Skal dette forstås som en protestbevægelse mod "stamtavlesnobberi"?

http://www.guloggratis.dk/forum/traad/540

Det virker skudt temmelig meget ved siden af… for vi er vel alle enige om, at katte er dejlige - uanset ophav?

Der er allerede oprettet en tråd :slight_smile: med samme links i :slight_smile:

Jamen herregud…den slags “protestforeninger” ser vi jo poppe op ind i mellem - jeg tror ikke de er i stand til at organisere sig på en brugbar måde. :S

Om det er snobberi, ved jeg ikke.
Tror bare der er en del mennesker der føler sig truffet når man siger deres ægte skovkat bare er en kat, fordi den ikke har stamtavle.

Men denne har en mere passende overskrift :slight_smile:

Det er rigtig nok :stuck_out_tongue:
Ville bare lige pointere at der allerede var en tråd. :wink:

:ups:

Jeg husker ikke noget sådant tidligere, men jeg synes stadig, det er skudt ved siden af målet - eller at der må nogle alvorlige misforståelser til grund…

Jeg husker ikke noget sådant tidligere, men jeg synes stadig, det er skudt ved siden af målet - eller at der må nogle alvorlige misforståelser til grund…[/quote]

Nej måske ikke hvor der er oprettet en fb profil - men flere på kattegalleriet har da forsøgt sig med at lave sådanne grupper … uden held.

[quote=Bazan;432525]Om det er snobberi, ved jeg ikke.
Tror bare der er en del mennesker der føler sig truffet når man siger deres ægte skovkat bare er en kat, fordi den ikke har stamtavle.[/quote]

Lige der fik du det netop til at lyde som om den er mindre værd - “bare er en kat”. Det var dog et trælst udtryk, og netop sådan et udtryk som kan få mig til bedre at forstå de mennesker som danner sådan en gruppe.

Det er ikke “bare en kat”. Katten er ikke en racekat, fordi den ikke har tavle.

De folk der netop siger “det er jo bare en kat” er de folk som der kører en kat ned og lader den ligge. Det er dem som der på deres gård er ligeglade med hvad der skete med den lille sorte gravide kat som de egentlig ikke har set i flere uger. DE synes det BARE er katte.

Økonomisk set er racekatte mere værd - men kærlighedsmæssigt og følelsesmæssigt tror jeg nok lige alle katte er helt lige meget værd!! Ingen af mine katte er “ægte” - men jeg synes nu falske katte er meget søde :thumbup:

Jeg ville aldrig påstå mine katte var racekatte - men jeg føler mig truffet over at de bliver sat under dem, og at de bliver kaldt “bare katte”. For man laver et hierarki på den måde. Og hvis opdrættere og andre katteelskere der har forstand på katte siger “det er bare en kat” - så kan vi heller ikke tillade os at være sure og gale på de mennesker som har samme holdning!

Det var ikke sådan det skulle have kommet ud.
Men katten er jo ikke en racekat, når den ikke har stamtavle, det kan vi vel godt blive enige om?

Sparta er jo ingen racekat. Om hun så havde været født af 2 skovkatte gør hende jo ikke mere ægte?:slight_smile:

Hun er min ægte lille kat, som jeg holder af. Med stamtavle eller ej.
Men i bund og grund er hun jo bare en kat :slight_smile:

Jeg har nu været medlem på diverse fora i snart nogle år - og jeg ser altså ikke opdrættere og racekatteejere kalde huskatte/blandingskatte “bare” katte. Jeg ser til gengæld blandingskatteejere kalde deres halve eller kvarte Maine Coon/Hellig Birma for en “hel” Maine Coon/Hellig Birma, fordi de synes, det lyder bedre.

Så hvem er det, der laver hierarkiet :?

[quote=Abaddon;432539]Lige der fik du det netop til at lyde som om den er mindre værd - “bare er en kat”. Det var dog et trælst udtryk, og netop sådan et udtryk som kan få mig til bedre at forstå de mennesker som danner sådan en gruppe.

Det er ikke “bare en kat”. Katten er ikke en racekat, fordi den ikke har tavle.

De folk der netop siger “det er jo bare en kat” er de folk som der kører en kat ned og lader den ligge. Det er dem som der på deres gård er ligeglade med hvad der skete med den lille sorte gravide kat som de egentlig ikke har set i flere uger. DE synes det BARE er katte.

Økonomisk set er racekatte mere værd - men kærlighedsmæssigt og følelsesmæssigt tror jeg nok lige alle katte er helt lige meget værd!! Ingen af mine katte er “ægte” - men jeg synes nu falske katte er meget søde :thumbup:

Jeg ville aldrig påstå mine katte var racekatte - men jeg føler mig truffet over at de bliver sat under dem, og at de bliver kaldt “bare katte”. For man laver et hierarki på den måde. Og hvis opdrættere og andre katteelskere der har forstand på katte siger “det er bare en kat” - så kan vi heller ikke tillade os at være sure og gale på de mennesker som har samme holdning![/quote]

så handler det jo om at du tolker på ordet “BARE” og lader det være afgørende for meningen… det er måske lige hårdt nok… “bare” betyder ikke ligeglad…

men deres skovkat er jo ikke desto mindre en huskat/blandingskat når den ikke har tavle - uanset om dens forældre havde tavler…

Jeg vil dog lige tilføje at jeg synes alle katte er dejlige. Og på ingen måde ser ned på nogen af kattene om det er med eller uden stamtavle .

De er jo lige så ægte med eller uden :slight_smile:

[quote=Temple Bar;432547]Jeg har nu været medlem på diverse fora i snart nogle år - og jeg ser altså ikke opdrættere og racekatteejere kalde huskatte/blandingskatte “bare” katte. Jeg ser til gengæld blandingskatteejere kalde deres halve eller kvarte Maine Coon/Hellig Birma for en “hel” Maine Coon/Hellig Birma, fordi de synes, det lyder bedre.

Så hvem er det, der laver hierarkiet :?[/quote]

Jamen jeg er helt enig! Jeg synes det er forkert… Og jeg ville virkelig ønske sådan noget stoppede… Med sådan en gruppe de får lavet der får dejo netop selv sat det op så deres katte i hvert fald er “anderledes” end andres… Og dermed kommer den igen jo.

Men kan godt høre det ikke er forummet at diskutere på - jeg vil blot sige at jeg godt kan forstå folk der føler deres katte bliver gjort til mindre fordi de “bare er katte” :thumbdown: Og lidt ekstremt at lave sådan en gruppe, men hvis det er deres måde at reagere på.

Jeg ved ikke lige hvad jeg skal mene om det.

Men jeg bliver sur når når der bliver sagt ægte om en stamtavlekat :doh:
Alle katte er ÆGTE, men ikke alle har stamtavle, og dem med stamtavle kaldes racer og dem uden er ikke racerene.

Tja … for min skyld må folk lave alle de klubber de vil - jeg ved dog ikke helt hvad det er de vil. På FB-siden står, at de selv vil forsøge at lave stamblade til kattene, er det så ikke det samme som stamtavler :? og hvad er ideen så?

Det er jo dem selv, der siger det for pokker - der er ikke nogen andre, der gør deres katte mindre værd!!!

Så hvorfor kan de ikke bare elske deres katte for det, de er - nemlig katte, højtelskede kæledyr og godt selskab - i stedet for at prøve at bilde sig selv og andre ind, at de er renracede :?

[quote=Abaddon;432553]Jamen jeg er helt enig! Jeg synes det er forkert… Og jeg ville virkelig ønske sådan noget stoppede… Med sådan en gruppe de får lavet der får dejo netop selv sat det op så deres katte i hvert fald er “anderledes” end andres… Og dermed kommer den igen jo.

Men kan godt høre det ikke er forummet at diskutere på - jeg vil blot sige at jeg godt kan forstå folk der føler deres katte bliver gjort til mindre fordi de “bare er katte” :thumbdown: Og lidt ekstremt at lave sådan en gruppe, men hvis det er deres måde at reagere på.[/quote]

Jeg kan sagtens forstå hvad du mener, men jeg synes tit når jeg snakker kat med “ikke racekatte ejere” at når jeg så nævner at jeg har abyssinier som jeg går på udstilling med, og skal opdrætte på. Så kommer det fra dem, at jeg har BARE huskatte, hvortil jeg så svarer at en huskat skam er lige så meget kat som mine er.

[quote=Temple Bar;432566]
Så hvorfor kan de ikke bare elske deres katte for det, de er - nemlig katte, højtelskede kæledyr og godt selskab - i stedet for at prøve at bilde sig selv og andre ind, at de er renracede :?[/quote]

Det fortjener en gentagelse, det jo lige netop det, der er essensen i det!

En blandingskat bliver aldrig en racekat, men det gør den da ikke til en dårligere kat - det tror jeg i hvert fald ikke, at nogen opdrættere/racekatteejere nogensinde har sagt, så det må være noget, de selv har fundet på.

De får det til at lyde som om, at man kun køber en racekat pga. den er finere (igen deres egne ord) og har stamtavle - for mit eget vedkommende har jeg købt racekatte for at få nogle bestemte egenskaber, som ikke kan garanteres ved en blandingskat.

hvordan man omtaler og præsentere sin/sine katte afhænger det ikke af hvem man taler med? hos mig gør det ihvertfald.

er det kattemennesker har jeg en klassisk perser og en selkirk rex, er det folk uden en dyt interesse i katte er det to katte.

jeg må da også indrømme at da jeg havde bodil og magnus, begge persere blev magnus præsenteret som ægte perser (han havde stamtavle) og bodil som perser (han var internatskat), men det var da kun med hentydning til racen og ikke til katten.

alle katte er “ægte” katte, men racemæssigt er der nogle der er mere ægte end andre