Skal "Katteloven" eksistere i Danmark?

Der findes ikke nogen speciel katte lov i Danmark. Jeg mener at det er på tide og vil her gerne tage det første skridt til at diskutere, hvad sådan en lov burde indeholde.

§ 1. Alle katte skal…
[ol]
[li] …neutraliseres når de er imellem 5 og 6 måneder.
[/li][li] …være vaccineret imod kattesyge (parvovirus) katteinfluenza (herpes- og calicivirus) i 8-9 ugers alderen og igen 3-4 uger senere. Herefter holdes vaccinen ved lige efter behov.
[/li][li] …være undersøgt af dyrlægen og befundet rask mindst én gang om året.
[/li][li] …have mindst 10 m3 boligareal i permanente boligsituationer.
[/li][li] …aktiveres i mindst 15 min. dagligt i permanente boligsituationer.
[/li][li] …have en ansvarsforsikring.
[/li][/ol]

§ 2. Avlskatte skal yderligere have stambog og må ikke avle med en kat uden stambog. Alt afkom skal yderligere forsynes med en stambog.

Der er som bekendt en kattebekendtgørelse i støbeskeen, så jeg synes ikke der er nogen grund til at starte “endnu” et initiativ op.

1 Synes om

Jeg synes måske bare der skal være krav om at kattene mærkes, så ejerne kan stilles til ansvar for hvordan de holder kattene i hht. dyreværnsloven.

Og at de vildtlevende katte evt. undersøges af videnskaben, og bliver fredede som naturlig fauna i den danske natur? (Eller hvad?)

1 Synes om

Sådan som jeg læser din lov § 1 skal ALLE katte neutraliseres - så kan der ikke opdrættes… Og det vil helt klart ikke være til kattens fordel

§1 pkt. 5 - hvordan vil det skulle opretholdes, og hvad med landkattene??

Er enig med Sheer

1 Synes om

Jep, det er en lov som omhandler handel med- og opdræt af katte. Og den ser fint ud.

Så i vil altså udrydde huskatten -what :rolleyes:ALLE katte skal neutraliseres som 5-6 måneder…fin måde at få monopol med racemisserne :ked:-surrender

Huskatte kan altså sagtens opdrættes. Det er muligt at få stamtavler til huskatte sådan at man kan avle på dem.

[quote=Henriette;495655]Sådan som jeg læser din lov § 1 skal ALLE katte neutraliseres - så kan der ikke opdrættes… Og det vil helt klart ikke være til kattens fordel

§1 pkt. 5 - hvordan vil det skulle opretholdes, og hvad med landkattene?[/quote]

Det handler om at definere hvem der skal tage ansvar for landkattene.

Er ikke sikker på hvad du mener med at opretholde?

Øhhh ikke i Danmark. Du kan avle Europe( med tavle )ikke huskatte,ikke helt det samme. Da huskatten netop er kendetegnet ved ikke at have tavle. :gruble:

Huskatte er pr definition katte uden stamtavle (altså katte man ikke kender baggrunden på mindst 3 generationer bagud) - kender man kattens baggrund nogle generationer bagud, begynder det at ligne målbevidst avl mod en race - hvilken:?:øhmm:

Hvor kan man det?

Hov fik trykket nej…
da jeg mente “ved det ikke”

Er lidt i tvivl om det hele, så følger lidt med i denne debat, dog synes jeg at alle katte skal mærkes og neutraliseres, hvis de ikke skal bruges til avl …

de skal selvfølgelig mærkes uanset hvad .

Jamen der lærte jeg da noget nyt. Så må der jo omformuleres… Huskatte skal jo ikke udrydes.

Katte skal holdes på egen matrikel(allerede lovpligtigt)
Alle katte der forlader egen matrikel i bymæssig bebyggelse skal være neutraliserede.


Så kan de ansvarlige lave kontrollerede parringer og gårdkatte traditionen påvirkes ikke. Vildkatte og ups kuld forhindres og formodet det er det der er ideen med det forslag…

[quote=pietzel;495648]Der findes ikke nogen speciel katte lov i Danmark. Jeg mener at det er på tide og vil her gerne tage det første skridt til at diskutere, hvad sådan en lov burde indeholde.

§ 1. Alle katte skal…
[ol]
[li] …neutraliseres når de er imellem 5 og 6 måneder.
[/li][li] …være vaccineret imod kattesyge (parvovirus) katteinfluenza (herpes- og calicivirus) i 8-9 ugers alderen og igen 3-4 uger senere. Herefter holdes vaccinen ved lige efter behov.
[/li][li] …være undersøgt af dyrlægen og befundet rask mindst én gang om året.
[/li][li] …have mindst 10 m3 boligareal i permanente boligsituationer.
[/li][li] …aktiveres i mindst 15 min. dagligt i permanente boligsituationer.
[/li][li] …have en ansvarsforsikring.
[/li][/ol]

§ 2. Avlskatte skal yderligere have stambog og må ikke avle med en kat uden stambog. Alt afkom skal yderligere forsynes med en stambog.[/quote]

Jeg vil ikke stemme, da jeg mener, oplægget er for ufærdigt.

§1 stk 1 gælder formodentlig huskatte/gårdkatte/vildtlevende katte ellers er §2 overflødig. Hvorfor ikke neutralisere kattene ved 12-16 uger:?

§1 stk 2 giver ikke helt mening, for hvis killinger vaccineres allerede ved 8 ugers alderen, skal denne vaccine følges op af vaccine ved 12 uger og 16 uger for at katten er dækket så godt som muligt det første år - derefter skal katten vaccineres én gang om året.

§1 stk 3 er muligvis overflødig, da en fornuftig dyrlæge ikke vaccinerer en syg kat.

§1 stk 4 man må da håbe at de fleste menneskeboliger er over 10m2 :wink:

§1 stk 5 hvem skal stå med stopuret:?

§1 stk 6 det er en rigtig god ide med en ansvarsforsikring for kat:thumbup: - prøv du at få forsikringsselskaberne med på den ide-surrender Det er kun nogle få, der overhovedet vil have sygeforsikringer for katte…

Jeg vaccinere kun hvert 2 år efter katten er fyldt 4 år. Vaccinen holder altså 2 år ifølge min dyrlæge :slight_smile: Ville være ret ked af at være tvunget til at overvaccinere ved at vacciner hvert år [SIZE=5]
[/SIZE]

[quote=tzari;495690]Jeg vaccinere kun hvert 2 år efter katten er fyldt 4 år. Vaccinen holder altså 2 år ifølge min dyrlæge :slight_smile: Ville være ret ked af at være tvunget til at overvaccinere ved at vacciner hvert år [SIZE=5]
[/SIZE][/quote]

Det er ikke bevist at den virker i 2 år.
Det er kun for hunde man har dokumenteret dette, så derfor anbefales det at man vaccinerer en gang årligt.

Btw katte influensa, herpes og calici er det ikke 3 forskellige sygdomme :?[SIZE=5]
[/SIZE]

Der efterlyses kommentarer… de kommer her…

[quote=pietzel;495648]Der findes ikke nogen speciel katte lov i Danmark. Jeg mener at det er på tide og vil her gerne tage det første skridt til at diskutere, hvad sådan en lov burde indeholde.

§ 1. Alle katte skal…
[ol]
[li] …neutraliseres når de er imellem 5 og 6 måneder.[/quote][/li][/ol]
En kat kan sagtens blive fertil tidligere… Kravet må i så tilfælde være at katte skal være neutraliserede senest som 15 uger gamle…
Dette vil give problemer med bla de ganske mange dyrlæger som IKKE vil neutralisere så unge katte eller katte under en bestemt vægt…
Jeg finder det fuldstændig hen i vejret, at sætte en sådan aldersbetingelse…
Langt hellere så jeg at der kom en betingelse om at der ikke kom noget som helst fertilt ud fra internaterne - som idag stadig ikke praktiserer tidlig neutralisering… Hvilket indebærer risikoen for at folk glemmer at få katten neutraliseret i tide!

…være vaccineret imod kattesyge (parvovirus) katteinfluenza (herpes- og calicivirus) i 8-9 ugers alderen og igen 3-4 uger senere. Herefter holdes vaccinen ved lige efter behov.

Der er til stadighed diskussion ang den korrekte vaccineprotokol for killinger såvel som voksne katte… Formuleringen bør derfor ændres til at en vaccineprotokol fastsættes i samarbejde med dyrlægen… For det er jo sådan det er i praksis - fx var mine gamle drenge ikke blevet vaccineret i næsten 4 år, indtil sidste år, hvor der kom nye killinger og de så lige fik et boost for katteinfluenzadelen…

…være undersøgt af dyrlægen og befundet rask mindst én gang om året.

Ja, jo… vi er da enige… men… Mine to gamle drenge får fx ikke et helbredstjek i år - vi plejer ellers at få et i september…

…aktiveres i mindst 15 min. dagligt i permanente boligsituationer.

Uf… nej gu’ vil jeg ej!!!
Hvorfor skulle jeg dog det?
Det ville nok også tage livet af mine to gamle drenge :wink:
Hvad er “aktivering” for øvrigt for en størrelse?
Leg? Kæl? Soignering? Snak mens man går og ordner havebed?
Jeg beskæftiger mig med mine katte i det omfang jeg og mine katte har lyst og orker!

…have mindst 10 m3 boligareal i permanente boligsituationer.

Pr styk?.. P*S, så skal jeg af med en af mine!

Åh - så lige at der står kubikmeter - så trækker jeg vejret lettet igen… og konstaterer at der vist er god plads til et par stykker mere…

…have en ansvarsforsikring

Hvorfor i alverden dog det? Mine katte er inde i mit hus… de kan muligvis skade mine gæster, men så er det fordi mine gæster er nogle fjolser, som ikke hører efter, når jeg beder dem om at respektere mine kattes grænser…
Men jo… for fritgående katte er ideen rigtig god! Det ville måske være medvirkende til at fx bilister stopper for katte… som det er i dag er det billistens ansvarsforsikring, som skal dække, hvis der sker en ulykke som følge af at h*n stopper for en kat :thumbdown:
Men kravet om forsikring bør i så tilfælde følges af et krav om mærkning…

§ 2. Avlskatte skal yderligere have stambog og må ikke avle med en kat uden stambog. Alt afkom skal yderligere forsynes med en stambog.

Jeg kan lige forestille mig, hvordan samtlige opdrættere vil sidde og gnide sig i deres hænder!!! ENDELIG vil der være mulighed for at tjene penge på deres hobby!!!
For… selv om man måske kan få det indtryk ved at være på diverse kattefora, så er det altså kun en ganske lille procentdel af danskernes samlede kattehold, der udgøres af racekatte!!!
Så lad os endelig skabe et behov… men ikke før jeg også har fået mig et stamnavn og et par avlskatte - jeg har lige et par ting, som jeg skal have skramlet penge sammen til :smiley: og det burde kunne klares på et par kuld eller tre…
(NB; Jeg regner naturligvis med at prisen for en kat vil stige, når Danmarks samlede behov for kælekatte kommer til at ligge på en opdrættergruppe med vel omkring maximalt 4000 mennesker!)

[quote=tzari;495694]Btw katte influensa, herpes og calici er det ikke 3 forskellige sygdomme :?[SIZE=5]
[/SIZE][/quote]

Både ja og nej - katteinfluenza er en samlet betegnelse for katteherpesvirus og kattecalicivirus.