Sammenhæng mellem smerter i ryg og betændelsestilstande?

Jeg mener jeg engang har læst at der kan være en sammenhæng mellem f.eks led der sidder forkert i ryggen/nakken og betændelses tilstande. Forstået på den måde at når der er en ubalance et sted i kroppen svækker det immunforsvaret så man nemmerer tager imod bakterier. Men jeg kan absolut ikke finde det igen :surrender1:

Hvad mener I? Kan der være noget om det?
Hvis der er nogen der har link til noget er det også meget velkomment!

Hvis der er noget om det, kan det i hvert fald ikke være en 100% sikkerhed - dvs. ikke gælde for alle. Jeg er pilskæv hele vejen fra nakke til bækken og har et immunforsvar, mange misunder mig. Jeg har haft to sygedage på de sidste 6 år.

Der skal jo også være nogen der er undtagelsen der bekræfter reglen :stuck_out_tongue:

Nej pjat, det er heller ikke noget jeg ved, men jeg synes der er en vis logik i at hvis man har konstant smerte, giver det stress i kroppen og stress nedsætter immunforsvaret eller rettere bruger det så man er mere modtagelig for udefra kommende sygdom.
Det kan også ha en indvirkning hvis man har smerte i ryggen el.lign. at kredsløbet ikke er optimalt og det er jo en meget stor del af immunforsvaret.

[QUOTE=HeroldDesign;798028]Der skal jo også være nogen der er undtagelsen der bekræfter reglen :stuck_out_tongue:

Nej pjat, det er heller ikke noget jeg ved, men jeg synes der er en vis logik i at hvis man har konstant smerte, giver det stress i kroppen og stress nedsætter immunforsvaret eller rettere bruger det så man er mere modtagelig for udefra kommende sygdom.
Det kan også ha en indvirkning hvis man har smerte i ryggen el.lign. at kredsløbet ikke er optimalt og det er jo en meget stor del af immunforsvaret.[/QUOTE]

Det vil jeg give dig ret i :slight_smile: Men jeg er også med glæde undtagelsen, der bekræfter reglen, for jeg synes det er hårdt nok at have kroniske smerter, hvis jeg så samtidig skulle være kronisk småsyg af alt muligt andet :slight_smile:

Ja det kan jeg sandelig godt forstå :slight_smile:

Måske tænker du på denne diagnose?

http://www.gigtforeningen.dk/viden+om+gigt/diagnoser/sle+eller+lupus

[QUOTE=Sheer;798043]Måske tænker du på denne diagnose?

http://www.gigtforeningen.dk/viden+om+gigt/diagnoser/sle+eller+lupus[/QUOTE]

Det var ikk lige det jeg tænkte på, men bestemt interresant!

Taler vi her om kat eller menneske?

Der er jo nogle ryglidelser, som ses i sammenhæng med påvisning af en specifik vævstype - HLA-B27 - dvs. autoimmun sygdom.
HLA-B27 giver op mod 80% øget risiko for at udvikle rygsygdommen Mb. Bechterew -
og vævstypen ses også med øget hyppighed hos personer med

• regnbuehindebetændelse
  • børn/unge med gigtsymptomer i led (hvor de ikke er positive for Reumafaktor som ses ved rigtigt ledegigt)
    og også andre ting.

Ligeledes er andre auto-immune sygdomme, som også inkluderer rygsymptomer, også relateret til en specifik vævstype.

Såfremt ens rygsygdom udspringer af en auto-immun sygdom, så kan der være en sammenhæng med øget modtagelighed for infektioner - men der kan en forklaring ofte være, at mange med auto-immun sygdom er i en form for behandling, hvor behandlingen dæmper immunsystemet og dermed symptomer på sygdommen - og dermed kan det også medføre en øget modtagelighed for infektioner

Megget ofte vil der være en eller anden form for inflammation i de led, hvor der er en eler anden form for aflåsnng, udskridning eller lignende… Der ophobes affaldsstoffer i disse aflåsninger - og det er bla derfor at man kan opleve træthed og måske endda øgede smerter efter massage efter kiropraktik…

Om dete så også har betydning for resten af et indiids immunforsvar? Tja, jeg er ret siker på at det helt afhængerr af vedkommendes livssyn…
Jeg er ligesom Mette skæv i det meste af kroppen, har kroniske smerter og får jævligt lige rettet aflåsninger og den slags…
Umiddelbart vil jeg påstå at jeg har et udmærket immunforsvar… jeg er sjældet syg, og når det sker, så handler det for det meste om en enkelt dag med høj feber og generel utilpashed og dagen efter, hvor jeg er træt - reel sygdom har jeg ikke rigtig haft siden eg som sp mange andre havde svineinfluenza for nogle år siden :slight_smile:

Jeg ser det heller ikke med vores dyr…
Vores gamle nu afdøde lab-x blev de sidste år af hendes liv jævnligt behandlet med massage og akupunktur… hun måtte aflives ca 4 år efter en alvorlig muskel/seneskade - pgr mavecancer. Jeg er ret sikker på at canceren ikke var et resultat af frigjorte affaldsstoffer fra musklerne…
MEN - jeg er heller ikke holist… og e sådan vil helt sikkert have et andet syn på det :slight_smile:

Grunden til denne tråd er min kat Yasmin, som jo er syg:
http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?34852-Yasmin&p=797978#post797978
Hun har aldrig villet have at man rører ved hende på kroppen, ikke kun irriteret men totalt hys. Hun er selvfølgelig blevet undersøgt for smerter men dyrlægen mener mere det er en fiks ide. Jeg har tænkt en del på den tråd Lenshow lavede om Tara og hvor hun jo også i flere år havde sagt at hendes kat havde ondt men dyrlægerne sagde de ikke ku finde noget. Til sidst kom Tara til kiopraktor m.m. “Magtor” og Helle fik en hel ny kat med hjem!

Min tanke omkring det her er så om der kan være en sammenhæng så hvis hun rent faktisk går rundt med smerter i ryggen, at det så kan være medvirkende til at hun bliver dårligere og dårligere til at bekæmpe de udbrud hun får. Hun har jo nok herpes eller lign men det er jo den infektion hun får oveni hun ikke kan bekæmpe!

[QUOTE=HeroldDesign;798073]Grunden til denne tråd er min kat Yasmin, som jo er syg:
Hun har aldrig villet have at man rører ved hende på kroppen, ikke kun irriteret men totalt hys. Hun er selvfølgelig blevet undersøgt for smerter men dyrlægen mener mere det er en fiks ide. Jeg har tænkt en del på den tråd Lenshow lavede om Tara og hvor hun jo også i flere år havde sagt at hendes kat havde ondt men dyrlægerne sagde de ikke ku finde noget. Til sidst kom Tara til kiopraktor m.m. “Magtor” og Helle fik en hel ny kat med hjem!

Min tanke omkring det her er så om der kan være en sammenhæng så hvis hun rent faktisk går rundt med smerter i ryggen, at det så kan være medvirkende til at hun bliver dårligere og dårligere til at bekæmpe de udbrud hun får. Hun har jo nok herpes eller lign men det er jo den infektion hun får oveni hun ikke kan bekæmpe![/QUOTE]

Smerter medfører et stress-respons i kroppen. Og dermed større risiko for at udløse stress-inducerede sygdomme - fx. herpes-udbrud.

Det koster 400 kr eller sådan noget for et besøg hos dem. Måske det vil være pengene værd bare at få det tjekket? Selv hvis der IKKE er noget, er det jo godt givet ud for at have den sikkerhed? :slight_smile:

[QUOTE=HeroldDesign;798073]Grunden til denne tråd er min kat Yasmin, som jo er syg:

Min tanke omkring det her er så om der kan være en sammenhæng så hvis hun rent faktisk går rundt med smerter i ryggen, at det så kan være medvirkende til at hun bliver dårligere og dårligere til at bekæmpe de udbrud hun får. Hun har jo nok herpes eller lign men det er jo den infektion hun får oveni hun ikke kan bekæmpe![/QUOTE]

Jeg ville bestemt prøve det, hvis det var min kat. Tænk nu, hvis det bare er det der skal til!

Venlig hilsen
Milles mor

Ja det er bestemt ikke prisen der holder mig tilbage, det er mere det at jeg er mega bange for at udsætte hende for mere stress. Det er ikke så slemt for hende at køre bil men at blive rørt ved er jo ganske forfærdeligt, ifølge hende! Hvis man tage hende op, fuldstændig ligegyldigt hvodan og hvor forsigtig man prøver at være, så lyder hun nærmest som om man er ved at slå hende ihjel. Vi kalder hende nogle gange Achmed the dead terorist: I´ll kill You!!! for sådan lyder det som om hun siger til os.

Grunden til at vi hele tiden har slået det ind under at det er en fiks ide, er både fordi hun om natten under dynen godt må røres ned af ryggen og at vi jo ved at hun har været udsat for meget dårlig pelspleje, d.v.s. der er en god mulighed for at hun er blevet behandlet ret hårdhændet. Da vi fik hende var vi nødt til at få hende bedøvet og barberet (og fik at vide at det var ikke første gang hun var gennem det) og det kan jo være der er nogen der har prøvet for voldsomt at få hende redt igennem, det ved vi jo af gode grunde ikke (hun var 5år da vi fik hende)

Det er sådan lidt valget mellem pest eller kolera. Skal hun udsættes for stress ved en behandling som måske kan hjælpe hende eller skal vi løbe risikoen at hun bliver udsat for stress ved at hun måske går med konstante smerter?

“Risikoen” for, at det vil hjælpe er så stor, at jeg stemmer på 1)

I og med at behandlingen vil være én gang stress (kortvarig), og den stress hun muligvis får pga. smerter er konstant (langvarig), så ville jeg nok, når hun er ovenpå igen, tage hende på et besøg hos dem… :slight_smile: Langvarig stress er også meget mere skadelig end kortvarig, udover at det er synd for hende hvis hun nu har ondt…

Men det er jo kun hvordan jeg ville vælge…

Vi havde faktisk også aftalt at vi ville prøve, men så var det hun blev så syg. Jeg synes også hun skal afsted men er jo nødt til lige at vente lidt endnu, det er kun 3.dag hun spiser selv. Spørgsmålet er så om vi skal afsted mens hun stadig bliver smertedækket eller vi skal vente til hun er helt ude af både smerte og penicilin? Men det kan være jeg skal ringe og spørge Magtor om det. Jeg prøvede faktisk at ringe i går men fik ik lige fat i nogen, jeg ville høre deres mening om alt det her.

Tak for alle jers input :slight_smile:

Så er der bestilt tid d.5 marts! Krydsede fingre modtages gerne :smiley:

Jeg håber inderligt de kan hjælpe, men med en lille følelse af at hvis nu hun virkelig har smerter så må jeg da være jordens dårligst katteejer, når jeg har haft hende i 5år inden jeg får konstateret det.

[QUOTE=HeroldDesign;799006]Så er der bestilt tid d.5 marts! Krydsede fingre modtages gerne :smiley:

Jeg håber inderligt de kan hjælpe, men med en lille følelse af at hvis nu hun virkelig har smerter så må jeg da være jordens dårligst katteejer, når jeg har haft hende i 5år inden jeg får konstateret det.[/QUOTE]

Nej du er ikke nogen dårlig katte ejer, du har jo gjort hvad du kunne, indenfor de muligheder du kendte til. Og nu kender du denne mulighed også, og gør så igen hvad du kan for din lille missepige. Held og lykke med behandlingen den 5. marts :kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds:.

Venlig hilsen
Milles mor :slight_smile: