Seletræning og gode seler?

Nu skal min dejlige Milo altså lære at gå i sele basta. Men hvordan vænner jeg ham bedst til at have sele på? Som det er nu, kryber han langs væggene, når han har den på herhjemme. Hvordan griber jeg det bedst an?

Når han så har lært at have den på indendørs, hvordan tager vi så næste skridt, hvor han skal lære, at der er snor i? Han er vant til at rende frit udenfor, men er en kylling, når der kommer mennesker og hunde - så vil han gerne ind i en busk, og der kan jeg jo ikke følge med :S

Han er meget madglad, så det burde lette træningen en del :smiley:

Jeg har pt en H-sele til ham, men overvejer at købe en Come With Me sele. Hvilke seler har I erfaringer med - gode som dårlige?

Alle råd og erfaringer er velkomne :thumbup:

Jeg citerer lige først mig selv fra tråden, hvor vi startede. :slight_smile:

[QUOTE=FinnFrode;908390]Jeg kan i hvert fald anbefale Come with Me selen, som Ann K sælger.

Men uanset hvilken sele, du vælger, skal han vænne sig til at have den på, før du tager ham ud i den. Lad ham gå rundt med den indendørs f.eks. en halv time om dagen, indtil han ikke mere prøver at krybe ud af den. Gerne omkring guf-tid, så han forbinder selen med noget positivt.[/QUOTE]

Og så spurgte du:

[QUOTE=Charlotte;908397]Ved første øjekast lignede den hans nuværende sele, men kan godt se, at den sidder anderledes omkring halsen :slight_smile: Og selen er også lidt elastisk?
Det var også min taktik, da jeg købte den, men jeg gav nok op for tidligt. Jeg kan ikke lide at se ham utryg, men jeg ved jo godt at det er for hans eget bedste! Hvor lang tid gik der før Snehvide var fortrolig med selen?[/QUOTE]

Snehvide startede også med en H-sele, som hun faktisk var helt fortrolig med fra første gang, hun fik den på. Men jeg har altså også en mistanke om, at hun var selevant fra sit liv før internatet… :slight_smile:

Ivanhoe, som vi fik som killing, var trænet i at have sele på allerede hos opdrætteren, så ham gik det faktisk også hurtigt med den, selv om han prøvede at vride sig ud de første 10 minutter.

Min egen erfaring med at lære katte “det med selen” ligger efterhånden 20 år tilbage, men umiddelbart vil jeg mene, at Milo burde kunne lære det på en uges tid med en halv times træning om dagen.

Come with me-selen er indstillet til ikke at sidde særligt stramt på Snehvide, så den virker ret elestisk. Og så ligger trækket over brystet - ikke over halsen.

Der er også forskellige typer af veste, som undgår at trække i halsen, men de to, vi har prøvet, har ikke egnet sig til prinsessens “kropsform”. :cool2:

Da Snus og jeg var i exil sidste år, havde hun ikke mulighed for at komme ud.
Så jeg købte en vest til hende, gav hende den på og lod hende lige mærke den lidt før vi gik ud.
Hun var totalt ligeglad med den.

Så snor på og ud med os, Snus gik rundt som om hun nærmest var født med vest på :slight_smile:

Vesten er denne fra Zooplus, og Snus var vældig tilpas med at have den på.

Gad vide om I bare har været heldige eller om det er Milo, der er en tøsedreng :? Min anden kat Mingus reagerer nu også negativt på at få sele på. Jeg synes ikke, jeg har spændt dem super stramt, men alligevel nok til at de ikke sådan lige får et ben i klemme i halsåbningen, hvis de begynder at vride sig.

Jeg tror umiddelbart sådan en selevest vil være endnu værre for ham at få på, men omvendt fordeler den jo presset, hvis man trækker lidt i snoren…

PiaR: Har du prøvet en anden type sele på Snus og tog hun det i så fald ligeså pænt?

Hmm. Når Snehvides kropsform (æble? :tihi:) ikke passer i sådan en vest, gør Milos det sikkert heller ikke. Han er ikke tyk, men en robust kat.

Sådan en Puppia Soft ser ret fornuftig ud. Hvordan var den forkert i pasformen?

Jeg tror, den var lidt for bred omkring halsen.
Men du må godt låne den og prøve, om den er bedre på Milo - hvis han altså vil gå i tøsefarve… :slight_smile:

[QUOTE=FinnFrode;908475]Jeg tror, den var lidt for bred omkring halsen.
Men du må godt låne den og prøve, om den er bedre på Milo - hvis han altså vil gå i tøsefarve… :)[/QUOTE]

Det vil jeg meget gerne prøve :slight_smile: Milo kan få lov til at vælge en drengefarve, når han er blevet dygtig til at gå i sele :høhø:

Jeg har ingen konkrete råd til hvordan du vænner ham til selen som sådan, da vores mis kom med en pakke der indeholdt selevanthed. Men måske et konkret klikkertræningsforløb kunne være en hjælp i situationen?

Var det nu mig ville jeg nok vælge at starte helt forfra. Du er heldig at han er madglad, og kan derfor belønne i rigelige mængder. Tag det roligt giv tid. Start med at klikke selen om halsen, beløn/stryg ned ad kinderne/halsen/siderne/ryggen osv. Tag den af - gentag. Når han er ligeglad med halsdelen, udvid til maveregionen. Eller hvis du føler han vil panikke kun ved halsdelen og du ikke har fat i ham, så sæt hele selen på stille og roligt, væn ham til klikket når selen bliver låst, men hold fast, så han ikke smutter fra dig, og dermed får lov til, at krybe langs panelerne, og blive utryg.

Hvis han bliver beroliget af din stemme så snak lidt med ham, alle mulige ord der falder dig ind. Men overdriv ikke. Tror det vigtigste er din ro overfor tingene. Se på det som noget naturligt ligesom når du fodrer. Væn ham til, at når han har selen på, foregår det i nær kontakt med dig med nus kæl/dejlige guffere. Det tror jeg også vil gøre stor gavn når I skal ud i det fri. Han vil så føle sig i sikkerhed hos dig, og på den måde måske blive tæt på, hvis han bliver forskrækket på turen.

Først når han er helt ligeglad med at have selen på, og ikke reagerer på et lettere træk oppe hvor linen skal sidde, ville jeg sætte line/snor i. Derefter ville jeg stille og roligt vænne ham til linens træk/modstand. Jeg ville ikke første gang lade ham gå løs rundt med snoren hængende frit. Den kan muligvis skræmme ham. Men er han vant til et let træk som nævnt overalt i selen, tror jeg altså ikke han vil reagere på, at der kommer line på.

Jeg vil så sige, at når det så kommer til, at komme udenfor, så er det virkelig din opgave, at holde øje med alt der bevæger sig. Kommer der nogen mod dig, er der andre løse dyr der kan skræmme/ophidse ham? Læs ham hele tiden, hvad er “han” opmærksom på, hvordan reagerer han på det I møder på Jeres vej. Det lyder måske som hårdt arbejde, men det synes jeg egentlig også det er, at gå tur med vores mis efter jeg er begyndt, at vove mig uden for havens sikre omgivelser. :yikes:

Derudover: Vælg dine ture med omhu. I haven går vi her flere gange om dagen, men når vi skal ud på offentligt fortorv, selv på vores lille blinde villavej, så er det i de tidlige morgentimer inden folk vågner, tidlig eftermiddag eller lidt senere om aftenen, når kvarterets hundeluftere har været gennem vejen, og når de fleste biler holder i deres respektive garager. Så er der nemlig dejlig fred og ro, jeg kan slappe mere af.

Vores mis vandrer frejdigt derudaf, nyder friheden og duftene uden for haven, men trykker sig en anelse når der kommer f.eks. biler, mennesker og især hunde. Nu er naboerne efterhånden vant til, at se os i dagligdagen derude, og de tager faktisk hensyn til os :ok:. Går over på modsatte fortorv, sætter farten på bilen ned, når de passerer os, eller hvis der er tid kommer de hen og snakker med hende. Men trods alle disse ting, så læser jeg hende hele tiden, og har et meget vågent øje både for,- og bagud. Det vil ikke være spor morsomt med en panisk mis i en meget fastlåst situation, som det jo desværre er, at gå tur med sin mis i sele og line/snor. Heldigvis har der endnu for os, ikke været paniske situationer overhovedet, og håber da ikke der kommer nogle.

Jeg har vores i en line på ca. 10 m som er “rullet” op - der er vel et slip på 3 meter løs line, som jeg kan give fri hvis der akut skulle blive behov for det. Men hendes råderum er ca. 1 m, og hun går faktisk en ret fin “fri ved fod” som man kalder det i hundesprog :høhø:

Det er skønt at gå tur med sin kat, man får nogle rigtige dejlige oplevelser sammen, man lærer rigtig meget om hvordan de reagerer i forskellige situationer. Vores har fået rigtig meget hår på brystet mht. lyde, møde med andre osv. efter vi er begyndt at gå “udenfor” haven.

Det er bestemt ikke uden betænkeligheder jeg har introduceret hende for den type adspredelse, men jeg har ikke et øjeblik fortrudt. Hun er “vokset” så meget, kommet meget tættere på mig, og jeg føler på den måde, at hun trods sit liv i mit valgte “fangeskab” for hende som ikke fritløber, at hun får nogle rigtig gode oplevelser, og hun nyder dem i stor grad med højtløftet haleføring, snakken, og snusen til dejlige dufte som ikke er i de velkendte omgivelser indeni haven.

Vores startede i en H-sele, så købte jeg en Come whit me, den gav hende desværre gele i knæerne, og hun lå fladmast såsnart vi ramte græsplænen. I dag har hun en næsten magen til Come whit me med træk på brystet og ikke om halsen, men den er fast i rygstykket, og der er ikke et længere selestykke der på vores mis hang ned over ryggen. Lidt svært at forklare. Selvom vores Come Whit me er small så er den nok lidt for stor til vores lille mis, og jeg er sikker på at en til killinger alligevel ville blive for lille, men at der er noget der ligger og dasker løst henover hendes ryg når snoren er løs bryder hun sig ikke om.

Du er også velkommen til, at afprøve vores Come Whit me - en superskøn sele der netop ikke laver et træk i halsen som en almindelig H-sele gør. Jeg ville dog selv være betænkelig mht. seletræning af lige din mis med den, og få ham til at acceptere H-selen først. Men kan sagtens være jeg tager fejl. Hvis han er en stor mis over 3 kg. så kan den måske være fin, men ellers passer den størrelse jeg har liggende ikke til ham. Så vil der ligge noget sele nedad ham, og spørgsmålet er om det er godt i en tilvænningsperiode.

Pøj, pøj med det, som Finn siger så burde tilvænningen kunne gøres på under en uge, med rette tålmodighed og ro.

Mvh
Yvonne

Da Bølle i sin tid skulle lære at gå med sele satte jeg den på ham indenfor, hvor han fik lov at gå rundt med den på. Først i kort tid af gangen så lægere og længere tid. Hvis han aldrig har haft en sele på før skal du nok regne med at “slås” lidt med ham for at få den på de første par gange, dog mest pga. at remmene (H-sele og Come with me) i den grad kan opfattes som legetøj. Bølle er nu så velopdragen at han sætter sig pænt og venter til at selen er sat på. Jeg tror han har fundet ud af at hvis han sidder stille jo hurtigere kommer han ud at gå.

Jeg har lige købt en “Come wit me”-sele af Ann K. Vi er meget glade for den. Str L til en Bølle på 5-6kg passer perfekt:)

Hvis du sender mig en PB med adressen, kan jeg sende den til dig. :slight_smile:

[QUOTE=Kiwa;908520] Du er også velkommen til, at afprøve vores Come Whit me - en superskøn sele der netop ikke laver et træk i halsen som en almindelig H-sele gør. Jeg ville dog selv være betænkelig mht. seletræning af lige din mis med den, og få ham til at acceptere H-selen først. Men kan sagtens være jeg tager fejl. Hvis han er en stor mis over 3 kg. så kan den måske være fin, men ellers passer den størrelse jeg har liggende ikke til ham. Så vil der ligge noget sele nedad ham, og spørgsmålet er om det er godt i en tilvænningsperiode.

Pøj, pøj med det, som Finn siger så burde tilvænningen kunne gøres på under en uge, med rette tålmodighed og ro.

Mvh
Yvonne[/QUOTE]

TAK for dit super detaljerede indlæg. Der er rigtig mange gode overvejelser og råd, som jeg helt sikkert vil benytte mig af :slight_smile: Jeg skal til klikkertræningsarrangement med Aoye om en måned, så der håber jeg at få nogle gode indputs. Også til ekstra aktivering, så han forhåbentlig ikke savner det frie liv alt for meget.

Milo vejer omkring 6 kilo, så jeg tror næsten din sele er for lille - han er en ordentlig basse af en huskat! Men tusind tak for tilbuddet - det er rigtig sødt af dig :slight_smile:

[QUOTE=Bølles mor;908535]Da Bølle i sin tid skulle lære at gå med sele satte jeg den på ham indenfor, hvor han fik lov at gå rundt med den på. Først i kort tid af gangen så lægere og længere tid. Hvis han aldrig har haft en sele på før skal du nok regne med at “slås” lidt med ham for at få den på de første par gange, dog mest pga. at remmene (H-sele og Come with me) i den grad kan opfattes som legetøj. Bølle er nu så velopdragen at han sætter sig pænt og venter til at selen er sat på. Jeg tror han har fundet ud af at hvis han sidder stille jo hurtigere kommer han ud at gå.

Jeg har lige købt en “Come wit me”-sele af Ann K. Vi er meget glade for den. Str L til en Bølle på 5-6kg passer perfekt:)[/QUOTE]

Tak for indput :smiley: Han sagde ikke så meget til selen da den først kom på? Jeg tænker at Milo også skal op i en str L, hvis det bliver den type sele vi vælger.

Tænk at Kattegale-folk er så hjælpsomme :smiley: Jeg sender dig fluks en PB.

jeg sniger mig lige ind i tråden… med et spørgsmål mere. håber det er okay Charlotte :smiley:

  • jeg overvejer nemlig også at begynde med en af mine.
    men jeg har tænkt over… hvad nu hvis han så enten vil ud konstant (som i hele tiden og være udekat?) eller hvad hvis han nu begynder at tisse indenfor?
    det er sikkert lidt dumt at spørge om, men ved ikke så meget om det endnu :slight_smile:

[QUOTE=Charlotte;908465]

PiaR: Har du prøvet en anden type sele på Snus og tog hun det i så fald ligeså pænt?[/QUOTE]

Snusen har ikke prøvet andet end rockervesten.

IB, som jo ellers ikke er bange for NOGET… blev totalt “fætter benløs” de første gange han havde sele på.

Vi træner stadig indimellem, og det bli’r da bedre og bedre. På med selen, uden snor. Og så et par minutter hvor katten enten er totalt lam eller vrider sig som en ål for at komme fri. Og så af med den væmmelige ting igen.

Vi er nået dertil at han kan lege med glimmerbolde selvom han både har sele OG snor på OG er på udstilling.

Jeg har bare taget det meget stille og roligt. Og rost ham til skyerne når han har haft den på lidt :slight_smile:

Adelie har vist prøvet det før, hun vandrede glad afsted i sele fra første forsøg. Og Basil, min tidligere kat, gik også bare rundt uden problemer (nok derfor det kom sådan bag på mig at Ib flejnede totalt første gang…)

Men… træning, træning og mere træning. I starten måske kun 1 minut… og så længere og længere, gerne mens man leger med katten samtidig, så de glemmer de ikke kan bevæge sig :wink:
hvis man altså ikke har en af de katte der bare er ligeglade :slight_smile:

[QUOTE=Chalotteg;908786]jeg sniger mig lige ind i tråden… med et spørgsmål mere. håber det er okay Charlotte :smiley:

  • jeg overvejer nemlig også at begynde med en af mine.
    men jeg har tænkt over… hvad nu hvis han så enten vil ud konstant (som i hele tiden og være udekat?) eller hvad hvis han nu begynder at tisse indenfor?
    det er sikkert lidt dumt at spørge om, men ved ikke så meget om det endnu :)[/QUOTE]

Bølle vil kun ud (går til hoveddøren) når han ser selen - ellers har han jo løbegården.

Hvorfor skulle katten begynde at tisse inden for - den har vel stadig sin bakke?

Det er helt i orden, Charlotteg :slight_smile:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;908797]IB, som jo ellers ikke er bange for NOGET… blev totalt “fætter benløs” de første gange han havde sele på.

Vi træner stadig indimellem, og det bli’r da bedre og bedre. På med selen, uden snor. Og så et par minutter hvor katten enten er totalt lam eller vrider sig som en ål for at komme fri. Og så af med den væmmelige ting igen.

Vi er nået dertil at han kan lege med glimmerbolde selvom han både har sele OG snor på OG er på udstilling.

Jeg har bare taget det meget stille og roligt. Og rost ham til skyerne når han har haft den på lidt :slight_smile:

Adelie har vist prøvet det før, hun vandrede glad afsted i sele fra første forsøg. Og Basil, min tidligere kat, gik også bare rundt uden problemer (nok derfor det kom sådan bag på mig at Ib flejnede totalt første gang…)

Men… træning, træning og mere træning. I starten måske kun 1 minut… og så længere og længere, gerne mens man leger med katten samtidig, så de glemmer de ikke kan bevæge sig :wink:
hvis man altså ikke har en af de katte der bare er ligeglade :)[/QUOTE]

Det er lige netop det samme, der sket med Milo. Det lyder til at tricket er tålmodighed, belønning og mere tålmodighed :slight_smile: Hvornår begyndte I at træne sele og hvor tit har han så haft den på?

Nu vi alligevel er ved emnet, så lad mig gentage, at hvis man begynder at gå tur med sin kat, så skal man altså være indstillet på at fortsætte med det i hele kattens levetid - eller i hvert fald indtil man kan tilbyde en anden mulighed som f.eks. indhegnet have.

Det er synd at give katten en fornøjelse, som man tager fra den igen, bare fordi man selv bliver træt af det. Hvis katten først er blevet vænnet til sin daglige tur, så er det hver dag og i alt slags vejr, hvis den vil.
Hvad det kan indebære, viser dette billede med al tydelighed: :høhø:

[QUOTE=Bølles mor;908801]Bølle vil kun ud (går til hoveddøren) når han ser selen - ellers har han jo løbegården.

Hvorfor skulle katten begynde at tisse inden for - den har vel stadig sin bakke?[/QUOTE]

jo selvfølgelig har den stadig sin bakke… tænkte bare hvis den nu blev vant til at tisse alle mulige steder udenfor :slight_smile:
mine har så desværre ikke adgang til løbegård :frowning: