Sjove ord

:inlove::inlove:

Ja, de fleste af jer ved det jo allerede - men… jeg elsker ord !

Og hvor er der mange sjove ord, jeg bare bruger - uden at kende grunden til, at de hedder det de gør… f.eks, :

Dørslag og dosmerseddel - skønne-skønne ord :tihi::tihi:

Har du nogen, du synes er sjove - så håber jeg, at du vil skrive dem her - for jeg samler nemlig på ord. :ups:

Tallerkensmækker - Et ord jeg stødte på i går, da jeg snakkede om tallerkner med en veninde. Tallerkensmækker er åbenbart en blomst. :slight_smile:

& så bruger jeg ordet brødflov, men det er åbenbart ikke et ord alle kender.

[QUOTE=Enki;1176161]Tallerkensmækker - Et ord jeg stødte på i går, da jeg snakkede om tallerkner med en veninde. Tallerkensmækker er åbenbart en blomst. :slight_smile:

& så bruger jeg ordet brødflov, men det er åbenbart ikke et ord alle kender.[/QUOTE]

:):slight_smile:

Tak… brødflov ! det er osse et skønt ord - unge mennesker ved sikkert ikke, hvad det betyder :høhø:

[QUOTE=Tante Tut;1176164]:):slight_smile:

Tak… brødflov ! det er osse et skønt ord - unge mennesker ved sikkert ikke, hvad det betyder :høhø:[/QUOTE]

Selvfølgelig gør vi det.

Månedsløn! Sikke noget fis, der er jo aldrig til mere end 14 dage… :wink:

Skavver er et godt ord :høhø:

:ups::ups:

Oversættelse fra jysk til dansk ??

Oversættelse fra jysk til dansk ??[/QUOTE]
Skave :wink: Jeg kan se det især bruges i Jylland :slight_smile:

gnide eller skrabe mod noget så det slides eller beskadiges SPROGBRUG især Jylland
SYNONYM gnave af (på)
BESLÆGTEDE ORDBETA …vis

GRAMMATIK NOGET skaver (+ADVERBIAL)

[FONT=Georgia]Støvler der … klemmer eller skaver et sted kan ødelægge dit skiløb www2001[/FONT]

Og det udtales “skauwe”:slight_smile:

Og nu vi er i det jyske: makketrøje og makkebukser (bouwser). Som er undertrøje og -bukser.Jeg lignede et kæmpe spørgsmålstegn, da en jeg kom til i hjemmeplejen sagde: " A ska ha mi makkebouwser å":tihi:

Danefæ!

[QUOTE=Susanne W;1176180]Skave :wink: Jeg kan se det især bruges i Jylland :slight_smile:

gnide eller skrabe mod noget så det slides eller beskadiges SPROGBRUG især Jylland
SYNONYM gnave af (på)
BESLÆGTEDE ORDBETA …vis

GRAMMATIK NOGET skaver (+ADVERBIAL)

[FONT=Georgia]Støvler der … klemmer eller skaver et sted kan ødelægge dit skiløb www2001[/FONT][/QUOTE]

:ok:

Tak… herligt ord… her på Sjælland er det noget heeeelt andet at ‘skave’ (skabe) sig :høhø::høhø:

:klapper::lol::klapper:

Hoooold nu op, der er dælme et par skønne ord mere…

[QUOTE=Susanne W;1176180]Skave :wink: Jeg kan se det især bruges i Jylland :slight_smile:

gnide eller skrabe mod noget så det slides eller beskadiges SPROGBRUG især Jylland
SYNONYM gnave af (på)
BESLÆGTEDE ORDBETA …vis

GRAMMATIK NOGET skaver (+ADVERBIAL)

[FONT=Georgia]Støvler der … klemmer eller skaver et sted kan ødelægge dit skiløb www2001[/FONT][/QUOTE]

Har aldrig set det i en ordbog så gættede ud fra den måde jeg ville sige det på :slight_smile:

:høhø::høhø:

Hvad med ordet mangle-bræt - hvordan kan man mangle noget man har ?? :gruble:

Som halvudlænding har jeg altid været fascineret af alle de ord, vi har på dansk, der er dannet med -tøj: Køretøj, fodtøj og især syltetøj - det var lidt svært at forstå, hvordan det der tøj kunne blive til så mange så forskellige ting :ups:

Et ord som “tar”
Det er godt nok det mærkeligste ord ever!

Behøver jeg at sige det er jysk? :smiley:

Tak… herligt ord… her på Sjælland er det noget heeeelt andet at ‘skave’ (skabe) sig :høhø::høhø:[/QUOTE]
Kan huske jeg gik på højskole med en fyr der var opvokset i Ishøj. Han oversatte fra jysk til Københavnsk : “skarve” til gnave. :slight_smile:

Nå ja, så er der også ordet dorsk :smiley: det er også sjovt…

Hørte en i aftenshowet tale om en busseronne. Det er dæleme også et mærkeligt ord!