Skildpadder

:rofl:
Det er virkelig sjovt med en skildpadde ved siden af skildpadderne :grin:

1 Synes om

:rofl: :rofl:

Ja, det er lidt sjovt og vi er mange i skildpaddegrupperne på FB der tager sådanne billeder og lægger dem op

1 Synes om

:slightly_smiling_face:

Jeg fandt lige min tråd om skildpadder, så jeg fortsætter her
Så er det nemt at undgå, hvis man synes det er kedeligt

20 Synes om

Nu snyder du, Therese. Sådan en fætter tror jeg ikke på, du har.

1 Synes om

Nej, det har jeg desværre ikke — men det er sådan et skønt billede, synes jeg

Den smiler jo til os :grin:

2 Synes om

Har lige set til de 3 æg der blev lagt d. 8.4.
De 2 af dem er befrugtede :hugs:

Det bliver så C kuldet, og selvom jeg ikke er meget for det, er det næsten umuligt at undgå at den ene skal hedde Corona…

Så kan jeg altid huske årstallet for den frygtelige pandemi, og skildpadden er sikkert ligeglad med hvad den hedder

Egentlig er det lidt mærkeligt at give skildpadder navne, de kommer ikke når man kalder :grin:

Men det er altså små individer, med hver deres personlighed, så selvfølgelig skal de hedde noget

Lige nu har jeg 9 skildpadder, 5 voksne og 4 unger
Fik en lille unge mere i november 2020, da tidligere ejer var blevet træt af den

Den hed Svend, her hedder den Svend Svensson d. 9. ende :grin:

Den er ca samme størrelse som den unge jeg selv rugede ud i 2016, og den har en fest med de 3 andre unger

Den gik alene, men skildpadder er faktisk ret sociale dyr, så de har stor glæde af at gå med andre

Og nu ser det ud til, at der kommer 2 unger mere ca 12.6

15 Synes om

Synes det er så hyggeligt at lære noget om skildpadder, lidt sjovt at de er så sociale

3 Synes om

:tak:

Det er et af mine yndlingsemner, der er så meget interessant ved dem

Corona og Covid. Det kan da ikke være anderledes :slight_smile:

4 Synes om

:tak:

Det er bestemt en mulighed

Er allerede begyndt at tænke i navne med C
:grin:

Tak for input

I går lagde min anden store hun, Viggo, æg

Hun havde gravet forskellige steder i 7 dage, men i går fandt hun det perfekte sted

Det er vist første gang hun lægger æg, sidste år fandt jeg pludselig to æg i bundlaget, som jeg mistænkte for at være Viggo’s

Men denne gang er jeg helt sikker på, at det er hende

Æggene er helt deforme og ligner nærmest torpedoer, så jeg er ret spændt på om de bliver til unger

Det ved jeg om et par dage, når jeg kan se om de er befrugtede

Det var store og tunge æg, de vejer hhv 23 og 24 gram, hvor de æg Polka lægger, plejer at veje 15-16 gram

Her er Viggo’s æg:

Og her er Polka’s mere normale æg:

Her til morgen er Polka begyndt at grave igen — så hun lægger åbenbart flere æg

10 Synes om

Skal vi ikke have nogle billeder af de padder :gruble: :grin:

1 Synes om

Jeg vil hellere end gerne lægge billeder ind, tager nogle i løbet af weekenden
:hugs:

2 Synes om

Her er et par billeder af de små unger i vuggestuen:
Den “store” der ligger i madskålen er fra mit A kuld fra 2016:
Alfa Amarone

De to små er fra mit B kuld fra 2019:
Bagge & Bubu

Den der ligger øverst til venstre, med de meget sorte aftegninger, overtog jeg i november 2020, der hed han Svend
Her hedder han Svend Svensson d. 9. ende :grin:

De ser store ud på billederne, men de to mindste er virkelig meget små — prøver at vise dem på et andet billede senere

Ved siden af et hønseæg, er det nemmere at se hvor små de er

Var nødt til at redigere billederne mindre, for at kunne lægge dem ind — og jeg er ikke lige den bedste fotograf med min mobil

Jeg skal nok lægge billeder ind af de voksne, men Polka ligger og graver for at lægge æg, så jeg vil ikke forstyrre hende

15 Synes om

:hugs:

Så fik Polka lagt 3 æg her til morgen

Hun lagde 3 æg d. 8.4. — og så 3 mere i dag, det har jeg ikke oplevet før

2 af de 3 æg fra første læg er befrugtede, og et af Viggo’s deforme æg er også befrugtede

Håber at min tømrer, der lavede det store paddeskur, har tid til at lave en større vuggestue end den de går i nu

Skildpadder går/løber en Marathon i løbet af en dag, så de skal have god plads
Der skal være huler, store sten og andet de kan kravle rundt på…

Her er de 3 æg fra i morges

13 Synes om

Der er trængsel i rugemaskinen, så mange æg har jeg aldrig haft før

Æggene skal ligge ved en luftfugtighed på ca 80% og en temperatur på ca 30-31 grader

Skildpadder har ikke x og y kromosomer, så det er temperaturen der afgør kønnet på dem

Jo højere temperaturen er, jo mere sandsynligt er det, at det bliver hanner

Man kan dog først se kønnet på dem når de er 7-8 år gamle

Jeg har hygrometer og termometer i vermiculiten, så jeg kan holde øje med at fugt og temperatur er i orden

Når luftfugtigheden falder, fylder jeg et par dråber lunket vand i, så den kommer op på de ca 80% igen

Temperaturen er stabil, da jeg har en af de bedste rugemaskiner på markedet
En Jaeger FB 50

14 Synes om

Det er rigtig spændende at følge med i. Tak TT :thumbup:

2 Synes om

:tak:

Tak Solveig — de skildpadder er min store passion, jeg elsker alt ved at have dem

Og i min egen tråd kan jeg gå amok mht til at skrive om dem, fordi dem der ikke gider at se/læse med, nemt kan undgå det :grin:

1 Synes om

Hvorfor er det, du sætter kryds på æggene?

1 Synes om

Fordi de ikke må vendes og drejes, ligesom f eks hønseæg

Hvis ægget er befrugtet og man vender og drejer det, drukner det lille embryo inde i ægget

Jeg behøver ikke at sætte det kryds, for jeg rører ikke æggene når de er lagt i rugemaskinen, men det gør alle de andre, og så vil jeg også :grin:

Holder øje med dem de første par dage, så jeg ved at de er befrugtede, og at der efter 21 dage er tydelige blodårer i ægget

9 Synes om