Skovkatte ører

Ren nysgerrighed …

Jeg læste de skulle være store, jeg er jo ikke imponeret over deres størrelse - sikkert fordi nogen aby’er har mega store.

Men hvordan skal skovkattens ører se ud for at være helt rigtige?

Store kan jeg forstå - skal de tilspidse eller afrunde - skal de være brede ved basen, skal de være lavt sat.

Nogen der kan ploppe nogen billeder ind med ører som standarden foreskriver, gerne vist sammen med nogen der falder udenfor?

Hver race sin standard. Hvordan man tolker den hos skovkattene, er forskelligt :slight_smile:

Her er et link til standarden hos skovkatten, med billeder/tegninger.

[QUOTE=DK Lindvig;723251]Hver race sin standard. Hvordan man tolker den hos skovkattene, er forskelligt :slight_smile:

Her er et link til standarden hos skovkatten, med billeder/tegninger.[/QUOTE]

Det slap du nemt om ved - kunne de så vise hvad du syntes er perfekte ører og forklare hvorfor - og det samme med havd du ikke syntes er perfekt?

Uden i øvrigt at blande mig i denne debat:
Ørerne ser mindre ud på en langhåret kat end på en korthåret

:slight_smile:

Jo, jeg kan godt prøve at uddybe det lidt mere. Andres katte vil jeg selvfølgelig ikke vise her … derfor kommer et par billeder af mine egne katte.

Her er et billede af Whiskey, som er den gamle type

Og her er et billede af Xander, som er den nye type

Ingen at kattene er overdrevne i deres typer, men alligevel kan man godt se forskellen.

Jeg foretrækker den gamle type, hvor trækkene er mere runde og bløde i det.
Den nye type har - efter min mening - en tendens til at blive for spids i sine træk.
Det gælder profilen, som bliver for lang, selve hovedet som bliver for spidst/slankt, og ørerne som bliver både for høje og for spidse.

Jeg har set billeder af norske skovkatte på udenlandske hjemmesider, hvor jeg faktisk blev lidt paf … for her var kattenes ører SÅ store, at jeg kunne frygte, de ville fryse af, hvis kattene skulle klare sig i den norske natur med meget lave temperaturer.

Men det er jo smag og behag :slight_smile:

Ifølge FIFé’s standard skal skovkatten have store ører, men det er skrevet med skelen til standarden for perseren, som jo har små ører, så alt er relativt. På den gamle type skovkat er ørerne mindre og sidder højre på hovedet, i dag er der desværre en tendens til, at ørerne skal være så store som mulige og sidde så lavt som muligt.

Ørerne skal have brede baser, og ørerne skal have en højde, der gør, at de harmonerer med bredden. Dvs. ikke så høje, at de ligner kaninører (:S). Ørerne skal være tilspidsede i toppen og gerne med store tufser.

Truls var også den gammeldags type.:tihi:

I begyndelsen var Truls. Truls var standarden, og standarden var Truls.

Amen.

Andreas

:bebe: :høhø:

Som du kan sige det Andreas :høhø:

Men er standarden ikke ændret et par gange siden Truls?

[QUOTE=En forhenværende bruger;723319]
Men er standarden ikke ændret et par gange siden Truls?[/QUOTE]

Jo, men hensigten har været at bringe teksten tættere på Truls.

vh

Andreas

[QUOTE=Andreas;723324]Jo, men hensigten har været at bringe teksten tættere på Truls.

vh

Andreas[/QUOTE]

Så kan man jo undre sig over, at så få skovkatte ligner Truls i dag…

[QUOTE=Andreas;723302]

Amen.

Andreas[/QUOTE]

:high5: Mere enkelt kan det ikke siges Andreas - tak :høhø:

Store øre, ja, men ikke flyveøre og de skal have/sidde med den rette vinkel så sidelinien videreføres til den smukke trekant som de danner med resten af hovedet. Alle sider i trekanten skal være lige lange.

Når du i avlen fokuserer eller forsøger at avle mod en ændring så følger der gerne en sidegevinst med.

Den markante lige profil som der har været fokuseret på i mange år har trukket næsen længere og derved ændret på resten af hovedet. Da ikke alle opdrættere har været helt klar over hvor og hvordan man skulle se den fine trekant har de selvsagt heller ikke været klar over hvilken ændring den lange lige profil trak med sig.

Jeg kan kun vise det jeg har. Min første NFOtud på Babette og den jeg havde på Athene. Nej jeg har ikke glemt ørene. Det kommer.
Babette
Athene

Bredden på hovedet er et af de punkter hvor mange NFO katte dumper i mine øjne. Ørene må ikke være så store at de dominerere helhedintrykket.

Som Athenes her. Den længere profil og de store øre har været fokuspunkt i lang tid. Desværre har der ikke været fokus på bredden så mange NFO har for kort afstand fra ørespids til ørespids i forhold til linien fra ørespids til hagen.

Sandy her er noget af det bedste jeg kan vise herfra. Han har også den let skrånende foroverbøjet stilling som der skal være på dem set i profil.

Jeg ved ikke om min Victor har fine ører eller ej, men én ting kan jeg garantere… Han har helt sikkert selektiv hørelse :tihi:

[QUOTE=Andreas;723302]

Amen.

Andreas[/QUOTE]

Den religion kan jeg for en gangs skyld tilslutte mig :slight_smile:

…og for alle os uvidende fæ der ikke aner hvem Truls er/var…?

Hjælp? :?

Som uindviet i nfoéns hemmeligheder, foretrækker jeg helt klart den gamle model :slight_smile:

Som den total langhårs-bøv jeg nu engang er, må jeg ærligt indrømme… jeg har svært ved at se forskel på de misseører :ups:
Tror jeg forvirres af alt det hår :stuck_out_tongue:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;723450]…og for alle os uvidende fæ der ikke aner hvem Truls er/var…?

Hjælp? :?[/QUOTE]

Pans Truls var simpelthen den kat, man i tidernes morgen valgte at skrive skovkattestandarden efter…
Den ideelle Norske Skovkat :storrespekt:

Han ligger bestemt ikke bag så forfærdelig mange linier (det står Pans Polaris for)… Men jeg er utroligt stolt af at have haft et af hans tiptiptiptipoldebørn

T’binas Ashe… Til dagligt kaldet Aske :hjerte: