Sele eller indekat?

Ja, vi har en gammel have med en del traeer, og som tingene ser ud nu har jeg endnu ikke fundet ud af hvordan der evt. kan laves en loebegaard til kattene. Mit spoergsmaal er derfor hvad der vil vaere bedst for kattene indtil videre: at faa lov at komme ud i sele engang imellem, eller skal de slet ikke introduceres for at komme udenfor, saa de slet ikke ved hvad det er for noget?

Jeg laeste paa et andet forum for laenge siden, at det bedste var hvis de slet ikke vidste hvad de gaar glip af. Men er I enige i det herinde ogsaa?

HVIS det bedste er at de faar lov at komme ud i sele - hvilke seler skal der saa koebes?

Hvis du køber sele og begynder at gå tur med dem, så må du indstille dig på at blive ved :slight_smile:
Jeg går tur med mine, og tro mig… når klokken nærmer sig, så står de og råwer ved døren. Ingen plads til snyd der :slight_smile:
Så jeg vil ikke lade dem komme ud, hvis du har tænkt dig at hegne haven. Så ville jeg afgjort vente til det er gjort :slight_smile:

Katte kan sagtens leve indenfor.

Søg på kradsetræer herinde.

Så kommer der forslag til hvordan man indretter sit hjem, når man har kat.

Inden jeg fik bygget en kattegård til min to misser lærte jeg Bølle at gå i sele i haven. Selv om han nyder at være i kattegården, så ELSKER han stadig at gå i sele i haven. Jeg har ikke kunnet lære Sputnik at få sele på. Jeg tror hun var for gammel da jeg begyndte at prøve - hun kan i hvert fald absolut ikke lide det, så jeg presser ikke på. Hun nøjes så med at komme i kattegården. Selvfølgelig kan man have en kat der kun opholder sig indendørs, hvis man ikke har mulighed for at få dem ud under kontrollerede forhold. På den anden side, hvis man har muligheden, så ville jeg ikke tøve med at tage dem ud i snor, hvis de kan finde sig i det. De får så mange indtryk der er med til at stimulere deres sanser og det kan vel kun være en god ting?

Det med at gå i sele er nok nemmest når man kun skal gøre det med en kat. For som andre har skrevet så kan det være næsten umuligt at stoppe igen når først man er startet. Og har man flere end en kat så kan det være svært at styre ( flere liner og katte).

Jeg ville nok også vente til I kan indhegne haven. Og husk så på - det er faktisk ikke så svært og kostbart som man tror.

Vores katte er 100% indekatte, de trives rigtig godt med det og de klager sig aldrig over ikke at komme ud.

Jeg overvejede tidligere at gå tur med dem i sele (for hyggens skyld) men der er så mange folk med hund her i området og ville bare ikke risikere at de smuttede fra mig i selen og endte med at hænge sig i et træ… (wotst case, i know but still…)

Så hvis jeg var dig, og kattene kan holde det ud, ville jeg vente med at lukke dem ud til en løbegård var på plads :slight_smile:

Du kan risikere at give katten en udlængsel, den ellers ikke ville have haft, og som du ikke kan tilfredsstille via gåture i sele ved det.

Jeg går jo tur med Snehvide næsten hver dag. Hvis jeg er for længe om at komme op af stolen, kommer hun selv og henter mig. Og hun kan ikke nøjes med 5 minutter, som når en hund lige skal ud at tisse. Der er altid meget at snuse til, så som regel kræver hun 30-45 minutter! Hun er dygtig til at gå i snor, og vi hygger os meget med det, men jeg har ikke tænkt mig at gentage øvelsen med andre katte, nu hvor vi bor med indhegnet have.

Man skal ikke begynde med mindre man er parat til at fortsætte i hele kattens levetid. Og i alt slags vejr… :wink:

Hvis I alligevel har mulighed for at få haven indhegnet, så vent med at tage kattene ud, indtil den er klar. De vil blive lykkelige for deres have, og det behøves hverken være dyrt eller indviklet - der er masser af idéer i disse links. :slight_smile:

Tak for svar. :slight_smile: Jeg har godt set dine fine links Finn, og jeg er dybt MISundelig paa nogle at dem!

Jeg lader vaere med at tage dem ud i snor, saa. Problematikken ligger i, at huset er gammelt, og der er rigtig mange udgange som skal kunne lukkes til, men som vi stadig selv skal kunne komme igennem. Derudover er huset lejet, og den dag vi flytter skal det hele gerne kunne fjernes rimelig nemt og uden at det kan ses at der har vaeret hegnet ind, taenker jeg. Hele haven kan ikke lade sig goere pga. traeer, men fx terassen ville maaske kunne lade sig goere, hvis man kan lave 4 doere og undgaa at de hopper op paa de lave tage paa de udhuse, vi har staaende langs terassen. Problematisk, ja, saa det er derfor jeg taenker om der maaske var en anden mulighed for at faa dem ud, fx i snor, mens det hele bliver planlagt og rent faktisk lavet. Det er jo godt vejr i det naeste stykke tid, saa synes naesten det er synd at holde dem herinde i loebet af hele sommeren.

En løbegård på terrassen kan I hurtigt banke op.
Jeg har ti tommelfingre og byggede alligevel denne på et par dage: :wink:

Stor eller lille indhegning - kattene elsker at komme ud i luften og snuse indtrykkene ind. :slight_smile:

Det ser nu rimelig fint ud i forhold til at du har ti tommelfingre. :wink:
Men ja, som sagt er terrassen ikke “bare” en terrasse. Vi har baade udgang til carport, 3 udgange til graesplaenen (fra forskellige sider) og en udgang den anden vej rundt om huset. Trilleboerer og graesslaa-maskinen skal kunne komme igennem den indhegning der skal laves, og saa har vi nogle udbygninger med lavt tag som kattene ikke skal kunne hoppe op paa. Men maa hellere lige faa spurgt nogen hvordan det kan laves i praksis. Jeg selv er en fjummer til alt med sav og hammer, saa jeg selv aner ikke hvordan i alverden den slags kan laves! :smiley: Staar jeg selv for det, vil det vist aldrig blive til noget. :wink:

Tag nogle billeder og lig herind :slight_smile:
Der er helt sikker kreative hoveder der kan tegne og fortælle så du kan få lavet udestue til misserne :slight_smile:

Ja, hvis du lægger lidt billeder ind, så skal vi andre nok kloge os lidt. :slight_smile:

Haha super, god ide. Maa lige faa taget nogle billeder naar lyset vender tilbage. :slight_smile:

Godt, saa fik jeg taget lidt billeder i det gode vejr!
Foerst terassen, taget lige ud for bagdoeren, dvs. hele siden bag mig er mursten, og den del skal derfor ikke indhegnes yderligere. Jeg synes det vil vaere rart hvis kattene kunne blive lukket direkte ud i loebegaarden naar jeg aabner doeren:

Som det kan ses er der to bygninger med ret lavt tag, og her taenker jeg at kattene ikke skal have mulighed for at hoppe op. Taenker at det evt. kan laves med noget stoed? Derudover er der et aebletrae, som deler mellem terrasse og graesset, og jeg er lidt usikker paa hvordan der kan saettes traad op her. :confused:

Billede nr. 2 er nede i hjoernet af foerste billede, hvor vi har en lille gang ml. terrasse og graes. Her skal der laves en form for doer:

Billede nr. 3 er paa den anden side af aebletraeet. Her er kaninernes loebegaarde, som er ca. 1 meter hoeje, og plaeneklipperen skal have mulighed for at komme igennem den form for doer der her skal laves:

Dette billede er igen taget foran bagdoeren, og viser vores vej rundt om huset. Her skal der vaere mulighed for at faa stoerre ting igennem, og jeg er derfor usikker paa hvordan en doer her kan laves:

Enkelte kaniner bor paa en overdaekket terrasse, og den ligger til hoejre for de tidligere billeder. Her er de fleste sider daekket godt til, men een side skal der goeres noget ved (se naeste billede)

Her er den laage ved den overdaekkede del, som paa en eller anden maade skal kunne laves om, og jeg ved ikke hvordan:

Og saa til sidst lige et billede af de to misser, der laa med mig paa sofaen for 20 min. siden. :love2:

Kom endelig med masser af gode bud, alle I kloge hoveder! :thumbup:

Jeg er desværre ikke byggesagkyndig :tihi: Men ville bare lige sige NUUUUIIIIIIII til misserne:inlove:

Tak for billederne, Cecilie. :ok:
Rent umiddelbart bør det jo være nemmere, jo flere sider rundt om der er lukkede i forvejen. Jeg tænker lige lidt over det til i morgen. :slight_smile:

Marianne: Tak skal du have, de to er ogsaa bare rigtig nuser. :hjerte:

Finn: Tak, jeg glaeder mig meget til at hoere dit forslag. :slight_smile: Det er hovedsageligt de 4 udgange og saa traaden ved aebletraeet der er problematisk, ellers er resten stort set allerede lukket inde.

Hej igen,

Har snakket med min svigerfar om loebegaarden, og vi har snakket om at ville have traad/hegn med masker paa 5x10 cm - lyder dette fornuftigt? Derudover vil jeg gerne hoere lidt om hvor man kan koebe hegnet billigst henne?

5x10 lyder temmelig stort?? :slight_smile: