Min elskede Orientaler Siri fik i går konstateret sukkersyge - hun er 12 år og overvægtig, så jeg burde ikke være så overrasket, men er det trods alt og er fuldstændig knust. Hun fik et gennemcheck for 3 uger siden, og der var hun erklæret sund og rask - dog sat på binyrebarkhormon til at tage et slemt udsving i hendes astma (hun får også inhalationsmedicin). Inden for de sidste 2 uger begynde hun så at drikke og tisse meget, men læste på bivirkningerne af medicinen at det var normalt - så troede egt at det var ok. For 2 dage siden fik hun så en slem øjeninfektion og hun har været sølle og apatisk, og da jeg var hos dyrlægen i går, mente de, at hun var slemt dehydreret og beholdt hende på drop hele dagen, mens de tog prøver - og resultatet er sukkersyge. Jeg har lige måttet aflevere hende hos dyrlægen igen her til morgen, da de mener, hun skal have mere drop for at genskabe væskebalancen. Jeg tudede hele vejen hjem i bilen - føler det som om, jeg forlader hende.
Både dyrlægen og jeg mener også, at det er binyrebarkhormon-medicinen, der har triggered det. Så nu er der sat fuld stop for den medicin (ved dog ikke om jeg også skal stoppe inhalationsmedicinen). Dyrlægen mener også, at Siri måske kan kurere sig selv efter nogle måneder med insulin - så det håber jeg jo virkelig.
Jeg skal snakke med dyrlægen i eftermiddag når jeg henter mht insulin og foder, men fik en lille snak med hende i telefonen i går - og det lød ekstremt restriktivt. Her har jeg en normalt meget livsglad og madglad orientaler, der elsker snacks og kylling (og smør), og tanken om, at hun ingenting må få udover diætfoder skærer i mit hjerte. Jeg har snakket med Louise (louiseogbuster) mht muligt foder og hun har givet mig nogle gode råd, men jeg kunne godt bruge flere råd og vejledninger, hvis I har nogle erfaringer med sukkersyge i kat?
Hun har fået fjernet alle sine tænder grundet FORL, så det er mest vådfoder, jeg er bekymret for - jeg tager imod alle råd og vejledninger med kyshånd. Er der nogen, der har erfaringer med bestemte mærker af vådfoder? Hvad med snacks? Må hun stadig få VitaKrafts liquid snacks - hun elsker dem? Jeg har jo stadig Mocha, og hun er jo sund og rask - må hun spise det samme foder, som Siri?
Lige nu er jeg ekstremt ked af det og ved ikke om jeg gør det rigtige ved at sætte hende på insulin - hun er sådan en dejlig kat, og jeg vil ikke have, hun skal lide eller have et liv uden glæde.
Mange hilsener
Lene