Skovkatte ører

Se bare vi to som rask væk påstår vi ikke er ørefikserede kan end ikke blive enige :wink: Jeg er næsten sikker på at jeg ved hvem det er og billedets vinkel gør altså også noget. Hvis jeg har ret i hvem det er, så ser det helt anderledes ud på det jeg her har fundet af samme kat (håber jeg da)

For mig er det ikke størrelsen sådan generelt set uanset race der “generer” mig, de kan som være for små eller for store som de vil, men er formen eller placeringen forkert, så går det altså først galt i mine øjne. Det er langt sværere at rette op på end størrelsen og langt mere fatalt i fht det fremtidige avlsarbejde.

Jeg har faktisk ikke tænkt i ører på skovkatten, i al fald ikke på størrelsen udover at jeg godt kan se at de på mange tager fart sådan op i de højere luftlag :wink: Jeg ser “forandringen” på profilen, som for mig i den grad er blevet orientaleragtig og som er den som gør at jeg foretrækker den gamle type fremfor den nye. En skovkat med en profil der ligesom “buer opad” for at kunne passe med hagen i den sidste ende er helt forkert, så er den blevet for lang IMO.

For mig, er den “gamle type” helt klart den jeg higer mest efter.
Det brede maskuline look, kraftigt bygget. Det var også det jeg faldt for den gang jeg valgte at begynde at opdrætte racen.

Nu igen det med at sætte billeder ind, er en by i rusland. De vil bare ikke.
På min hjemmeside : www.dk-mosters.dk
under hanner. Der har vi Tor. Han er den “gamle type” han har i sin senere udstillingsperiode fået af vide at hans øre er for små og halen er for kort.

Hvis man så samligner med Morgan, kan man se en forskel. Hans øre er bredere og højere, uden at det er dem der tager billedet.
Typen mellem de to drenge, er at deres profiler er som de skal være, og alligevel virker Morgan bredere i hovedet på grund af at basen på hans øre er bredere og mere åben.
Hvis man går på Pigernes sider, kan man se på Asti. Hendes øre sidder ikke korrekt, de er for høje.

For mig er en skovkat - en kat man får øje på og ikke ørene som det første.
I den senere tid, er der sket rigtig meget med udviklingen af dem. De er blevet lange - høje - med flyveøre og kilometerhaler.
Jeg holder stadig fast i den “gamle” for jeg er sikker på at en skønne dag vender det, og de der flagermusøre er svære at komme af med igen.

[QUOTE=En forhenværende bruger;724411]Se bare vi to som rask væk påstår vi ikke er ørefikserede kan end ikke blive enige :wink: Jeg er næsten sikker på at jeg ved hvem det er og billedets vinkel gør altså også noget. Hvis jeg har ret i hvem det er, så ser det helt anderledes ud på det jeg her har fundet af samme kat (håber jeg da)
[/QUOTE]

Jeg ved så ikke hvem katten er :høhø: Det var bare et billede jeg tilfældigvis faldt over på vej rundt på nettet :slight_smile:

Hvad skete der lige her…

Hmmm, jeg har tilsyneladende overset en spændende tråd!

Skovkattens ører er - som jeg har opfattet det - meget omdiskuteret! Og det er som sådant fint - det viser blot, at der er fokus på denne ene karakteristika.

Men nu må blikket i mine øjne aldrig kun dvæle der. Man er nødt til at se ørene i en sammenhæng - altså om de er med til at skabe en harmonisk NFO. Er de for store, er de for runde i toppen af øret, da taber en Skovkat point hos mig. Jeg kan godt li’, at et skovkatte ører er rimelig lige i sine linjer og det mener jeg de bør være når man ser fra basen og op. Der skal ikke være den hersens udafvendte bue på den indvendige side af øret. Den udvendige må siden være let buet ud ad til. Basen skal samtidig være bred - og i toppen ser jeg gerne lidt tufser, lige så vel som jeg gerne ser lidt små hår på indvendig side af øret, der iøvrigt også gerne må være endnu bedre i form af tilstedeværelsen af de længere hår.

Kæmpe ører - og / eller vædder ører, der hænger langt ud på side bryder jeg mig ikke om. Men her synes jeg man skal skelne mellem, hvilken alder katten man ser på har. Er det en killing, da vil ørerne skulle ligge lidt lavere end hvis du ser på et ungdyr. Ørerne synes jeg har det med at “flytte opad”, så hvis en killing har lidt højt ansatte ører, da vil den som voksen ende ud med, at have ører der er for højt placeret.

Knus Gitte

Hvis I vil vide mere om, hvordan skovkatteører - og alle andre legemsdele - skal/kan/bør/må se ud, så kom til Norsk Skovkattering, Danmarks medlemsmøde i Fredericia, lørdag 3. december 2011.

Se nærmere på http://norskskovkat.dk/?page=79&id=68

vh

Andreas