Skal han kaldes for Konge?

Syntes I Prins Henrik skal have sin vilje og få titel som Konge?

Jeg syntes det ikke. En Konge er jo regent og det kan han jo aldrig blive.

Han er Prinsgemal og det kan han værsgo blive ved med.:slight_smile:
Knus Elin

For min skyld kan han kalde sig hvad han har lyst til, bare det ikke koster mere -høhø

Jeg synes, han opfører sig som et forkælet barn, der vil ha’, ha’, ha’!

Han får i hoved og røv af de danske skatteydere, og alligevel tillader han sig at være utilfreds. Jeg synes, han burde skamme sig!

[quote=Jane;199794]Jeg synes, han opfører sig som et forkælet barn, der vil ha’, ha’, ha’!

Han får i hoved og røv af de danske skatteydere, og alligevel tillader han sig at være utilfreds. Jeg synes, han burde skamme sig![/quote]

Tja - for min skyld kan han hoppe tilbage til Frankrig og trampe druer.

Jeg er faktisk ikke imod Kongehuset, nogle af dem gør et godt job og er gode repræsentanter for Danmark.
Men hvad har prins Henrik nogen sinde gjort? Han har ikke nogen officielle pligter, han følger bare i røven på Margrethe. Han lever et utroligt priviligeret liv, og så tillader han sig alligevel at brokke sig! Jeg fristes til at sige, at kan han ikke lide lugten i bageriet, så er han velkommen til at fise tilbage til Frankrig, så kan han lege konge dernede!

Jeg har kun foragt til overs for ham.

Jeg synes også han virker som et stort pattebarn. Han er kongehusets joke og skamplet i mine øjne.

Fandme nej om jeg vil have ham som konge. Ikke at han opfører sig som en prinsegemal heller. Men konge? nix!

En Konge er en regent, og det er han ikke, så nej den tittel skal han ikke ha…
Jeg syntes heller ikke Kongens kone er Dronning.

Man bliver født til at være regent,enten som konge eller dronning.
Det er ikke noget man “bare” bliver…
Mary bliver heller aldrig regent,hun kan blive dronning når Frederik bliver konge,men regent bliver hun aldrig…
Så Henrik må nøjes med at nyde de nuværende goder…

Jeg har så stemt ja - det synes jeg bestemt, at han skal have lov til. Folk stemte jo ja ligestilling i kongehuset, så skal det også være rigtig ligestilling.
Hvis han får lov til at kalde sig konge, så håber jeg, at modstanden mod kongehuset vil vokse…så derfor ja fra mig.

Forresten… Jeg kom lige til at tænke på noget…

Jeg nåede aldrig at følge med i om det blev vedtaget mht. førstefødte skal være regenter uanset køn… Men hvis det er blevet godtaget, så kan man i princippet heller ikke kalde kongens kone for dronning? :? For så vil Dronning, jo også også referere til en regerende person…

Eller er det min logik der er en helt ved siden af? :?

[quote=Bølle-missen;199861] For så vil Dronning, jo også også referere til en regerende person…
[/quote]

Det gør det jo allerede - Dronning Margrethe II f.eks. :smiley:

Forskellen er, at man kan ikke være konge uden at være regent, men man kan godt være dronning uden at være regent :slight_smile:

Mary vil heller ikke blive dronning - hun vil da fortsat være kronprinsesse vil hun ikke ?

Jeg har en heftig allergi overfor Henrik -brækkesig som en skriver, han opfører sig som et forkælet barn :mad: han er direktør, eller hvad de nu kalder det, for WWF alligevel serverede han Foie Gras til et selskab, det er sgu da en dobbeltmoral der vil noget :doh::doh:

Nej, kronprinsessen er gift med kronprinsen og den titel overtager Christian, når Frederik bliver konge - så ville hun signalere, at hun var gift med sin søn og det dutter jo ikke :smiley:

Hmmm tænke - er der ikke noget med, at hvis regenten er ude af landet, så overtager den næste i arvefølgen. Dvs, så vidt jeg husker, så har både Benedicte og Joachim været stand-in, hvis både Margrethe og Frederik har været af lande.
Men ikke Henrik? Og dermed heller ikke Mary?

Egentlig er det for latterligt til at tage sig af det - men når vi nu er ved det, så synes jeg, at det er langt ude, at d’damer, der bliver gift med en prins, så bliver prinsesser. La’ os dog få nogle hertuginder, når det alligevel er rent til grin :rock:

Mary bliver dronning, når Frederik bliver konge.

Tilen konge refererer til en regent, hvilket Henrik aldrig bliver.
Desværre for ham, er han ikke “husets overhovede” set i forhold til, at det ikke er ham der “tjener til føden” (håber det er til at forstå det jeg mener).

Henrik kommer fra en fornem slægt i Frankrig, hvor kvinderne er mere “unerdanige”, og det må klart være en svær kamel for Henrik at sluge. Han er uforskammet (i mine øjne) for han vidste hvad han gik ind til. Alligevel brokker han sig, når han føler sin næse gået forbi.

Ligestillingen gælder for de børn, der er født i regent slægten - ikke for dem der er kommet til.
Hvis det skulle gælde, at alle mænd der kommer ind i kongehuset, skulle blive konge (selvfølgelig hvis de bliver gift med den kommende dronning - som Henrik jo blev) så vil kongeslægten ikke blive bevaret som den er. Slægten er rundt regnet omkring 1000 år gammel, og det mener jeg er værd at værne om.

Skulle Henrik få sin vilje (ved at trampe hårdt nok i gulvet) så tror jeg at kongehuset som vi kender det, bliver en saga blot.

Som en tidligere skrev, så har Henrik ikke nogen officielle pligter, så hvad skulle give ham ret til at gør krav på en titel, han end ikke kan udfylde “arbejdsmæssigt” - og aldrig har gjort det?
Man skal yde før man kan nyde…

Jeg har stemt nej (hvis nogen skulle være i tvivl :tihi:)

Jeg ved ikke, om det er hans egen idé med skulle tituleres konge - noget han jo aldrig kan blive.

For nogle år siden udtrykte han sin utilfredshed med at være nummer tre - efter dronningen og kronprinsen, han mente selv, han burde være nummer to!

Det var dengang han rejste til sit slot i Frankrig og sad der og surmulede indtil både dronningen og begge sønner kom ilende for at få “fatter” i humør igen.

Jeg mener ikke, han har noget at jamre over - selv om han “kun” er nummer tre, så lider han jo absolut ingen nød.

-høhø-høhø-høhø-høhø

For min skyld - kan han bare pille af :mad:

Jeg har stemt NEJ - og for øvrigt tror jeg, han er den eneste “fremmedarbejder”, der efter så lang tid i Danmark endnu ikke har lært at tale dansk!