Fordi en Konge automatisk er regent, mens en dronning ikke automatisk er regent. Margrethe er dronning og regent, Ingrid var dronning og ikke regent - og Mary har/får nøjagtigt tilsvarende status som Ingrid.
Så så har han jo ret i at der ikke er kønsligestilling imellem de to titler?
Niks, hvorfor skulle han det. Han er Prins Henrik, ikke Konge.
Fik han titlen ville den jo være højere end Magrethe’s, det synes jeg ikke han skal have. Hun er Dronning og regent.
Muligvis, jeg mener bare ikke der skal ligestilling ind i billedet, når det drejer sig om hvorvidt man kan gifte sig til at regere et land.
Eftersom hele den danske kongerække nedstammer direkte fra Gorm den Gamle (derfor er Danmark verdens ældst fungerende monarki) må det da være mange år siden - sådan ca. lidt over 1000 - der var valg :? Eller er det et andet land, du tænker på? England har nemlig ikke kørt på samme måde som Danmark.
I hele den danske kongerække har det været førstfødte søn indtil vi overgik til det Glücksborgske Hus, hvor det var en fætter (mener jeg - nært blodsbeslægtet i hvert fald) til den afdøde konge (ældste søn), der overtog tronen og siden da har det igen været førstfødte søn, indtil Frederik og Ingrid ikke fik nogen sønner og derfor kom Margrethe
Jamen så forudsætter du stadig at en Konge er lig med regent, udfra en kønsdiskriminerende opfattelse af de to titler.
Det er en titel og ikke et job
Hvad galt er der i at han er konge hvis han ved at det ikke ændre tronfølger rækken?
Næ hans problem er at han vil frem i rækkefølgen og det kommer han ikke uanset hvad han kaldes
En konge er lig med regent - sådan er det bare. Da man fastlagde de titler og indholdet af dem, var ordet kønsdiskriminering slet ikke opfundet.
Kongehusets fornemste opgave er at repræsentere Danmark i udlandet - de har deres berettigelse i reklameværdi. Jeg tvivler på, man kan sende King Henrik og Queen Margrethe ud i verden og så forsøge at overbevise befolkningen om, at det altså er Queen Margrethe, der rangerer højest af de to. Det kan IMO ikke give andet end forviklinger og tage fokus fra det arbejde, de kongelige skal passe under deres besøg
-LOL
Nemlig. Det var bare en del af samfindet. Der var slet ikke sat ord på det.
Men det er der idag, ordet er Kønsdiskrimination. Og det var det det var, også dengang.
Enig ser egentilg heller ikke noget galt i at han er prins
Den titel har Philip levet med i rigtig mange år
[quote=birtheras;200103]Enig ser egentilg heller ikke noget galt i at han er prins
Den titel har Philip levet med i rigtig mange år :)[/quote]
Ja han har ikke åbent ytret utilfredshed verbalt, men, han har vist mere eller mindre levet “sit eget liv” :sshh:
[quote=Leopolds mor;199790]Han er Prinsgemal og det kan han værsgo blive ved med.
Knus Elin[/quote]
Den titel har jeg så altid synes var dybt åndssvag, Prinsgemal…lyder i mine ører som om han er gemal (hvilket betyder ægtemand) til en prins.
Og selv om onde rygter så påstår, at manden er bøsse----så kan man vel ikke ligefrem påstå, at Margrethe er en mand
Næ, så ville en titel som Dronningegemal, altså dronningens ægtemand da passe bedre til ham, hvis han ikke er tilfreds med at være prins
[quote=Mona Jensen;200043]Det helt korrekte, som prins Henrik har sagt er ikke: At han vil være konge.
Ret skal være ret - selvom han ikke er min kop te
Prins Henrik har sagt smilende - i forbindelse med afstemningen om tron-
følgerloven; at han også stemmer for ligeret.[/quote]
Jo, han har sagt at han ikke kan forstå det danske system, og at han burde være konge.
Fordi når en konge gifter sig bliver hans kone automatisk dronning, mens en dronnings mand ikke bliver konge.
M.h.t. han sproglige evner udi det danske, så kan man nok synes at det er dårligt efter at have tilbragt så mange år her.
Men til hans forsvar er altså, at han er franskmand.
Franskmænd har generelt meget, meget svært ved at lære dansk… at kende ordene o.s.v. det er ikke noget problem, men at tale det, at udtale ordene og tale flydende dansk…
Betoningerne og “melodien” i det danske sprog afviger så meget fra fransk.
[quote=Felis;200117]Jo, han har sagt at han ikke kan forstå det danske system, og at han burde være konge.
Fordi når en konge gifter sig bliver hans kone automatisk dronning, mens en dronnings mand ikke bliver konge.
M.h.t. han sproglige evner udi det danske, så kan man nok synes at det er dårligt efter at have tilbragt så mange år her.
Men til hans forsvar er altså, at han er franskmand.
Franskmænd har generelt meget, meget svært ved at lære dansk… at kende ordene o.s.v. det er ikke noget problem, men at tale det, at udtale ordene og tale flydende dansk…
Betoningerne og “melodien” i det danske sprog afviger så meget fra fransk.[/quote]
Ja men det er der jo allerede argumenteret for. En konge er regent. En dronning ER det ikke, men kan til nøds blive det. Det blev vores dronning fordi hun tilfældigvis ikke havde nogle brødre. Havde hun haft det, havde vi haft en konge.
Det er det hele debatten og afstemningen er gået på. Hvis Mary havde spyttet en pige ud først og en dreng derefter så var det stadig drengen der ville arve tronen - NU hvor det er lavet om så drengebørn og pigebørn i kongehuset er lige, kan de begge blive regenter uanset hvem der blev født først.
Hvis der skal laves om i at henrik er prins så skal man igen gå ind og ændre i grundloven. Eller kongeloven. eller hvad pokker de kalder det. For ja, en konge er højere end en dronning.
Som andre også har sagt så får mary titlen dronning, men hun bliver IKKE regent. Det er hendes mand, og det af hendes børn der går på tronen efter dem.
Min mening er at man ikke som borgerlig bør kunne gifte sig til en regentpost. Det er totalt langt ude.
og det der med at han trods alt er fransk…come on! 40 år i danmark og han taler stadig så de fleste fatter bjælde af det når han åbner munden. Marie har været her i mindre end 5 år, og hun taler næsten flydende, på trods af at hun også er fra frankrig, så det er altså en dårlig undskyldning!
Felis - Har danskere lige så svært ved at lære fransk? (Ren nysgerrighed)
Ellers så kender jeg nu både nordmænd, amerikanere og sydafrikanerer der efter det meste af et livs ophold i DK stadig ikke taler flydende (meget i stil med Prins Henrik, bare en anden accent)
Gry - Måske har Mary bare mere sprogtække end Prns Henrik? Altså jeg tænker at der jo bare er nogen som er dårlige til udtale. Jeg har i 3.g været ved at tude midt foran klassen da min engelsklærer fik mig til at gentage “three” 20 gange foran hele klassen. Men nej, jeg blev ikke en dyt bedre til at udtale th-lyden, og det gør jeg nok aldrig. Jeg er nemlig bare ikke god til at udtale fremmedord
Selvom jeg teknisk kan sproget, så er min udtale elendig ;)Måske er Prins Henrik faktisk heller ikke glad for at han ikke er god til dansk? Måske ville han gerne være det, han har bare ikke evnerne?
[quote=Eva K;200122]Felis - Har danskere lige så svært ved at lære fransk? (Ren nysgerrighed)
Ellers så kender jeg nu både nordmænd, amerikanere og sydafrikanerer der efter det meste af et livs ophold i DK stadig ikke taler flydende (meget i stil med Prins Henrik, bare en anden accent) :)[/quote]
Si vous me demandez, je parle français comme une française
Uden at vide det, kunne jeg godt forestille mig, at Dr. Margrethe og Henrik taler fransk indbyrdes, men dem om det.
Annette - Well, I can write english quite good too? And with quite a british accent in my head - det er bare ikke det der kommer ud af munden, når jeg prøver at sige det