhed omkring det i de racer. Jeg har også på forskellige fora læst om flere flade (i større eller mindre grad) Maine Coons. Bl.a. er Tina Gizzemissens Niggi fladbrystet :slight_smile:

Du har helt ret i, at siden faktisk er meget informativ ift FCK. Først kiggede jeg kun under fanen omkring køb af FCK killing og der står en hel masse om al den kærlighed, man kan give til killingen og blive en helt særlig katteejer :wink: Det var det, jeg synes var lidt… ja ved ikke lige hvordan jeg skal beskrive det… glorificerende, måske :slight_smile:

Men mit indtryk er med lige MCO’er at det er meget sjændent noget der kan mærkes på dem efter de er 8 ugers tid. Jeg kender faktisk kun til Niggi.
Af dem jeg selv har haft der har dem der overlever været helt normale og føle på når de var 6-8 uger, men de har kun været flade på den nederste del. Dem der ikke klare den er flade hele vejen og nogen af dem krænger ind.

Og nogen der når jeg kun lige og føle lidt kant og få dage efter så er de normale igen.

Vi ser også FCK i varierende grader i nogle linie-kombinationer hos Koraten i Europa. Vi mener, der er en vis arvelig tendens for defekten uden at kunne kortlægge det præcist. Nogle gange dukker defekten dog op “sporadisk”, dvs uden for de linie-kombinationer vi tidligere har set defekten i.

[QUOTE=Sim-Sim;878738]Man kan vel ikke afvise at hæfte for “fejl og mangler”, bare fordi det er skrevet i kontrakten og prisen er sat ned?

Reglerne i Købeloven omfatter jo også “2.-sorteringsvarer” og “udsalgsvarer”, her taler jeg ikke om katte.

Jeg har aldrig været opdrætter, heldigvis, jeg ville aldrig få solgt en killing, jeg ville beholde dem allesammen selv, så det ville ikke gå godt :D, men jeg studsede over at man kan afvise ansvar i forhold til Købeloven, bare fordi det er skrevet i en kontrakt?

Findes der nogle sager om dette? Jeg spørger af ren interesse. :-)[/QUOTE]

Korrekt - det er noget med, at man kan ikke stille køber ringere ved at skrive det ind i en kontrakt. Sælger kan ikke frasige sig sit ansvar og fratage køber sine rettigheder.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;878788]Jo, det kan man sagtens. Hvis jeg sælger dig en kat med 3 ben og det fremgår af kontrakten, at katten er nedsat pga denne fejl, kan du ikke efterfølgende komme og kræve erstatning for det manglende ben.
Netop ligesom udsalgsvarer, 2. sortering osv :-)[/QUOTE]

Som du kan sige det. :smiley:

Har der været nogle sager med afgørelser på dette emne?

[QUOTE=Sim-Sim;878965]Som du kan sige det. :smiley:

Har der været nogle sager med afgørelser på dette emne?[/QUOTE]

Jeg tvivler på der har været afgørelser om katte, men du kan jo søge på det - om det er et bord fra Ikeas afdeling for udstillingsmodeller eller en kat med en mangel, tror jeg ikke gør nogen forskel. :slight_smile:

Se, det var lige netop det jeg stillede spørgsmålstegn ved i mit 1.indlæg…men Vivi’s eksempel med de 3 ben er jo så lidt anderledes, der er jo ingen tvivl om “fejlen”…benet mangler, men hvad med “skjulte” mangler…?

Jeg mente, om nogen af jer i opdrætterverden vidste noget om det…

Hvis du giver nedslag for en mangel og skriver, hvad manglen er - er der vel ikke noget skjult?

Hvis man kører det over i Lejelovens regi, jeg ved godt det er noget helt andet, men der kan man ikke via lejekontrakten stille lejer ringere end reglerne i Lejeloven og Boligreguleringsloven tilsigter.

Hvis man skriver i en kontrakt, at katten fx mangler en testikel, at prisen er nedsat med X antal kr pga denne fejl, er jeg ret sikker på at køber ikke efterfølgende kan komme og forlange penge for den ekstra udgift det har været at kastrere katten.
Men omvendt er jeg også sikker på det direkte skal stå, at katten har defekten og derfor kan man fraskrive sig ansvaret.

Man kan ikke sælge katten til fuld pris og skrive, der ikke gives garanti på dette og hint.