Det er meget få afgørelser, der i det hele taget har været om katte - mig bekendt er ovenstående problematik ikke en af dem
[QUOTE=Vivi_Fletcher;878973]Hvis man skriver i en kontrakt, at katten fx mangler en testikel, at prisen er nedsat med X antal kr pga denne fejl, er jeg ret sikker på at køber ikke efterfølgende kan komme og forlange penge for den ekstra udgift det har været at kastrere katten.
Men omvendt er jeg også sikker på det direkte skal stå, at katten har defekten og derfor kan man fraskrive sig ansvaret.
Man kan ikke sælge katten til fuld pris og skrive, der ikke gives garanti på dette og hint.[/QUOTE]
Jeg kender en opdrætter, der har brugt den formulering i sine kontrakter efter at have vendt formuleringen med en advokat
[QUOTE=Vivi_Fletcher;878973]Hvis man skriver i en kontrakt, at katten fx mangler en testikel, at prisen er nedsat med X antal kr pga denne fejl, er jeg ret sikker på at køber ikke efterfølgende kan komme og forlange penge for den ekstra udgift det har været at kastrere katten.
Men omvendt er jeg også sikker på det direkte skal stå, at katten har defekten og derfor kan man fraskrive sig ansvaret.
Man kan ikke sælge katten til fuld pris og skrive, der ikke gives garanti på dette og hint.[/QUOTE]
Jeg er helt enig med dig…
Ja, det kan du ha’ helt ret i, vil da lige pointere, at jeg har haft omkring 80 killinger hvoraf langt de fleste har været raske og uden fck, men det sker, jeg har stadig ikke noget bud på den korrekte arvegang, hver gang jeg tror jeg har set lyset, er der noget der modbeviser mine teorier, men det er da lykkes mig at køre fri af fck de seneste kuld, så noget tyder på, at jeg har arbejdet mig delvis ud af genet.
Jeg sidder og smiler lidt af dit indlæg, for de gange jeg har haft flade killinger, har køberne ikke på forhånd forelsket sig i disse killinger, men når de har været her, er de faldet for de små kræ, måske fordi - ihvert fald jeg - har de små svage meget i hænder og de derfor lige opsøger fremmede lidt hurtigere end søskende gør det, og så er der nok noget med kvinder og de svage, vi kan simpelthen ikke stå for dem
KH
Linda
UPS har quoted det forkerte indlæg, det var det med at du godt turde købe en fck killing jeg ville have brugt, håber du forstår sammenhængen alligevel…
[QUOTE=Quivive;878944]Men mit indtryk er med lige MCO’er at det er meget sjændent noget der kan mærkes på dem efter de er 8 ugers tid. Jeg kender faktisk kun til Niggi.
Af dem jeg selv har haft der har dem der overlever været helt normale og føle på når de var 6-8 uger, men de har kun været flade på den nederste del. Dem der ikke klare den er flade hele vejen og nogen af dem krænger ind.
Og nogen der når jeg kun lige og føle lidt kant og få dage efter så er de normale igen.[/QUOTE]
Jeg kender en enkelt MCO killing, hvor man også tydeligt kunne mærke det da katten var en 12 uger…
[QUOTE=mea culpa;879017]Ja, det kan du ha’ helt ret i, vil da lige pointere, at jeg har haft omkring 80 killinger hvoraf langt de fleste har været raske og uden fck, men det sker, jeg har stadig ikke noget bud på den korrekte arvegang, hver gang jeg tror jeg har set lyset, er der noget der modbeviser mine teorier, men det er da lykkes mig at køre fri af fck de seneste kuld, så noget tyder på, at jeg har arbejdet mig delvis ud af genet.
Jeg sidder og smiler lidt af dit indlæg, for de gange jeg har haft flade killinger, har køberne ikke på forhånd forelsket sig i disse killinger, men når de har været her, er de faldet for de små kræ, måske fordi - ihvert fald jeg - har de små svage meget i hænder og de derfor lige opsøger fremmede lidt hurtigere end søskende gør det, og så er der nok noget med kvinder og de svage, vi kan simpelthen ikke stå for dem
KH
Linda
UPS har quoted det forkerte indlæg, det var det med at du godt turde købe en fck killing jeg ville have brugt, håber du forstår sammenhængen alligevel…[/QUOTE]
Åhhh sygdomsgenetik kan være lige til at få grå hår i hovedet af
Det er nemlig lige præcis det, jeg ved, der kan ske Det dér omsorgsgén har jeg uden tvivl! Da Milo’s kuld blev fundet, var hans ene søster nærmest død og staldfolkene havde opgivet hende og lagt hende fra (hvorfor de så i det mindste ikke aflivede hende, forstår jeg SLET ikke). Men jeg fik liv i hende - desværre lykkedes det kun at holde liv i hende i 3 dage, selvom jeg fik kyndig hjælp af en erfaren “killingeopfostrer”. Men de dér dyr, der har brug for lidt ekstra - de rammer meget nemt mit hjerte
Så hvis jeg kom ud og så et kuld med en killing med en defekt, så kan jeg ikke sige mig fri for, at jeg vil ønske at få den hjem til mig
[QUOTE=Charlotte;879047]Åhhh sygdomsgenetik kan være lige til at få grå hår i hovedet af
Det er nemlig lige præcis det, jeg ved, der kan ske Det dér omsorgsgén har jeg uden tvivl! Da Milo’s kuld blev fundet, var hans ene søster nærmest død og staldfolkene havde opgivet hende og lagt hende fra (hvorfor de så i det mindste ikke aflivede hende, forstår jeg SLET ikke). Men jeg fik liv i hende - desværre lykkedes det kun at holde liv i hende i 3 dage, selvom jeg fik kyndig hjælp af en erfaren “killingeopfostrer”. Men de dér dyr, der har brug for lidt ekstra - de rammer meget nemt mit hjerte
Så hvis jeg kom ud og så et kuld med en killing med en defekt, så kan jeg ikke sige mig fri for, at jeg vil ønske at få den hjem til mig
[/QUOTE]
Er det så her, jeg skal afsløre, hvor jeg har tilbragt aftenen?
Jeg har været hjemme hos Tine og set hendes killinger - og gramset på dem Vi har også sammenlignet billeder med min brune hankilling og defekten ligner til forveksling - bortset fra, at Tines ikke ser helt så voldsom ud som Aidans gjorde i samme alder (Tines er præcis 4 uger idag og jeg har billeder af mine ved præcis 4 uger, så det kan ikke komme tættere til at sammenligne :))
Uanset hvor han kommer til at bo (og hunkillingen for den sags skyld også), kommer han til at give en masse glæde og fornøjelse - nøj, en charmerøv
[QUOTE=Temple Bar;879270]Er det så her, jeg skal afsløre, hvor jeg har tilbragt aftenen?
Jeg har været hjemme hos Tine og set hendes killinger - og gramset på dem Vi har også sammenlignet billeder med min brune hankilling og defekten ligner til forveksling - bortset fra, at Tines ikke ser helt så voldsom ud som Aidans gjorde i samme alder (Tines er præcis 4 uger idag og jeg har billeder af mine ved præcis 4 uger, så det kan ikke komme tættere til at sammenligne :))
Uanset hvor han kommer til at bo (og hunkillingen for den sags skyld også), kommer han til at give en masse glæde og fornøjelse - nøj, en charmerøv [/QUOTE]
Ej nu bliver jeg helt misundelig! Jeg har kigget på billeder af ham noget nær 1000 gange - og jeg kan næsten regne ud at han er endnu mere skøn i virkeligheden
Forestil dig sådan en lillebitte fyr, der lige passer i din håndflade sidde og ordne poter, hvorefter han læner sig tilbage for at få et ordentligt kig på dig (og de kan komme lidt ekstra tilbage, så de går ikke glip af noget ;)) og så spinder han
Det kunne godt være, jeg skulle forsøge at lave en aftale med Tine :love2:
Det kan i hvert fald aldrig skade
Niggi var faktisk hulbrystet (Pectus Excavatum) og det er formentlig i forbindelse med at ribbenene har skubbet hjertet over i den ene side af brystet (og derved sat den ene lunge ud af funktion) at der er gået hul i hendes hjerte.
Hun har rettet sig utroligt meget og man kan stort set ikke mærke PE’en længere hvis man ikke ved hvad man skal føle efter, det tydeligste er et lille hulrum ved den indadvendte sternumkrog.
Dyrlægerne gav hende 1 år og på den baggrund er der skrevet kontrakt med indføjelser iht. diagnose, neutralisering, mulighed for senere scanninger, osv. Niggi flyttede hjem til mig for den fyrstelige sum af ingenting og jeg har nu haft glæden af mit firbenede mirakel i 5 år. Hun har ingen symptomer i det daglige og er heller ikke medicineret, hun får bare lov at nyde livet så længe hun har det godt. Og det har hun det heldigvis stadigvæk
:)[QUOTE=Vivi_Fletcher;878929]Alle sygdomme (stort set) kan forekomme sporadisk hos alle racer, men der er sygdomme der optræder langt hyppigere hos visse racer end andre.
Endnu har jeg til gode at høre om FCK indenfor min race - men nej, det kan da ikke udelukkes at det er hændt - blot er det ret ualmindeligt.
Charlotte, hvis du føler dig usikker på sygdommen, er der jo masser af burmesere, der ikke har antydningen af det - så er det jo bare en af dem du skal have :-)[/QUOTE] Enig Vivi
Ikke fordi jeg frygter FCK, men jeg har aldrig haft en killing i mine burmeser-kuld der har haft det!
Cats og Conni
Jeg ville også sælge en defekt killing til nedsat pris - dog afhængig af hvad man definerer som “defekt”. En hale fejl mener jeg ikke er en defekt - det er en fejl.
Jeg har ikke som sådan forskel på kælekatspris og udstillingsskats pris - dog har jeg ind imellem sat prisen ned på en killing jeg syntes virkelig uegnet til udstilling
og så skrevet det ind i kontrakten.
Ind imellem får jeg forespørgsler på killinger “med fejl” hvor køber forventer en lavere ( lav) pris. Men nu er det faktisk sjældent at mine killinger decideret har fejl som gør
at jeg vil sætte prisen ned for slet ikke at tale om en “lav” pris.
Mange mennesker ser ud til at tro, at et kuld består af en top udstillingskat og så killinger “med fejl”. Det er ikke tilfældet i mine racer i hvert fald.
Jeg vil lige fortælle min lille historie ( har altså ikke læst ALLE indlæg) jeg mener en kælekat er betegnelsen for ALLE dem som ikke kan leve op til at bruges i avl og udstilling + dem som ikke er brugfor til det, altså må en kælekilling godt have fejl, bare den er oplyst, og ja resten er jo under købeloven.
Jeg har været den lykkelige ejer af en lille birma pige, som var født som woobler/svømmer, hun gik på hælen til hun var 6mdr, og der efter når hun var træt eller syg, hun vaskede ikke sig selv på bagkroppen, medmindre jeg holdt en pote for hende, så blev den vasket så længe jeg holdt den, hun var set efter af dyrlægen som mente hun kunne have et godt indeliv, og det var deres overbevisning at hun ville leve indtil hun fik slidgigt og så på et tidspunkt blive aflivet, hun fik desværre gallegangs, betændelse 2 gange, anden gang var hun kun 2år og 4mdr, hendes lever gav op og jeg måtte aflive hende da der ikke var chance for helbredelse, og hun havde ikke det gode liv som hun Havde ret til, jeg har aldrig følt mig snyt, selv om jeg betalte kælekatprisen, det var jo det jeg fik bare for kort tid, opdrætteren tilbød et afslag hvis jeg købte ny kat hos hende igen, det var nok fordi vi alle havde forvendet at hun ville blive ældre, men det var jo ikke hendes handicap hun døde pga, og en hver anden killing kan jo også få et kortere liv end vi forventer.
[B]Da admins har erfaret at denne tråd har udgangspunkt i en verserende sag lukkes tråden.
Det er ikke ok at oprette tråde om et teoretisk spørgsmål når der tages udgangspunkt i konkrete sager der endnu ikke er afsluttet!
MVH
Admins[/B]