Skal du have and i aften?

http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?34548-quot-Fejrer-quot-du-Mortens-Aften :wink:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;727015]Jeg har lige gået rundt i Pilka og kigget efter billig and. Men fandt det ikke (jo altså normalt Pilka-billigt, men ikke sådan wow)

Men så kom Manden pludselig rendende med oksebøffer (rib eyes) - han plejer ellers ikke at være meget for oksekød mens jeg gladeligt kunne æde en hel ko om ugen… så jeg greb chancen med kyshånd.

Så her står den på hmm… ved ikke om de bli’r grillede eller pandestegte… der er mørkt ude ved grillen… rib eye steaks med minikartofler, salat og bagte champignoner fyldt med hvidløgsost. Og så et par laksesteaks bagt i ovn til ikke-kødspiseren Alex :slight_smile:

Om jeg glæder mig til at vælte mig i oksekød? YESSIR![/QUOTE]

se det er squ da en menu der er værd at åben munden for, der er ik noet bedre end en gang muhhhh og så godt med tilbehør til, hvad skal vi med and når vi kan få ko

årh ja… vi fejrer da oz jul i nutidens Danmark… :p:p … jeg synes GODT om at holde de gamle traditioner i hævd - det dynes du sikkert også, når du er blevet lige så gammel som jeg er :olding:[/QUOTE]

julen må de såmænd osse godt slette for min skyld, den kan jeg sagtens undvære, er opvokset i dk’s mest traditionsbundne familie og det var alle helligdage og alle givne lejligheder der blev brugt til det helt store ædegilde som helst skulle vare i min 2 dage og så skulle hele familien samles og jeg har alle dage hadet det

Men hvor er det dejligt, at det ikke er op til dig om julen - og alle de andre højtidligheder - skal slettes :stuck_out_tongue:

Jeg er sikker på, at de højtidligheder vi fejrer - eller ikke fejrer - er med til at skabe den enormt hyggelige stemning jeg føler diverse steder. Den ville jeg for intet i verden undvære.

Jeg elsker eksempelvis hyggen med familien - og især børnene - i juletiden, og til påske elsker jeg at vi kaster fisk i hovedet til den helt store guldmedalje :smiley:

Nu her i dag får vi en af mine livretter, så jeg må da nok sige, at jeg er jublende lykkelig for, at det ikke er op til dig :tihi:

Omvendt så kan jeg godt forstå din holdning - på nogle punkter. Vi ÆDER ofte alt for meget i Danmark, og vi finder gerne en eller anden anledning til at retfærdiggøre det :engel2:

TUT - du kalder dig selv vegetar - og så spiser du and? mig ikke forstå…

Og nej, jeg har ikke spist and, er jo vegetar. Har igen fået noget lækker omelet-tærte og kogte rosenkål. Smagte himmelsk.

Lidt pip kommer der da også på bordet her - spejlæg :høhø:

Nøøøøh…er alene, så har taget noget suppe ud af fryseren :slight_smile:

[QUOTE=Annette O;727062]Men hvor er det dejligt, at det ikke er op til dig om julen - og alle de andre højtidligheder - skal slettes :stuck_out_tongue:

Jeg er sikker på, at de højtidligheder vi fejrer - eller ikke fejrer - er med til at skabe den enormt hyggelige stemning jeg føler diverse steder. Den ville jeg for intet i verden undvære.

Jeg elsker eksempelvis hyggen med familien - og især børnene - i juletiden, og til påske elsker jeg at vi kaster fisk i hovedet til den helt store guldmedalje :smiley:

Nu her i dag får vi en af mine livretter, så jeg må da nok sige, at jeg er jublende lykkelig for, at det ikke er op til dig :tihi:

Omvendt så kan jeg godt forstå din holdning - på nogle punkter. Vi ÆDER ofte alt for meget i Danmark, og vi finder gerne en eller anden anledning til at retfærdiggøre det :engel2:[/QUOTE]

nu nævner du det jo selv at det er hyggen og det at samles du godt kan lide og så er jeg nød til at spørge dig om der virkelig skal være en årsag til at man gør disse ting, kan man ikke hygge og samles uden at det skal være jul, påske,pinse,mortens aften osv.
jeg kan forstå at man gjorde lidt ekstra ud af det i gamle dage, da sådan mad var meget dyrt og besværligt at lave, men i dag hvor en flæskesteg el en and koster få kroner og tilberedningen er “nem” og tager ikke vildt lang tid.

Jo, vi har fået and :savle:
Vores datter og svigersøn inviterede på and og flæskesteg med brune kartofler, rødkål og hele mulevitten og islagkage til dessert :savle:
Jeg var ellers lige ved at sige nej da de små misser jo er blevet neutraliserede i dag…men det kunne jeg altså ikke nænne når nu de var så søde at invitere os.
Og de små misser har også klaret den så fint så det hele gik og vi er ved at revne nu:tihi:

Vi har spist grillet andebryst, fik flødestuvede kartofler til og det smagte himmelsk :slight_smile:

[QUOTE=Johnny;727099]nu nævner du det jo selv at det er hyggen og det at samles du godt kan lide og så er jeg nød til at spørge dig om der virkelig skal være en årsag til at man gør disse ting, kan man ikke hygge og samles uden at det skal være jul, påske,pinse,mortens aften osv.
jeg kan forstå at man gjorde lidt ekstra ud af det i gamle dage, da sådan mad var meget dyrt og besværligt at lave, men i dag hvor en flæskesteg el en and koster få kroner og tilberedningen er “nem” og tager ikke vildt lang tid.[/QUOTE]

Nu er der altså et eller andet ved jul, som ikke kan erstattes :smiley:
Jeg gider eksempelvis ikke danse omkring et træ i maj måned, for der er lysene ikke nær så smukke som de er i december :stuck_out_tongue:
På samme måde har jeg det med påske, for det betyder (i min verden) at foråret er godt på vej - eller lige kommet, og det kan ikke erstattes med august måned :slight_smile:

For mig betyder helligdagene de forskellige årstider, og den hygge der er forbundet med lige præcis den årstid :thumbup:

selvfølgelig kan man samles på alle tider af året, men i min mund smager anden og stegen bedst, når man ikke får den hver anden dag eller uge. Det er en nydelse, og derfor værdsætter jeg det så ekstra meget til mortens aften - og jul :juhu: OG så nyder vi ellers alm. hverdagsmad alle de andre dage i året. :thumbup: Så forbliver julemaden, påskemaden og mortens anden lige det der LIIIIDT ekstra guf - smagen af barndommen :tihi:

[QUOTE=Annette O;727193]Nu er der altså et eller andet ved jul, som ikke kan erstattes :smiley:
Jeg gider eksempelvis ikke danse omkring et træ i maj måned, for der er lysene ikke nær så smukke som de er i december :stuck_out_tongue:
På samme måde har jeg det med påske, for det betyder (i min verden) at foråret er godt på vej - eller lige kommet, og det kan ikke erstattes med august måned :slight_smile:

For mig betyder helligdagene de forskellige årstider, og den hygge der er forbundet med lige præcis den årstid :thumbup:

selvfølgelig kan man samles på alle tider af året, men i min mund smager anden og stegen bedst, når man ikke får den hver anden dag eller uge. Det er en nydelse, og derfor værdsætter jeg det så ekstra meget til mortens aften - og jul :juhu: OG så nyder vi ellers alm. hverdagsmad alle de andre dage i året. :thumbup: Så forbliver julemaden, påskemaden og mortens anden lige det der LIIIIDT ekstra guf - smagen af barndommen :tihi:[/QUOTE]

ENIG!!!

Vi har da indimellem lavet flæskesteg med rødkål og ferniserede kartofler og det hele uden for “sæsonen” - men … det virker altså forkert. Det er julemad! Lidt som at man ikkel aver risalamande til en sommerkomsammen (skørt, egentlig. Det er jo gudespise!!!)

Hm. Det går lige op for mig at jeg får et problem til jul. Min mor plejede altid at lave risalamanden… :frowning:

Nå, vi har inviteret min svigermor og hun er GOD til at lave mad, så måske jeg kan lokke hende til det… (og jeg kan godt lave risalamande, det PLEJER jeg bare ikke…)

Jeg har også fået and og det smagte bare mums :savle:

[QUOTE=Johnny;727099]nu nævner du det jo selv at det er hyggen og det at samles du godt kan lide og så er jeg nød til at spørge dig om der virkelig skal være en årsag til at man gør disse ting, kan man ikke hygge og samles uden at det skal være jul, påske,pinse,mortens aften osv.
jeg kan forstå at man gjorde lidt ekstra ud af det i gamle dage, da sådan mad var meget dyrt og besværligt at lave, men i dag hvor en flæskesteg el en and koster få kroner og tilberedningen er “nem” og tager ikke vildt lang tid.[/QUOTE]

man kan sagtens samles til alle andre anledninger også - eller bare uden anledning…

men højtiderne er en ekstra anledning hvor man også holder nogle traditioner i hævd. Du har ikke ret i at en RIGTIG and er let at lave - det tager timer… og hvis der skal være rigtig meget sovs (i min familien MINDST 0,5 l pr næse) og 5-6 forskellige afstemte tilbehør - så tager middagen ikke under 1½ dag at forberede og lave…

traditioner skal man ikke kaste vrag på - de er en del af vores kultur, vores arv og vores liv… man kan selv vælge om man vil forvandle det til et ædegilde af rang - det kan man jo lade være med :slight_smile: men samles - det bør man nu efter min mening… for vi fejrer tords alt nogle grundlæggende ting i vores kulturarv :slight_smile:

og når det kommer til stykket - hvor tit laver man så egentlig så kompleks en middag som andesteg med garniture er? - som sugieh siger - tilberedt forkert smager det som dårligt kød lugter… jeg er meget enig… det kræver skill og fingernemhed at få det gjort rigtigt… at lave sådan en middag er ikke noget man lige gør :slight_smile:

så jeg synes ikke du har ret - jo flæskesteg er venstrehånds-arbejde for en køkken-kyndig - men det er andestegen og i særdeleshed gåstestegen absolut ikke :slight_smile:

omvendt er and så tung en ret at jeg ikke kunne klare at spise den mere end de 2 gange om året… og så synes jeg det er smadder smart at vi har 2 højtider der lige passer til det formål :slight_smile:

Nej, vi har ikke fået and. Det er ikke en helligdag jeg nogensinde har fejret, og vi får and når det passer os. Jeg er ikke så meget til and, men Thomas kan godt lide det, og han lavede for lidt tid siden den lækreste risotto med tørrede, knuste, vilde svampe som krydderi, og stegt andebryst i. Det var lækkert. Men traditionel and er mig for fed i smagen. Jeg er heller ikke meget for flæskesteg, brunede kartofler, rødkål osv. Jeg ved ikke helt hvad vi gør til jul… en lammekølle måske?

Nej jeg har ikke spist and i dag, men jeg tog et spejlæg til mine brasede kartofler. Så lidt “fugl” har jeg da fået :høhø:.

Næææh ! Inge and på bordet i dag:) faktisk har vi slet ikke fået aftensmad i dag. Vi får stortset aldrig aftensmad om torsdagen:)

Hver torsdag skal vi enten have gæster (kusine, onkel moster og mormor) her, eller ved min mormor eller moster. Der er altid boller og kage, så derfor ingen aftensmad i dag:tihi:

I dag fik vi gammeldags æblekage :savle:

Anden må jeg vente med til jul:D

Nå, jeg er et fjols… Synes de lå på køl de andebryster, de lå så selvfølgelig på fryst :dokdok:
Så vi fik spaghetti med kødsovs, og anden får vi så på søndag :høhø:

Jeg ville godt have haft and, jeg elsker andesteg… Men det gør gemalen ikke! Han afskyr and og bliver helt dårlig bare af jeg forslår det… Så ingen and til mig suk.

[QUOTE=Battlestar;727236]man kan sagtens samles til alle andre anledninger også - eller bare uden anledning…

men højtiderne er en ekstra anledning hvor man også holder nogle traditioner i hævd. Du har ikke ret i at en RIGTIG and er let at lave - det tager timer… og hvis der skal være rigtig meget sovs (i min familien MINDST 0,5 l pr næse) og 5-6 forskellige afstemte tilbehør - så tager middagen ikke under 1½ dag at forberede og lave…

traditioner skal man ikke kaste vrag på - de er en del af vores kultur, vores arv og vores liv… man kan selv vælge om man vil forvandle det til et ædegilde af rang - det kan man jo lade være med :slight_smile: men samles - det bør man nu efter min mening… for vi fejrer tords alt nogle grundlæggende ting i vores kulturarv :slight_smile:

og når det kommer til stykket - hvor tit laver man så egentlig så kompleks en middag som andesteg med garniture er? - som sugieh siger - tilberedt forkert smager det som dårligt kød lugter… jeg er meget enig… det kræver skill og fingernemhed at få det gjort rigtigt… at lave sådan en middag er ikke noget man lige gør :slight_smile:

så jeg synes ikke du har ret - jo flæskesteg er venstrehånds-arbejde for en køkken-kyndig - men det er andestegen og i særdeleshed gåstestegen absolut ikke :slight_smile:

omvendt er and så tung en ret at jeg ikke kunne klare at spise den mere end de 2 gange om året… og så synes jeg det er smadder smart at vi har 2 højtider der lige passer til det formål :)[/QUOTE]

det jeg mener med at det er nemt er ikke ment sådan som du måske tror, ved da godt at det at stege en and ikke bare er ligetil, men med nutidens moderne komfurer og køkkengrej er det dog noget nemmere end for 30 år siden. og så vil jeg sige at det da vist er op til en selv og ens ambitioner hvor mange timer man ønsker at stå i køkkenet