Siri har fået sukkersyge :-(

Min elskede Orientaler Siri fik i går konstateret sukkersyge - hun er 12 år og overvægtig, så jeg burde ikke være så overrasket, men er det trods alt og er fuldstændig knust. Hun fik et gennemcheck for 3 uger siden, og der var hun erklæret sund og rask - dog sat på binyrebarkhormon til at tage et slemt udsving i hendes astma (hun får også inhalationsmedicin). Inden for de sidste 2 uger begynde hun så at drikke og tisse meget, men læste på bivirkningerne af medicinen at det var normalt - så troede egt at det var ok. For 2 dage siden fik hun så en slem øjeninfektion og hun har været sølle og apatisk, og da jeg var hos dyrlægen i går, mente de, at hun var slemt dehydreret og beholdt hende på drop hele dagen, mens de tog prøver - og resultatet er sukkersyge. Jeg har lige måttet aflevere hende hos dyrlægen igen her til morgen, da de mener, hun skal have mere drop for at genskabe væskebalancen. Jeg tudede hele vejen hjem i bilen - føler det som om, jeg forlader hende.

Både dyrlægen og jeg mener også, at det er binyrebarkhormon-medicinen, der har triggered det. Så nu er der sat fuld stop for den medicin (ved dog ikke om jeg også skal stoppe inhalationsmedicinen). Dyrlægen mener også, at Siri måske kan kurere sig selv efter nogle måneder med insulin - så det håber jeg jo virkelig.

Jeg skal snakke med dyrlægen i eftermiddag når jeg henter mht insulin og foder, men fik en lille snak med hende i telefonen i går - og det lød ekstremt restriktivt. Her har jeg en normalt meget livsglad og madglad orientaler, der elsker snacks og kylling (og smør), og tanken om, at hun ingenting må få udover diætfoder skærer i mit hjerte. Jeg har snakket med Louise (louiseogbuster) mht muligt foder og hun har givet mig nogle gode råd, men jeg kunne godt bruge flere råd og vejledninger, hvis I har nogle erfaringer med sukkersyge i kat?

Hun har fået fjernet alle sine tænder grundet FORL, så det er mest vådfoder, jeg er bekymret for - jeg tager imod alle råd og vejledninger med kyshånd. Er der nogen, der har erfaringer med bestemte mærker af vådfoder? Hvad med snacks? Må hun stadig få VitaKrafts liquid snacks - hun elsker dem? Jeg har jo stadig Mocha, og hun er jo sund og rask - må hun spise det samme foder, som Siri?

Lige nu er jeg ekstremt ked af det og ved ikke om jeg gør det rigtige ved at sætte hende på insulin - hun er sådan en dejlig kat, og jeg vil ikke have, hun skal lide eller have et liv uden glæde.

Mange hilsener
Lene

Jeg kan godt forstå du er ked af det, det er skrækkeligt at være magtesløs når vores pelsbørn bliver syge.

Nu er sukkersyge noget af det nemmeste at håndtere, jeg har selv haft sukkersyge kat. Hun fik sukkersyge som 8 årig og havde det resten af sit liv. Hun blev 19 år.

Der er indtil flere her på KG som pt har sukkersygekatte og som har meget godt styr på det. Det tager lige lidt tid at køre ind, men når katten er kørt ind, så er det forholdsvis simpelt.

Pøjpøj med Siri! :slight_smile:
Og spørg endelig hvis du mangler hints til hvordan du skal klare det i det daglige.

2 Synes om

Tusind tak - jeg håber det kommer til at gå - hun er bare så glad for mad, at jeg er bange for at en restriktiv diæt vil nedsætte hendes livskvalitet. Men tusind tak for din opmuntring :slight_smile:

2 Synes om

Restriktiv diæt er jo så mange ting.

Hvis hun kun får tørfoder, så kan hun ikke “få så stor mængde” hvorimod vådfoder, for at få samme mængde energi, fylder meget mere både på tallerken og i Siris mave.

Så det kræver måske lidt, men hendes mæthedsfølelse kan, i min erfaring, meget bedre kontrolleres med vådfoder.

1 Synes om

Hun får i forvejen næsten kun vådfoder, da hun ingen tænder har :slight_smile:

Jeg fik så ikke lov til at få Siri hjem igår - hun er stadig ustabil, vil ikke spise og er blevet indlagt på dyrehospitalet. Jeg er så uendeligt bange for at miste hende og har det meget svært med det lige nu. Går lidt og prøver at forberede mig selv på, at hun ikke klarer den - men kan simpelthen ikke. Bare tanken får mig til at græde. Min værste frygt er, at hun skal dø alene - så har sagt til dyrehospitalet, at de skal ringe til mig uanset hvad tid, så kan jeg måske nå derind og holde hende til det sidste.

De ringede i morges, hun har det bedre og responderer på insulin, men jeg skal ikke regne med at få hende hjem lige foreløbigt - så hun er ikke uden for fare endnu :cry:

Åh, jeg synes det er hårdt - 2020 har virkeligt været et lorteår indtil nu!

2 Synes om

Jeg er ked af at høre at Siri er så dårlig.

Jeg har selv været igennem den frygt med gamle Buster et par gange det sidste år af hans liv, det er virkelig hårdt.

Bare skriv, hvis det er :wink:

1 Synes om

Tak Louise, jeg synes ikke, jeg laver andet end at græde lige nu - jeg elsker den kat!

1 Synes om

:kram:

1 Synes om

Kan desværre ikke gøre så meget andet end at krydse fingre… :kryds:

Og et kram til dig :kram:

1 Synes om

1 Synes om

1 Synes om

Hvordan går det i dag?

1 Synes om

De ringede i går, og det går bedre, de har fået stabiliseret hende, og hun er begyndt at spise, men de ville dog gerne beholde hende lidt længere. Jeg er så enormt lettet og glad - med lidt held, kan jeg få hende hjem i dag :slight_smile: Åh, min dejlige kat, jeg glæder mig sådan til at se hende igen - huset har været helt tomt uden hende. Mocha har også været ekstra pylret, så jeg tror også hun bliver glad for at få Siri hjem.Jeg håber sådan, at det bliver i dag.

Tak for alle jeres tanker og jeres støtte - det betyder virkelig meget for mig.

Jeg skal selvfølgelig nok holde jer opdateret.
Igen, tusind tak
Lene

9 Synes om

Hvor er det dejligt at høre :smiley:

1 Synes om

Ja, jeg græd simpelthen af lettelse i går - som om jeg ikke har grædt nok.

2 Synes om

Meget forståeligt. :hjerte:

Nå, har lige hørt fra dyrehospitalet - Siri har det godt, men hendes kalium-tal er ikke helt som de vil have det, så hun bliver desværre nødt til at blive en dag ekstra. Jeg er selvfølgelig lettet over, at hun har det godt, men er utroligt skuffet over, at hun ikke kommer hjem i dag :cry:
Men trods alt gode nyheder - nu satser jeg på, at få hende hjem i morgen.

6 Synes om

Opdatering:
Siris kaliumtal er endnu ikke stabile - nu mistænker de en tumor på binyrerne :cry:
De kan først skanne hende i morgen, så jeg må bare vente - det er ganske forfærdeligt.
Min lille Mocha er begyndt at blive rigtig pylret - hun ved der er noget, der mangler, og det skærer sådan i mit hjerte at se hende sådan.

Åh nej, det var da ikke den vej det skulle gå. :kryds: for at det ikke er en tumor og hun snart får det godt nok til at komme hjem til jer! :hjerte: :kram: