Skal dette forstås som en protestbevægelse mod "stamtavlesnobberi"?

jeg har 3 persere og 1 hellig birme 2 stk med tavle og 2 stk uden tavle.
Dybest set vedgår det kun mig om de har tavle eller ej og jeg siger det da aldrig, når jeg snakker om kattene.

Jeg forstår ikke hvorfor det er så vigtigt at fortælle at katten ikke har en tavle, det gør da for pokker ingen forskel for det jeg føler for mine katte.

Hvis jeg ville udstille mine “tavleløse” katte kan dette da sagtens lade sig gøre i Tica.

[quote=Susanne W;432721]Uden at vide, om det er det, der foregår her, så fik jeg alligevel den strøtanke at nogle gange lykkes det enkelte mennesker at brænde så mange broer bag sig, at de ikke KAN deltage i den organiserede kattesport og derfor er nødt til at forsøge sig med denne her slags “organisation”. Ved ikke hvem der står bag det, så jeg understreger at det er en strøtanke, ikke mere…
VH
Susanne[/quote]

:ok: Derfor meldte jeg mig ind, for jeg vil gerne kigge nærmere på hvem der egentlig er medlem

Jeg må indrømme, at jeg simpelthen ikke forstår pointen i dette foretagende.
Hvad vil de med stamblade, hvad er formålet? At dukumentere at parringen er foregået mellem en birma og en main coon, og hvad er formålet med det?
Hvad vil man med disse udstillinger, hvad er der nu galt med racekatte udstilingerne, der er jo fint plads til huskatte? Er det ikke præcis det samme som hobbyudstillinger, man planlægger - bare helt uden stamtavlekatte?

Men med tanke om oprettelsen af denne klub, forventer jeg selvfølgelig, at klubben ønsker at arbejde for kattenes generelle vilkår i DK - At man forsøger at kæmpe mod BYB’erne på lige fod med registrerede opdrættere, arbejder væk fra arvelige sygdomme (hvilket godt kan blive svært med et kompliceret racemix) osv. Som klub for ikke-tavle katte, bør man jo lige som andre klubber informere opdrættere og holde kurser og seminar, for genetikken indenfor arvelige sygdomme er jo præcis lige væsentlig uanset om man opdrætter katte, malkekvæg eller lamaer.

Jeg er da spændt på at se, hvad klubbes formål og handleplan bliver og ser frem til at få en klub for blandingskatte/huskatte, hvor man tager ansvar for de problemstillinger der nu engang findes i katteverdenen.

Super ærgeligt, at det skal være så fjendsk overfor stamtavlekatte - kan vitterlig ikke se, hvad vi har gjort forkert -surrender…

Men hvis man laver en klub, bare for at demonstrere, at man er i mod racekatte og alt hvad registrerede katteopdræt handler om - så synes jeg nok at formålet er lidt tyndt og næppe til gavn for kattens status i DK :øhmm:

Hmmmmm måske jeg skulle mælde mig ind også, for at se hvad det er for nogle der er med.
Tænker lige over det.

[quote=PiaH;432792]Hmmmmm måske jeg skulle mælde mig ind også, for at se hvad det er for nogle der er med.
Tænker lige over det.[/quote]

Men betyder det noget? Og kan du gøre noget til eller fra på den bekostning? :slight_smile:

Hmm, tænker jeg selv snobber lidt…
Jeg siger jeg har 3 huskatte og 1 skovkat. Men i princippet har jeg 4 huskatte. Tikko er ikke med tavle, og i princippet aner jeg ikke hvor meget eller hvor lidt skovkat han er…

Når jeg alligevel kalder ham skovkat er det fordi så ved folk, hvad jeg mener! I stedet for at han er min huskat med lang pels , totter mellem poterne og en størrelse der gør, at han evt. kunne være at samme ligne med en raceren kat.

Forstår I hvad jeg mener?

Når det så er sagt, så elsker jeg hver og en af mine dejlige katte - at jeg så drømmer om en korat, en birma, en siameser og meget mere er så en helt anden sag - det er jo fordi jeg synes det er fantastisk smukke katte.

Men nu har jeg jo ingen intention om at opdrætte - så beklager hvis mit indlæg var lidt uden for scope - blev bare lige inspireret af “bare katte”…

Lone - Ja, det gør jeg. Men jeg siger nu hellere at min mco-blanding er en langhåret huskat :slight_smile: Så det er nok alligevel at vægte forskelligt. For jeg ved hun ikke er MCO, men jeg kunne sagtens bilde nogen (ikke racekatte-kyndige) ind at hun var :slight_smile: Størrelsen og pelsen har hun så fint, men det bliver hun ikke til maine coon af :slight_smile:

Og om du har intentioner om at opdrætte eller ej, synes jeg ikke er relevant for diskussionen, så kom endelig med dine input! -thumbs :slight_smile:

[quote=Eife;432823]Lone - Ja, det gør jeg. Men jeg siger nu hellere at min mco-blanding er en langhåret huskat :slight_smile: Så det er nok alligevel at vægte forskelligt. For jeg ved hun ikke er MCO, men jeg kunne sagtens bilde nogen (ikke racekatte-kyndige) ind at hun var :slight_smile: Størrelsen og pelsen har hun så fint, men det bliver hun ikke til maine coon af :slight_smile:

Og om du har intentioner om at opdrætte eller ej, synes jeg ikke er relevant for diskussionen, så kom endelig med dine input! -thumbs :)[/quote]

Men den bliver da heller aldrig en huskat.

Om en kat har en tavle er et fedt. (rent faktisk skal jeg personligt ALDRIG mere have katte med tavle, men det er en anden snak)

Men at man kalder alt uden tavle for en huskat, er i min verden at nedgøre huskatten.

For hvis det har lang pels eller maske er det ikke en huskat.

Som jeg også har skrevet andet sted, så synes jeg det er komisk, at de omtaler opdrættere af stamtavlekatte, som nogen der ser ned på blandingskatte og samtidigt så vil de selv have alt det samme som racekatteklubberne har. Stam"blade", udstillinger osv… De kan jo sagtens udstille deres katte i de klubber som eksisterer, men dog ikke som racekatte… Og det er jo nok dét som er problemet, de vil gøre kattene til noget de ikke er, og det er vel i bund og grund snobberi?

At starte en forening, fordi man har set sig sur på registrerede opdrættere, det kan jeg ikke se kan føre noget positivt med sig. Og det er da vitterligt det indtryk man får, når man læser det “klubstifteren” har skrevet. Det er deres eget mindreværdskompleks de fokuserer på, når de påstår at opdrættere ser ned på andre katte end de racerene.

Eva - du har principielt ret… Jeg bruger også kun betegnelsen skovkat til at beskrive, hvordan han ser ud. Og tror egentligt nu jeg tænker over det, at jeg plejer at præsentere ham som: “Det er Tikko, der er noget skovkat i ham.” Fordi alle spørger, hvilken race han er… Mange forstår faktisk ikke, at en huskat kan være langhåret :slight_smile:

Tror jeg vil til at sige Tikko - den falske skovkat :tihi: (Det var ment som en joke!)

Jeg kan ikke gøre noget, og nej det betyder ikke noget, det er kun for at få styret min nysgerighed.
Men ved ikke om jeg mælder mig ind endnu.

[quote=alleos7;432826]Men den bliver da heller aldrig en huskat.

Om en kat har en tavle er et fedt. (rent faktisk skal jeg personligt ALDRIG mere have katte med tavle, men det er en anden snak)

Men at man kalder alt uden tavle for en huskat, er i min verden at nedgøre huskatten.

For hvis det har lang pels eller maske er det ikke en huskat.[/quote]

Og det er nok som vi ser det. Jeg mener jo at alt uden en stamtavle er en huskat, og alle racekatte stammer fra huskatte :slight_smile:
Det er måske en en nordisk huskat (faktisk er der jo masser at “rigtige” huskatte i Norge der er langhårede, det er jo der norsk skovkat stammer fra). Og maske er jo ikke helt unormalt i de mere østlige lande.

Racekattene(/racekatteopdrættere) har jo ikke opfundet de egenskaber der hedder maske, langhår og haleløshed. Det er naturligt opståede mutationer, hvor mennesket så siden at gået ind og har udvalgt nogle individer og stambogsført disse - hvor racekattene så stammer fra.
Så kan det godt være at en masket huskat ikke er typisk for DK, men det er den for andre steder i verden :slight_smile:

Så for mig er det ikke at nedgøre huskatten, for det er i hvert fald ikke sådan mine tanker om det er :slight_smile:

[quote=Lone;432830]Eva - du har principielt ret… Jeg bruger også kun betegnelsen skovkat til at beskrive, hvordan han ser ud. Og tror egentligt nu jeg tænker over det, at jeg plejer at præsentere ham som: “Det er Tikko, der er noget skovkat i ham.” Fordi alle spørger, hvilken race han er… Mange forstår faktisk ikke, at en huskat kan være langhåret :slight_smile:

Tror jeg vil til at sige Tikko - den falske skovkat :tihi: (Det var ment som en joke!)[/quote]

Super betegnelse! :klapper:

[quote=PiaH;432832]Jeg kan ikke gøre noget, og nej det betyder ikke noget, det er kun for at få styret min nysgerighed.
Men ved ikke om jeg mælder mig ind endnu.[/quote]

Ah, jamen det er også godt at få styret sin nysgerrighed :tihi: Jeg er selv anlagt meget nysgerrig…

For mig handler det heller ikke om stamtavler, men om folk bliver snydt… såvel mig som en køber.

For hvor tit ser vi ikke halve maine coons til den nætte sum af 2500kr uden vaccine uden mærke og uden noget som helst. Og så bliver det altså en dyr kat når du har betalt dr. dyr for at få dit nye vidunder fikset. Øv for mig der kunne have solgt en killing til det halve af hvad køber lige har givet, og øv for køber der kunne have sparet 2500kr. Ikke at alt skal gøres op i penge, men det er sku da en skam når man kunne have fået tavlen med og sparet så mange penge.

Tag venligst forbehold til dårlig formulering:)

[quote=Eife;432835]

Ah, jamen det er også godt at få styret sin nysgerrighed :tihi: Jeg er selv anlagt meget nysgerrig…[/quote]

Det er jeg så ikke anlagt med til alting, men til noget med katte, der er jeg.

[quote=Eife;432835]

Ah, jamen det er også godt at få styret sin nysgerrighed :tihi: Jeg er selv anlagt meget nysgerrig…[/quote]

Måske du burde opdrætte birma - birmafolk er nemlig ligesom racen = meget nysgerrige :ups:

Så er det bare en skam de er semilanghårede, har forsvoret alt hvad der hedder kat. II af den grund :tihi:

[quote=Rita;432786]Men med tanke om oprettelsen af denne klub, forventer jeg selvfølgelig, at klubben ønsker at arbejde for kattenes generelle vilkår i DK - At man forsøger at kæmpe mod BYB’erne på lige fod med registrerede opdrættere, arbejder væk fra arvelige sygdomme (hvilket godt kan blive svært med et kompliceret racemix) osv. Som klub for ikke-tavle katte, bør man jo lige som andre klubber informere opdrættere og holde kurser og seminar, for genetikken indenfor arvelige sygdomme er jo præcis lige væsentlig uanset om man opdrætter katte, malkekvæg eller lamaer.
[/quote]

Jeg tror altså, at du skyder en del over målet mht. klubbens seriøsitet der :tihi: Jeg tror simpelthen ikke på, at de har tænkt de tanker! For mig lugter det mere af “hvis vi ikke må være med i jeres klub, så laver vi bare vores egen”. Det skal nok falde til jorden igen.

Men jeg kan selvfølgelig også tage fejl…

Man behøver da ikke melde sig ind, for at se, hvem der er med - det kan man rimeligvis se på FB.

Men jeg synes da man skal være klar over, hvis man melder sig ind, at man dermed signalerer, at man støtter deres sag - for hvad skal vi andre da ellers tænke???

[quote=Jane;432938]Jeg tror altså, at du skyder en del over målet mht. klubbens seriøsitet der :tihi: Jeg tror simpelthen ikke på, at de har tænkt de tanker! For mig lugter det mere af “hvis vi ikke må være med i jeres klub, så laver vi bare vores egen”. Det skal nok falde til jorden igen.

Men jeg kan selvfølgelig også tage fejl…[/quote]
Tror du :uha:?
Jeg forsøger bare at se logikken og det positive i denne nye klub, for man stabler vel ikke sådan noget på benene for hyggens skyld…:øhmm:

  • men en vis for for skepsis kan jeg nok ikke bortsige mig fra…Ironi kan forekomme i ovenstående…:fin:
    :tihi::tihi::tihi: