Min første tanke da jeg fandt hende da jeg stod op i morges var shit er hun ved at føde indtil fornuften fortalte mig at det altså ikke kunne lade sig gøre når hun jo er sterilliseret og jeg måtte så erkende i min morgentræthed at det så afgjort var alvorligt når der hang 4-5 cm ud af hende og at det måtte være hendes endetarm, kunne se hun havde kastet op flere gange og afsted det gik mod dyrlægen.
Dyrlægen mener der er gode chancer for at hun bliver rask igen ved en operation, selvom det er første gang, hun ser det ved en kat - det er åbenbart mere normalt for en hund. - her tænker man så hurra for man har kaldt hende for en vovkat fordi hun er kluntet som en hundehvalp, logre med halen osv.
Lige nu er der meget lang tid til kl 12 hvor jeg tidligst kan forvente at blive ringet op af dyrlægen…
Er der nogen af jer der har oplevet dette og derved har erfaring med det?
og hvad nu når man får en nyopereret kat hjem - det er længe siden jeg har prøvet det og det var en hankat der blev kastreret. Tænker dette er jo et noget større indgreb…
jeg tænker hun kan få pladsen ved siden af en af os voksne i sofaen på et tæppe, så vi kan holde øje med hende og have en varmedunk i baghånden hvis hun virker kold osv. Er der noget jeg bør have hjemme ?
Ved godt jeg vil få instrukser af dyrlægen om div. men sæt nu jeg ikke får spurgt om et eller andet.
Undskyld hvis det hele bare er noget rod men jeg er total rundforvirret i bøtten lige nu og frygter at miste hende selvom dyrlægen siger der er gode chancer for det går godt.
Planen er vel god nok, men den der sidder med hende skal passe på hun ikke falder ned når hun begynder at stavre. Læg evt et tæppe på sofaen med noget plastik under, hun kan blive utæt før hun vågner helt.
I mine år på dyreklinik og hospital har jeg hverken set det på hund eller kat.
Har selv haft en kat der ind i mellem pressede så meget at der kom lidt af slimhinden ud, men ikke ret meget og det kom hurtigt på plads af sig selv. Hun var ‘tæmmet’ vildmis, så ikke nem at have med at gøre, men vi havde hende trods alt i mange år.
Når vores har være i narkose kommer de altid ud på badeværelset, hvor der er varme i gulvet.
De får tæpper/dyne, hule, bakke, vand og mig med derud.
Det bedste er et mindre og varmt rum og endeligt et sted hvor de ikke kan hoppe op og falde ned.
Dyrlægen har lige haft ringet og selve operationen er gået godt
hun har fået puttet tarmen ind igen og fået syet så den ikke skulle kunne komme ud igen og så skal Silke på kost der giver hende løs mave de næste rigtig mange dage til det hele er faldet til ro osv i hende. så skal hun have fjernet sting og så langsomt over på hendes normale kost igen, kan forestille mig at det bliver en meget stille og roligt overgang, for at skåne hende så meget som muligt. Er glad for jeg kom hurtigt afsted med hende.
Nu skal Silke bare vågne op og blive frisk nok til vi kan hente hende hjem efter kl 15
Fik slet ikke spurgt om hvorfor/hvordan det sker det må jeg se om jeg kan huske i eftermiddag.
Selvom det lyder fuldstændig tosset så fik jeg taget et billede af hendes bagende imorges - ikke verdens bedste billede men det er der hvis nogen der kan bruge det til noget
[QUOTE=danpia;983223]Min Tiger-Bandits problem blev delvist afhjulpet med Husk på maden, kun en lille smule…
Fortsat [/QUOTE]
Det er helt bevidst hun helst skal få splatmave for at skåne bagenden der jo er nyopereret
[QUOTE=Rumle;983224]Selvom det lyder fuldstændig tosset så fik jeg taget et billede af hendes bagende imorges - ikke verdens bedste billede men det er der hvis nogen der kan bruge det til noget
Det er helt bevidst hun helst skal få splatmave for at skåne bagenden der jo er nyopereret[/QUOTE]
Det er jeg med på, det var også til efterfølgende jeg tænkte på.
Halvtynd afførring kan også være svær at komme af med (‘træg’ mave), hvor der presses ekstra, Tiger-Banditten havde ikke hård mave, men der var ‘mistanke’ om træg…
[QUOTE=danpia;983250]Det er jeg med på, det var også til efterfølgende jeg tænkte på.
Halvtynd afførring kan også være svær at komme af med (‘træg’ mave), hvor der presses ekstra, Tiger-Banditten havde ikke hård mave, men der var ‘mistanke’ om træg…[/QUOTE]
Det er vel eglt. rigtig nok - har heldigvis husk hjemme.
men har aldrig prøvet at bruge det til kat - hvor lidt er lidt når der er tale om en kat ?
altså udgangspunktet er vel at lave et helt forsigtigt drys og se hvordan det går og efterfølgende give en lille smule mere hvis der er behov for det?
nu ligger Silke hjemme i sofaen ved siden af mig på et tæppe og et håndklæde med et håndklæde over sig for at holde varmen - overvejer at lave en varmedunk fordi hendes øre og forpoter er kolde.
hun har fået a/d vådfoder med hjem -det skulle gøre hendes afføring lind sammen med parafinolie som hun også skal have (og naturligvis smertestillende fra imorgen tidlig)
og nøj hun er træt - tager mig selv i at kigge om hun nu også trækker vejret