Savnet Kat! HJÆLP!

Hej alle.

Jeg har med vilje ikke sat det her under efterlysning!

Lørdag nat (8. maj 2010) kom min lille hunkat Mona ikke hjem. Hun er steriliseret, er lidt over 1 år gammel, og plejer ellers altid at komme hjem om aften. Altså, hun er ALDRIG ude om natten!

Vi har været rundt og kalde på hende i området og har sat plakater om efterlysninger om. Hun har ikke været hjemme i 4 dage, og jeg har været SÅ deprimeret!

Har I nogle gode råd til, hvad jeg skal gøre for at få hende hjem? Hele familien har været ude og lede, men vi har ikke set noget :frowning: Er bange for at der er sket hende noget… Har I nogle gode historier, hvor jeres kat har været væk, men så er kommet hjem igen? Har VIRKELIG brug for opbakningen, for jeg vil ikke miste håb!! Savner min misser så sindssygt meget!

Det er jo bare trist, når den altid er der…

  • Den har været væk én gang før, men der var den mindre, og kendte ikke området lige så godt. Og der var den også kun væk i to dage!!

Er det normalt for en hunkat at strejfe rundt i lang tid? For det har regnet meget de her dage, og hvis det bare var det, regnede jeg da med, at hun var kommet hjem nu…

HJÆLP, HJÆLP, HJÆLP!!! -LOL

Kh
Deina

Åh, sikke noget. :frowning:

Er hun øremærket/chippet?
Sørg for at give besked til internater og dyrlæger, så de ved hun er savnet, hvis de får hende ind.

Hvor bor du? Det ville være rar info, hvis vi skal holde øjnene lidt ekstra åbne. :slight_smile:
Hvis der er mulighed for det, så stil en transportkasse med et tæppe der lugter velkendt, eller strø lidt grus fra bakken ud - det er i hvert fald en lugt hun kender.

Jeg har efterhånden fortalt historien nogle gange, men du kender den jo ikke :stuck_out_tongue: … Ebony var engang væk i 4 uger - en dag sad hun bare i gården, og ville ind. :slight_smile: En anden herfra har lige fået sin kat tilbage efter 9 måneder! :uha::thumbup:
Så der er skam håb. :slight_smile:

Masser af :kryds: herfra.

Strø noget at dens brugte kattegrus udenfor :slight_smile:

Hvis hun normalt er fritløber og normalt kommer hjem så er jeg altså også bange for at der er sket noget, når det så er sagt, så kommer det an på om hun er steriliseret eller kastereret. Er hun kun steriliseret og har blot fået snappet æggelederne, så har hun stadig hormoner der suser rundt i kroppen, men er hun kastereret hvor alt er fjernet, ja så burde foråret ikke have indflydelse på hende :slight_smile:

Jeg håber at du snart får din misser hjem igen :slight_smile:

Det var da helt vildt! 9 måneder? :wink:

Jeg bor i 2850 Nærum lidt udenfor København - men det ligger stadig i Storkøbenhavn.

Ja, hun er øremærket, så det gør det nok en del lettere at få hende fundet.

birtheras - hun er steriliseret, og har været det i et godt stykke tid nu.

Der er forresten nyheder. :slight_smile: En dame har set en kat være lukket inde ved en afspærret sø, som er i mit område hvor jeg bor, og hendes beskrivelse af katten passer til vores… Der er godt nok ikke nogen kat nu, men dette giver da håb om, at hun måske strejfer rundt i området og ikke kan finde hjem. Fordi, søen er jo ikke sååå tæt på alligevel.

  • Desuden! Så er mange af kattene i området en anelse overvægtige eller kraftige, og ikke en anelse spinkel som vores egen.

Men tak for supporten i to, jeg holder hovedet højt og gør, hvad jeg kan.

Jeg er stadig op for flere gode historier og råd!

Lige en ting mere - jeg har en anden kat, og de deler begge to kattebakke. Kan jeg så stadig strø kattegrus udenfor? Vil det så stadig have en form for effekt?

Er du sikker? Det mest normale er at de kastreres - altså får fjernet æggestokke, æggeledere og livmoder.

Jep. Det er en velkendt, og meget kraftig lugt. Så jeg tænker ikke på grus fra posen.

Jeg ved egentlig ikke om en klump grus/urin er godt, eller om det helst skal være ikke-klumpet grus. Der må andre nok byde ind.

Prøv at se her:

[ame=“http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=16050”]Sorg over forsvundet kat - De Kattegale Debatterer[/ame]

[ame=“http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=17805”]Jeg har vist fundet min kat - efter 9 mdr… - De Kattegale Debatterer[/ame]

[ame=“http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=17981”]Snudeberg er endelig hjemme igen :))) - De Kattegale Debatterer[/ame]

[quote=Tea;373420]Er du sikker?
Jeg ved egentlig ikke om en klump grus/urin er godt, eller om det helst skal være ikke-klumpet grus. Der må andre nok byde ind.[/quote]

Idéen er god. :slight_smile:
Det er vist hip som hap - blot det er anvendt. (altså fra kattebakken)

Hvis du ikke har gjort det, kan du også se her, om nogen har fundet hende, og du kan også selv efterlyse hende, også med billede:

www.dyrenesbeskyttelse.dk

www.dyrenettet.dk

Ellers: stem dørklokker og opsæt sedler i nærbutikkerne og brug jeres lokalavis

Held og lykke!

ja ja intet er umuligt…min veninde fik en øremærket kat hjem efter 3 år…den boede i egå ved århus og vi hentede den i middelfart…håber du hurtigt får din misser hjem igen

Enig. :slight_smile:
Vi fik vores Norske Skovkat hjem efter 3 år og 1 uge -
den havde endda halsbånd på med tlf.nr.

Så jeg er enig - alt er muligt. :slight_smile:

Er enig med Mega! Efterlys den på de sider hun linker til.
Det er en rigtig god ide at lave efterlysnings-plakater med billede af katten og hænge op i lokal-området… også på lygtepæle. Jeg har selv ad den vej “fremlyst” 2 katte som var umærkede og begge blev genforenede med deres ejere. Den ene kat var blevet ramt af en bil og jeg kørte den på dyrehospitalet og heldigvis overlevede den. Den anden havde “bosat” sig i min kælder i en periode indtil jeg fandt dens ejer. En 3. kat fik jeg genforenet med ejeren fordi den var øretatoveret og derved let at finde ejeren til.

Jeg krydser fingre for at du får din “guldklump” hjem i god behold.

Tusind tak for de gode historier! Det er sgu fantastisk, hvordan kattene kommer hjem efter så lang tid.

Tea - mht. til sterilisering - det regner jeg med. Min mor har informationerne, men jeg er sikker på, at hun er steriliseret. Det var i hvert fald, hvad jeg husker af.

Og tak for artiklerne! :slight_smile:

Jeg holder håbet højt alle sammen, og tak for opbakningen. I har ingen idé om, hvor meget det hjælper.

[quote=Deina;373480]Tea - mht. til sterilisering - det regner jeg med. Min mor har informationerne, men jeg er sikker på, at hun er steriliseret. Det var i hvert fald, hvad jeg husker af.

Langt de fleste mennesker mener stadig, at hankatte bliver kastreret og hunkatte steriliseret.
Selv dyrlægerne bruger betegnelsen “steriliseret” for en kastreret hunkat, så det skal du nok ikke tænke så meget på.

Ved en kastration fjerner man kønsdriften og evnen til formering - ved sterilisation KUN evnen til formering.
Ellers er jeg ret sikker på, at mennesker ikke lod sig sterilisere :høhø:
Og formålet med kun at sterilisere en hunkat kan jeg ikke få øje på.
[/quote]
Husk også at bede de omkringboende se grundigt efter hende i kældre og udhuse

Jeg tager en rundtur i hele området og spørg i husene, om de kan tjekke deres kældre osv. + holde øjnene åbne for katten.

  • Og tak. Troede det var steriliseret, men der blev jeg klogere.:slight_smile:

[quote=birtheras;373394]Hvis hun normalt er fritløber og normalt kommer hjem så er jeg altså også bange for at der er sket noget, når det så er sagt, så kommer det an på om hun er steriliseret eller kastereret. Er hun kun steriliseret og har blot fået snappet æggelederne, så har hun stadig hormoner der suser rundt i kroppen, men er hun kastereret hvor alt er fjernet, ja så burde foråret ikke have indflydelse på hende :slight_smile:
[/quote]

Du kan godt regne med at alle dem der fortæller at deres kat er steriliseret i virkeligheden har en kastreret kat :slight_smile: Ordet steriliseret bruges om hunkatte der bliver kastreret, også af dyrlæger.

[quote=Deina;373480]Tusind tak for de gode historier! Det er sgu fantastisk, hvordan kattene kommer hjem efter så lang tid.

Tea - mht. til sterilisering - det regner jeg med. Min mor har informationerne, men jeg er sikker på, at hun er steriliseret. Det var i hvert fald, hvad jeg husker af.

Og tak for artiklerne! :slight_smile:

Jeg holder håbet højt alle sammen, og tak for opbakningen. I har ingen idé om, hvor meget det hjælper.[/quote]

Hun er nok “steriliseret” som kattene bliver det hos dyrlægen, altså kastreret, så hun burde ikke have nogen kønsdrift, men derfor kan hun jo selvfølgelig godt have forvildet sig langt væk hjemmefra :frowning:
Men held og lykke med at finde og få hende hjem igen. :kryds:
Mht grus så tror jeg mest det er brugbart ved indekatte der har forvildet sig ud, eller udekatte der kun har boet i området i kort tid, en pige som din tror jeg nok ved hvor hun bor uden gruset omkring…

Min søsters katte-pige var også væk i en lille uges tid og kom så pludseligt hjem:) ; de tror hun har været lukket inde i et skur eller lignende.

De lagde sedler med efterlysnings-plakat med billeder ud til i postkasser i omegnen, i trappe-opgange, forretninger og alle mulige andre steder.

Hun var også efterlyst her og på kattegalleri.
Fra Kattegalleri har jeg sakset:


Hejsa
Det meste af nedenstående er sakset fra en anden tråd, hvor Tinka har givet mig lov til at ‘genbruge’ hendes rigtige gode råd.
Derudover har jeg fundet:

Pia D - Hvis det er nedenstående, du tænker på, så er det mig, der har forfattet det. Du må hjertens gerne kopiere:)

HVIS DIN KAT LØBER VÆK

Led efter katten - på alle tider af døgnet. (hav godbidder med)

Lad om muligt et vindue stå åbent.

Strø evt noget brugt kattegrus ud - især hvis det er en kat, der ikke er vant til at orientere sig udendørs.

Katten kan være blevet lukket inde et sted, så bed naboer tjekke skure, kældre o.lign. Og bed dem give besked til dig straks, hvis de ser katten i nabolaget.

Meld katten savnet hos de lokale dyrlæger og dyreinternat/kattehjem. Og hold øje med hvilke katte internaterne får ind. Nogle internater lægger billeder ud på nettet af senest indkomne dyr.

Sæt efterlysningsopslag (med foto af katten) op i lokalområdet.

Efterlysningsannonce i lokalavisen

Sæt efterlysninger på www.dyrenesbeskyttelse.dk og www.forsvundnedyr.dk og hold også øje med fremlysninger.

Og efterlys på diverse kattefora.

Hvis katten er mærket, så efterlyses den (også) via katteregistrene.
Obs, der findes TO registre: Dansk Katteregister og Det Danske Katteregister. Katten skal selvfølgelig være korrekt registreret (ejer, adresse, kontaktoplysninger).

Hold øje med fremlysninger i aviser, på nettet og opslag i lokalområdet.


Held og lykke
Pia

Min lille hunkat Tabby forsvandt en gang fra mig i over 3 uger…

hvorfor ?? tja… men en dag sad hun og kradsede på mit soveværelsesvindue præcis som havde hun kun været væk i et par timer…

Min hankat Pepper var meget værre… han blev stjålet fra mig. Det ved jeg fordi; da han kom tilbage, der var han (på nær 2 cm af ryggen og det øverste af hovedet) dækket af noget fint slam som kun fandtes nede ved åen… og han var gennemblødt…

Han havde forceret Esrum å for at komme hjem til mig igen…

Så hvis din misser er ok - så skal hun nok finde hjem til dig igen :slight_smile:

Mange :kryds: for at din mis snart kommer hjem.

Lige en ting til, om aften når der er stille der hvor du bor, så gå ud og kald på hende. Hun kender din stemme og måske hører hun dig :kryds:

Tjek hos naboerne om de har et skur, eller kældervinduer så katten kan komme ind.

Vi havde naboens skovkat i kælderen her i januar måned i tre dage, men da den var meget sky gemte den sig - så vi hørte den ikke men min mand skulle i kælderen og så en meget busket hale hale forsvinde rundt om hjørnet, Han lukkede begge kælderdøre op, jeg holdt vagt ved den ene side af huset og manden ved den anden, men der kom ingen kat, så ringede jeg til min genbo der har skovkatte om hun havde styr på sine katte. Nej hun var fortvivlet hun havde ledt efter sin hankat i tre dage. Hun gik så i kælderen, han var så skræmt at det varede 20 min. inden han overhovdet svarede hende, hun græd af glæde og jeg tudede fordi sådan noget kan ske, nu er der tunge træpersienner for de kældervinduer.

gudskelov stod der lidt vand i kælderen da min mand havde lappet cykel (for at finde hullet)

Jeg ser hankatten hver dag han har det fint.