Også mig. Jeg kender Skovkatten fra gamle dage - og synes ærligt talt at katten har fjernet sig alt for meget fra den oprindelige. Hvilket er ganske interessant da jeg så ofte
hører fra Skovkatteopdrættere at man ikke udvikler/ændrer racen - men at man bevarer den som den oprindelig så ud. Sludder - Skovkatten så ikke ud som en langhåret orientaler
sådan som så mange af de vindende skovkatte ser ud idag…
Og til Lis - når det gælder ører - så ER det faktisk ikke meningen hos Abyen at ørerne skal være så store som muligt og sidde så langt nede som muligt:dokdok: Abyen skal være en forholdsvis moderat kat - og det er IKKE en korrekt aby hvis det eneste man egentlig ser på den er at den har store ører:besvimer:
Jeg vil gerne have rimeligt store og pænt ansatte ører på mine katte - men
jeg vil meget nødigt have at både dommere og andre opdrættere primært ser mine katte som ØRER. Det er en stor forvrængning af standarden
Alt med måde
[QUOTE=Teresa Guldager;723508]Og til Lis - når det gælder ører - så ER det faktisk ikke meningen hos Abyen at ørerne skal være så store som muligt og sidde så langt nede som muligt:dokdok: Abyen skal være en forholdsvis moderat kat - og det er IKKE en korrekt aby hvis det eneste man egentlig ser på den er at den har store ører:besvimer:
Jeg vil gerne have rimeligt store og pænt ansatte ører på mine katte - men
jeg vil meget nødigt have at både dommere og andre opdrættere primært ser mine katte som ØRER. Det er en stor forvrængning af standarden
Alt med måde :D[/QUOTE]
Der er vi bare så enige.
Abyer skal ikke ligne dårligt typede orientalere. Og ørerne tæller sammen med hele hovedet, hage mm. kun 15%, hvor øjne tæller 10% alene. Jeg kan ikke forstå en ensidige fokusering på ører for tiden.
Og det er på en måde en trist udvikling.
Udstillinger og resultater tillægges stor værdi - især når kattene vinder
Dermed, tror jeg, bliver mange fristet til at trække i retningen af “det der vinder, for det må jo være det bedste”.
Blot skal vi huske, at det er dommernes vurdering, dommernes fortolkning af standarden.
Jeg har en forkærlighed for den gamle type. Pt. er det ikke det der er “in”, men jeg lader mig ikke påvirke af modens luner eller dommernes tolkning af standarden
Jeg fortrækker også den klassiske NFO.
Og ved min egnen race bryder jeg mig heller ikke om når ørene bliver for ekstreme store og der sidder alt forhøjt på hovedet .
Det kan man hvis også se på mine katte:tihi:
De er hvis det man kalder fint moderat for racen.
Man skal bare huske på, at opdrættere ALTID har et større ansvar for racen end dommerne. Vi har travlt med at skyde skylden på dommerne - men hvis opdrættere ikke følger i hælen på den mode som dommere indfører så sker der jo ikke nogen ændring. Problemet er at alt for mange opdrættere kun opdrætter for at vinde på udstillingerne
Jeg har et par gange stoppet med at udstille katte fordi dommerne kunne lide katten for de FORKERTE ting ( f.eks. en import somalihan der havde alt for stor og ulden pels. Dommerne elskede pelsen og jeg stoppede med at udstille ham fordi jeg ikke ville have at dommerne skulle forbinde denne fejlagtige pels med somalien).
Vi har alle et valg. Vi kan løbe efter dommerne og deres ideer - eller vi kan skabe vores egne idealer og tvinge dommerne til at akseptere dem. Det er det jeg gjorde i FIFe med somalien - og er på vej til at gøre i TICA :klapper:
Det er faktisk en af de sjove ting ved at prøve forskellige klubber - at man kan præge dem den vej man gerne vil - hvis man vil.
Abyer skal ikke ligne dårligt typede orientalere. Og ørerne tæller sammen med hele hovedet, hage mm. kun 15%, hvor øjne tæller 10% alene. Jeg kan ikke forstå en ensidige fokusering på ører for tiden.[/QUOTE]
Gør de da det - ligner dårligt typede orientalere? Se bare den fertile han der blev verdensvinder - lige før han kunne gøre brite opdrætterne misundelige - er det korrekt?
Jeg har endnu tilgode at have produceret ører jeg selv syntes er perfekte. Og snakker vi FIFe udstillinger, så er hovedparten af de katte der klarer sig godt med moderate ører.
For højtsatte og smalle ører - det klæder i mine øjne ikke en aby.
[QUOTE=Lis Dahlstrøm;723572]Gør de da det - ligner dårligt typede orientalere? Se bare den fertile han der blev verdensvinder - lige før han kunne gøre brite opdrætterne misundelige - er det korrekt?
Jeg har endnu tilgode at have produceret ører jeg selv syntes er perfekte. Og snakker vi FIFe udstillinger, så er hovedparten af de katte der klarer sig godt med moderate ører.
For højtsatte og smalle ører - det klæder i mine øjne ikke en aby.[/QUOTE]
Som du ved, Lis, så er jeg jo også enig med dig. Jeg synes der er langt mellem abyer der ligner dårligt typede orientalere ( men jeg har set nogen). Og jeg synes ikke at abyen skal være tung i kroppen eller have små eller høje ører…
For mig er helheden vigtig. Det skal være balance i katten. Og det er der IKKE hvis ørerne ikke passer til katten. Hverken for små ( eller høje) eller for store ( eller lave).
Det jeg mener er, at hvis opdrættere - og dommere - primært ser EN ting på en kat - så ER den kat altså ikke korrekt. Det uanset racen. En kat kan aldrig være EN ting. En racekat skal være i balance med sig selv og standarden. Og det er den ikke hvis den respons den får er - nej - se de ører!
Hvis responsen er - nøj - sikke en flot aby - og den har endda pæne ører så er det fint. Men jeg synes der er alt for stor fokusering på ører fra visse dommere ( og opdrættere) når man tænker på hvor få points der er på ører OG på hvor vigtig resten af katten skal være.
Balance - helhed - harmoni - det vil jeg gerne se i mine katte. Det betyder god størrelse og ansats på ørerne - uden at de bliver dominerende.
Det med ørerne synes jeg også (med mit YDERST BEGRÆNSEDE kendskab til udstillinger osv) har sneget sig ind netop hos orientalerne.
Altså vel skal de ha’ store ører… men det skal jo ikke være ører med en kat.
Jeg har set billeder af meget vindende siatalere (kan faktisk lige nu ikke huske om det billede jeg ser for mit indre blik er en siameser eller orientaler) men den var mildest talt vanskabt. Med gigantører helt nede på halsen. Så bli’r det altså FOR ekstremt.
At min lille Ib så har meget høje kaninører er en anden ting. Udstillingsmæssigt ville jeg selvfølgelig ha ønsket at hans ører sad mere som dommerne foretrækker… men da han jo er købt til kæl og kun bli’r slæbt med til Vorbasse fordi der mangler Kat IV katte så er det jo lidt ligemeget dér.
Hans ører er fine til at høre med host og det er jo dybest set det ører er beregnet på!
Jeg har så endnu til gode at se en aby med orientalerører, men det er måske fordi jeg ikke har kigget ordentligt efter. Min egen Aby - Phumba - er jo, qua sin sort/sølv “chubbyness” i forvejen atypisk for den generiske aby-standard. Og hendes ører er ikke ret store. Og så har hun små kommodeben i forhold til alle de andre L
Men nu har hun så osse andre fejl i forhold til standarden (bl.a. rufisme på den ene forpote + på maven efter hun blev steriliseret) så hun slipper for at blive slbt nogen steder hen på udstilling (hun ville osse HADE det)
Netop! Dommerne dømmer jo kun det, de ser - hvis de oftest ser noget forkert, får dommerne nemt indtryk af, at det er den vej opdrætterne vil. Det er og bliver opdrætternes ansvar at vise det bedste frem, så dommerne får det rigtige indtryk af opdrætternes præferencer.
Hoved:
Middel af størrelse, passer proportionelt til kroppen, velafbalanceret, kileformet med lige linier. Kilen begynder ved næsen og øges i bredden mod ørerne i lige linie uden at blive brudt af knurhårspuderne. Set i profil er kraniet let konvekst.
Næsen er lang og lige, fortsætter i lige linie med panden uden nogen form for knæk.
Snudepartiet smalt.
Hage/kæbe af middel størrelse. Den yderste del af kæben danner en vertikal linie med næsespejlet.
Ører:
Store, tilspidsede, åbne ved basen. Placeringen skal fortsætte kilens linier.
Øjne:
Middel størrelse, må hverken være udstående eller dybtliggende. Mandelformede, let skrånende mod næsen og i harmoni med kilens linier.
Skovkattens:
Hoved: Trekantet, hvor alle sider er lige lange; med god højde, set i profil; let rundet pande; lang,lige profil uden brud på linjen (intet stop)
Hage Stærk
Ører: Store, med bredde ved basis; tilspidsede i toppen; med losse-lignende tufser og lange hår ud af ørerne
Placering: Høje og åbne, så ørernes ydre linje følger hovedets linje til hagen
Øjne: Store og ovale, godt åbne, let skråtstillede… Vågent udtryk. Alle farver er tilladt, uanset pelsfarve
Intet under at skovkatten kan have tendens til for lavt siddende ører! :cool2:
[QUOTE=DK Lindvig;723283]Jo, jeg kan godt prøve at uddybe det lidt mere. Andres katte vil jeg selvfølgelig ikke vise her … derfor kommer et par billeder af mine egne katte.
Her er et billede af Whiskey, som er den gamle type
Og her er et billede af Xander, som er den nye type
Ingen at kattene er overdrevne i deres typer, men alligevel kan man godt se forskellen.
Jeg foretrækker den gamle type, hvor trækkene er mere runde og bløde i det.
[/QUOTE]
Mit øje foretrækker også den gamle type - mere harmoniske ører syntes jeg.
[QUOTE=Babette;723712]
Hvor liden Nanna end er ser jeg en killing med rigtig gode øre.[/QUOTE]
Enig. Hendes ører bliver nok ikke meget større, men til gengæld vil hendes hoved blive større og bredere, så hendes ører kommer til at virker mere harmoniske og sidde længere ude, så deres ydre linjer kommer til at følge kæbelinjen. Flot lige yderkant har de, god bred base og rigtig flot spidse. Mange katte har tendens til “bananører”, som buer i yderlinjen og/eller er for runde i toppen.
Så helt enig - jeg synes også, at Nanna har usædvanligt flotte ører.
[QUOTE=Eife;723751]Apropos Teresas kommentar om det er “se de ører” eller “se den kat” :høhø: [/QUOTE]
Jeg er absolut ikke ørefikseret, slet ikke, og der ser jeg altså godt nok katten. For mig handler det ikke om hvor STORE de er, men om der er sammenhæng mellem højde, bredde og om de passer til katten, og det synes jeg så absolut det hænger sammen.
Pia - Jeg er heller ikke ører fikseret, og billedet jeg viser er for mig klart et tilfælde af “se de ører!” - og jeg kan i øvrigt vældig godt lide resten af katten, men det er først noget jeg ser engang efter jeg har set de ører…