Jeg syns måske nok lige at det er ret strengt at linke til den side… Nu har jeg læst alle hundenes historier - og det har bestemt ikke hjulpet på min altid-nærværende hundeskruk-lidelse!
Hun er nok ikke blåtortietabby - det er striberne for sorte til… men hun er uden tvivl tortietabby og man kan sagtens finde tilsvarende tydeligt møster på danske katte
Jeg ville også sige sorttortie tabby evt. makrel eller spottet med hvidt.
Det kan sagtens være lyse variationer, som ikke kan tages med i farvebetegnelsen, min Wulfi har f.eks også nogle ret lyse farver, med lyse kontraster. Hvis hun ikke var langpelset ville hun nok være noget lignende. Se her: http://www.sheercoons.dk/Galleri_Wulfi_1.htm
En tiger har jo striber ind igennem det hvide, men på det billede du viste holder striberne op, når der er hvidt.
Jeg VED godt, at de findes i DK, provo-hoveder er I:-) Det jeg mente var, at jeg var interesseret i at se om nogle herinde havde en, der var lige så smuk jo… altså. Ikke om det var et særligt græsk fænomen
Og sådan en har du jo Mette - og sikke en flot kat! jeg har aldrig i virkeligheden set sådan en farve før på en huskat. Tak for foto - hun ligner mis i Grækenland godt!
Er den farve svær at “lave” på en racekat egentlig? Jeg mener i så tydelige farver? Og er det ønskeligt, at en tortie er tydeligt delt i farverne, dvs tydeligt afgrænset, eller er det ikke afgørende?
Jeg spørger fordi jeg ikke ved noget om Tortier bortset fra at Pia Hs katte er nogle flotte nogle
MVH
Blegfjæs, som også er en udbredt dansk farve (:-))
Sheer: Gud ja - bare med længere pels, men ellers meget ens i farverne. Hun er godt nok sød:-) bette Wulfi:-)
AlleOs7: ENIG - har haft en græsk kat i behandling, som var hentet hertil et liv som indekat - jeg synes formidlerne skyder lige lovligt langt over målet der, når de formidler en GADEkat til en lejlighed. Måske går det godt, men… Er måske nok, når man henter et dyr så langt væk? Jeg vil sige nej.
Og ellers også enig i det med at hente nye til landet - der er nok danske der lider
[quote=Mette Mejdahl;417460]Hmmm… på min skærm ser hun blå creme ud - men det kan være mine skærmindstillinger er lysere?
Never mind - sort eller blå same-same but different
/Mette[/quote]
Mit gæt er, at din skærm er en del ude af kurs i farveprofilindstillingen ;-))
Katten er helt almindelig huskattegråstribet med rødt/cremefarvet islæt, hvid mave og poter hvide med svagt rødligt skær
Hvad det hedder på fagsprog aner jeg ikke.
[quote=Felis;417488]Mit gæt er, at din skærm er en del ude af kurs i farveprofilindstillingen ;-))
Katten er helt almindelig huskattegråstribet med rødt/cremefarvet islæt, hvid mave og poter hvide med svagt rødligt skær
Blot at der ikke er noget blåt der…[/quote]
Sorry Felis, men nu kom jeg altså til at grine!
Hvis katten er “gråstribet” med creme som du skriver, så ér den faktisk “blå creme” - så jo i fald det er creme og ikke rød - så kaldes den “grå stribede farve” altså Blå tabby
Det var så på “fagsprog” jo
Men jeg skal stadig ikke gøre mig klog på om katten er;
Sort tortie tabby med hvid eller blå creme tortie tabby med hvid
Det er mine øjne ikke gode nok til at bedømme ud fra et billede på min ellers udemærkede skærm - farver og lys kan som bekendt snyde en hel del på billeder
Jeg kan ikke se om det er blåt/sort, men som Mette skriver Same same but different - eller sagt på en lidt skørere måde - sort er sort, men minus sort så blir sort blåt
(jeg har arbejdet siden klokken 5 og har fri klokken ca 22, så det er min undskyldning for at komme med jokes af virkelig lav standard… hvad årsagen så er til dagligt? hov hov! Normalt er jokes standarden særdeles høj herfra … eller … :-))
[quote=Felis;417488]Mit gæt er, at din skærm er en del ude af kurs i farveprofilindstillingen ;-))
Blot at der ikke er noget blåt der…[/quote]
Sort fortyndes til blå. Rød til creme.
Og huskattegråstribet kan såmen både være sort tabby og blå tabby
Når katten har både sorte områder og røde områder er den tortie. Og vi snakker (genetisk) røde områder, ikke bare meget varmt brune
Jeg tror dog iøvrigt at katten er sort tortie tabby m. hvid og ikke blå tortie tabby m. hvid, but who cares -tihi
[quote=Mette Mejdahl;417533]Men jeg skal stadig ikke gøre mig klog på om katten er;
Sort tortie tabby med hvid eller blå creme tortie tabby med hvid
[/quote]
´
Jeg håber det der blå creme tortie var for udpenslingens skyld, for du ved vist bedre -engel