Skal han kaldes for Konge?

Tja, hans job er at gøre Margrethe til en lykkelig kvinde, så hun kan klare sit job.
Om det er lykkedes :?
Men min mor talte en del om - når der var anledning til det, f eks et eller andet kgl. bryllup - at nærmest hele nationen var så bekymret for, hvordan der dog skulle kunne findes en mand til Margrethe:

• Hun skulle være dronning, dvs hendes mand skulle netop kunne hamle op med dengang noget nær det værste, der kunne overgå en mand: At konen havde en højere stilling og tjente mest.
  • Hun var/er ret høj. Samme problem: At manden skulle være den mindste af de to var også ret utænkeligt/pinligt/svært håndterbart.
  • Og hun var/er meget begavet.

Kort sagt: Kort efter et årti, hvor en af verdens mest tilbedte kvinder udtalte, at “En klog kvinde bør lære 4 ting, at spille golf, klaver, tennis - og dum!”, så var Margrethe ikke den med de største odds til overhovedet at blive gift, og med alternativet in mente, årsagen til, at man ændrede tronfølgeloven dengang, så var det problematisk.

At en franskmand, med alt hvad dertil hører af national og maskulin selvglæde, så på sigt ikke var det bedste bud, så man igennem fingre med, for nu havde Margrethe fundet en mand, hurra, endda en acceptabel en, hurra (ikke mit hurra…).
Hans baggrund taget i betragtning, så er det lidt af et mirakel, at han først gør knuder nu, hvor han måske er ved at blive lidt smådement :?

Jeg tror, at han tænker ‘Går den, så går den’ og måske endda ‘Bare fræk, så duperer man rakket’ -høhø

Jeg er så nok en af de eneste der mener at han har fuldført sit job som prinsegemal.

Han har skabt ikke mindre end to prinser (mere end Magrethes far kunne)

Han har gjort Margrethe lykkelig og faktisk representert Danmark til UG+

jeg ved nu ikke rigtig hvad jeg skal syntes om henri, at han ikke har lært at tale dansk i de 40 år han har været i landet syntes jeg er en fallit-erklæring og han skulle skamme sig noget så frygtelig.
jeg ka så godt forstå lidt at han føler sig tilsidesat, for i grund og bund er han ikke en skid overhovedet, andet end vin-avler.
det må da være lidt af et slag at få i hovedet at vide at eks prinsesse mary en dag bliver dronning, selvom hun osse bare har giftet sig ind i kongehuset, for uanset om man vil det el ej så er titlen dronning altså en noget “finere titel” end eks en prins.
jeg syntes måske nok det var på tide at prins henrik fik en anden titel end prins og samtiddig osse kom med på råd.
alt andet er efter mit hoved forkert

Hvorfor dette spørgsmål?

Er det noget der er oppe i medierne? Har han selv foreslået det? Eller er det oppe i folketinget eller hvordan?

[quote=Sheer;200025]Hvorfor dette spørgsmål?

Er det noget der er oppe i medierne? Har han selv foreslået det? Eller er det oppe i folketinget eller hvordan?[/quote]

Ja det er oppe i medierne for tiden. Henrik har sagt i et interview, at han også kunne tænke sig ligestilling, og derfor mener at han burde få titlen som konge (noget i den stil)

-LOL Ok.

Det helt korrekte, som prins Henrik har sagt er ikke: At han vil være konge.

Ret skal være ret - selvom han ikke er min kop te :slight_smile:

Prins Henrik har sagt smilende - i forbindelse med afstemningen om tron-
følgerloven; at han også stemmer for ligeret.

Hvis en konges kone bliver dronning

Hvorfor bliver en dronnings mand ikke konge?

Han behøver jo ikke have magt pga en titel :slight_smile:

[quote=birtheras;200051]Hvis en konges kone bliver dronning

Han behøver jo ikke have magt pga en titel :)[/quote]

Fordi det bør ikke være muligt at kunne gifte sig til at regere et land :slight_smile:

[quote=birtheras;200051]Hvis en konges kone bliver dronning

Han behøver jo ikke have magt pga en titel :)[/quote]
Bliver hende Mary til Dronning, når den tid kommer?

Nå ja det bliver hun vel. lissom dronning Ingrid, ikk?

JEPS…:slight_smile:

Ja, når Frederik bliver konge bliver Mary dronning. Forskellen ligger i at dronningen står stadig under kongen, og bliver dermed ikke regent, som det ville være i tilfældet hvor Henrik blev konge.

Men man bør kunne fødes til at regere et land?

[quote=DK Thomani;200058]Ja, når Frederik bliver konge bliver Mary dronning. Forskellen ligger i at dronningen står stadig under kongen, og bliver dermed ikke regent, som det ville være i tilfældet hvor Henrik blev konge.[/quote]Jamen ville det være tilfældet?

Det er en helt anden debat :slight_smile:

Jeg forstår ikke spørgsmålet?

[quote=DK Thomani;200061]Jeg forstår ikke spørgsmålet?[/quote]Hvorfor skulle Prins Henrik blive regent hvis han fik titlen Konge, nårr man ikke bliver regent når man har titlen Dronning?

I tidligere tider var det et valg om hvem der skulle være den næste regent, næsten på samme måde som præsidentvalg. Det gik så over til at den daværende regent udpegede sin kronprins og derfra til at det var familieorinteret :slight_smile:

Kan Henrik ikke være konge kan han måske være dronningegemal :slight_smile:

Fordi konge titlen er højere end titlen som dronning :slight_smile:

[quote=birtheras;200064]I tidligere tider var det et valg om hvem der skulle være den næste regent, næsten på samme måde som præsidentvalg. Det gik så over til at den daværende regent udpegede sin kronprins og derfra til at det var familieorinteret :slight_smile:

Kan Henrik ikke være konge kan han måske være dronningegemal :)[/quote]
Enig. Det giver da mere mening.

Det der prinsegemal lyder ret fimset. Det tror jeg også jeg ville synes. :klapper: