Siff er skidtmads :(

Jeg fik calici dengang Arthur flyttede ind, da blev han også selv ramt.
Jeg har luret på kattene her efter at have fulgt med i hvordan det gik med Helles katte, iogmed at jeg ved med 100% sikkerhed at mine katte har haft calici. Nu har 2 af Fluxxis medkillinger boet het siden i onsdags, og der har ikke været nysen, hosten, snotten eller nogen andre symptomer på calici.

[QUOTE=Barky;1042670]Jeg fik calici dengang Arthur flyttede ind, da blev han også selv ramt.
Jeg har luret på kattene her efter at have fulgt med i hvordan det gik med Helles katte, iogmed at jeg ved med 100% sikkerhed at mine katte har haft calici. Nu har 2 af Fluxxis medkillinger boet het siden i onsdags, og der har ikke været nysen, hosten, snotten eller nogen andre symptomer på calici.[/QUOTE]

Katte, der har haft calici i udbrud én gang, reagerer ikke nødvendigvis så voldsomt, anden gang de bliver udsat for det :slight_smile:

Jeg troede de kunne være bærere, uden selv at have været syge måske? Den tanke kan jeg da godt se er lidt fjollet egentlig.
Tusind tak for links til Dyrlæger. Hvis hun ikke har det bedre / indtager væske og mad omend nødtvungent, skal jeg nok få hende bugseret ud til en kompetent dyrlæge.

Der ER jo også den mulighed, at Siff har samlet virus op hos dyrlægen, hun var jo nede til blodprøver osv ugen inden vi fik Fluxx.

Altså fik DU calici?? Det lyder rædsomt :slight_smile: Jeg har selv lige haft influenza, og man tror jo man skal dø nærmest, haha.

[QUOTE=HelleC74;1042692]Jeg troede de kunne være bærere, uden selv at have været syge måske? Den tanke kan jeg da godt se er lidt fjollet egentlig.
Tusind tak for links til Dyrlæger. Hvis hun ikke har det bedre / indtager væske og mad omend nødtvungent, skal jeg nok få hende bugseret ud til en kompetent dyrlæge.

Der ER jo også den mulighed, at Siff har samlet virus op hos dyrlægen, hun var jo nede til blodprøver osv ugen inden vi fik Fluxx.[/QUOTE]

Der er masser af muligheder og egentlig er det lidt ligegyldigt, hvor det er kommet fra, for som jeg også skriver, er det noget, rigtigt mange multikattehold har. Forskellen på dine og Julias katte er måske, at dine katte (især Siff) stresser voldsomt over den nye kat og dermed svækker sit immunforsvar, hvor Julias katte er vant til fremmede dyr, der kommer og går (godt nok ildere, men i forhold til stressniveau tror jeg ikke arten gør den store forskel) og dermed ikke stresser over at have gæster pt. - uanset at Julias gæster med rimelig sandsynlighed også har en gang influenza med sig i bagagen :slight_smile:

Op med humøret, det skal nok gå. :trøste: Inden du ved af det, er alle misser på højkant igen. Kan godt forstå, at det er hårdt både at ha en ‘lille ny’ som er hyperaktiv og så to syge misser, men Fluxxi klarer nok at kede sig lidt. :wink:
Det er ikke så svært at håndtere de der engangssprøjter, så hun kan få lidt vand og mad. Bare husk, at de skal ind i mundvigen på katten, og IKKE ind forfra. :slight_smile:

[QUOTE=HelleC74;1042667]Vores gamle dyrlæge kom fra Skovlunde, men hun blev skudt :ked:Jeg må se om jeg ikke kan finde en dyrlæge der er bedre til katte ihvertfald! Jeg er da ikke meget for at gå derned igen, og jeg kan ikke tage selv køre bil i byen, så det skal helst være i rimelig afstand, gode bud modtages gerne.

Ja hun siger at det afgjort er en mulighed, også fordi begge gamle katte nu har fået det, så er det ikke ‘bare’ pga stress. Det var dog kun sunde og friske og smukke katte hos opdrætter, selvom der var mange katte, så hvor Flux har samlet det op henne vides ikke.
Det er jo også ligemeget hvor det egentlig kommer fra, bare de overlever! (bare JEG overlever!) Jeg kan forstå det er en helt almindelig bivirkning ved sammenførsler.[/QUOTE]

Hold da op, det var da frygteligt :frowning:
Mht afstand kunne du overveje et Falck abonnement, mener ikke det er så dyrt, det til dyr

Tegn et Falck kæledyrsabonnement online med det samme…så kan du køre gratis frem og tilbage til en dyrlæge, du vælger.

Det koster lidt over 300 for et år.

[QUOTE=Diana F;1042714]Op med humøret, det skal nok gå. :trøste: Inden du ved af det, er alle misser på højkant igen. Kan godt forstå, at det er hårdt både at ha en ‘lille ny’ som er hyperaktiv og så to syge misser, men Fluxxi klarer nok at kede sig lidt. :wink:
Det er ikke så svært at håndtere de der engangssprøjter, så hun kan få lidt vand og mad. Bare husk, at de skal ind i mundvigen på katten, og IKKE ind forfra. :)[/QUOTE]
Tak :slight_smile:
Jeg er lige kommet hjem fra arbejde. Siff har drukket vand HELT selv fra vandhanen, og spist lidt tun (det er hendes yndlingsmad) så HALLELUJA jeg tror vi er ovre det værste nu med Siff. Hun kom endda selv i køkkenet da vi lavede dåselyde.

En lille fremgang men dog en fremgang! Nu skal hun bare fortsætte med at indtage mad og vand, og så skal vi have Rosa frisk også. Rosa havde den STØRSTE bussemand klistret fast til næsen, nåååh lille skat. Rosa virker ikke helt så medtaget som Siff, hun er jo heller ikke lige så gammel.

Fluxxiemanden har splittet en potte med kattegræs ad i ATOMER. Det har med garanti været sjaaaaw. Han er simpelthen SÅ SJOV. Jeg er glad for at jeg valgte en orientaler, de er jo konstant underholdning :høhø: Han spinder bare man kigger på ham, og kommer konstant med sine små mus, og så snaaaaaaaaaaaaaaaaakker han. (og lægger sig konstant på min PC, så det har taget nu for evigt, at forsøge at skrive dette indlæg haha)
Han har 2 hjørnetænder ved siden af hinanden i den ene side, så tror han skal have lidt hjælp til at smide sin mælketand når han skal snippes. Han får også meget hurtig beskidte ører, eller man ser det nok nemmere fordi han er creme, så vi må have gang i nogle vatpinde eller noget :ups:

GUD hvor er jeg glad for, at Siff har spist lidt altså!! Hun savler heller ikke mere, men er dog stadig forkølet.
Jeg håber sandelig det er min første og sidste og eneste gang, jeg har sådan noget virus indenfor mine døre!

Årh, det lyder godt at hun spiser selv nu. :thumbup:

Så vidt jeg ved, kan caliciramte katte (hvis det altså ER det) godt få flere udbrud, da det (vistnok) ‘bliver i kroppen’, når man først har fået det…(tror jeg nok)…? :? Og herpes har katten da vist også ‘i sig’ altid, har de ikke? :?
Men dont worry, masser af katte har jo disse virusser i sig, uden at det giver det store bøvl i hverdagen. Min Bailey har også haft calici som lille. Jeg tror nok, at første udbrud plejer at være det værste. Men altså, jeg er ikke så meget inde i det - der er nok nogle af de ‘gamle garvede’ herinde, der lige kan forklare det ordentligt. :wink:

Mht. den mælketand, der kan sagtens sidde to tænder nogle dage (den gamle og den nye). Det ser spøjst ud, men som regel ryger den gamle altså ud af sig selv, når den nye får den ‘skubbet’ nok. :slight_smile:
Det med ørerne skal du nok heller ikke bekymre dig så meget om, hvis mine har lidt snask, nulrer jeg bare deres ører lidt med fingrene og får det værste væk sådan. Det synes de er dejligt. :slight_smile: Jeg har aldrig brugt vatpinde. Han skulle jo også gerne blive så gode venner med de gamle misser, at de kan vaske ører på hinanden, ikke? :wink:

Og ja, siatalere ER vidunderlige væsener! :hjerte:

Størstedelen af caliciramte katte renser sig selv efter et stykke tid (der kan være alt fra en månedstid til 18 måneder). De kan så blive gensmittet med en anden streng, fuldstændigt ligesom man som menneske møder flere forskellige strenge af influenza, men bliver sjældent hundesyge anden gang. Herpes har de til gengæld latent i kroppen resten af livet.

Ingen af delene er dog et større problem for ellers raske katte, der er fuldt vaccineret og ikke udsættes for stress i større grad :slight_smile:

Det er dejligt at høre, Siff lader til at være ved at blive frisk og eftersom Rosa først startede lidt efter hende, går der så et par dage ekstra med at få hende frisk - men det skal hun nok også blive :slight_smile:

Dengang Zithromax kom frem brugte man det jo bla i USA til/mod Calici. Det er så vidt jeg ved den eneste medicin der har en virkning overfor netop Calici.
Man skal bare være forberedt på, at det kan give nogle lidt uhyggelige bivirkninger - idet Zithromax går ind i cellerne og “skubber” Calicien ud - og det kan betyde
symptomer som udpræget halthed - i så høj grad at katten faktisk i en periode slet ikke kan gå.

Men - det ser ud til at dyrlægerne har glemt dette aspekt af Zithromax på samme måde som de har glemt den korrekte måde at bruge denne medicin på.

Heldigvis kommer de fleste katte sig af sig selv når det gælder Calici. Men sådan en kat som Siff ville jeg nok have anbefalet at bruge netop Zithromax til.
Ronaxan KAN have en virkning også - men det er ikke på selve Calicien men på evt. andre infektioner der krydsreagerer med calicien.

Godt at høre at Siff er i bedring. Det er heldigvis sjældent at Calici er direkte farligt. Det største problem når det gælder luftvejsinfektioner er, at når kattens næse
stopper til så kan de ikke lugte og så stopper de med at spise. Derfor er det vigtigt at man sørger for at de spiser - bruger mad der er stærkt lugtende ( f.eks tun) og ellers tvangsfodrer/vander. Man kan også bruge “dampe” som andre har beskrevet til at løsne kattens luftveje.
Man kan også købe en næsesprey - men gør man det - så skal det være til BABIER - og man skal sikre sig at den KUN indeholder saltvand - ikke noget
medicin eller andre tilsætningsstoffer. Det kan godt hjælpe katten til at få luft igennem.

Held og lykke med dem - der ser ud til at de er i stærk bedring.