I er gode, er I
Katten er i mine øjne faktisk ret køn, men har intet med en burmeser at gøre - men det er skam muligt at få stamtavle på stribede burmesere, selvom sandsynligheden for at finde sådan en i Danmark nok er stort set lig 0
I er gode, er I
Katten er i mine øjne faktisk ret køn, men har intet med en burmeser at gøre - men det er skam muligt at få stamtavle på stribede burmesere, selvom sandsynligheden for at finde sådan en i Danmark nok er stort set lig 0
Godmorgen fra kattene, skal jeg da lige love for.
Står op og lukker op til haven, hvor det småregner, så de er ikke videre interesserede i at gå ud.
Jeg går på badeværelset og ordner det jeg nu skal derude. Da jeg kommer ind i stuen ligger der en lille friskfanget mus, og en blodpøl… Så lidt har de da alligevel været ude.
Og så til sidst beviset på at de ikke er vant til selv at fange den slags, de skulle begge lige kaste op…
Så er dagen ligesom i gang…
Hmmm
nå skulle ringe , får og vide der er mere end 15 min vente tid. Jeg er nummer 120 i køen,
Tilføjelse 1 time 22 min tog det og fik en i røret
Med venlig hilsen
Katja mener jeg mishandler hende, når jeg tvinger hende til at gå i bad og endda bruge shampoo
Fandt ud af det er 8 dage siden hun sidst havde været i bad, og hun er altså 13 år, så bad skal der til
Om et par år, forsøger du at trække hende ud af bruseren, for til den tid heder det lange varme bade dagligt
Ja, det vil jeg næsten hellere
Det forstår jeg sådan set godt - ikke mindst når du skal bo sammen med hende…
Hun bor “heldigvis” hos hendes far
Det kan godt være, der anbefales vaskemaskine skal køre om natten, også pga af den store pris forskel. Men hvad hjælper det, når man ikke kan sove, af bekymring, da jeg er en kæmpe bangebuks. For jeg tør ikke have ting tændt, når jeg sover. Så gik op, så måtte lyset, jo være tændt, og jeg fik køleskabet gjort rent, så det strøm vaskemaskine sparede, blev bare brugt en anden sted
Med venlig hilsen
På det seneste har eftermiddagene 13-16 ofte været lige så billige (eller næsten).
Hvis man har variabel pris, er det værd at holde øje med…
pga af den store pris forskel.
Jeg sad lige og kiggede på el-aftalen. For det første er vi tilmeldt pulje-el. Dvs. vi betaler en gennemsnitspris for hele kvartalets forbrug. Så lige nu gør forbrugstidspunktet ingen forskel for os.
Men hvis vi ændrede det til flex-el, så ville forbruget blive afregnet til variabel pris på timebasis.
Spørgsmålet er så, hvor meget der er at hente ved det.
Prisen svinger med et par kroner.
Så det centrale spørgsmål er, hvor meget af husets forbrug vi kan flytte? Fryser og køleskab og cirkulationspumpe skal køre hele døgnet. Fjernsynet og lyset og ovnen skal køre, når der er brug for det.
Opvaskemaskine og vaskemaskine kører cirka hver anden dag. Så der kunne man vel hente en krone eller to. Det er der altså ikke megen timeløn i at flytte rundt på. - Det ville være noget andet, hvis der var en el-bil at lade op.
Jeg læste, at mange bruger en masse energi (no pun intended) på at bruge deres apparater på de rigtige tidspunkter - uden at være klar over, at de faktisk har fast pris og ikke får noget ud af det.
Jeg forstår ikke helt, hvorfor priserne svinger så meget. Det er jo forskelligt fra dag til dag, hvornår det er billigt og dyrt, så hvad gør udslaget? Jeg forstår heller ikke, hvorfor el-prisen bliver fastlagt efter gasprisen. Det er da godt nok uheldigt lige nu.
Egentlig lever jeg fint nok uden at forstå det Jeg ville bare ønske, jeg et eller andet sted kunne holde øje med, hvordan min regning - ikke mit forbrug - løbende ser ud. Både el og fjernvarme. Jeg får kun varmeopgørelse en gang om året og aner ikke, hvad jeg skal forvente. Det bryder jeg mig ikke om.
Opvaskemaskine og vaskemaskine kører cirka hver anden dag. Så der kunne man vel hente en krone eller to. Det er der altså ikke megen timeløn i at flytte rundt på. - Det ville være noget andet, hvis der var en el-bil at lade op.
Der er lavet beregninger på, at der på en given dag var ca. 5 kroners forskel på prisen på en vask alt efter, hvornår på dagen man satte maskinen i gang. Eftersom det ikke kræver det helt store arbejde for mig at huske at sætte en maskine i gang kl. ca. 13.00 om onsdagen, hvor jeg arbejder hjemme, eller i weekenden, sparer jeg gerne de penge - og for en børnefamilie kan det hurtigt løbe op.
Hvis man som jeg allerede har LED pærer i samtlige lamper og energirigtige hvidevarer er der ikke meget at hente på dem (andet måske end ved ikke at lave varm mad hver eneste dag), men computer, vaskemaskine, opvaskemaskine og fjernsyn er store syndere og der kan godt hentes noget på dem allesammen, om ikke andet så på standby-forbruget.
Det er jo forskelligt fra dag til dag, hvornår det er billigt og dyrt, så hvad gør udslaget?
Sådan fungerer et marked. Læs kapitel 1 i lærebogen fra handelshøjskolen. Udbud og efterspørgsel. Efterspørgslen er cirka den samme fra dag til dag. Udbuddet afhænger af blæsten, fordi vindmøller kan dække mere end Danmarks forbrug. Så strømmen er billigere i blæsevejr.
Jeg forstår heller ikke, hvorfor el-prisen bliver fastlagt efter gasprisen.
Igen handelshøjskolen. Prisen bestemmes af omkostningen ved at producere 1 vare mere. Ham, der laver gas om til strøm, siger: Jeg tænder først for turbinen, når el-prisen kan dække min udgift til gas. Nå, jamen det er vi jo så nødt til.
Jeg ville bare ønske, jeg et eller andet sted kunne holde øje med, hvordan min regning - ikke mit forbrug - løbende ser ud. Både el og fjernvarme.
Vores fjernvarmeværk aflæser forbrug dagligt - og opdaterer dagligt et estimat for årsregningen. (Det er ret uinteressant, for de bruger flis og sol).
Sådan fungerer et marked.
Jeg kan da som regel købe havregryn til samme pris om eftermiddagen som om formiddagen. Måske endda til samme pris i en hel uge eller mere. Det må være lige præcis det marked, der fungerer på den måde.
Igen handelshøjskolen. Prisen bestemmes af omkostningen ved at producere 1 vare mere. Ham, der laver gas om til strøm, siger: Jeg tænder først for turbinen, når el-prisen kan dække min udgift til gas. Nå, jamen det er vi jo så nødt til.
Det handler så nok mere om at forstå de fysiske processer ude i den virkelige verden. Det gør jeg ikke. Jeg kommer heller ikke til det. Jeg har problemer nok med alt muligt andet i forvejen
Jeg kan da som regel købe havregryn til samme pris om eftermiddagen som om formiddagen.
Det er fordi havregryn er en vare, som kan lagres. Det kan el - og alle andre tjenesteydelser - ikke.
Priserne på ferierejser er lavere uden for sæsonen og midt om natten midt i ugen. Selv om ydelsen er ens. Her er udbuddet konstant, men efterspørgslen varierer.
Det kan el - og alle andre tjenesteydelser - ikke
Nope - ikke før der kommer noget reelt ud af power-to-x inten-/ambitionerne…
Det er fordi havregryn er en vare, som kan lagres. Det kan el - og alle andre tjenesteydelser - ikke.
El kan - powerwall