Hej allesammen, min hunmis har for 2 gang fået et sår i hovedet, tror det kommer fra en rifte, som ser værre og værre ud for hverdag… Mit spørgsmål er så kan man bruge atamon til rensning af sår? har jeg nemlig fået fortalt… Sidste gang tog jeg til dyrelæge med hende, hvor hun fik nogle piller kaldt pfizer og et skud pencilin. Håber på nogle gode råd :)
Det tror jeg bestemt ikke at du skal bruge.
Jeg ville bruge Klorhexidin som du kan købe på apoteket.
Og hvis det ligefrem bliver værre og værre for hver dag skulle du måske tage en tur forbi dyrlægen
Nej. Atamon er svampedræbende, men det er ikke desinficerende. Det er sikkert snarere bakterier der er problemet, så som Lisbeth siger - klorhexidin. Tror du skal ind omkring dyrlægen?
(Pfizer er dem der har lavet pillerne, ikke navnet på et præparat :))
Jeg vil ikke bruge atamon til sår
Tag på apotket i morgen og køb noget klohexidin.
Og måske et smut forbi dyrlægen.
er der ikke noget med klorhexidin er FY til sår? Ved piercing må det værtfalde IKKE bruges noget med det bliver ved at åbne såret eller sådan noget?
Næh… det er det man anbefaler, både til mennesker og dyr Brintoverilte er man derimod gået væk fra, det gør mere skade end gavn.
Man bruger klohex til rensing af tungepiercinger ved jeg
ohhh nok dem jeg forveksler så. Tak for det.
Jeg har ikke hørt at man ikke må bruge Klorhidin…bruger det selv på navler på nyfødte killinger…
Du må som udgangspunkt gerne bruge klorhexidin.
Men hvordan ser sået ud? Form? Størrelse?
Hvis det ser værre ud dag for dag, så var det måske en ide at lade dyrlæge se på det fremfor selv at forsøge at fixe det med lidt håndkøbsmedicin…
VH
Susanne
rundt med skorpe på
Og hvor stort?
For det jeg bider mærke i er, at sår ikke opstår fra rifter eller vokser uden grund, så jeg kunne nemlig også være bekymret for, at der er noget andet til grund for såret.
Det er da altid noget, hvis der er skorpe på.
Men jeg tænker lidt, at det måske var en god ide at få en snak med dyrlægen om det her sår, der er kommet igen, og hvordan det har udviklet.
Hvor længe siden er det, hun havde det sidst?
Du er sikker på, at det ikke var noget cortison eller binyrebarkhormen dyrlægen gav hende sidst?
[QUOTE=pivnu;703553]Og hvor stort?
For det jeg bider mærke i er, at sår ikke opstår fra rifter eller vokser uden grund, så jeg kunne nemlig også være bekymret for, at der er noget andet til grund for såret.
Det er da altid noget, hvis der er skorpe på.
Men jeg tænker lidt, at det måske var en god ide at få en snak med dyrlægen om det her sår, der er kommet igen, og hvordan det har udviklet.
Hvor længe siden er det, hun havde det sidst?
Du er sikker på, at det ikke var noget cortison eller binyrebarkhormen dyrlægen gav hende sidst?[/QUOTE]
Ah - tænker vi det samme?
Rundt - i hovedet - bliver værre og værre…
Med fare for at lyde som en med en fiks idé… det kan ikke være allergi, vel?
Ja - dyrlæge…
Tjo, eller ringorm…! Min første tanke når jeg læser rundt med skorpe i hovedet, udviklende dag for dag og Atamon i samme sætning. Dyrlæge - for en sikkerheds skyld…!
VH
Susanne
Sidste gang var det et andet sted i hovedet. og der fik hun antibiotika mener jeg og sådan nogle piller, glemt navnet… Det skal siges at hun bor med 2 andre katte og de leger meget, så regnede med det var en infektion
Atamon, både i pulverform og væske, svier som død og djævel i sår, så lad være med det.
Det blev i sin tid bl.a. brugt til hunde med forunkluose (svamp mellem tæerne) og hundene hylede og skreg.
Ved mistanke om svamp, kan vaskes med klorhexidinshampoo. Til sårrens bruges det enten som spray ell. i pulverform.
Jeg ville selv foretrække pulverformen, da spray ofte er på spritbasis (svier også).
En gammel dyrlæge sværgede til fucidinpulver, der samtidig holdt såret tørt, og fucidin fås også som salve.
I en nødsituation kan man faktisk også bruge øjensalve til behandling af sår (fik jeg at vide).
Det er såmænd ikke helt ved siden af - Terramycin salve er jo salve med penicillin. Den udtørrer iøvrigt også.
VH
Susanne
Har lige været til dyrelæge, og ville lige informere om hun tror det skyldes øremider og sagde det ikke var ringorm. hun har åbenbart været så irriteret hun har kradset sig selv
Håber det bliver bedre Det er selvfølgelig også en plausibel grund til, at såret kan udvikle sig, hvis hun klør sig ofte af andre årsager.
Hvad sagde dyrlæge til rensning af såret - var klorhexidin fint?