Der efterlyses kommentarer… de kommer her…
[quote=pietzel;495648]Der findes ikke nogen speciel katte lov i Danmark. Jeg mener at det er på tide og vil her gerne tage det første skridt til at diskutere, hvad sådan en lov burde indeholde.
§ 1. Alle katte skal…
[ol]
[li] …neutraliseres når de er imellem 5 og 6 måneder.[/quote][/li][/ol]
En kat kan sagtens blive fertil tidligere… Kravet må i så tilfælde være at katte skal være neutraliserede senest som 15 uger gamle…
Dette vil give problemer med bla de ganske mange dyrlæger som IKKE vil neutralisere så unge katte eller katte under en bestemt vægt…
Jeg finder det fuldstændig hen i vejret, at sætte en sådan aldersbetingelse…
Langt hellere så jeg at der kom en betingelse om at der ikke kom noget som helst fertilt ud fra internaterne - som idag stadig ikke praktiserer tidlig neutralisering… Hvilket indebærer risikoen for at folk glemmer at få katten neutraliseret i tide!
…være vaccineret imod kattesyge (parvovirus) katteinfluenza (herpes- og calicivirus) i 8-9 ugers alderen og igen 3-4 uger senere. Herefter holdes vaccinen ved lige efter behov.
Der er til stadighed diskussion ang den korrekte vaccineprotokol for killinger såvel som voksne katte… Formuleringen bør derfor ændres til at en vaccineprotokol fastsættes i samarbejde med dyrlægen… For det er jo sådan det er i praksis - fx var mine gamle drenge ikke blevet vaccineret i næsten 4 år, indtil sidste år, hvor der kom nye killinger og de så lige fik et boost for katteinfluenzadelen…
…være undersøgt af dyrlægen og befundet rask mindst én gang om året.
Ja, jo… vi er da enige… men… Mine to gamle drenge får fx ikke et helbredstjek i år - vi plejer ellers at få et i september…
…aktiveres i mindst 15 min. dagligt i permanente boligsituationer.
Uf… nej gu’ vil jeg ej!!!
Hvorfor skulle jeg dog det?
Det ville nok også tage livet af mine to gamle drenge 
Hvad er “aktivering” for øvrigt for en størrelse?
Leg? Kæl? Soignering? Snak mens man går og ordner havebed?
Jeg beskæftiger mig med mine katte i det omfang jeg og mine katte har lyst og orker!
…have mindst 10 m3 boligareal i permanente boligsituationer.
Pr styk?.. P*S, så skal jeg af med en af mine!
Åh - så lige at der står kubikmeter - så trækker jeg vejret lettet igen… og konstaterer at der vist er god plads til et par stykker mere…
…have en ansvarsforsikring
Hvorfor i alverden dog det? Mine katte er inde i mit hus… de kan muligvis skade mine gæster, men så er det fordi mine gæster er nogle fjolser, som ikke hører efter, når jeg beder dem om at respektere mine kattes grænser…
Men jo… for fritgående katte er ideen rigtig god! Det ville måske være medvirkende til at fx bilister stopper for katte… som det er i dag er det billistens ansvarsforsikring, som skal dække, hvis der sker en ulykke som følge af at h*n stopper for en kat 
Men kravet om forsikring bør i så tilfælde følges af et krav om mærkning…
§ 2. Avlskatte skal yderligere have stambog og må ikke avle med en kat uden stambog. Alt afkom skal yderligere forsynes med en stambog.
Jeg kan lige forestille mig, hvordan samtlige opdrættere vil sidde og gnide sig i deres hænder!!! ENDELIG vil der være mulighed for at tjene penge på deres hobby!!!
For… selv om man måske kan få det indtryk ved at være på diverse kattefora, så er det altså kun en ganske lille procentdel af danskernes samlede kattehold, der udgøres af racekatte!!!
Så lad os endelig skabe et behov… men ikke før jeg også har fået mig et stamnavn og et par avlskatte - jeg har lige et par ting, som jeg skal have skramlet penge sammen til
og det burde kunne klares på et par kuld eller tre…
(NB; Jeg regner naturligvis med at prisen for en kat vil stige, når Danmarks samlede behov for kælekatte kommer til at ligge på en opdrættergruppe med vel omkring maximalt 4000 mennesker!)